Yliopistoon 35-vuotiaana, palkkaako kukaan 40-v maisteria jolla vain duunarityökokemusta?
Pääsin heti lukiosta yliopistoon, mutta mt-ongelmat veivät pitkille sairauslomille ja lopulta jätin opinnot kesken. Sen jälkeen olen tehny vaihtelevasti erilaisia duunarihommia; siivousta, hyllytystä ja sen sellaista. Välillä olen koittanut palata opintojen pariin, mutta lopulta aina jättänyt kesken. Välissä suoritin ammattitutkinnon, mutta kroppa ei harmillisesti kestänytkään sitä työtä, joten taas olisi otettava uutta suuntaa.
Sain kevään yhteishausta juuri paikan yliopistosta, yhteiskuntatieteiden kandiohjelmasta. Sen verran selvittelin, että saan 90 op hyväksiluettua, eli suoritettavaa jäisi puolikas kandi ja maisteri. Mt-ongelmat ovat jokseenkin rauhoittuneet, mutta ei ole realistista suunnitella, että opiskelisin normaalissa vauhdissa koko kolmea ja puolta vuotta, vaan todennäköisesti realistisempi suunnitelma olisi 5 vuotta.
Valmistuisin siis 40-vuotiaana ilman mitään relevanttia työkokemusta ja aukkoisen CV:n kanssa. Harjoittelupaikoista käy kuulemma kova taisto, joten sellaisen saamisen varaan ei voi laskea. Alentuneen stressinsietokyvyn takia työt opintojen ohessa eivät ole järkevä ratkaisu.
Kovasti tekisi mieli lähteä opiskelemaan, mutta onko tässä mitään järkeä? Opintotukikuukausia on jäljellä, joten niillä elelisin opiskeluvuodet. Hyvänä kautena pärjään opinnoissa erinomaisesti, arvosanani ovat tavallisesti 4-5, mutta ongelmana on ollut pysyä kursseilla alusta loppuun asti... Mutta tosiaan nyt vanhempana mieli on jo huomattavasti tasaantunut.
Mielipiteitä?
Myös muita vaihtoehtoja saa heitellä. Rajoitteina astma, kädet eivät kestä raskasta fyysistä työtä ja vuorotyö johtaa sairaslomaan.
Kommentit (48)
Olen itse muutaman vuoden työelämässä ollut alle 30 v. YTM. En näe syytä, miksi et työllistyisi, mutta oman vuosikurssin ja tuttujen kokemusten perusteella pari vinkkiä.
- ole joustava työpaikan sijainnin suhteen (etäaikana töitä voi hakea vaikka keski-suomesta ja käydä siellä kerran viikossa tms)
- opettele käyttämään yleisiä toimistossa käytettäviä it-ohjelmistoja itsenäisesti
- tutustu oman vuosikurssin väkeen, osallistu vaikka liikuntatapahtumiin ja lounaille luentojen jälkeen, biletys ei ole pakollista. Ilman verkostoja on vaikea hahmottaa omaa asemaa työmarkkinoilla.
- huomio työllistyminen kandin/gradun aihevalinnassa ja sivuainekursseissa
- puheviestintä on aliarvostettua: useimmissa asiantuntijatöissä esiinnytään ainakin joskus, joten yksi tai kaksi kurssia auttaa tässä paljon vaikka tuntuisi vaikealta
- osaa englantia. Nykyisin opinnoissa tulee enkkua vastaan ja työelämässä myös, jos tämä on haaste, panosta oman alan sanaston tuntemiseen ja ala esim. kuunnella äänikirjoja englanniksi
- hae oman alan harjoittelupaikkoja heti fuksivuoden jälkeen
- harjoittelupaikan valinnassa suosi paikkoja, joissa on edes teoriassa mahdollista saada lyhytkin jatkosopimus (jokainen kk oman alan kokemusta auttaa ekaa valmistumisen jälkeistä paikkaa hakiessa)
- sun ikä ja aiempi työkokemus on hauissa vain eduksi, kunhan teet selväksi, että it-taidot ja muu osaaminen on ihan yhtä ajan tasalla kuin nuorillakin hakijoilla!
