Vituttaa suunnattomasti asua Suomessa.
Olen 3 krt asunut ulkomailla yht. yli 10 vuotta.
Suomen hinnat, verot, paljon ongelmaisia (ja ilkeitä) ihmisiä, huonoa ja hälläväli-laatua vähän kaikissa tuotteissa ja palveluissa, työpaikka- ja koulukiusaajia löytyy joka paikasta, hidas virkamieskoneisto.... väsynyt tähän paskaan.
Täytyy alkaa suunnittelemaan muuttoa ja sovittaa perheen tekemiset ja tulevaisuuden suunnitelmat pakettiin.
Taas palautuu mieleen miksi aikanani poistuin Suomesta eli juuri nuo em. syyt; yksin muutto oli helppoa, mutta jo toisella kerralla perheen ja lapsien kanssa ei niin helppoa.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Eu-kansalaisena voit muuttaa mihin haluat Eu-alueella vink vink
Minekkään ei muuteta noin vaan asumaan ilman työpaikkaa, asuntoa ja oleskelu/työlupaa. Jotka on kivenalla, kiitos liberaalin kansainvaelluksen paskastaneista ja baltiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoja uutisia AP:lle, kaikkialla muualla on vielä kurjempaa josset nyt miljonääri ole.
Asun eteläeuroopassa. Ilmasto on aivan mahtava, ihmiset ystävällisiä ja tunnelma rento. Jokapäivä töiden jälkeen on olo kuin olisi lomalla.
Rakastan asua täällä!
Toki maassa on omat ongelmansa, mutta näin yksilötasolla nämä ongelmat eivät asumiseeni/elämääni vaikuta.
Olen erittäin onnellinen että muutin pois suomesta.Mikäs alapeukuttajaa kismittää jos itse koen näin? Tein muutama vuosi sitten hyvän päätöksen ja nostin elämäni laatua 200% muuttamalla pois suomesta 🤷🏻
Mäkin haluan. Miten teen sen?
Varmistamalla toimeentulon maassa minne haluat muuttaa. Tänä päivänä etätyö mahdollistaa myös sen että työpaikka on suomessa vaikka tekijä olisi missäpäin maailmaa tahansa.
Kieli on hyvä ottaa haltuun. Itse kannatan sanontaa maassa maantavalla. On kohteliasta opetella maan kieli jotta voi asioita "rasittamatta" paikallisia.
Netti on pullollaan työpaikkoja euroopan maissa.
Onko parempi varmistaa toimeentulo suomalaisesta firmasta etänä vai ottaa säästöt matkaan ja etsiä töitä paikanpäällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoja uutisia AP:lle, kaikkialla muualla on vielä kurjempaa josset nyt miljonääri ole.
Asun eteläeuroopassa. Ilmasto on aivan mahtava, ihmiset ystävällisiä ja tunnelma rento. Jokapäivä töiden jälkeen on olo kuin olisi lomalla.
Rakastan asua täällä!
Toki maassa on omat ongelmansa, mutta näin yksilötasolla nämä ongelmat eivät asumiseeni/elämääni vaikuta.
Olen erittäin onnellinen että muutin pois suomesta.Missä maassa asut ja millä alalla olet töissä? Sori, kun utelen, mut kiinnostaa, eikä oo pakko vastata.
Asun espanjassa ja teen etätyötä suomeen. Alaa en viitsi kertoa sillä minut tunnistaisi helposti siitä.
Ok, kiitos tiedosta. Tiedätkö, löytyisiköhän media- tai kirja-alalta töitä Espanjasta?
Ehkä löytyy ehkä ei. Osaatko täydellistä espanjaa? Onko osapäivätyöstä 400-500 e sopiva palkka? Tai kokopäivätyöstä tonni kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä juttu kun Suomen vihaajat sairastuu Portugalissa tai Espanjassa niin yhtäkkiä Suomi alkaakin tuntua ihanalta paikalta:)
Heihei
Itse asunut Espanjassa. Paras sairaanhoito ja ilmainen . Ei tarvi jonottaa lääkärille. Heti ottavat vastaan. Suomessa ehtii kuolla leikkausjonoihin.
