Millaista on kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvä väsymys?
Sitä että uni ei riitä ja nukuttaa vai sitä että kroppa ei jaksa ja on lyijynraskas? Vai jotain muuta?
Kommentit (53)
Mulla vajaatoiminta tuntui siltä, kuin olisi ikäänkuin surumieliset lasit silmillä, jotka värjäävät koko maailman apeaksi ja vähän masentavaksi. Olin aikaansaamaton ja ikäänkuin yleisesti hitaampi ja innoton.
Kauanko noitten tulosten saamisessa muuten mahtaa kestää?
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tuolta, kaikki tekeminen on työlästä ja tunnet itsesi tosi laiskaksi.
Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta sai alkunsa rajusta laihdutuksesta, jolloin kroppa petti.
Laihduttamisessa ei kuole nälkään, vaan vastustuskyvyn loppumiseen.Nyt minulla on lääkitys ja voin aika hyvin. Nyttemmin olen lihonut, mutta hyväksyn sen.
En kadu mitään niin, kuin syömishäiriötäni, . Toisaalta voiko mielensairautta ( anoreksia) välttää, jos se on tullakseen.
Monella jotka ovat ostaneet netistä copypaste-dieetin on kilpirauhaseen tullut ongelmia, on uskomatonta ettei hyvät rahat tehneitä copypaste kauppiaita kukaan halua saada vastuuseen.
Minä olen kilpparivajakki ollut jo yli kymmenen vuotta. Lääkkeillä ei tule samanlaista virkeyttä enää takaisin, kuin mitä silloin terveenä oli. Nyt ajatukset sakkaa, muisti tökkii ja kaikenlaista. Työpäivän jälkeen on kertakaikkisesti niin poikki, että jaksaa vain sohvalla matkustella loppupäivän. Ja jos lääkitys ei ole hyvällä tolalla, jää kuukautiset pois ja tulee kaikenlaista muuta ongelmaa kuten järjetön huimaus ja pyörrytys. Tämä ei todellakaan ole mikään helppo sairaus, vaikka niin moni luulee. Toki joillain toisilla lääkityksen jälkeen olo ei enää ole ns. suossa tarpomista, mutta itselläni on.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko noitten tulosten saamisessa muuten mahtaa kestää?
T. Ap
Päivän, pari korkeintaan. Joskus on tullut mulle samana päivänäkin jo kilpparikokeen tulokset.
Oho nehän tulee nopeasti. Kiitos!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla se on pahimmillaan sitä, että kun herää aamulla niin tuntuu, että ei ole nukkunut yhtään vaikka olisi miten paljon. Mutta väsymys ei ole siis sellaista normaalia, että nukuttaisi vaan jotain pahempaa. Vaikea selittää, se väsymys ei ole myöskään fyysistä, ettei jaksaisi liikkua vaan tuntuu olevan aivoissa, aivosumuksihan sitä osuvasti kutsutaan. Mä sanon sitä myös koomaksi, ajatteleminenkin on jotenkin vaikeaa ja kaikki tekeminen on haasteellista. Tuohon liittyy mulla myös kauheaa palelemista ja raajat on jääkylmät helteelläkin. Mun arvot on lääkityksellä viitteissä, mutta silti tuo olo vaivaa välillä enemmän, välillä vähemmän, on hyviä ja huonoja kausia, hyviä päiviä ja hyvin huonoja päiviä. Ei mikään mukava sairaus.
Hyvä kommentti. Ratkaisu: Lääkäriin.
Mietinkin juuri, miten te muut olette oikein jaksaneet käydä töissä tälläisen olon kanssa? Toivon totisesti että tämä helpottaisi joko koronan mentyä kunnolla ohi tai mikäli kyseessä on tämä vajis, niin lääkityksellä.
Tosin olen myös kuullut että lääkityksen teho on aika vaihtelevaa.