- mene yliopistolla cv- ja työnhakupäivään niin osaat noudattaa yleisimpiä työnhakuvillityksiä + saat ammattimaisen kuvan hakemukseen
Onnea, pärjäät varmasti!
Lääkäriksi tai johonkin sosiaalityöhön voinet vielä päästä tuon ikäisenä, mutta esimerkiksi kaupallisen koulutuksen vaativat hommat tai insinöörityöt unohtaisin, sillä niihin sinua ei palkata nimenomaan ikäsi takia.
Ei kannata tyytyä elämässä huonompaan sen takia, että se toivottu päätös ja unelmien tavoittelu ei EHKÄ tuo haluttua tulosta. Vain unelmia tavoittelemalla voi onnistua edes teoriassa.
Vierailija kirjoitti:
Sähän voit lukea siellä myös yrittäjäkursseja ja perustaa oman firman kun valmistut.
Ja mitähän myytävää (palvelua tai tuotetta) ap:lla olisi?
Tottakai työllistyt. Nyt on työvoimapula, meidänkin firmaan revitään suurin piirtein kadulta tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähän voit lukea siellä myös yrittäjäkursseja ja perustaa oman firman kun valmistut.
Ja mitähän myytävää (palvelua tai tuotetta) ap:lla olisi?
En tiedä, mutta jos yrittäjäksi mielii niin korkeakoulu ei ole se oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on työuraa jäljellä yli 30 vuotta, jotten mene nyt ihmeessä opiskelemaan. En ymmärrä kun nelikymppisetkin vaikeroi ettei enää kehtaa mennä opiskelemaan, ei vaikka olisivat työttömiä. Mitä nuo ihmiset meinaat seuraavat vuosikymmenet oikein tehdä, kökkiä vuosikymmeniä kotona vai? Eläkeikä nousee koko ajan.
Eihän nelikymppiset olekaan vanhoja. Paitsi kun yrittävät etsiä töitä. VIka on niissä työnantajissa.
Kannattaa opiskella, jos on kiinnostunut jostain alasta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti rajallinen stressinsieto ei sovellu nykytyöelämään. Itsekkin downsiftasin duunarihommiin. Palkka tippu 600, eli käteen 300 vähemmän. Enää työpäivät ei ole yhtähornaa ja puhelin ei soi iltaa yötä kotiin. Ja joskus joutuu ylitöitä tekeen, niin niistä maksetaan.
Missäs nykyään maksetaan ylitöistä? Itse olen 35-v. duunari ja suunnittelen vihdoin kouluttautumista, juurikin siksi, että duunarihommissa paikallinen sopiminen eli työehtojen polkeminen vain lisääntyy vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti rajallinen stressinsieto ei sovellu nykytyöelämään. Itsekkin downsiftasin duunarihommiin. Palkka tippu 600, eli käteen 300 vähemmän. Enää työpäivät ei ole yhtähornaa ja puhelin ei soi iltaa yötä kotiin. Ja joskus joutuu ylitöitä tekeen, niin niistä maksetaan.
Tämä. Suomessa kannattaa pysyä duunarihommissa. Niistä saa helposti saman tai enemmän kuin koulutusta vaativista töistä, mutta ne eivät ole lähellekään yhtä stressaavia. Itse suunnittelen juuri downsiftausta
Erikoinen luulo, kun todellisuudessa korkeakoulutetun mediaanipalkka Suomessa on noin 2000 euroa korkeampi kuin duunarin. Mistä niitä hyvätuloisia leppoisaa työtä tekeviä duunareita aina eksyy palstalle?
Varmaan tunnet käsitteen mediaani. Sen alapuolella olevat puolikas voi olla vaikka 20 € vähemmän, ja yläpuolella 2000 €. Hyvätuloisia ja leppoisaa työtä tekeviä duunareita löytyy mm. kaivosten vapaavuorolaisista. Siellä tehdään muutama päivä 12 tunnin vuoroa ja sitten on yhtä monta päivää vapaata. Ei se tuntipalkka vaan ne lisät! Yövuoro, tunnelilisä ym, ja vuorolisätkin ovat pikkuisen parempia kuin MARA- tai PAM-työntekijöillä.