Minun ex asui Mallorcalla ja sai elimensiirron . Kaikki meni hyvin mutta halusi välttämättä päästä Ruotsiin jälkihoitoihin. Nyt sai sairaalabakteerin ja menehtyi. Ystävät sanoivat että älä lähde sinne Ruotsiin kuolemaan .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tää ilmapiiri ankee. Missä tahansa muualla Keski-Euroopassa/muualla ihmiset on myös ystävällisempiä ja avoimempia. Olen asunut mm. Lundissa Ruotsissa, Skotlannissa sekä Lontoossa. Ihan arkisia eroja, joita Suomessa ei ikinä tapahdu:
- Kun joku törmää sinuun vahingossa Lontoon ruuhkassa, ehtii hän silti sanoa Oh I am terribly sorry dear, laittaa hetkeksi kätensä olkapäällesi ja singahtaa sitten ruuhkaan. Suomessa: kaikki kävelee päin, kukaan ei sano mitään.
- Skotlannissa vastaantulijat moikkaavat sinua, kun törmäätte kävelylenkillä. Ihan tuntemattomat. Saattavat kommentoida vielä säätä ja rupatella. Suomessa? Vain koiranomistajat puhuvat toisilleen.
- lundissa: Unohdin elokuvalippuni kotiin, kun olin menossa katsomaan näytöstä. Kassa empatisoi ja sanoi, että ei kuule haittaa, uskoo kyllä minua, ja antoi UUDEN lipun. Ilmaiseksi. Minun virheestäni huolimatta. Noin ei ikinä kävisi Suomessa 😂😂
Moni ystäväni on ulkkari, ja eräs amerikkalainen kommentoi suomalaisista Suomessa vaihtarina asuessaan esim. Niin, että kun hänellä oli juuri se tapa moikata lenkillä vastaantulevia, niin nämä vain tuijottaa moljottivat häntä kuin jotain mielisairasta.
Siis tämä ihmisten sulkeutuneisuus ja tuppisuumaisuus Suomessa, ei jestas. Ja kukaan ei rakasta sääntöjä niin paljon kuin suomalainen. 😂
On varmasti paljon hyvääkin, mm. Turvallisuus jne mitä täällä on. Mutta omasta mielestä tämä kulttuuri (tai pikemmin sen puute) latistaa elämänlaatua. Käsitys kulttuurista on täällä suuressa osassa Suomea joku ABC:n buffetti ja Vain elämää -tuotantokaudet.
Voi että, missähän päin sitten asustelet. Minä ainakin moikkaan lenkkipolulla, mitä syrjemmässä sitä varmemmin. Pyytelen vuolaasti anteeksi jos törmään ihmisiin. Olen ystävällinen ja kohtelias. Minullakin on ulkomaalaisia ystäviä ja jopa aviomies jotka ihan asuvat Suomessa. Ajatella.
Paljon olen tavannut itse tympeitä suomalaisia jotka ovat olleet Ulkomailla ja siellä kaikki oli just noin kuin kuvasit. Ei sitä ihanaa ilmapiiriä ei sitten itse voi kuitenkaan edesauttaa millään lailla. Eipä se auta valittaa jos itse on ihan samanlainen.
Taidat olla sitten unicorn. Olen asunut niin Pohjois-Suomessa, Helsingissä kuin pk-seudun muissa kehyskunnissa. Toki tuota Lontoon esimerkkiä voi verrata ehkä parhaiten Helsinkiin, metropoleja kun ovat. Helsingissä ihmiset törmäilee toisiinsa ja jäät jalkoihin, kukaan ei sano mitään.
As for me? Mä pidän ovea auki kaikille, jos olen menossa sisään ja perästä tulee joku. Miehet kiittävät usein (elleivät ole ns. Känniläisiä), naiset eivät juuri koskaan. Minusta käytöstavat ei koske sukupuolta ja tuollaiset pienet ystävällisyyden osoitukset luovat hyvää tuulta ympärille. Mutta harvemmin sitä kuulee edes sen kiitoksen saati saa tuollaista ystävällisyyttä itse osakseen. Lähinnä miehiltä saa.
