Kesäloma yksin lasten kanssa.. olen ihan loppu.
5 viikkoa kesälomaa kolmen lapsen kanssa. Lapset iältään 7v, 5v ja 3v. Miehellä 3-vuototyö, ainoastaan ensi viikko lomaa koko kesänä ja nytkin hän on tehnyt työputkia vain ykkösvapaiden voimin. On tämä raskasta, ei tunnu edes lomalta. Koko ajan saa laittaa ruokaa, siivota, olla riitelevien lasten välien selvittäjä yms. Helpommalla pääsee arkisin kun itse on töissä ja lapset päiväkodissa. Odotan jo että pääsen takaisin töihin.
Kommentit (63)
Tämä on mahdollisesti viimeinen kesä, kun on noin rankkaa. Ensi vuonna esikoinen voi jo liikkua jonkun verran itsekseen, mennä kaverille tai lähipuistoon. 4-vuotias on hirveän paljon isompi kuin 3-vuotias.
Ihan kohta, lupaan että jälkikäteen se tuntuu vaan silmänräpäykseltä, ne on niin isoja, että eivät suotu tekemään melkein koskaan tekemään mitään sun kanssa. Tai sen tekemisen pitäisi olla hirveän hienoa ja kallista.
Älä vaadi itseltäsi liikaa, mutta ota silti vielä kaikki ilo irti siitä, että lapsille kelpaa helpot ja halvat huvit.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole pakottanut tekemään kakaroita. Suomessa saa tehdä abortin.
Jatkakaa vielä tuota provoamista, niin käännytätte väen aborttioikeutta vastaan. Vai siihenkö pyrittekin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan perhe-elämäksi. Ei kai sinuakaan ole kukaan pakottanut lapsia tekemään tuollaisen miehen kanssa.
Mies kyllä auttaa aina kotona ollessaan, mutta kun tuntuu että asuu melkein tuolla töissä. Ap
Eihän kesälomalla pitäisi olla hirveästi kotitöitä. Kyllähän ne normaalistikin hoidetaan vaikka käydään töissä. Ruuanlaittoa toki on enemmän kun lapset on kotona.
Sulla on toki lapset pahassa iässä. Parin-kolmen vuoden päästä on jo helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan perhe-elämäksi. Ei kai sinuakaan ole kukaan pakottanut lapsia tekemään tuollaisen miehen kanssa.
Mies kyllä auttaa aina kotona ollessaan, mutta kun tuntuu että asuu melkein tuolla töissä. Ap
Eihän kesälomalla pitäisi olla hirveästi kotitöitä. Kyllähän ne normaalistikin hoidetaan vaikka käydään töissä. Ruuanlaittoa toki on enemmän kun lapset on kotona.
Sulla on toki lapset pahassa iässä. Parin-kolmen vuoden päästä on jo helpompaa.
😂😂😂😂😂
Kesälomalla lasten kanssa ei kyllä muuta olekaan kuin kotitöitä. Mikähän aivopieru tuokin oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole pakottanut tekemään kakaroita. Suomessa saa tehdä abortin.
Jatkakaa vielä tuota provoamista, niin käännytätte väen aborttioikeutta vastaan. Vai siihenkö pyrittekin?
Tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Kohta joku tulee kommentoimaan että itseppä olet lapset hankkinut ja kestä se. Joo rakastan lapsiani ylikaiken, mutta tämä jatkuva kotitöiden tekeminen väsyttää ja kun haluaisi välillä edes hetken istahtaa alas. Pieninkään kun ei suostu edes päiväunille kotona ollessa, päiväkodissa kyllä nukkuu. Ap
Muutaman vuoden päästä helpottaa ja sitten kesäksi lapset leireilemään...ja ovat sen verran isoja ettei koko ajan tarvitse katsoa perään tai siivota jälkiä.
Onpa täällä taas empaattisia vastauksia. Ymmärrän sua hyvin. Varsinkin työssäkäyvänä on rankkaa, kun loma ei ole koskaan vain lomaa, vaan jatkuvaa hektistä perhe-elämää päivästä toiseen. Tälläkin aloituksella ap varmaan haki vertaistukea, vinkkejä ja ymmärrystä raskaammassa elämäntilanteessa olevilta eikä viisastelua siitä, miten olisi pitänyt jättää lapset tekemättä.