Yhteiskuntatieteet ei tässä vaiheessa kuulosta minusta hyvältä idealta koska ne eivät valmista mihinkään ammattiin. Itse pääsin vähän alle 40-vuotiaana työelämään kiinni kun pääsin opiskelemaan hyvin työllistävää alaa. Työkokemusta oli vähän ja osa siitä oli keksittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäs nykyään maksetaan ylitöistä? Itse olen 35-v. duunari ja suunnittelen vihdoin kouluttautumista, juurikin siksi, että duunarihommissa paikallinen sopiminen eli työehtojen polkeminen vain lisääntyy vuosi vuodelta.
Kaikissa jotka noudattavat tesiä.
Vierailija kirjoitti:
Hae tuohon sosiaalityöntekijän pääaineoikeus ja työllistyt varmasti.
Sosiaalityöntekijän työ on todella rankkaa. Jos yhtään jaksamisen kanssa ongelmia, niin en suosittele. Töitä kyllä riittää!
No, miks hait sinne yliopistoon taas.
Luota ittees. Ja kyllähän siitä duunarityöstäkin jotain hyötyä on cv:ssä, siksi toisekseen voit hakea maisterina niihin firmoihin joissa olit duunarina, jos natsaa.
Opiskele kunnialla opinnot loppuun, niin kyllä se onni potkii. Älä lannistu. Älä mieti mennyttä, mieti nyt ja tulevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Suomessa kannattaa pysyä duunarihommissa. Niistä saa helposti saman tai enemmän kuin koulutusta vaativista töistä, mutta ne eivät ole lähellekään yhtä stressaavia. Itse suunnittelen juuri downsiftausta
Erikoinen luulo, kun todellisuudessa korkeakoulutetun mediaanipalkka Suomessa on noin 2000 euroa korkeampi kuin duunarin. Mistä niitä hyvätuloisia leppoisaa työtä tekeviä duunareita aina eksyy palstalle?
Varmaan tunnet käsitteen mediaani. Sen alapuolella olevat puolikas voi olla vaikka 20 € vähemmän, ja yläpuolella 2000 €. Hyvätuloisia ja leppoisaa työtä tekeviä duunareita löytyy mm. kaivosten vapaavuorolaisista. Siellä tehdään muutama päivä 12 tunnin vuoroa ja sitten on yhtä monta päivää vapaata. Ei se tuntipalkka vaan ne lisät! Yövuoro, tunnelilisä ym, ja vuorolisätkin ovat pikkuisen parempia kuin MARA- tai PAM-työntekijöillä.
Menepä kokeilemaan "helppoa" kaivostyötä ja kerro, onko se hyvä keino downshiftata, jos ei ennestäänkään jaksa duunarityötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijän työ on todella rankkaa. Jos yhtään jaksamisen kanssa ongelmia, niin en suosittele. Töitä kyllä riittää!
Tämä. Itse olisin opiskellut jotain muuta alaa, jos olisin tiennyt, miten raskasta työtä tämä on. Unettomuus vaivaa, varmaan kohta burn out. En suosittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse olisin opiskellut jotain muuta alaa, jos olisin tiennyt, miten raskasta työtä tämä on. Unettomuus vaivaa, varmaan kohta burn out. En suosittele.
Häh mikä siinä on rankkaa?
ohis
Valmistuin lähes 40-vuotiaana toisen kerran maisteriksi. Ei ollut työnsaanti helppoa, vaikka hakemani työt liittyivät alaan, jolta minulla oli noin vuosikymmenen kokemus. Lopulta piti perustaa oma firma, että oli jotakin puuhaa.
Suosittelen opiskelemaan myöhällä iällä vain ammatteihin, joissa on todella hyvä työllisyys. Esimerkiksi lääkäri ja sosiaalityöntekijä ovat varmoja valintoja.
Asiantuntijatöissä ei välttämättä ole työehtosopimusta. - Lakimies
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijatöissä ei välttämättä ole työehtosopimusta. - Lakimies
Asiantuntijatyöt duunarityössä?
En palkkaisi sinua koska vaikuttaisit liian nuorelta.
N42