Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihdutus kannattaa aloittaa liikunnalla

Vierailija
14.07.2022 |

Monesti neuvotaan päinvastoin, eli vain syömiset merkitsee ja liikunnan voi aloittaa sitten kun olet jo laihtunut tai sitä ei välttämättä tarvitse ollenkaan. Mun mielestä liikuntaa tarvitsee ihan ensimmäisenä jos on liikaa painoa. Kun liikkuu ja hikoilee, siitä tulee heti olo että on tehnyt jotain oikein, ja se lisää motivaatiota. Tulee juotua vettä hikoilun vuoksi. Aika minkä käytät liikkumiseen, on pois jääkaapilta. Kulutus alkaa kasvaa heti kun rasittaa lihaksia toistuvasti. Liikunta ja vedenjuonti vaikuttaa ainakin minulla jo muutamassa päivässä ulkonäköön, kasvot näyttää kirkkaammilta. Jos se ruokavalio vähän lipsuu, liikunta antaa jonkinverran anteeksi. Itse yritin rajoittaa syömisiä kuukausien ajan eikä painolle tapahtunut mitään. Kun otin liikunnan mukaan, kilot alkoi karista! -7 kg /2 kk

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti liikunta auttaa painonhallinnassa, mutta jos tavoite on painonpudotus, niin liikunnalla ei ole siihen merkittävää vaikutusta, jos ruokavalio ei ole jo kunnossa. 

2/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla rupesi paino putoamaan kun jätin liikunnan. Sokerit kyllä jätin pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse yritin rajoittaa syömisiä kuukausien ajan eikä painolle tapahtunut mitään. 

Niinpä.

Vierailija
4/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävästi ylipainoisella nivelet ei välttämättä kestä rankempaa liikuntaa, loukkaantumisriski on isompi ja lihasten kipeytymisen vuoksi harrastus voi loppua lyhyeen.

Liikunnan merkitys energiankulutuksen kannalta on myös pienempi kuin yleensä kuvitellaan.

Esimerkiksi suklaapatukan (300 kcal) kuluttamiseen vaaditaan noin tunnin verran kävelyä eli paljon helpompi on jättää se ylimääräinen suklaapatukka syömättä.

Vierailija
5/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani ei pelkästään terveellinen ruokavalio riitä.Kesällä tullut pyöräiltyä.Painuin takaisin kuntosalille ryhmäliikunta tunneille.Sen huomaa kyllä vatsasta.Jonkulainen maha pötsi pienentynyt.Ruokavalio on myös tärkeä.Vehnän ja sokerin jättänyt pois.kait sillä myös jotain osuutta.Nyt vaan lisää lihaskuntotreeniä niin kyllä se tästä lähtee.Vettä kyllä pitää juoda paljon.

Vierailija
6/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten, kun se liikunta syystä tai toisesta vähenee tai jää pois, karistetut kilot tulevat takaisin.

Vierailija
7/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkittävästi ylipainoisella nivelet ei välttämättä kestä rankempaa liikuntaa, loukkaantumisriski on isompi ja lihasten kipeytymisen vuoksi harrastus voi loppua lyhyeen.

Liikunnan merkitys energiankulutuksen kannalta on myös pienempi kuin yleensä kuvitellaan.

Esimerkiksi suklaapatukan (300 kcal) kuluttamiseen vaaditaan noin tunnin verran kävelyä eli paljon helpompi on jättää se ylimääräinen suklaapatukka syömättä.

Ei riitä tunti kävelyä.

Vierailija
8/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on että 80-90% painonhallinnasta on ruokavaliota. Olen monesti nähnyt tämän kun liikutaan ja kuvitellaan että se laihduttaa, ostetaan kaikki laitteet kotiin, käydään salilla ja jumpissa mutta mitään ei tapahdu...toki kunto nousee, lihakset kasvaa mutta ei laihdu koska edelleen syödään enemmän kun kulutetaan. 

Toki liikkuminen kannattaa aina, sehän on jo terveydelle hyödyllistä ihan kaikille. Mutta laihtuminen, se ei onnistu jos et ole valmis karsimaan syömisiä.

Vierailija
9/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse liikunnallinen, yli satakiloinen nainen. Olen aina nauttinut liikkumisesta, ja kokooni nähden olen ketterä. Liikunta ei vain mitenkään vähennä rakkauttani herkkuihin, päin vastoin. Jos haluaisin laihtua, pitäisi ruokavalio pistää uusiksi. Liikun joka päivä paljon, mutta olen edelleen reilusti ylipainoinen, vaikken mikään ahmija olekaan. Syön vain liikaa, ja uskon liikkumisen nimenomaan edesauttavan suurta ruokahaluani.

Vierailija
10/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan yksinkertaisesti on niin että se laihtuminen tapahtuu keittiössä.

Voit ravata maratoneja vaikka joka päivä mut jos syöt pelkkää suklaata REILUSTI YLI KULUTUKSEN niin ei siitä tule mitään...

Liikuntaa tietenkin omien kykyjen mukaan ja sitäkautta paranee sekin puoli ja aineenvaihdunta. Ja ku lihakset kasvaa ja paranee niin kalorien kukutus nousee.

Vierailija
11/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni väittää tuota, että liikunnalla ei ole merkitystä, koska se kuluttaa lopulta niin vähän kaloreita. Mutta ei liikunnan vaikutus perustukaan sen kuluttamiin kaloreihin. Vaan siihen, että kunnon liikuntasuorituksen jälkeen ei tee mieli ahmia. Ja tietysti sen aikanakin jää syömättä. Myös ruuansulatus toimii paremmin, kun liikkuu.

Vierailija
12/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tätä samaa muna vai kana soopaa edelleen jaksetaan veivata, on ihan tutkimuksin (kansainvälisin, googleta muualta kuin vauva. fi) todistettu, että on ihmisestä, geeneistä ja monesta muusta (kuten jo ihan elämäntilanne) kiinni, kannattaako laihdutuksen aloittaminen paremmin liikunnalla vai kalorimäärän vähentämisellä.

Vierailija
13/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa, minulle taas ei ole mikään ongelma kävellä vaikka useamman tunnin lenkkiä, mutta suklaan syömättä jättäminen silloin, jos suklaanhimo iskee, on hyvin, hyvin vaikeaa.

Vierailija
14/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse liikunnallinen, yli satakiloinen nainen. Olen aina nauttinut liikkumisesta, ja kokooni nähden olen ketterä. Liikunta ei vain mitenkään vähennä rakkauttani herkkuihin, päin vastoin. Jos haluaisin laihtua, pitäisi ruokavalio pistää uusiksi. Liikun joka päivä paljon, mutta olen edelleen reilusti ylipainoinen, vaikken mikään ahmija olekaan. Syön vain liikaa, ja uskon liikkumisen nimenomaan edesauttavan suurta ruokahaluani.

Minulla suht sama tilanne, joskin tuntuu että joskus liikunta lisää ruokahalua, joskus taas vähentää sitä. Varmaan jokin tekijä vaikuttamassa, jota en ole vielä keksinyt. Tiedostan kuitenkin, että liikunta raskaalla kropalla tekee pidemmän päälle etenkin nivelille hallaa, enkä halua viisikymppisenä saada artroosin vuoksi keinoniveliä. Samoin riski metaboliseen oireyhtymään on painavana suurentunut, vaikka toki huomattavasti vähäisempi, kuin liikkumattomalla painavalla. 