Minustakin arki on jollain tavalla lomaa helpompaa, kun lapset ovat pieniä, vaikka toki siihen pikkulapsuusaikaankin liittyy paljon ikimuistoisia ja hienoja hetkiä. Elämä kun ei koskaan ole mustavalkoista, vaan se raskas vaihe voi samalla olla tosi palkitsevakin vaihe elämässä. Tee viikkosuunnitelma ja tehkää paljon retkiä ja muita aktiviteetteja. Helpompaa siten kuin katsella kotona hyperaktiivisena riehuvia lapsia.
Joo, tsemppiä. Ei tunnu aina lomalta...
T:Maanviljelijän puoliso 8 viikon "kesälomalla"
Niin ja siitä tappelemisesta: anna niiden selvittää riidat keskenään. Oppivat siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienimmät vois laittaa edes muutomaksi päiväksi kesähoitoon päiväkotiin ja lepäät itse kunnolla.
Miten? Päivähoidon tarve on kysytty jo huhtikuussa. Sitäpaitsi ne muutamat päivät maksaa sitten monta sataa.
Kotiin voi myös palkata hoitajan. Lähtee itse vaikka kylpylään yhdeksi viikonlopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä vahdin kahta lasta (6 & 9) kotona samalla kun teen päivät etätöitä. Todella easy life, mutta täällä ei stressatakaan joka asiasta. Kavereita tulee ja menee, ruokaa tarjoan kun pyytävät jne.. Uimaan noita ei voi vielä keskenään päästää, mutta se on oikeastaan ainoa järjestelyhaaste.
Heti jos vaimo on kotona hösäämässä, niin hommasta tulee paljon raskaampaa.
Et sitten sattumoisin huomannut että aloittajan lapsista nuorin on 3-vuotias. Totta ihmeessä koululaisten kanssa on helpompaa kuin pikkulasten.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollainen mielikuva minulla on lapsiarjen pyörittämisestä ja se olisi minulle kuin vankila. Tämän takia en perhettä aio perustaa.
Toisinaan mietin, että mitä ihmettä lapsia hankkivat ihmiset oikein olettavat perhe-elämän olevan. Varsinkin jos niitä hankitaan muutaman vuoden ikäeroilla.
Perheissä voi olla kovin erilaisia tilanteita.
Lasten määrään voi useimmiten itse vaikuttaa. Usein myös puolisolla on kesäloma.
Jostain syystä nämä vanhempien jaksamiseen liittyvät ketjut vetävät veloja voimakkaasti puoleensa. Jostain syystä sinäkin vauvapalstailet, vaikka sinulla ei lapsia ole, etkä niitä missään tapauksessa halua. Outoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö miehen jättäytyä työttömäksi? Rahaahan ette tarvitse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienimmät vois laittaa edes muutomaksi päiväksi kesähoitoon päiväkotiin ja lepäät itse kunnolla.
Miten? Päivähoidon tarve on kysytty jo huhtikuussa. Sitäpaitsi ne muutamat päivät maksaa sitten monta sataa.
Kotiin voi myös palkata hoitajan. Lähtee itse vaikka kylpylään yhdeksi viikonlopuksi.
Maksaa maltaita eikä sellaisia ole edes tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Minkä h*lvetin takia niitä lapsia pitää tehdä jos ei jaksa? Olen itsekkin kolmen lapsen äiti, syntyneet -80 ja -90 luvuilla. Ei yllättänyt yhtään se että perheen pyörittäminen on rankkaa, mutta....minulla ei ollut aikaa väsyä, eikä saada mt-ongelmia. Nykyäidit ei kestä/jaksa yhtään mitään. Kesälomat vietettiin miehen kanssa eri aikaan, ja hyvin jaksettiin.
Vau ootpa erinomainen! Sua ei mikään koskaan rasita jos oot itse vaikuttanu valintaan, esim lapset mies, työ tai harrastukset eivät herätä minkäänlaisia väsymyksen tunteita.
Menkää ravintolaan välillä, ei tarvi aina laittaa itse...
Uuden vuosituhannen kymmeneen käskyyn kuuluu: "Älä tee enempää kuin kaksi lasta".
Miksi naiset kärttävät ja kinuavat liikakansoitusta
ja sitten valittavat kun sen joutuvat hoitamaan?
Miksei mies ota palkatonta? Jos ei kerran siis vuosilomaa ole jäljellä?
Yrittäisit sinäkin vaan hankkia elämän. Siihen kuuluu paljon, ja siitä saa puhua