Katsotaan mitä testit näyttävät. Pelottaa tietenkin myös jos kyseessä olisikin jotakin muuta, vielä vakavampaa. Lääkärin mukaan kaikki aiemmat testit ovat kuitenkin olleet kunnossa joten syytä kovin isoon huoleen ei hänen mukaansa pitäisi olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kilpparivajakki ollut jo yli kymmenen vuotta. Lääkkeillä ei tule samanlaista virkeyttä enää takaisin, kuin mitä silloin terveenä oli. Nyt ajatukset sakkaa, muisti tökkii ja kaikenlaista. Työpäivän jälkeen on kertakaikkisesti niin poikki, että jaksaa vain sohvalla matkustella loppupäivän. Ja jos lääkitys ei ole hyvällä tolalla, jää kuukautiset pois ja tulee kaikenlaista muuta ongelmaa kuten järjetön huimaus ja pyörrytys. Tämä ei todellakaan ole mikään helppo sairaus, vaikka niin moni luulee. Toki joillain toisilla lääkityksen jälkeen olo ei enää ole ns. suossa tarpomista, mutta itselläni on.
Kuullostaa siltä, että lääkitys ei olisi ihan optimaalinen. Lisäksi voi olla tarvetta joillekin lisäravinteille, esim. raudanpuute on meillä kilpparivajispotilailla yleinen.
Jos aloittaja epäilee itsellään olevan kilpparin vajaatoimintaa kannattaa mennä lääkäriin ja pyytämään lähetettä verikokeisiin.
Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa ja siihen hyvin voimakkaasti liittyvää ja sitä automaattisesti seuraavaa kroonista väsymysoireyhtymää. Tavallinen thyroksiini ei siis minulla auta, eli ei poista kilpparin vajaatoiminnan oireita.
Väsymys on tavallista pahempaa, niin fyysistä, kuin henkistä. Toimintakykyä riittää vain muutamaksi tunniksi, sitten tulee täysi lopahtaminen ja nuupahtaminen. Ei jaksa oikein mitään. Nukkuminen ei poista väsymystä. Terveydenhuollosta en ole saanut mitään apua, tukea, enkä hoitoa sairauksien aiheuttamiin oireisiin.
Itsemurhaa ja sen toteuttamista ajattelen ainakin joka viikko. Etenkin taas viime aikoina, kun menkka-aika on lähestymässä. Ei oikeastaan jaksa mitään. Olo on kuin rekan alle jääneenä.
Vierailija kirjoitti:
Mietinkin juuri, miten te muut olette oikein jaksaneet käydä töissä tälläisen olon kanssa? Toivon totisesti että tämä helpottaisi joko koronan mentyä kunnolla ohi tai mikäli kyseessä on tämä vajis, niin lääkityksellä.
Tosin olen myös kuullut että lääkityksen teho on aika vaihtelevaa.
Katsotaan mitä testit näyttävät. Pelottaa tietenkin myös jos kyseessä olisikin jotakin muuta, vielä vakavampaa. Lääkärin mukaan kaikki aiemmat testit ovat kuitenkin olleet kunnossa joten syytä kovin isoon huoleen ei hänen mukaansa pitäisi olla.
Ap
Kannattaa huomioida, että jos lääkäri sanoo testien olevan kunnossa, se voi tarkoittaa sitä, että käytännössä on oireita. Jotkut lääkärit tuijottavat liikaa viitearvoihin ohittaen oireet. Kannattaa itse tutustua sairauteensa ja arvoihinsa ja etsiä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos aloittaja epäilee itsellään olevan kilpparin vajaatoimintaa kannattaa mennä lääkäriin ja pyytämään lähetettä verikokeisiin.
Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa ja siihen hyvin voimakkaasti liittyvää ja sitä automaattisesti seuraavaa kroonista väsymysoireyhtymää. Tavallinen thyroksiini ei siis minulla auta, eli ei poista kilpparin vajaatoiminnan oireita.
Väsymys on tavallista pahempaa, niin fyysistä, kuin henkistä. Toimintakykyä riittää vain muutamaksi tunniksi, sitten tulee täysi lopahtaminen ja nuupahtaminen. Ei jaksa oikein mitään. Nukkuminen ei poista väsymystä. Terveydenhuollosta en ole saanut mitään apua, tukea, enkä hoitoa sairauksien aiheuttamiin oireisiin.
Itsemurhaa ja sen toteuttamista ajattelen ainakin joka viikko. Etenkin taas viime aikoina, kun menkka-aika on lähestymässä. Ei oikeastaan jaksa mitään. Olo on kuin rekan alle jääneenä.
Tsemppiä kohtalotoverille. Minulla on ollut myös vastaavia aikoja. Lisäksi on muita sairauksia, jotka myös aiheuttavat uupumusta. Olen itse päässyt hiljalleen parempaan kuntoon eläinperäisellä lääkkeellä ja lisäravinteilla. Myös stressin vähentäminen on ollut aivan keskeistä, koska se vie vajiksen epätasapainoon. Joudun myös rajoittamaan tekemisiäni paljon, koska uuvun herkästi. Suosittelen etsimään lääkärin, joka määrää muutakin kuin tyroksiinia, koska se ei auta kaikkia potilaita. Esim. kilpparipotilainen yhdistyksistä saa apua ja tukea. Kaikki järjestyy 💕
Kiitos, ihanaa kun kerrotte kokemuksianne ja vinkkejänne ja tsempityksiä! Minultakin jättitsempitykset kaikille!
Minulta on siis otettu pitkään jatkuvan koronan takia jo aiemmin verikokeita, jotka kaikki ovat olleet kunnossa. Nyt lääkäri laittoi lähetteen kilpirauhasen vajaatoimintakokeisiin. Sanoi kyllä että oireeni sopivat sen lisäksi myös pitkään koronaan. Joten katsotaan mitä testit mulle näyttävät.
Ap
Heh, ohjeissa näköjään sanotaan että testiin kannattaisi mennä hyvin levänneenä.
Vierailija kirjoitti:
Sun annoson liian pieni. Moni varsinkin yleislääkäri ei tajua, ettei riitä, että arvot ovat viitealueella. Oma vointi merkitsee myös ja esim mä tarvitsen vähän isomman annoksen. Kokeilemalla löytyy sopiva.
Miksi te täällä kyselette? Varatkaa aika terkkariin ja verikokeeseen, sillä selviää ja Thyroxin hoito alkaa. Väsymys loppuu ja elämä on sen jälkeen täysin normaalia kun otat joka aamu sen lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te täällä kyselette? Varatkaa aika terkkariin ja verikokeeseen, sillä selviää ja Thyroxin hoito alkaa. Väsymys loppuu ja elämä on sen jälkeen täysin normaalia kun otat joka aamu sen lääkkeesi.
Olisikin, mutta aina näin ei ole, sairaus voi olla myös vaikea. Toki se joillakin on noin helppoa ja tietenkin pitää mennä lääkäriin.
Mä kerroin tuolla aikaisemmin mun pahasta väsymyksestä vaikka arvot on viitteissä. En jaksa kirjoittaa mun koko sairaushistoriaa, mutta 15 vuotta olen jo taistellut kilpirauhasongelmien kanssa. Ensin liikatoiminta ja Basedowin tauti, siihen lääkitys ja lopulta radiojodihoito ja vajikseen lääkitys. No hyvin en voi vieläkään, erikoislääkäreillä ja tavallisilla lääkäreillä on rampattu, lääkityksiä säädettty ja ties mitä. Olen luovuttanut ja hyväksynyt kohtaloni kärsiä tästä ikuisesti. Pahempiakin sairauksia on olemassa, tähän ei liity kipuja, mutta kyllä se elämänlaatua ikävästi heikentää.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kävin tänään noissa kokeissa 10.40 ja tulokset näkyy jo kanta. fi Arvot normaalin rajoissa mutta olo väsy ja "hidas"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kävin tänään noissa kokeissa 10.40 ja tulokset näkyy jo kanta. fi Arvot normaalin rajoissa mutta olo väsy ja "hidas"
Mitkä olivat saamasi arvot ja viitearvot eri testeille?
Raskas viitta ja raajojen painaminen tonneja, hyvin sanottu nuokin.
Ap