Miksi vedit heti ensimmäisenä sen johtopäätöksen, että olisin itse joku yrmy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan asua täällä!
Olen erittäin onnellinen että muutin pois suomesta.Mikäs alapeukuttajaa kismittää jos itse koen näin? Tein muutama vuosi sitten hyvän päätöksen ja nostin elämäni laatua 200% muuttamalla pois suomesta 🤷🏻
Mäkin haluan. Miten teen sen?
Varmistamalla toimeentulon maassa minne haluat muuttaa. Tänä päivänä etätyö mahdollistaa myös sen että työpaikka on suomessa vaikka tekijä olisi missäpäin maailmaa tahansa.
Kieli on hyvä ottaa haltuun. Itse kannatan sanontaa maassa maantavalla. On kohteliasta opetella maan kieli jotta voi asioita "rasittamatta" paikallisia.
Netti on pullollaan työpaikkoja euroopan maissa.
Kerro miten työtön varmistaa toimeen tulon tekemällä etätöitä. Meitä on miljoona työtöntä ja alityöllistettyä. Mistä sen etätyön saa kun ei saa edes kaupankassan hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hidas virkamieskoneisto."
Tuo kertoo ettei AP ole oikeasti asunut ulkomailla.Suomen "virkamieskoneisto" on varsin ketterä verrattuna about mihin maahan tahansa.
Ja ei ole.
Monessa maassa oikeat tiedot varmistetaan allekirjoituksella ja väärien tietojen antamisesta seuraa taloudellinen ja/tai vapausrangaistus; näin prosessi on nopea.
Suomessa sen sijaan kiikutetaan todistuksia, odotetaan jostain tietoja (ehkä jopa ulkomailta, mutta ne eivät usein anna niitä), käsitellään päätöstä tolkuttomasti jne.
Eräs tuttuni muutti ulkomaille ja takaisin. Hän teki hakemuksen eräästä tuesta; saman asian käsittely vei 6 kertaa kauemman aikaa kuin tässä toisessa maassa.
Nyt päästään asian ytimeen. Tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan asua täällä!
Olen erittäin onnellinen että muutin pois suomesta.Missä maassa asut ja millä alalla olet töissä? Sori, kun utelen, mut kiinnostaa, eikä oo pakko vastata.
Asun espanjassa ja teen etätyötä suomeen. Alaa en viitsi kertoa sillä minut tunnistaisi helposti siitä.
Ok, kiitos tiedosta. Tiedätkö, löytyisiköhän media- tai kirja-alalta töitä Espanjasta?
Ehkä löytyy ehkä ei. Osaatko täydellistä espanjaa? Onko osapäivätyöstä 400-500 e sopiva palkka? Tai kokopäivätyöstä tonni kuukaudessa?
Tuo edellinen vastaus ei ole minulta keneltä asiaa kysyit. Kielitaito on todella tärkeä työmarkkinoilla. Itse etsisin työpaikan ensin. Suomesta käsin. Vapaita työpaikkoja löytyy netistä. Facebookissa esimerkiksi on ryhmiä missä työtä tarjotaan tai sitä voi kysyä.
Noiden alojen työtilanteesta en tiedä, koska itselläni ei ole ollut tarvetta työtä etsiä.
Onneton ihminen on onneton, missä ikinä asuukin. Naiivia kuvitella, että päivä kirkastuu sillä, jos tuntemattomat ihmiset moikkailevat kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan asua täällä!
Pärjääkö tonnilla, jos saa kohtuullisen edullisen kämpän?
Vierailija kirjoitti:
Suomen suurin rasite on suomalaiset joita vituttaa kaikki.
Tämä. Olette sitäpaitsi paskahousuja. Jos joku asia nyppii, niin siitä pitää tehdä kansalaisaloite ja nousta barrikaadeille. Juotte esimerkiksi Sandels-olutta kun sitä myydään teille tahallaan premiumina ettekä valita. Se on ihan hirvittävää paskaa. Ja kallista.
Vierailija kirjoitti:
Onneton ihminen on onneton, missä ikinä asuukin. Naiivia kuvitella, että päivä kirkastuu sillä, jos tuntemattomat ihmiset moikkailevat kadulla.
