Vituttaa suunnattomasti asua Suomessa.
Olen 3 krt asunut ulkomailla yht. yli 10 vuotta.
Suomen hinnat, verot, paljon ongelmaisia (ja ilkeitä) ihmisiä, huonoa ja hälläväli-laatua vähän kaikissa tuotteissa ja palveluissa, työpaikka- ja koulukiusaajia löytyy joka paikasta, hidas virkamieskoneisto.... väsynyt tähän paskaan.
Täytyy alkaa suunnittelemaan muuttoa ja sovittaa perheen tekemiset ja tulevaisuuden suunnitelmat pakettiin.
Taas palautuu mieleen miksi aikanani poistuin Suomesta eli juuri nuo em. syyt; yksin muutto oli helppoa, mutta jo toisella kerralla perheen ja lapsien kanssa ei niin helppoa.
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoja uutisia AP:lle, kaikkialla muualla on vielä kurjempaa josset nyt miljonääri ole.
Asun eteläeuroopassa. Ilmasto on aivan mahtava, ihmiset ystävällisiä ja tunnelma rento. Jokapäivä töiden jälkeen on olo kuin olisi lomalla.
Rakastan asua täällä!
Toki maassa on omat ongelmansa, mutta näin yksilötasolla nämä ongelmat eivät asumiseeni/elämääni vaikuta.
Olen erittäin onnellinen että muutin pois suomesta.Missä maassa asut ja millä alalla olet töissä? Sori, kun utelen, mut kiinnostaa, eikä oo pakko vastata.
Asun espanjassa ja teen etätyötä suomeen. Alaa en viitsi kertoa sillä minut tunnistaisi helposti siitä.
Ok, kiitos tiedosta. Tiedätkö, löytyisiköhän media- tai kirja-alalta töitä Espanjasta?
Ehkä löytyy ehkä ei. Osaatko täydellistä espanjaa? Onko osapäivätyöstä 400-500 e sopiva palkka? Tai kokopäivätyöstä tonni kuukaudessa?
Pärjääkö tonnilla, jos saa kohtuullisen edullisen kämpän?
Eläminen on toki edullista jos ei häiritse torakat ja huono ruoka jne
Tulkitsen tämän, että ei pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Näitä valittajia yhdistää yksi ja sama asia. Saamattomuus. Ne jotka lähtee, eivät ruikuta julkisesti. Ne vain nostavat kytkintä. Arvatkaa päästäänkö ikinä eroon tuosta ap- valivalista...
Mt-ongelmia ei pääse pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonoja uutisia AP:lle, kaikkialla muualla on vielä kurjempaa josset nyt miljonääri ole.
Asun eteläeuroopassa. Ilmasto on aivan mahtava, ihmiset ystävällisiä ja tunnelma rento. Jokapäivä töiden jälkeen on olo kuin olisi lomalla.
Rakastan asua täällä!
Toki maassa on omat ongelmansa, mutta näin yksilötasolla nämä ongelmat eivät asumiseeni/elämääni vaikuta.
Olen erittäin onnellinen että muutin pois suomesta.Missä maassa asut ja millä alalla olet töissä? Sori, kun utelen, mut kiinnostaa, eikä oo pakko vastata.
Asun espanjassa ja teen etätyötä suomeen. Alaa en viitsi kertoa sillä minut tunnistaisi helposti siitä.
Ok, kiitos tiedosta. Tiedätkö, löytyisiköhän media- tai kirja-alalta töitä Espanjasta?
Ehkä löytyy ehkä ei. Osaatko täydellistä espanjaa? Onko osapäivätyöstä 400-500 e sopiva palkka? Tai kokopäivätyöstä tonni kuukaudessa?
Pärjääkö tonnilla, jos saa kohtuullisen edullisen kämpän?
Eläminen on toki edullista jos ei häiritse torakat ja huono ruoka jne
Espanjassa eläminen on n.40% halvempaa kuin suomessa. Torakoita ei nykyisin juurikaan näy (kaupungit myrkyttävät tehokkaasti) ja ruoka on ollut kyllä oikein hyvää.
Tuohon aiemmin esiintuotuun elinsiirtoon täytyy sen verran kommentoida että espanja on huimasti edellä suomea esim maksansiirroissa (täältä kysytään neuvoa ja saadaan opetusta).
En ymmärrä ihmisiä jotka vihaavat omaa kotimaatansa noin. Aina voi lähteä ja jäädä toisaalle jos ei meno mielytä. Kiittämättömyys on rumaa. Itse ajattelen että jos ei jokin mielytä, tee asialle jotain äläkä jää valittamaan. Sinä ja sinunlaisesi ihmiset myrkyttävät ilmapiirin.
Eivät veteraanit sinun takiasi tätä maata pystyssä pitäneet.
Ongelmia ja ongelmaisia ihmisiä on joka maailmankolkassa. Suomessa vähemmän kuin monessa muussa paikassa. Mutta jos ei Suomi miellytä, mikä estää lähtemästä? Typeriä tekosyitä listattu, vaan eipä ole miestä sitten puheittensa mukaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tää ilmapiiri ankee. Missä tahansa muualla Keski-Euroopassa/muualla ihmiset on myös ystävällisempiä ja avoimempia. Olen asunut mm. Lundissa Ruotsissa, Skotlannissa sekä Lontoossa. Ihan arkisia eroja, joita Suomessa ei ikinä tapahdu:
- Kun joku törmää sinuun vahingossa Lontoon ruuhkassa, ehtii hän silti sanoa Oh I am terribly sorry dear, laittaa hetkeksi kätensä olkapäällesi ja singahtaa sitten ruuhkaan. Suomessa: kaikki kävelee päin, kukaan ei sano mitään.
- Skotlannissa vastaantulijat moikkaavat sinua, kun törmäätte kävelylenkillä. Ihan tuntemattomat. Saattavat kommentoida vielä säätä ja rupatella. Suomessa? Vain koiranomistajat puhuvat toisilleen.
- lundissa: Unohdin elokuvalippuni kotiin, kun olin menossa katsomaan näytöstä. Kassa empatisoi ja sanoi, että ei kuule haittaa, uskoo kyllä minua, ja antoi UUDEN lipun. Ilmaiseksi. Minun virheestäni huolimatta. Noin ei ikinä kävisi Suomessa 😂😂
Moni ystäväni on ulkkari, ja eräs amerikkalainen kommentoi suomalaisista Suomessa vaihtarina asuessaan esim. Niin, että kun hänellä oli juuri se tapa moikata lenkillä vastaantulevia, niin nämä vain tuijottaa moljottivat häntä kuin jotain mielisairasta.
Siis tämä ihmisten sulkeutuneisuus ja tuppisuumaisuus Suomessa, ei jestas. Ja kukaan ei rakasta sääntöjä niin paljon kuin suomalainen. 😂
On varmasti paljon hyvääkin, mm. Turvallisuus jne mitä täällä on. Mutta omasta mielestä tämä kulttuuri (tai pikemmin sen puute) latistaa elämänlaatua. Käsitys kulttuurista on täällä suuressa osassa Suomea joku ABC:n buffetti ja Vain elämää -tuotantokaudet.
Voi että, missähän päin sitten asustelet. Minä ainakin moikkaan lenkkipolulla, mitä syrjemmässä sitä varmemmin. Pyytelen vuolaasti anteeksi jos törmään ihmisiin. Olen ystävällinen ja kohtelias. Minullakin on ulkomaalaisia ystäviä ja jopa aviomies jotka ihan asuvat Suomessa. Ajatella.
Paljon olen tavannut itse tympeitä suomalaisia jotka ovat olleet Ulkomailla ja siellä kaikki oli just noin kuin kuvasit. Ei sitä ihanaa ilmapiiriä ei sitten itse voi kuitenkaan edesauttaa millään lailla. Eipä se auta valittaa jos itse on ihan samanlainen.
Taidat olla sitten unicorn. Olen asunut niin Pohjois-Suomessa, Helsingissä kuin pk-seudun muissa kehyskunnissa. Toki tuota Lontoon esimerkkiä voi verrata ehkä parhaiten Helsinkiin, metropoleja kun ovat. Helsingissä ihmiset törmäilee toisiinsa ja jäät jalkoihin, kukaan ei sano mitään.
As for me? Mä pidän ovea auki kaikille, jos olen menossa sisään ja perästä tulee joku. Miehet kiittävät usein (elleivät ole ns. Känniläisiä), naiset eivät juuri koskaan. Minusta käytöstavat ei koske sukupuolta ja tuollaiset pienet ystävällisyyden osoitukset luovat hyvää tuulta ympärille. Mutta harvemmin sitä kuulee edes sen kiitoksen saati saa tuollaista ystävällisyyttä itse osakseen. Lähinnä miehiltä saa.
Miksi vedit heti ensimmäisenä sen johtopäätöksen, että olisin itse joku yrmy?
Erikoista. Itselläni on lukemattomia mukavia kohtaamisia ihmisten kanssa ihan joka päivä, ihan kun vain menen ovesta ulos. Naapureita kun tapaa, tervehditään, hymyillään, vaihdetaan pari sanaa. Kaupassa ihmiset pitävät ovea auki toisilleen, hymyilevät ja kiittävät puolin ja toisin. Kaupan kassojen kanssa tottakai iloisesti tervehditään, saatetaan iloisesti vaihtaa pari sanaa, kiitellään ja moikkaillaan puolin ja toisin. Sama kaikkialla. Hymyilen ihmisille, olen kohtelias ja otan toiset huomioon ja saan ihan samaa kohtelua toisilta takaisin. Mukavaa elämää. Ja tämä siis Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin TV-ohjelmaa, jossa brittiperhe etsi Floridasta kesäasuntoa. Lähellä huvipistoja löytyi uima-allastaloja, joissa oli 6 makuuhuonetta ja 4 kylppäriä, reilulla 200.000 eurolla. Täältä tuolla summalla saa neukkukuutiokaksion jostakin Lepuskista.
Noi jenkkitalot ovat kyllä sellaista pahvi- ja muovikuraa, että toi 200 000 euroa on sellaisesta ylihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne voi lähteä, joilla on koulutus, ura ja kielitaitoa. Kaippa se sitten riippuu ihan siitä, mitä elämässä oikeesti arvostaa ja mistä tykkää. Jotkut viihtyy täällä, toiset ei. Kannattaa silti muistaa, että tutkittaessa esim. kouluttautuneiden maahanmuuttaneiden mielipiteitä Suomeen asettautumisessa ja jäämisessä isoimmat syyt täällä viihtymättömyydelle olivat suomalaisten negatiivinen suhtautuminen ääniin julkisilla paikoilla ja ylipäätään suomalaisten sulkeutuneisuus/vaikeus tutustua suomalaisiin.
No sehän ei varsinaisesti ole negatiivinen asia jos ei pidä mölyapinoista kaupungilla. Kumma kyllä yleensä nuo mmtajat jotka riehuvat ja metelöivät, eivät tule sivistyksen parista.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä juttu kun Suomen vihaajat sairastuu Portugalissa tai Espanjassa niin yhtäkkiä Suomi alkaakin tuntua ihanalta paikalta:)
Niinhän sinä luulet. Ja moni muu luulee.
Esim. minulla ei ole ollut mitään haluja palata sairastamaan Suomen alasajetun terveyden- ja sairaanhoidon pariin. Erinomaista hoitoa olen saanut täällä.
Joillakin ottaa nyt koville tämä aihe, kun pitää suoltaa viestiä toisen perään. Te viihdytte Suomessa, se on ok. Toiset haluavat muuttaa pois ja siitä keskusteleminen on sallittua, tykkäsitte tai ette.
Alkaa se täälläkin keventyä elo, kun otetaan etelästä rento malli ja annetaan muiden kustantaa valtion menot 👍
Euroopan ulkopuolella olemme.
Siivoojat ovat usein Filippiineiltä, erinomaisia työntekijöitä, ja tyytyväisiä ansioihinsa.
Maan käyttökieli on englanti, jopa virastoissa! Vaikka maan kieli on muu kuin englanti.
Kotiapu on koti a p u l a i n e n "homehelp", tai apulainen "helper" tms. kunniallinen ja arvostettu ammatti
En uskaltanut sanoa tässä koska herättää Suomessa vihamielisyyttä, vaikka minunkin äitini tuli maalta Helsinkiin kotiapulaiseksi silloin aikanaan.
Korkeasti kouluttautuneet muuttajat rakastavat Suomea ja haluavat jäädä tänne. Ainoa syy lähteä on jos ei löydä työpaikkaa ja silloin suureksi pettymykseksi pitää lähteä muualle töiden perässä.
Tunnen näitä paljon, rakastavat Suomea eivätkä lakkaa ylistämästä tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan asua täällä!
Aa, eli puhelinmyyjä. Sitähän toi "asun Espanjassa ja teen etätöitä Suomeen" monesti tarkoittaa. Toivottavasti on kivat kämppikset.
Se on aina jännä kun suomalaiset puhuvat itsestään noin rumasti. Minä harvemmin törmään ilkeisiin ihmisiin. Jos törmäänkin, en tee siitä kansakunnallemme tyypillistä käyttäytymistapaa vaan erotan sen olevan yksilöstä itsestään lähtöistä.
Kuulostat itsekin varsin negatiiviselta, vakka kantensa löytää.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ottaa nyt koville tämä aihe, kun pitää suoltaa viestiä toisen perään. Te viihdytte Suomessa, se on ok. Toiset haluavat muuttaa pois ja siitä keskusteleminen on sallittua, tykkäsitte tai ette.
