Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvä väsymys?

Vierailija
13.07.2022 |

Sitä että uni ei riitä ja nukuttaa vai sitä että kroppa ei jaksa ja on lyijynraskas? Vai jotain muuta?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole sairastunut tähän?

Vierailija
2/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on saamattomuutta, ei välttämättä unisuutta. Päässälaskukaan ei oikein toimi niin kuin pitäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoimintaa on todella harvalla. Palstan mammoilla on puheiden mukaan kaikilla, mutta testit vaan näyttää väärin.

Vierailija
4/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tuntuvatko raajat raskailta ja uupuneilta?

Vierailija
5/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se on pahimmillaan sitä, että kun herää aamulla niin tuntuu, että ei ole nukkunut yhtään vaikka olisi miten paljon. Mutta väsymys ei ole siis sellaista normaalia, että nukuttaisi vaan jotain pahempaa. Vaikea selittää, se väsymys ei ole myöskään fyysistä, ettei jaksaisi liikkua vaan tuntuu olevan aivoissa, aivosumuksihan sitä osuvasti kutsutaan. Mä sanon sitä myös koomaksi, ajatteleminenkin on jotenkin vaikeaa ja kaikki tekeminen on haasteellista. Tuohon liittyy mulla myös kauheaa palelemista ja raajat on jääkylmät helteelläkin. Mun arvot on lääkityksellä viitteissä, mutta silti tuo olo vaivaa välillä enemmän, välillä vähemmän, on hyviä ja huonoja kausia, hyviä päiviä ja hyvin huonoja päiviä. Ei mikään mukava sairaus.

Vierailija
6/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasen vajaatoimintaa on todella harvalla. Palstan mammoilla on puheiden mukaan kaikilla, mutta testit vaan näyttää väärin.

Tilastojen mukaan se on kyllä yksi tavallisimmista vaivoista, mitä on.

Vierailija
7/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin tuolta, kaikki tekeminen on työlästä ja tunnet itsesi tosi laiskaksi.

Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta sai alkunsa rajusta laihdutuksesta, jolloin kroppa petti.

Laihduttamisessa ei kuole nälkään, vaan vastustuskyvyn loppumiseen.

Nyt minulla on lääkitys ja voin aika hyvin. Nyttemmin olen lihonut, mutta hyväksyn sen.

En kadu mitään niin, kuin syömishäiriötäni, . Toisaalta voiko mielensairautta ( anoreksia) välttää, jos se on tullakseen.

Vierailija
8/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin olisi raskas viitta heitetty niskaan. Syvä uupumus ja voimattomuus. Kesken työpäivän mentävä parkkihalliin autoon päiväunille kun silmät vaan eivät pysy auki. Samoin työmatkalla kotiin ajaessa (40km) oli pysähdyttävä P-paikalle nukkumaan. Nämä, kun arvot eivät ole olleet kohdillaan. 

Vierailija
9/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä tuntuvatko raajat raskailta ja uupuneilta?

Tämä on epätyypillisen masennuksen oppikirjaoire

Vierailija
10/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aivot olivat sumussa. Pää ei toiminut, ajatus ei kulkenut. Lihakset uupuivat ja maitohapot painoivat. Harrastan paljon liikuntaa ja se ei vain kulkenut. Väsymys oli ehkä enemmän yleistä voimattomuutta.

Vierailija
11/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri laittoi lähetteen vajaatoimintatesteihin kun olin pitkittyneen koronan takia tsekkauttamassa veriarvoja. Korona siis laukaisi mulle aivan käsittämättömän väsymyksen, uupumuksen, virkistämättömän unen, palautumiskyvyttömyyden. Mitään ei saa tehtyä ja mitään ei jaksa. Aivan järkyttävää. Lääkäri sanoi että saattaa liittyä itse virukseen tai saattaa olla että virus on laukaissut esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan. Testit huomenaamulla.

Ap

Vierailija
12/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vastaaja olikin kirjoittanut ihan kuin omalta näppikseltäni, ja joku muukin.

Ap

Vierailija
13/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri laittoi lähetteen vajaatoimintatesteihin kun olin pitkittyneen koronan takia tsekkauttamassa veriarvoja. Korona siis laukaisi mulle aivan käsittämättömän väsymyksen, uupumuksen, virkistämättömän unen, palautumiskyvyttömyyden. Mitään ei saa tehtyä ja mitään ei jaksa. Aivan järkyttävää. Lääkäri sanoi että saattaa liittyä itse virukseen tai saattaa olla että virus on laukaissut esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan. Testit huomenaamulla.

Ap

Mulla ihan samaa.

Ei ole tutkittu, onko kilppari väsynyt.

Vierailija
14/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin teininä. Kun tulin koulusta, saatoin nukkua iltapäivästä seuraavaan aamuun. Koulussa väsytti tunneilla julmetusti ja joskus kompuroin rappusissa, kun en vaan jaksanut jalkaa nostaa.

Vierailija
15/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 13, "kiva" kuulla että jollakin muulla on samaa. Miten pitkään tämä tilanne on jatkunut sinulla? Itselläni jo useamman kuukauden.

Mulle lääkäri sanoi että tälläistä oirekuvaa on tällä hetkellä koronan yhteydessä tosi paljon.

Vierailija
16/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nro 15 olis siis aloittaja.

Vierailija
17/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luulin olevani masentunut tai tulleeni hulluksi. Väsymys oli niin kovaa etten olisi jaksanut tehdä mitään. Nukahtelin töissä istualteen, nukuin ruokatauot jne. Työterveyteen menin valittamaan ja labroissa arvot täysin pielessä. Oli helpotus saada diagnoosi ja lääkkeillä taas jaksaa.

Vierailija
18/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas viitta oli hyvin kuvattu.

Kaikki raajat tuntui painavan tonneja ja kerroksen porrasnousu oli todella raskasta. Olen ollut pari vuotta vajaatoimintalääkityksellä, tajusin jossain kohtaa, että en ole ottanut päiväunia pitkään aikaan, kun muutama vuosi sitten oli ihan perustoimintaa tulla töistä kotiin ja mennä torkuille. Aamukooma on hiukan hellittänyt, mutta ei poistunut kokonaan, sekin oli pahimmillaan sellaista, että pää tuntui ontolta mutta painavalta eikä silmät meinanneet aueta.

Vierailija
19/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on Suomessa yleinen. Oliko peräti 6% väestöstä.

Vierailija
20/53 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin että mulla on se koska olin todella väsynyt. Syynä sitten oli lievä raudanpuutos ja kolesteroli.