YLE: Hedman Partners alkaa lähettämään suomalaisille 450 - 3 000 euron laskuja. Laskun maksamisesta kieltäytyminen voi maksaa 40 000 euroa. Aiotko maksaa, jos saat laskun?
https://yle.fi/uutiset/3-12529258
Aika moni maksaa aiheettoman laskun, koska vastassa on lakifirma. Aika hyvä bisnes.
Kommentit (609)
Voisiko tosiaan joku kahvilanpitäjä olla vastuussa siitä, että heidän tarjoamansa ilmaisen wifin kautta joku lataa lapsip*rnoa, tilaa palkkam*rhan tai pitää yhteyttä terroristeihin? Tuollainen aiheeton lasku on vielä pientä sen rinnalla, mitä kaikkea laitonta netin kautta voi tehdä. On se nyt kumma, jos syytetyn pitää osoittaa syyttömyytensä, kun ennen se meni niin, että syyttäjän pitää voida osoittaa syyllisyys aukottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä ihmisiä mahtuu maailmalle, miksi ihmeessä kukaan latailisi elokuvia, sarjoja, pelejä, musiikkia yms. ilman luotettavaa VPN-palvelua? Sen avulla mitään kirjettä et tule saamaan ja saat ihan vaan vittuilaksesi jakaa parin teratavun edestä elokuvia.
käsittääkseni vpn firmat ovat velvotteisia jakamaan tietonsa rikostapauksissa
Kyse ei ole rikoksesta. Arvaapa vain lotkauttaako VPN yritys Hedmann yhteydenottoyrityksiin korvaansakaan, kun 99,99 % niistä toimii muualla kuin Suomessa tai edes EU:ssa.
siis nämä ns kiristykirjeet on maailmanlaajunen tapaus, ja siellä on varmasti isompia firmoja kuin vpn firmat
En lataa mitään. En katso elokuvia mitä ei voi vapaasti katsoa joten en lataa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä ihmisiä mahtuu maailmalle, miksi ihmeessä kukaan latailisi elokuvia, sarjoja, pelejä, musiikkia yms. ilman luotettavaa VPN-palvelua? Sen avulla mitään kirjettä et tule saamaan ja saat ihan vaan vittuilaksesi jakaa parin teratavun edestä elokuvia.
Jos ovat suomalaisia, netti on pullollaan VPN-palveluntarjoajia joiden kotipaikka on maissa joihin ei EU:n tai USA:n lainsäädäntö yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs osoitatte oikeudessa, että ette ole tehneet sitä, mitä Hedman partners sanoo? Mitä todistusaineistoa teillä on? Pelkkä sanominen "en mä sitä tehnyt" ei riitä.
Eikös oikeusvaltiossa kuitenkin syyttäjän pidä osoittaa että olet tehnyt jotain, eikä syytetyn että ei ole.
Jos jäljet päättyvät IP-osoitteeseen niin siitä on minusta vielä pitkä matka henkilöön. Mitäs jos samalla nettiliittymällä on vaikka kaksi käyttäjää ja toinen tekee rikoksen ja toinen on täysin syytön? Molemmille vaan rapsut, vai?
Kieltämättä. Toisaalta liittymän haltijana katsoisin itse olevani sen verran vastuullinen, että huolehdin ettei kukaan muukaan käytä sitä lataustarkoituksiin. Näin vähäpätöisten summien vuoksi en näe järkeä lähteä riitelemään kalliisti, jos myöntää tiedostojaon tapahtuneen, mutta väittää ette pysty osoittamaan, että minä olen sen tehnyt.
Kumma asenne sinulla.
Joku lähettelee välillä sähköpostiini viestejä jossa se väittää että weppikamerani on hakkeroitu ja jos en maksa noin 500-1000€ summaa vastaavaa rahaa bitcoineina johonkin niin nää mukamas talletetut nolot videot paljastetaan kaikille tutuille. Ei tulisi mieleenkään maksaa vaikka se pienempi vaiva olisikin ja vaikka minulla olisikin weppikamera koneessani saati että olisin tehnyt sen edessä jotain noloa. Eli ei noille kiristäjille makseta, kuten kaikki tietoturvaekspertit kehoittaa.