Kyllä se kanssaihmisten käytös vaikuttaa paljonkin esim kumppanin ja työpaikan saantiin. Jos kaikkialla suhtaudutaan suomessa vihamielisesti ei silloin elämästä tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä juttu kun Suomen vihaajat sairastuu Portugalissa tai Espanjassa niin yhtäkkiä Suomi alkaakin tuntua ihanalta paikalta:)
Heihei
Itse asunut Espanjassa. Paras sairaanhoito ja ilmainen . Ei tarvi jonottaa lääkärille. Heti ottavat vastaan. Suomessa ehtii kuolla leikkausjonoihin.
Minun ex asui Mallorcalla ja sai elimensiirron . Kaikki meni hyvin mutta halusi välttämättä päästä Ruotsiin jälkihoitoihin. Nyt sai sairaalabakteerin ja menehtyi. Ystävät sanoivat että älä lähde sinne Ruotsiin kuolemaan .
Niin. Se sairaalabakteeri on hommattu sieltä Espanjasta. Esimerkiksi Suomeen tulleet pahimmat sairaalabakteerit on nimenomaan peräisin niiltä jotka ovat Etelä-Espanjassa olleet hoidossa ja sitten tuotu Suomeen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan asua täällä!
Pärjääkö tonnilla, jos saa kohtuullisen edullisen kämpän?
Eläminen on toki edullista jos ei häiritse torakat ja huono ruoka jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"hidas virkamieskoneisto."
Tuo kertoo ettei AP ole oikeasti asunut ulkomailla.Suomen "virkamieskoneisto" on varsin ketterä verrattuna about mihin maahan tahansa.
Ja ei ole.
Monessa maassa oikeat tiedot varmistetaan allekirjoituksella ja väärien tietojen antamisesta seuraa taloudellinen ja/tai vapausrangaistus; näin prosessi on nopea.
Suomessa sen sijaan kiikutetaan todistuksia, odotetaan jostain tietoja (ehkä jopa ulkomailta, mutta ne eivät usein anna niitä), käsitellään päätöstä tolkuttomasti jne.
Eräs tuttuni muutti ulkomaille ja takaisin. Hän teki hakemuksen eräästä tuesta; saman asian käsittely vei 6 kertaa kauemman aikaa kuin tässä toisessa maassa.
Nyt päästään asian ytimeen. Tuet.
Ei päästy asiaan. Tuet ne juuri pitää ihmiset kiinni täällä ja kitkee pois viimeisetkin toivon rippeet! Älkää ottako tukia vastaan, tehkää mitä vaan, mutta älkää menkö siihen lankaan, että otatte rahaa vastaan siltä, joka teitä lyö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heihei
No mistäpä luulet että se bakteeri on hänelle kehittynyt. Ettei vaan siellä espanjalaisessa sairaalassa jossa hygienia on 4/10.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan asua täällä!
Tuo edellinen vastaus ei ole minulta keneltä asiaa kysyit. Kielitaito on todella tärkeä työmarkkinoilla. Itse etsisin työpaikan ensin. Suomesta käsin. Vapaita työpaikkoja löytyy netistä. Facebookissa esimerkiksi on ryhmiä missä työtä tarjotaan tai sitä voi kysyä.
Noiden alojen työtilanteesta en tiedä, koska itselläni ei ole ollut tarvetta työtä etsiä.
Ok, kiitos vastauksista, alampa tutkimaan.
Näitä valittajia yhdistää yksi ja sama asia. Saamattomuus. Ne jotka lähtee, eivät ruikuta julkisesti. Ne vain nostavat kytkintä. Arvatkaa päästäänkö ikinä eroon tuosta ap- valivalista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kanssaihmisten käytös vaikuttaa paljonkin esim kumppanin ja työpaikan saantiin. Jos kaikkialla suhtaudutaan suomessa vihamielisesti ei silloin elämästä tule mitään.
Jos kuvittelet, että Suomessa 100 % ihmisistä on aina ja joka tilanteessa vihamielisiä, kyseessä on pään sisäinen ongelma.
Missä päin Saksaa?