Tuskinpa. Monilla vain on perspektiiviä muualla asumisesta tai tiiviistä kanssakäymisestä muista kulttuureista peräisin olevien kanssa. Itsekin olen työskennellyt 30 vuotta ympäristössä, missä puolet ihmisistä on muualta kuin Suomesta ja vaihtuvuuss suurta, enkä voisi lopulta sanoa, että mikään tietty kulttuuri erottuu erityisesti edukseen. Yksilöeroja ja toisista pitää enemmän kuin toisista, mutta kansallisuuden kanssa ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, en ole kyllä vielä koskaan kuullut kommenttia niinpäin, että Suomeen takaisin muuttaneet olisivat milläänlailla onnesta soikeana. Kyllä se on ollut tuskan paikka itsellekin tulla perheen takia takaisin ja en ole enää tänne mukautunut, kun pois jo kerran lähdin. En ole ajatellut jäädä kauaksi aikaa. Haluan muuttaa pois.
Sama täällä. Pidin suomea parhaana paikka kunnes minut taivutteli ystävä matkustamaan. Sen jälkeen vietin ulkomailla pidempiä aikoja. Aina takaisin tullessa on vaikemapaa sopeutua tähän läpeensä korruptoituneeseen junttilaan. Itsessä näki sen eron kun ei ollut matkustanut niin ei kaivannut edes matkustamista. Sitten se takaisinpalaaminen alkoi olla aina vaan vaikeampaa ja kamalampaa. Ei ole muuta vaihtoehtoa työllistyäkseen kuin lähteä tästä läävästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan asua täällä!
Olen erittäin onnellinen että muutin pois suomesta.Mikäs alapeukuttajaa kismittää jos itse koen näin? Tein muutama vuosi sitten hyvän päätöksen ja nostin elämäni laatua 200% muuttamalla pois suomesta 🤷🏻
Mäkin haluan. Miten teen sen?
Varmistamalla toimeentulon maassa minne haluat muuttaa. Tänä päivänä etätyö mahdollistaa myös sen että työpaikka on suomessa vaikka tekijä olisi missäpäin maailmaa tahansa.
Kieli on hyvä ottaa haltuun. Itse kannatan sanontaa maassa maantavalla. On kohteliasta opetella maan kieli jotta voi asioita "rasittamatta" paikallisia.
Netti on pullollaan työpaikkoja euroopan maissa.Kerro miten työtön varmistaa toimeen tulon tekemällä etätöitä. Meitä on miljoona työtöntä ja alityöllistettyä. Mistä sen etätyön saa kun ei saa edes kaupankassan hommia.
Niin, tämä ongelma ei tietenkään poistu maata vaihtamalla. Mikäli toimeentuloa ei ole nyt, eikä sitä ole näköpiirissä tulevaisuudessakaan niin ei tietenkään voi muuttaa ja tehdä olematonta "etätyötä".
Avoimia työpaikkoja näyttää esim täällä espanjassa olevan myös suomalaisyrityksissä. Tsemppiä työn etsintään asutpa sitten missä tahansa maassa 👍
Vierailija kirjoitti:
Mitä keskustelemista siinä on? Jos haluatte muuttaa pois, niin se on ihan vapaata vaikka heti tänään, mikään tai kukaan ei estä teitä lähtemästä. Joten jos haluaa jotain, niin se kannattaa toteuttaa. Ei öyhöttää vauvapalstalla. Joten tervemenoa, kukaan ei jää kaipaamaan! Maailma on auki, sinne vain lähtemään ihan minne haluatte.
Kun tämä keskustelu on kuin joku seisoisi avoimen oven edessä ja vinkuisi, että haluaa sinne toiselle puolelle. Jolloin tottakai normaalijärkiset ihmettelevät, että senkus kävelet siitä ovesta, mitä helvettiä siinä seisot ja vingut?
Mutta ongelmahan taitaa olla se, että teillä vinkujille ei ole mitään kykyä tai uskallusta lähteä minnekään, ette kykene mihinkään muuhun kuin valittamaan. Ja kukaan ei tykkää valittajista ja vinkujista, missään päin maailmaa.
Kyllä ne voi lähteä, joilla on koulutus, ura ja kielitaitoa. Kaippa se sitten riippuu ihan siitä, mitä elämässä oikeesti arvostaa ja mistä tykkää. Jotkut viihtyy täällä, toiset ei. Kannattaa silti muistaa, että tutkittaessa esim. kouluttautuneiden maahanmuuttaneiden mielipiteitä Suomeen asettautumisessa ja jäämisessä isoimmat syyt täällä viihtymättömyydelle olivat suomalaisten negatiivinen suhtautuminen ääniin julkisilla paikoilla ja ylipäätään suomalaisten sulkeutuneisuus/vaikeus tutustua suomalaisiin.