Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero tulossa, uudisasunto houkuttaisi

Vierailija
12.07.2022 |

Ollaan puolison kanssa eroamassa. Meillä on omistusasunto, jonka myynnistä saadaan sen verran, että loppuvelan maksun jälkeen molemmille jää käteen noin 55 000 e. Lisäksi on sijoituksia ja säästöjä noin 10 000 e per puoliso (kun kaikki jaetaan erossa puoliksi).

Olen itse tällä hetkellä yliopisto-opiskelija ja opintoja jäljellä vielä pari vuotta. Bongasin myynnistä kohta valmistuvan uudisasunnon, jonka myyntihinta olisi noin 50 000 e. Yhtiölainassa on maksuvapaata 4 ensimmäistä vuotta. Yhtiövastike on 110 e/kk ja rahoitusvastike tällä hetkellä vähän vajaa 80 e/kk (sis. korot ja tonttivuokran). Velaton hinta on 145 000 e eli iso osa yhtiölainaa.

Muutoin en edes harkitsisi tuollaista asuntoa, mutta kummasti nyt opiskelijana houkuttaisi hankkia tuollainen, kun en tarvitsisi siihen velkaa ja vastike olisi nyt alle 200 e. Lisäksi vesi 20 e/kk ja tietysti sähköt ja vakuutukset.

Oliskohan ihan idioottu ratkaisu hankkia tuollainen ja asua edullisesti ilman lyhennyksiä opiskeluaika... 😬 Valmistuttuani minulla on takuuvarmasti töitä ja palkka tulee olee aluksi noin 3500-4000 e/kk. Kesätöissä saan nyt opiskeluaikana noin 2600 e/kk ja työskentelen 3,5-4 kk/vuosi. Muu aika vuodesta menee kelan opintotuella. Ja opintolainaa voin myös nostaa...

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan kuullosta tosi hyvältä diililtä opiskelijalle. Ostaisin

Vierailija
22/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari seikkaa nousi ajatuksiin tästäketjusta:

-onko taloyhtiö omalla vai vuokratontilla, jos vuokratontti mieti ap kahdesti, ainakin.

-onko asunto ja taloyhtiö rakennettu sellaiseen paikkaan tai osotteeseen että sen pystyy joskus tulevaisuudessa myymään kohtuu ajassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia ne muut asunnot siinä kerrostalossa on? Jos siinä on paljon yksiöitä, voi ostajakunta olla asuntosijoittajia ja asujat vuokralaisia. Jos pihatyöt on tarkoitus tehdä talkoilla, ne jää niiden harvojen omistusasujien kontolle.

Sinun tilanteessa yrittäisin saada opiskelija-asuntosäätiöltä perheasunnon opiskeluajaksi ja miettisin asunnon ostamista valmistumisen jälkeen.

Vierailija
24/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä mitä tulee maksamaan kun yhtiölaina alkaa juosta. Minkälaisilla laina ehdoilla ja koroilla talonyhtiö on saanut lainaa. Voi harmittaa neljän vuoden jälkeen kun asumisen kustannukset moninkertaistuu.

Neljän vuoden päästä on opiskelut jo ohi ja minulla on kyllä silloin varaa maksaa lyhennykset, koska alallani on takuuvarmasti töitä enkä tule työttömäksi jäämään. Mulla on jo nyt oman alan työpaikka kesäisin ja töitä olisi jo nyt jatkuvasti, mutta haluan hoitaa opinnot ensin alta pois. Ja palkkakin tietysti nousee sitten, kun tutkinto on paketissa.

Tämän hetkisillä tiedoilla yhtiölainan lyhennys olisi 410 e/kk lyhennysvapaan jälkeen. Pitänee kysellä välittäjältä tarkempia tietoja yhtiölainan ehdoista. Olen tähän mennessä asunut vuokralla ja vain tässä nykyisessä asunnossa omistusasunnossa ja tähän ei ollut yhtiölainaa. Minkäköhänlaisia sudenkuoppia tuollaisiin uudiskohteiden yhtiölainoihin voi kuulua... Mitä kaikkea minun pitäisi osata ottaa huomioon, kun pähkäilen tämän "peliliikkeen" järkevyyttä...

ap

Taitaa ainoa epävarmuus olla vuokratontti, jos ei kerrottu korotustietoja. Sijoittajat voivat nostaa paljonkin vuosittain.

Vierailija
25/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverit teki noin ja heillä kyllä kävi tuuri. Ostivat uudiskohteen, jossa oli 3 vuotta lyhennysvapaata, eli asuivat tämän ajan todella halvalla (hoitovastike ja yht. lainan korot, paljon vähemmän kuin mikään vuokra olisi ollut).