Olen lukenut paljon hyviä kokemuksia ruokahalua vähentävistä reseptilääkkeistä, ja aion nyt semmoista koittaa, vaikka yleisesti suhtautuminen terv. huollossa tuntuu olevan edelleen hieman kielteinen; ikään  kuin lääkkeet olisivat ratkaisu vasta kun lihavuus sairaalloinen tai jo puhjennut sokeritauti tai korkea verenpaine. Onneksi asenteita lihavuutta kohtaan aktiivisesti tietyiltä tahoilta pyritään muuttamaan  ja hoitokäytäntöjä järkeistämään (minkä tutkimuksen mukaan on saatu merkittäviä tuloksia esim. terveydenhuollon ruokavalioneuvonnalla? Jos yksi viidestäkymmenestä saa muutettua elintapojaan neuvonnan avulla, onko järkevää saati taloudellista aloittaa hoito sillä? )Esim. Novo Nordiskin Puhutaan lihavuudesta sivusto ja kampanja on positiivinen edelläkävijä tällä saralla.

Vierailija
15/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on että 80-90% painonhallinnasta on ruokavaliota. Olen monesti nähnyt tämän kun liikutaan ja kuvitellaan että se laihduttaa, ostetaan kaikki laitteet kotiin, käydään salilla ja jumpissa mutta mitään ei tapahdu...toki kunto nousee, lihakset kasvaa mutta ei laihdu koska edelleen syödään enemmän kun kulutetaan. 

Toki liikkuminen kannattaa aina, sehän on jo terveydelle hyödyllistä ihan kaikille. Mutta laihtuminen, se ei onnistu jos et ole valmis karsimaan syömisiä.

Ei. Treenasin aiemmin kuudesti viikossa keskirankan-rankan treenin. Päivittäinen kaloreiden tarve ja saanti oli luonnollisesti korkea. Sain onnettomuudessa useita murtumia ja kuntoutuminen oli pitkä, mutta totutusta ruokavaliosta oli vaikea poiketa, joten liikkumattomuuden vuoksi paino nousi jopa 20kg. Kun kuntouduin takaisin ja aloitin pikkuhiljaa treenin intensiteettiä nostaen, alkoi paino laskea, ja enää 5kg takaisinotettavaa. Eli ruokavalio kaikki nämä vuodet pysynyt samana.

Yleisestikään laihdutuksessa ei voi antaa kaikille samana sopivia suosituksia tai kertoa yksiselitteisiä totuuksia metaboliasta. Toki on asioita, jotka SUURIMMALLE OSALLE ihmisistä pitävät paikkansa , ja lainalaisuuksia siitä miten ihmiskeho toimii, mutta tällaisten "Totuus on XX " väitteiden esittäminen voi johtaa yksittäistä ihmistä harhaan, ja toisaalta vesittää myös kommentin julkaisijan uskottavuutta, vaikka kokemusta ja tietopohjaa oikeasti olisikin runsaasti.

Vierailija
16/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo 10%:han se usein on se ongelma. Usealla on tavoitteena laihtua sen viisi kiloa, vaikka mitään akuuttia tarvetta sille ei olisikaan terveyden puolesta. Itse huomaan liikunnan merkityksen siitä, että kesällä tulee huomaamatta liikuttua enemmän, eli puutarha ja aurinkoiset kelit pitävät aktiivisena. Kesäpaino on viisi kiloa, eli juurikin sen 10% kevyempi kuin talvipaino, jolloin olen enemmän sisällä. Olen normaalipainoinen kuitenkin.

Vierailija
17/17 |
14.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti liikunta auttaa painonhallinnassa, mutta jos tavoite on painonpudotus, niin liikunnalla ei ole siihen merkittävää vaikutusta, jos ruokavalio ei ole jo kunnossa. 

Yleinen harhaluulo. Liikunnalla on suurin vaikutus painonpudotukseen ja kun kuluttaa enemmän kuin syö, on painonpudotus ihan selvä juttu.  Toki ravintoa tarvitaan liikuntakyvyn ylläpitoon, mutta ei se todellakaan niin mene ettei liikkuja saisi syödä lähes mitä vain, jos vaan sen myös hyödyntää ja kuluttaa pois.