Olen kateellinen työttömälle ystävälleni
Olen vain niin kateellinen, että ärsyttää. Tiedän, että elämä on valintoja.
Olen itse ollut putkeen 10 vuotta vuorotyöduunarin töissä. Välillä on hyviä kausia, ja välillä loppuunpalamisen tunne, jotka vuorottelevat aika ajoin. Pääasiassa kuitenkin töiden jälkeen en jaksa kuin palautua, joka taitaa olla huono merkki. Välillä toki parempi kausia.
Paras ystäväni on kokeillut kolmea työtä ja ollut jokaisessa työssä puoli vuotta. Hän sanoi kokevansa syvän loppuunpalamisen, mitä eivät muut ole edes kokeneet.
En yhtään väheksy hänen loppuunpalamisen tunnetta. Itsekin tiedän, mitä se on ja tuntuu, että hän vähättelee esimerkiksi, että minä en tiedä, miltä se tuntuu. Se tuntuu tosi pahalta, kun tuntuu, että koko ajan jollain tasolla päällä.
Nyt hän on ollut yli vuoden työttömänä ja nautiskelee elämästään, sanoo, ettei mene töihin ainakaan seuraavaan kahteen kolmeen vuoteen, kun kokee, ettei "tykkää työstä käynnistä, ei oo hänen juttu". Sekin tuntuu pahalta, kun uskon, että moni suomalainen ajattelee noin, mutta sinnittelee töissä.
Hän nukkuu aamuisin pitkään, on lemmikkiensä kanssa, kokkailee miehelleen, joka tulee töistä kotiin ja saa lepäillä, hoitaa pihaa ja nauttia maaseudun rauhasta ja nähdä ystäviä. Viikonloppuisin käy reissuilla ja keikoilla, kun mies yleensä auttaa ja työttömän tuilla pärjää oikein hyvin, omien sanojensa mukaan. Laittelee usein viestiä ja kertoo, kuinka elämä on ihanaa ja kuinka sellaista elämän pitäisi ollakin ja jokainen valintansa tekee ja ihmiset pilaavat elämänsä työllä.
Olen vaan niin suunnattoman kateellinen ja myönnän sen. Vihaan työssäkäyntiä ja haluisin olla työttömänä ja nautiskella vapaudesta. En kehtaa sellaista tehdä ja irtisanoutua.
Vinkkejä, miten voisin päästä tästä suunnattomasta kateuden tunteesta.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä uskot ap kaiken tuon paskan. Itse pitkään työttömänä aikanaan olleena voin kertoa, ettei se ole hauskaa. Työmarkkinatuki on hyvin pieni ja miehensä takuulla simputtaa tai ainakin laittaa kaikki kotityöt tekemään, kun ystäväsi on kotona. Hän on riippuvainen taloudellisesti miehestään. Sitten, mitä kauemmin työttömyys jatkuu, sitä vaikeampi on saada töitä. Miksi ihmeessä ap uskot ystäväsi valehtelun?
No, jos toinen on töissä ja toinen kotona eikö ole ihan itsestään selvää, että kotona olija tekee kotityöt. Ja eivät kaikki miehet ole simputtajia. Miehellekin on luksusta kun raskaan työpäivän jälkeen saa vain olla ja koti on siisti ja ruoka on valmiina odottamassa ja vaimokin on rento ja levännyt.
Kuka ihme haluaa maksaa monta tonnia kuussa levänneestä vaimosta ja valmiista ruuasta?
Vierailija kirjoitti:
Jos aikoo vielä olla työttömänä useamman vuoden, putoaa työmarkkinatuelle joka on aika pieni. Hän siis elää miehensä rahoilla sen sijaan että ottaisi aikuisen ihmisen vastuun. Kannattaako tuollaista kadehtia?
Eiköhän tuo ole ihan kahden kauppa eikä kuulu kenellekään ulkopuoliselle, Jos mies ei tykkää, senkun ottaa eron. Ja sitä paitsi, kukaan ei voi tietää toisten taloudesta mitään. Voi olla, että vaimo on saanut tai saamassa suuren perinnön, on voittanut lotossa tmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä uskot ap kaiken tuon paskan. Itse pitkään työttömänä aikanaan olleena voin kertoa, ettei se ole hauskaa. Työmarkkinatuki on hyvin pieni ja miehensä takuulla simputtaa tai ainakin laittaa kaikki kotityöt tekemään, kun ystäväsi on kotona. Hän on riippuvainen taloudellisesti miehestään. Sitten, mitä kauemmin työttömyys jatkuu, sitä vaikeampi on saada töitä. Miksi ihmeessä ap uskot ystäväsi valehtelun?
No, jos toinen on töissä ja toinen kotona eikö ole ihan itsestään selvää, että kotona olija tekee kotityöt. Ja eivät kaikki miehet ole simputtajia. Miehellekin on luksusta kun raskaan työpäivän jälkeen saa vain olla ja koti on siisti ja ruoka on valmiina odottamassa ja vaimokin on rento ja levännyt.
Kuka ihme haluaa maksaa monta tonnia kuussa levänneestä vaimosta ja valmiista ruuasta?
Jos ei ole taloudellisia huolia, monikin.
Vierailija kirjoitti:
suomalaisten orjasielujen työ-uskovaisuus näkyy vahvana kaikkialla.