Myivät asunnon siinä vaiheessa kun lainaa olisi pitänyt alkaa lyhentää. Kyseessä pienehkö kaksio, jonka arvo oli tänä aikana noussut 80 000 euroa.

Eli nettosivat melkein sata tuhatta kolmessa vuodessa sen lisäksi, että olivat asuneet uudessa asunnossa hyvällä sijainnilla mitättömän edullisesti sen kolme vuotta.

Vierailija
26/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudisasunnoissa voi olla paljon suunnitteluvirheitä ja vikoja. Niistä ei tiedä ennenkuin asuu ja niitä täytyy yrittää saada rakennuttajaa korjaamaan. Eli uusi ei aina ole parempi. Ennen vuotta 1994 rakennetuissa voi olla asbestia. Saako aikuisopiskelija opiskelija-asuntoa, eikös ne ole edullisia vuokraltaan? Ostaa asunnon sitten kun on töissä, vaikka uuden kumppanin kanssa. Ilman velkaa on vapaampaa valita mitä tekee.

Saisin kyllä opiskelija-asunnon, mutta nyt vapaina olevissa näytti olevan vuokrat alkaen 510 e/kk. Halvempia olivat vain soluasunnot ja sellaiseen en kyllä tässä iässä enää taivu🙈😁 Uutta kumppania ei ole näköpiirissä. Toki elämä voi yllättää, mutta tällä hetkellä minua ei yhtään kiinnosta hankkia uutta asuinkumppania. Haluan asua yksin.

Mutta siinäkin on kyllä pointtinsa, että vuokra-asunto antaa oman vapautensa... Mutta harmittaa maksaa vuokraa toisen asunnosta. Jos olisin viimeiset kymmenen vuottakin asunut vuokra-asunnossa, en nyt olisi tilanteessa, jossa minulla on kymmeniä tuhansia euroja käteistä käytettävissä. Erossa jäisin opiskelijana puille paljaille, kun tulot on tosi pienet.. Asunnon omistaminen on mielestäni ainoa järkevä asumismuoto, mutta hirvittää silti, että astunko sudenkuoppaan, jos "haksahdan" uudisasuntoon..😬

ap

Vierailija
27/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo suunnitelma kuulostaa järkevältä. Ainoa riski on siinä jos yhtiöön sattuu maksukyvyttömiä jolloin ne yhtiölainat kaatuvat muille osakkaille. Mutta ei varmaan ole kovin todennäköistä. Ja tosiaan, opiskelijalle ei varmaan oikein irtoa sitä lainaa pankista joten kallistuisin juuri tällaiseen kohteeseen tässä tilanteessa.

Vierailija
28/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttavatko säästöt asumistukeen? Muuttaisin vuokralle ja pitäisin rahat jemmassa ja katselisin pari vuotta mihin suuntaan asiat menevät. Jos kaupunki ei ole Helsinki, miten muuten liikkuu asunnot tällä hetkellä? Miten korkojen nousu vaikuttaisi asiaan? Kuinka todennäköistä on, että työllistyt nykyiselle asuinpaikkakunnallesi valmistumisen jälkeen.

En tiedä vaikuttavatko säästöt asumistukeen, kun en tähän mennessä ole saanut asumistukea. Pitää ehkä yrittää selvitellä sitäkin. Tällä hetkellä vaan säästäminenkin tuntuu tyhmältä, kun inflaatio laukkaa. Mut toisaalta on sanottu, että asuntojenkin hinnat laskisivat. Mutta niin on kyllä sanottu jo kymmenen vuotta ja päin vastoin on täällä päin Suomea käynyt.. Asunnot näyttää liikkuvan hyvin. Olen kuullut monista asunnoista, jotka on myyty viikossa-parissa. Viimeksi naapurista (asutaan rivarissa) myytiin samanlainen asunto kuin meillä ja meni viidessä päivässä ja pyyntihinnalla.

Minulla on jo olemassa työpaikka, jossa olen ollut kesätöissä ja vaasti saan jatkaa valmistuttuani, jos vaan haluan. Siinä mielessä voin olla rauhallisin mielin, että tiedän, että minulla on takuuvarmasti töitä kesäisin ja valmistuttuani.

Tuossa uudisasunnossa on tällä hetkellä koron ja tonttivuokran sisältävä rahoitusvastike sen noin 80 e/kk. Jos korko tuplaantuu, on se kuitenkin vielä kohtuudella maksettavissa. Pitää ehkä vielä vähän ynnäillä, että minkälainen koronnousu olis vielä siedettävä. Saan onneksi kesätöissä hyvin säästöön rahaa, niin se kyl tuo vähän puskurirahastoa...

ap

Vierailija
29/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari seikkaa nousi ajatuksiin tästäketjusta:

-onko taloyhtiö omalla vai vuokratontilla, jos vuokratontti mieti ap kahdesti, ainakin.

