Tämä kesä on saanut mökkikateuteni huippuunsa
Ihan p*skaa.
Lapsena sain viettää kesiä mummin ja papan mökillä. Siellä oli minulla leikkimökki ja hyvä olla. Sitten pappa kuoli, ja lopulta mummikin. Äidillä ei ollut varaa pitää mökkiä, joten tätini lunasti sen itselleen. Sen jälkeen en ole mökillä käynyt. Ikävä on edelleen, mutta kun en ole tervetullut niin en ole.
Puolison vanhemmilla on mökki pitkäaikaisvuokralla, mutta eivät ota sinne vieraita. Haluavat elää siellä kahdestaan omaa elämäänsä. Eikä tähän ole kellään sanomista.
Itse kituutan pätkätöistö toiseen. Puolisolla on työ, meillä on oma talo. Mutta mökkiin ei enää riitä rahat. Kavereilla on valehtelematta kaikilla suvun mökit joissa saavat olla. Juuri viime viikolla yksi sanoi, että ei tietäisi mitä tekisi jos ei olisi rentoutumispaikkaa. Nyökyttelin vain vieressä.
Kohtalotovereita?
Kommentit (21)
Tein itse mökin. Olin just koirien kanssa 2 viikkoa. Ongelma on vain kun ei ole apukäsiä yhtään. Siis muutama juttu tekemättä jo vuosia kun ei vaimosta ole auttamaan. Työt on niin tärkeää sille että koti unohtuu.
Jos teillä molemmilla on työ, eikö raha riittäisi vaikka viikon mökkivuokraan? Eihän se silloin ole oma mökki, mutta jos pointtina on vain viettää aikaa mökillä ja rentoutua luonnon rauhassa, niin eikö sekin ajaisi asiansa?
Mitä te teette lomalla? Kun toinen toteaa, että ihana päästä rentoutumaan mökillä, eihän sinun tarvitse mykkänä nyökytellä, vaan voit sanoa, että "totta, kyllä tulee loma tarpeeseen. Itse aion rentoutua _______" ja sitten kerrot mitä aiot lomalla tehdä: teettekö puolison kanssa jonkun pikkureissun, vai mitä teette? Jos olette vain kotona, voit jättää tämän kohdan sanomatta ja korostaa sitä, miten ihanaa on kun on loma ja pääsee lataamaan akkuja.
Kyllähän ainakin kuivanmaan mökkejä saa aika halvallakin.
10000-20000 e hintahaarukassa löytyy paljon mökkejä etuovi/oikotie. Toki eihän se mökin pitäminenkään ilmaista ole.
Osta halpa tontti ja sinne vaan pieni rantasauna?
Olisiko lomaosake teille sopiva vaihtoehto? Kannattaa tietysti harkita tarkoin mistä ja millaisen ottaa.
Teillä on oma talo, eli luultavasti pihaakin, eikö se ole jotain? Oletko varma, että viihtyisit tuttujen tai sukulaisten mökillä vieraana, ehkä jonkinmoisella työleirillä. Lapsuuden kesät oli ihania ja huolettomia ilman huolen häivää tai velvollisuuksia, enää ei ole leikkimökin aika
Jos rentoutumispaikka haet, niin vuokramökki on sellainen. Toki moni rentoutuu omaa mökkiä huoltaessaankin, mutta ei se oma mökki koskaan mitään pelkkää löhölomaa ole.
Vuokramökki on aina parempi kuin sukumökki, älä turhaan kadehdi.
Kun 'kaikilla muillakin' on, niin sinunkin on pakko saada sellainen?
Aloituksesta jäi epäselväksi, kaipaako ap omaa mökkiä vai sitä että pääsisi vieraaksi toisten mökille.
Oma talo tosiaan on jotain. Miksei jotain mieleistä pihalle, paljua tai pulahdusallasta?
Mieti haluatko mökin siksi kun kaikilla muillakin on ja kuinka paljon ihanat lapsuuden kesämuistot värittävät nyt tätä mökkiunelmaa. Ei se ole enää sama näin aikuisena. Kaikki pitää huolehtia itse, ei se näin aikuisena ole huoletonta leikkiä ja joutenoloa. Mökille pääset vaikka alkuun vuokraamalla mökin viikoksi - pariksi.
Meillä myös okt ja ollaan pitkään katseltu ostettavaa mökkiä. Mutta rehellisesti sanottuna, en tiedä jakaisinko huolehtia kahdesta talosta. Ja ei meidän rahat edes riitä sellaiseen mökkiin minkä haluaisin. Oltiin viikko vuokramökillä. Eihän se hoki sama ole kuin omalla olisi, ei saa rempata ja sisustaa, mutta eipä ole huolta ja kustannuksia mökistä.
No nyt on kyllä ensimmäisen maailman ongelma.
Mutta tottahan se on, että absoluuttisessa yltäkylläisyydessä elävälläkin voi olla köyhyyden kokemus, jos vertailukohteet ovat vielä rikkaampia. Kuulut kuitenkin ihmiskunnan eniten omistavaan kymmenykseen. 90% Maapallon väestöstä on sinua köyhempiä.
Aikuiselle oma mökki on usein työleiri. Lapsuuden mielikuvat vapaasta leikistä eivät toteudu, vaikka nyt ostaisit mökin. Ne ovat mukavia muistoja ja vaali niitä sellaisina.
Vuokramökki ja vaivaton loma siellä on vastaus ongelmaasi.
Minäkin olen vuosia haaveillut omasta mökistä järven rannalla, mutta olen päättänyt olla toteuttamatta tätä unelmaa. Vaikka haluaisin kokea lapsuuden aikaiset mökkikesät uudelleen, ei se tulisi olemaan samanlaista huoletonta rentoutumista ja uimista. Se tulisi olemaan vain toinen työmaaleiri kodin lisäksi ja ikuinen rahareikä.
Menkää all inclusive-lomalle jonnekin etelään niin saatte huoletonta lomailua ja joku muu huolehtii ruuasta ja siivouksesta.
Jos mökin haluaa pitää kunnossa, niin se vie rahaa. Itselle on jäämässä perintöriesaksi homeinen mökki korvessa, joka on ollut aina kylmillään suurimman osan vuodesta kun isovanhemmat ja vanhemmat ovat pihistäneet lämmityksessä. Järkyttävän suuri rinnetontti vielä ja nurmikolla, jota pitäisi jatkuvasti leikata! Muistan kun jo lapsena ajattelin, että tätäkö on aikuisten kesälomailu: leikataan nurmikkoa, niitetään rantakaislikkoa ja haetaan vettä kaivosta 2 km päästä. Loppukesästä tyhjennetään huusit. Ei kiitos mulle.
Huonon sijainnin puolesta tätä mökkiä ei voi vuokrata edes Airbnb:ssä.
Ei ole mökkiä, mutta en sellaista kyllä edes haluaisi. Että siinä mielessä ei olla kohtalotovereita. Mitäs jos myytte sen talonne, muutatte kerrostaloon ja loppurahoilla hankitte mökin? Koska mitä järkeä edes olisi ylläpitää kahta taloa?