Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kateellinen työttömälle ystävälleni

Vierailija
11.07.2022 |

Olen vain niin kateellinen, että ärsyttää. Tiedän, että elämä on valintoja.

Olen itse ollut putkeen 10 vuotta vuorotyöduunarin töissä. Välillä on hyviä kausia, ja välillä loppuunpalamisen tunne, jotka vuorottelevat aika ajoin. Pääasiassa kuitenkin töiden jälkeen en jaksa kuin palautua, joka taitaa olla huono merkki. Välillä toki parempi kausia.

Paras ystäväni on kokeillut kolmea työtä ja ollut jokaisessa työssä puoli vuotta. Hän sanoi kokevansa syvän loppuunpalamisen, mitä eivät muut ole edes kokeneet.

En yhtään väheksy hänen loppuunpalamisen tunnetta. Itsekin tiedän, mitä se on ja tuntuu, että hän vähättelee esimerkiksi, että minä en tiedä, miltä se tuntuu. Se tuntuu tosi pahalta, kun tuntuu, että koko ajan jollain tasolla päällä.

Nyt hän on ollut yli vuoden työttömänä ja nautiskelee elämästään, sanoo, ettei mene töihin ainakaan seuraavaan kahteen kolmeen vuoteen, kun kokee, ettei "tykkää työstä käynnistä, ei oo hänen juttu". Sekin tuntuu pahalta, kun uskon, että moni suomalainen ajattelee noin, mutta sinnittelee töissä.

Hän nukkuu aamuisin pitkään, on lemmikkiensä kanssa, kokkailee miehelleen, joka tulee töistä kotiin ja saa lepäillä, hoitaa pihaa ja nauttia maaseudun rauhasta ja nähdä ystäviä. Viikonloppuisin käy reissuilla ja keikoilla, kun mies yleensä auttaa ja työttömän tuilla pärjää oikein hyvin, omien sanojensa mukaan. Laittelee usein viestiä ja kertoo, kuinka elämä on ihanaa ja kuinka sellaista elämän pitäisi ollakin ja jokainen valintansa tekee ja ihmiset pilaavat elämänsä työllä.

Olen vaan niin suunnattoman kateellinen ja myönnän sen. Vihaan työssäkäyntiä ja haluisin olla työttömänä ja nautiskella vapaudesta. En kehtaa sellaista tehdä ja irtisanoutua.

Vinkkejä, miten voisin päästä tästä suunnattomasta kateuden tunteesta.

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä on Suomen ongelma: työttömyys ei pitäisi olla kannattavaa pidemmän päälle. Vaan työttömyystuet niin pieneksi, että kenenkään ei kannata jäädä vain siksi, että ei huvita tehdä töitä.

Trollihan tämä, mutta jos joku pikkukokkari oikeasti luulee näin, niin sanottakoon että taitaa vika olla palkkojen pienuudessa kuin tukien suuruudessa.

Vierailija
102/108 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen työkulttuuri on pahasti vialla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin provo upposi ihmisiin ku tyhjää vaan.

Vierailija
104/108 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajan harmistuksen. Itselläni kaveri, joka tk-eläkkeellä selkävaivojen vuoksi. Selkä ei kestä siistiä sisätyötä, mutta kylläkin matkustelun, harrastukset ja muun normaalin elämän. Samoin oman firman (siistiä sisätyötä) pyörittämisen. Lisäksi hän kertoo, että ehtii nyt panostamaan elämänlaatuun. Itse ehdin panostamaan lähinnä töissä käymiseen.

Vierailija
105/108 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuunpalaminen=laiskuus ap:n ja kaverinsa tapauksessa. Voi voi, kun töissä käyminen ei ole yhtään mun juttu. Juu, ei monen muunkaan, jos vaan joku suostuisi elättämään.

Pomo huusi sua. Menes jo.

Olen sen verran opiskellut, että teen (etä)työtä, jossa pomo tai kukaan muukaan ei huutele perään. Ihan sama, koska ja missä tekee työnsä, kunhan hoitaa. Tosin parhaillaan olen viiden viikon kesälomalla. Oletko sinä päässyt jo sängystä ylös?

Etätyö. Kotisi on siis työpaikkasi.

Et ole siis ikinä vapaa, hommanhoitaja.

Kiitos kysymästä. Tuli juuri juoksulenkiltä.

Työpaikkani on kotini, mökkini, hotelli, kahvila tai milloin mikäkin. Saisin mennä myös toimistolle vaikka joka päivä, mutta en halua. Se, että työläppäri on kotonani jossain kaapissa silloin, kun en tee töitä, ei vaikuta vapauteeni mitenkään.

Kiva, että harrastat juoksua, tyhjäntoimittaja. Itsekin harrastan ja usein lähdenkin kesken työpäivän lenkille. Sitten hommat sujuu taas ja palkka juoksee.

Vierailija
106/108 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maailmassa on yhtä teatteria ja lavastusta. Raha ja valta on tuhonnut inhimillisyyden meistä. Syy miksi meillä on tarkoituksellinen epidemia, piikitykset, energia kriisi, ruoka kriisi, sota on vain sitä varten että tämä kaikki maailman laajuinen kusetus ja korruptio on avautumassa valtaväestön silmille ja ylin päättävä eliitti tietää sen että se on joko heidän pää pölkyllä tai vastaavasti meidän. Valitettavasti meitä jotka tämän jo näkevät ei ole tarpeeksi jotta voisimme avata muiden silmät välttyäksemme tuholta. Me näkijät olemme aina olleet rehellisen kansan puolella. Meitä ei voi ostaa eikä raha merkitse meille mitään. Pidätte toistaiseksi minuakin hulluna mt-salaliittoteoreetikkona ja pyydän anteeksi etten pystynyt parempaan ja saamaan silmiänne riittävän nopeasti auki jotta näkisitte pahuuden kaiken takana. Tarvitaan ihmeitä jotta me oikeasti sydämestämme hyvät voitamme tämän taistelun. Voima olkoon kanssamme.

Vierailija
107/108 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus on suomalaisten kansantauti.

Sen huomaa heti näitä lukiessa.

Vierailija
108/108 |
11.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minulle, toiselle työttömälle, kannata olla kateellinen. Minä olen kateellinen niille, jotka ovat etuoikeutettuja käymään töissä.

Ja jos tosissaan kuvittelet että hehkutus tarkoittaa sitä, että asiat ovat hyvin niin saatat yllättyä. Usein ne ovat juuri päinvastoin.