-onko asunto ja taloyhtiö rakennettu sellaiseen paikkaan tai osotteeseen että sen pystyy joskus tulevaisuudessa myymään kohtuu ajassa?

Vuokratontti😬 Se mua vähän on hirvittänytkin, mutta toisaalta se tuo sen edun, että myyntihinta on edullisempi. Ja tonttivuokra sisältyy vastikkeeseen, joka on tällä hetkellä siis yhteensä alle 200e/kk, niin sinänsä se ei kuulosta hirveän pahalta..

Asunnot näyttää tuolla myyntialueella liikkuvan aika hyvin. Ko. talosta on myymättä enää 3/48 asuntoa ja viereen on tulossa vastaavanlainen talo, josta on myymättä kans enää muutama asunto. Alueelle rakennetaan muutenkin nyt paljon. Kehittyvä alue siis...

ap

Vierailija
30/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttavatko säästöt asumistukeen? Muuttaisin vuokralle ja pitäisin rahat jemmassa ja katselisin pari vuotta mihin suuntaan asiat menevät. Jos kaupunki ei ole Helsinki, miten muuten liikkuu asunnot tällä hetkellä? Miten korkojen nousu vaikuttaisi asiaan? Kuinka todennäköistä on, että työllistyt nykyiselle asuinpaikkakunnallesi valmistumisen jälkeen.

Ei vaikuta. Omistusasunnon vastikkeisiin ja vesimaksuun voi saada asumistukea, itse lainaan ei.

Vierailija
31/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia ne muut asunnot siinä kerrostalossa on? Jos siinä on paljon yksiöitä, voi ostajakunta olla asuntosijoittajia ja asujat vuokralaisia. Jos pihatyöt on tarkoitus tehdä talkoilla, ne jää niiden harvojen omistusasujien kontolle.

Sinun tilanteessa yrittäisin saada opiskelija-asuntosäätiöltä perheasunnon opiskeluajaksi ja miettisin asunnon ostamista valmistumisen jälkeen.

Hmm, siinä kyllä suurin osa on yksiöitä. Muutama isompi asunto vain. Näin jo yhden vuokrailmoituksen ko. taloyhtiöön ja vuokra näytti olevan aika suolainen. Mut kyllä pitää miettiä tuotakin, et onko siellä sit ongelmia tiedossa, jos suurin osa asukkaista onkin vuokralla. Pitää selvittää vielä, että eihän ole tarkoitus tehdä talkoilla pihatöitä😬 En usko, mutta en tosin ole vielä selvittänyt. Oletin vain, että olisi huoltoyhtiö. Hyvä pointti kyllä, kiitti!

ap

Vierailija
32/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta. Omistusasunnon vastikkeisiin ja vesimaksuun voi saada asumistukea, itse lainaan ei.

Kiitos tiedosta!

ap

Vierailija
33/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverit teki noin ja heillä kyllä kävi tuuri. Ostivat uudiskohteen, jossa oli 3 vuotta lyhennysvapaata, eli asuivat tämän ajan todella halvalla (hoitovastike ja yht. lainan korot, paljon vähemmän kuin mikään vuokra olisi ollut).

Myivät asunnon siinä vaiheessa kun lainaa olisi pitänyt alkaa lyhentää. Kyseessä pienehkö kaksio, jonka arvo oli tänä aikana noussut 80 000 euroa.

Eli nettosivat melkein sata tuhatta kolmessa vuodessa sen lisäksi, että olivat asuneet uudessa asunnossa hyvällä sijainnilla mitättömän edullisesti sen kolme vuotta.

Ohhoh! Onpa kyllä ollut mieletön tuuri!😲 Itse olisin vielä vuosi sitten helpostikin voinut ostaa tällaisen kohteen lähes pohtimatta, mutta nyt tuo maailman tilanne ja nurkan takana vaaniva lama pelottaa. Kun ei pysty olee yhtään varma yhtään mistään. Syöksyykö talous miten pahasti jne... Mutta sitte toisaalta mun opiskeluala on sellainen, että hommat pyörii, oli sitten lama tai ei. Työt jatkuvat varmasti. Tässä tulikin mieleeni ajatus, että ehkä kuitenkin olen aika hyvässä asemassa sen suhteen, kun voin olla töissä varma. Että jos lama iskee kovasti, niin minä en silti ehkä ole kaikkein haavoittuvimmassa asemassa..

ap

Vierailija
34/34 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunta sellainen missä haluat asua pysyvästi? Entä jos saat paremman työtarjouksen jostain ja haluat lähteä sen perässä toisaalle? Saako kämpän myytyä/vuokrattua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme