Oletteko varautuneet nälkään ja kylmään.
Viima käy läpi tyhjän ruokakomeron Helsingin miljoona-asunnossa.
Kommentit (48)
Aika pitkään tässä on jo varauduttu. Painoa olen lisännyt +10%, tarkenee paremmin ja jos oikeasti ruoka alkaa olla vähissä, niin ei haittaa, vaikka laihtuukin (tingin omasta syömisestäni, jotta lapsille riittää sitten enemmän, jos niikseen tulee).
Polttopuita on tehty, ja niitä on lisää saatavilla. Tuossa on pari rankapinoa vielä pätkittäväksi, niitä ei nyt ehkä sitten pysty heti ottamaan käyttöön, kun saattaa olla kosteutta vielä.
Talossa on yhteensä 4 tulisijaa, olen hitaasti säästämässä uutta puuhellaa varten. Vanha on käyttökelpoinen, mutta vaatii jossain vaiheessa remontin, ja ostan sitten tilalle italialaisen hellan - se ei ole sitten varaava, mutta sitä pystyy käyttämään myös kesällä ilman, että huusholli lämpiää liikaa! Ja hormissa on mittaa kuitenkin reilusti, niin se toimii varaavana massana sitten talvella, kun käyttää tuplapeltejä. Poltopuuta kuluu talvisin siis myös ruuanlaittoon, joskin se kyllä on tuplatulos, talo lämpiää ja saadaan lämmintä ruokaa...
Ruokaa on varastoituna jonkin verran, säilykkeitä ja kuivatuotteita (pastaa, riisiä, jauhoja jne) sekä sokeria ja suolaa olen ostanut liki joka ostosreissulla. Ruokaöljyä pitää kai ryhtyä ostamaan samalla tavalla, nyt sitä on vain joku kolme-neljä litraa. Sen lisäksi on tuorepuristettua oliiviöljyä, tosin se on jo viimevuotista satoa, joten ei se nyt niiiiin tuoretta enää ole. Loppuvuodesta tulee lisää, kun tuttu asuu Italiassa ja hänellä oliivipuulehto.
Perunaa istutettiin 50% enemmän kuin tavanomaisena vuonna, ja istutin/kylvin muutenkin vähän enemmän keväällä. Osa on ihan ensi vuoden varautumista varten, mulla on esimerkiksi muutama palsternakka jätetty jo viime syksynä maahan, että saan siemeniä tänä vuonna. Valkosipulista istutin viime syksynä itusilmuja, joten ensi vuonna on tuplamäärä valkosipulia kasvamassa. Taidan tänä syksynä tehdä taas saman tempun, jos saan vaan jostain raivattua kasvatuspaikan niille (kun pitää olla normaalisatoakin varten penkki, niin tuo syö tuplaten tilaa).
Kurpitsaa olen laittanut paljon, se säilyy pitkään, ja siitä saa monipuolisesti ruokaa. Osan sadosta kuivaan ja jauhan, siitä saa jauhonkorviketta aika moneen paikkaan.
Muuten mennään aikaisempien vuosien mukaan, papua, porkkanaa, kurkkua, salaattia, pinaattia, mangoldia, punajuurta, härkäpapua ja hernettä lähinnä.
Ensimmäinen varsinainen satokausi on jo mennyt, eli raparperistä ei enää tänä kesänä kannata enempää pakastimeen laittaa tai kuivata, simaa/siideriä voi tehdä ja sitruunahappomehua. Mansikkakausi on alkanut. Yksi lajike on todella huonossa hapessa, taimet on jo neljättä kesää. Täytyy ottaa noita rönsyjä ja istuttaa ne sitten syksyllä paremmin, niin on taas ensi vuotta jo valmisteltu. Joudun ostamaan mansikkaa vähän lisää, kun tosiaan toi yksi ei tuota juuri mitään. No, ei haittaa, näitä aina sattuu.
Talveksi keitetään perinteistä höyrymehua useampia satseja, sanoisin kymmeniä pulloja. Juojia on kylläkin paljon, menevät neljälle taloudelle (kuten ne perunatkin). Mustikkaa näyttäää tulevan paljon, samoin mustamarja-aroniaa, sitä täytyy laittaa mehuihin sekaan, niin tulee enemmän mehua. Sen sato vaan sattuu myöhemmäksi kuin herukoiden, mutta onhan pakastin keksitty, pidennetään vähän mehukeittoaikaa.
Sieniä kerätään taas sellaiset 50 pussillista pakastimeen ja pari ämpärillistä suolasieniä. Kerran viikossa sieniruoka, niin eiköhän tuo riitä. Tateista on aina vaikea sanoa, minkälainen vuosi tulee, niitä kuivaankin aina vähintään kahden vuoden tarpeisiin silloin kun niitä on.
olen varautunut. ja ihmisille tekee muutenkin hyvää tajuta ettei sisälämpötilan tarvitse olla 22 astetta. 18 pärjää ihan hyvin. pitää osata pukeutua. sisällä ei tarvitse olla alusvatteisillaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät pienituloiset voi kauheasti varautua, osa ei yhtään ja lisäksi tuskin kukaan selviää pitkään, ettei tule joku puute jossakin asiassa. Jos on rahakas voisi ottaa naapurillekin melkein.
Pienituloinenkin voi sienestää, marjastaa, kalastaa ja kasvattaa esimerkiksi perunoita vaikka ämpärissä - jos siis ei ole huonokuntoinen tai Kelan ja sossun tukien turruttuma.
Pienituloisella ei ole autoa että voi mennä maalle marjastamaan ja bussilla kukaan ei lähde hyttysten syötäväksi. Kumartelu ei sovi kipeälle. Osalla on kala-allergia oikeasti. Perunoita ei suomessa kasvateta sangossa, tulisi aika pieni sato.
Näkee kyllä, miksi jotkut ovat ja pysyvät pienituloisina.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen olen, mutta olen onnistunut kerryttämään kattavan kotivaran. Myös sienestän, marjastan, kalastan. Se on vaan tyhjänpäiväistä selittelyä, ettei muka voi kun ei ole autoa, metsässä hyttysiä, oi kun selkään sattuu, ei ole ämpäriäkään....
Pienistä puroista jne. Jokainen voi aivan varmasti tehdä jotain!
Koska olen vähävarainen, niin siinä on jo syytä kerrakseen kerätä kotivaraa ja ilmaista ravintoa silloin kun sitä on saatavilla.
Olen suurituloinen ja todellakin poimin nokkosetkin polulta.
Mutta ai niin olen TOTTUNUT TEKEMAAN TOITA JA ASIOITA ELAMANI/PERHEENI ETEEN. En lojua sohvalla, enka ehdi katsomaan telkkaa.
Kun nalka yllattaa, sitten turha tulla itkemaan kun oli se niin vaivalloista ja vaikeaa nyyh.
Kylla suomi on ihme hyystattyjen pummien kehto.
20 vuodessa on vedetty kaikki rakennettu pytysta alas ja jaanyt vain valitus ja mussutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen olen, mutta olen onnistunut kerryttämään kattavan kotivaran. Myös sienestän, marjastan, kalastan. Se on vaan tyhjänpäiväistä selittelyä, ettei muka voi kun ei ole autoa, metsässä hyttysiä, oi kun selkään sattuu, ei ole ämpäriäkään....
Pienistä puroista jne. Jokainen voi aivan varmasti tehdä jotain!
Koska olen vähävarainen, niin siinä on jo syytä kerrakseen kerätä kotivaraa ja ilmaista ravintoa silloin kun sitä on saatavilla.Olen suurituloinen ja todellakin poimin nokkosetkin polulta.
Mutta ai niin olen TOTTUNUT TEKEMAAN TOITA JA ASIOITA ELAMANI/PERHEENI ETEEN. En lojua sohvalla, enka ehdi katsomaan telkkaa.
Kun nalka yllattaa, sitten turha tulla itkemaan kun oli se niin vaivalloista ja vaikeaa nyyh.
Kylla suomi on ihme hyystattyjen pummien kehto.
20 vuodessa on vedetty kaikki rakennettu pytysta alas ja jaanyt vain valitus ja mussutus.
Suomalainen sisu on kadonnut. Asiantila on näkynyt varsinkin parin viime vuoden ajan, kun monella on mukamas mielenterveys järkkynyt koronarajoitusten takia. Hullua, jos pää ei kestä sitä, että joutui hetken aikaa olemaan enemmän kotona ja oman perheen kanssa.
Klapeja puuliiteriin ja kuivatavararuokakomeroa täytetty. Marjoja pakastan jonkin verran, mutta en usko suomessa ensi talvena olevan nälänhätää. Jotain lempimerkkiä tai lajia on ehkä hintsusti.
Nälänhätään en usko siltä osin että kaupoista loppuisi kaikki ruokatavarat mutta hankaluuksia voi tulla kun elintarvikkeiden hinta nousee moninkertaiseksi.
Olen varautunut. Minun taloni voi lämmittää kokonaan puulla, pesuvettä ja saunaa myöten ja meillä on jopa vanha ulkohuussi, jota ei tässä kaupunkialueella tietenkään ole vuosiin käytetty,mutta äkkiäkös sen käyttöön ottaa. Puuliedellä valkistuu ruoka näppärästi, ja puita on parin vuoden tarpeisiin liiterissä.
Pakastimet on täynnä ruokaa, ja täällä on talvisin kunnon pakkaset, joten ruoka säilyy kyllä, vaikka tulevat sähkökatkot olisivat pidempiäkin. Kuiva-aine kaappi on täynnä ja kotivara muutenkin kunnossa. Vettä täytyy ottaa varastoon aina, kun sitä hanasta tulee.
Tarvittaessa pääsen töihin pyörälläkin,vaikken mielelläni talvisin pyöräile. Työni on suojelutyöksi luokiteltavaa, joten sinne on mentävä ja työt tehtävä, sähköllä tai ilman.
Kuinka moni tietää, että viime , ja toissa talvena oltiin jo rajoilla sähkön riittävyyden kanssa, ihan ilman tätä sotaakin.
Pietarissa nuo tulee.
Meillä on hyvä kotivara, aggregaatti ja varaava takka, ei mitään hätää. Etenkin kissanruokaa on varattu varastoon, ei haittaa vaikka sitä ei olisi kaupoissa koko talveen. Ihminen nyt pysyy hengissä halvalla perusruuallakin, kaurahiutaleet ja makaroonit ei lopu.
Ja meilläkin marjoja omasta takaa, sieniä kuivataan myös kymmeniä litroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät pienituloiset voi kauheasti varautua, osa ei yhtään ja lisäksi tuskin kukaan selviää pitkään, ettei tule joku puute jossakin asiassa. Jos on rahakas voisi ottaa naapurillekin melkein.
Pienituloinenkin voi sienestää, marjastaa, kalastaa ja kasvattaa esimerkiksi perunoita vaikka ämpärissä - jos siis ei ole huonokuntoinen tai Kelan ja sossun tukien turruttuma.
Pienituloisella ei ole autoa että voi mennä maalle marjastamaan ja bussilla kukaan ei lähde hyttysten syötäväksi. Kumartelu ei sovi kipeälle. Osalla on kala-allergia oikeasti. Perunoita ei suomessa kasvateta sangossa, tulisi aika pieni sato.
Näkee kyllä, miksi jotkut ovat ja pysyvät pienituloisina.
Totta mikä totta. Eihän autoa ole kaikilla ihmisillä ollut kuin jotain 50 vuoden ajan. Silti saatiin metsän antimet paremmin ennen wanhaan kerättyä talven varalle syötäväksi kuin nykyään. Kasvimaatakaan ei viitsitä laittaa vaikka tonttia löytyisi monelta. Laiskuus ja saamattomuus on saanut voiton.
tahallaan tehtyä. ranskassa kymmeniä ydinvoimaloita lopetetaan ja saksassa enerkiatuotantoa.miksi nyt .
-
Vierailija kirjoitti:
Nälänhätään en usko siltä osin että kaupoista loppuisi kaikki ruokatavarat mutta hankaluuksia voi tulla kun elintarvikkeiden hinta nousee moninkertaiseksi.
Juuri kuvattu Hollannin tyhjiä hyllyjä ruokakaupassa. Kun maataloutta on alasajettu niin että saadaan pulaa.
On rasvavarastoja ja varaa laihtua.
Kukaan ei jaksa tehdä töissä mitään, kun on nälkä, kukas eläkeläiset hoitaa?
Sähköautoja vaan lisää ja sähköpotkulautoja ja pyöriä.
No en, mä elän hetkessä! Nauran teille surkimuksille, jos panikoitte etukäteen, ja se osoittautuu turhaksi!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei jaksa tehdä töissä mitään, kun on nälkä, kukas eläkeläiset hoitaa?
Suomalainen ahne läski ei liikahdakkaan jossei oo vähintään lohta ja sisäfilettä saatavilla
Vierailija kirjoitti:
tahallaan tehtyä. ranskassa kymmeniä ydinvoimaloita lopetetaan ja saksassa enerkiatuotantoa.miksi nyt .
Saatanan idiootti. Saksa ajo ydinvoimansa alas jo 10v sitten. Ranskan ydinvoimalat on huollon tarpeessa siks niitä pitää sammuttaa.
Vierailija kirjoitti:
No en, mä elän hetkessä! Nauran teille surkimuksille, jos panikoitte etukäteen, ja se osoittautuu turhaksi!
Vanha viisaus sanoo, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa. Eli älä nuolaise ennenkuin tipahtaa.
vaihdantatalous kehiin niinkun männä vuosina paitsi että tämä yhteiskunta ei ole yhteisöllinen millään lailla vai kateutta ja ahneutta