Vaikka työ sitookin, niin vähintään se palkka vapauttaa monin tavoin. 😎👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se vapauttaa, että ole sidottu työpaikkaasi 8 h päivässä, lomaa 5 viikkoa vuodessa. Ei kuulosta kovin vapaalta 😁
Olen varmaan sellainen, jolla kadehdit. Ei sinun kannata.
Mieheni käy töissä, itse olen työtön. Esikoisemme aloittaa ekaluokan, toinen lapsi eskarin. Eli ovat vuoden ikäerolla. Päivisin lapset ovat koulussa ja eskarissa. (Aiemmin eskarissa ja päiväkodissa). Olen silloin n. 4-5h kotona, yksin. Mitä teen? Teen ruokaa, laitan pyykkiä, siivoan, käyn kaupassa. Ja tuo 4-5h tuntuu todella lyhyeltä ajalta! Lisäksi, minulla on autoimmuunisairaus ja välillä on tosi jaksoja, kun olen todella kipeä. Olen myös se, joka aina hoidan, kun lapset tulevat kipeiksi (ja se on usein!).
Niin.. että niin. Ei minua, työtöntä kannata kadehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se vapauttaa, että ole sidottu työpaikkaasi 8 h päivässä, lomaa 5 viikkoa vuodessa. Ei kuulosta kovin vapaalta 😁
Kotiäitinä/kotirouvana sitä on sidottu mieheen joka ainoa sekuntti.
Jäät työttömäksi nautiskelemaan niin kauan kun sitä kestää. Horisontissa siintää jo muutos jossa työttömyysetuuksia tullaan leikkaamaan, kun yhteiskunta ei taloudellisesti kestä kaverisi kaltaisia vapaamatkustajia ja heidän kadehtijoitaan ja niitä on tämänkin foorumin perusteella aivan liikaa.
Minä olen tuollainen Ap:n kuvaama ja nautin kyllä elämästäni ihan täysillä. Myös mies tykkää siitä, että on siisti koti ja ruoka valmiina. Lapset on teinejä, joten niistäkään ei tarvi paljoa huolehtia. Saan keskittyä kodin ja ulkonäön laittamiseen. Aloitin juuri opiskelemaan uutta ammattia, joten vielä pari vuotta menee näin. Minulla on kyllä vahva vapauden tunne, eniten ehkä siksi että koen olevani vapaa työn vaatimuksista ja oravanpyörästä. Hetkellisesti ja toivottavasti valmistuttuani pystyn järjestelemään itseni yrittäjäksi omilla ehdoillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa rahaa joka tuo vapauden päättää missä asuu, mitä syö, mitä harrastaa, mihin matkustaa, millaisia vaatteita käyttää, mitä järjestöjä tukee... Ilman rahaa et päätä noista mitään. Jos mikään noista ei kiinnosta, et ole vapaa vaan tyhjä kuori.
Saati kun yksi perhe saa telttailla koko kesän idyllisessä saaressa ja elää yhteiskunnan varoilla.
Siellä kokkaillaan kun toiset raataa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa rahaa joka tuo vapauden päättää missä asuu, mitä syö, mitä harrastaa, mihin matkustaa, millaisia vaatteita käyttää, mitä järjestöjä tukee... Ilman rahaa et päätä noista mitään. Jos mikään noista ei kiinnosta, et ole vapaa vaan tyhjä kuori.
Häh? Olen työtön ja ihan itse päätän missä asun, mitä syön, harrastan tai mitä puen päälleni.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tuollainen Ap:n kuvaama ja nautin kyllä elämästäni ihan täysillä. Myös mies tykkää siitä, että on siisti koti ja ruoka valmiina. Lapset on teinejä, joten niistäkään ei tarvi paljoa huolehtia. Saan keskittyä kodin ja ulkonäön laittamiseen. Aloitin juuri opiskelemaan uutta ammattia, joten vielä pari vuotta menee näin. Minulla on kyllä vahva vapauden tunne, eniten ehkä siksi että koen olevani vapaa työn vaatimuksista ja oravanpyörästä. Hetkellisesti ja toivottavasti valmistuttuani pystyn järjestelemään itseni yrittäjäksi omilla ehdoillani.
On siinä lapsille roolimalli. "Keskittyy kodin ja ulkonäön laittamiseen." Aivan yhtä hyvä roolimalli kuin jos olisi kännissä yötä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Olen työtön ja ihan itse päätän missä asun, mitä syön, harrastan tai mitä puen päälleni.
Et päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et päätä.
Tietenkin päätän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole taloudellisia huolia, monikin.
Onhan se nyt taloudellinen huoli, kun vaihtoehto olisi vaimo joka tuo taloon palkkansa mutta saakin elätin joka vain vie rahaa.
Moni tekee sen virheen, että työttömäksi jäätyään luottaa siihen, että liiton päivärahalla voi ottaa pidemmän breikin työelämästä ja työhön pääsee halutessaan helposti takaisin.
Tämä on harhaluulo, ei pääse, näen sitä oman työni kautta jatkuvasti.
Vuodenkin tauko työelämästä voi olla iso haaste työllistymiselle vaikka CV olisi muuten hyvä, jos tauolle ei ole selvää syytä, esim. lapset.
Jos aikoo vielä olla työttömänä useamman vuoden, putoaa työmarkkinatuelle joka on aika pieni. Hän siis elää miehensä rahoilla sen sijaan että ottaisi aikuisen ihmisen vastuun. Kannattaako tuollaista kadehtia?