Analogia loistaa poissaolollaan. Jos tiedostojako on tapahtunut, ei Hedman huijaa. Kyse on vain hiusten halkomisesta. Lisäksi vain tyhmät jäävät Hedman partnersin kalaverkkoihin. Miksi ihmeessä kukaan jakaa tiedostoja, kun maailmalla on satoja suoratiedostopalveluja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milläs osoitatte oikeudessa, että ette ole tehneet sitä, mitä Hedman partners sanoo? Mitä todistusaineistoa teillä on? Pelkkä sanominen "en mä sitä tehnyt" ei riitä.
Niin, millähän se Tuija 78v oikein todistaa syyttömyytensä, kun ei mistään mitään tiedä ja on katsonut vaan kissavideoita juutuubissa. Kai Tuijan joutuu vaan maksaa sitten?
Olisikohan ne siellä Hedmanneilla että "oi anteeksi, mepä tästä perumme tämän laskun" jos Tuija ottaisi sinne yhteyttä ja sanoisi että ei hän kyllä mitään ole lataillut eikä edes ymmärrä interneteistä mitään. Tuskinpa. Rahalla ne vaan luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös oikeusvaltiossa kuitenkin syyttäjän pidä osoittaa että olet tehnyt jotain, eikä syytetyn että ei ole.
Jos jäljet päättyvät IP-osoitteeseen niin siitä on minusta vielä pitkä matka henkilöön. Mitäs jos samalla nettiliittymällä on vaikka kaksi käyttäjää ja toinen tekee rikoksen ja toinen on täysin syytön? Molemmille vaan rapsut, vai?
Kieltämättä. Toisaalta liittymän haltijana katsoisin itse olevani sen verran vastuullinen, että huolehdin ettei kukaan muukaan käytä sitä lataustarkoituksiin. Näin vähäpätöisten summien vuoksi en näe järkeä lähteä riitelemään kalliisti, jos myöntää tiedostojaon tapahtuneen, mutta väittää ette pysty osoittamaan, että minä olen sen tehnyt.
Tuohonhan tuo bisnesmalli perustuu, eli vain harva on niin teknisesti orientoitunut, että pystyy varmasti kiistämään vaateen faktoihin perustumisen vaikkei ei itse olisikaan tehnyt mitään. Käytännössä mummu jolle myydään netti valmiiksi asennettuna voi saada tuollaisen laskun vaikka ei itse edes omistaisi konetta ja vanha kansa maksaa joka ainoan laskun kiistämättä. Verenimijöille raha kelpaa aina, alkuperästä viis.
Mittaviksi kertyvät asianajokulut ja riitelyyn kulunut aika ja vaiva ovat todellakin hyviä uhkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma asenne sinulla.
Joku lähettelee välillä sähköpostiini viestejä jossa se väittää että weppikamerani on hakkeroitu ja jos en maksa noin 500-1000€ summaa vastaavaa rahaa bitcoineina johonkin niin nää mukamas talletetut nolot videot paljastetaan kaikille tutuille. Ei tulisi mieleenkään maksaa vaikka se pienempi vaiva olisikin ja vaikka minulla olisikin weppikamera koneessani saati että olisin tehnyt sen edessä jotain noloa. Eli ei noille kiristäjille makseta, kuten kaikki tietoturvaekspertit kehoittaa.
Analogia loistaa poissaolollaan. Jos tiedostojako on tapahtunut, ei Hedman huijaa. Kyse on vain hiusten halkomisesta. Lisäksi vain tyhmät jäävät Hedman partnersin kalaverkkoihin. Miksi ihmeessä kukaan jakaa tiedostoja, kun maailmalla on satoja suoratiedostopalveluja?
En ole kuullutkaan mistään suoratiedostopalveluista.
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa EI aja syyttäjä
Tapaukset EIVÄT ole rikosoikeudenkäyntejä, jotka käytäisiin käräjäoikeudessa.Tapaukset ovat YKSITYISOIKEUDELLISIA ja ne käydään markkinaoikeudessa.
SINUN on osoitettava OMA SYYTTÖMYYTESI.
Mikäs oikeusasiantuntija tänne ilmestyi? Syyttömyysolettama on Suomenkin oikeusjärjestelmän perusperiaatteita. Laki on sama aina riippumatta siitä minkä nimisessä tuomioistuimessa asiaa mahdollisesti tultaisiin käsittelemään.
Toivottavasti kukaan ei usko noita aasiantuntijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että nää käyttää sellasta likaista taktiikkaa ja venailee just jonkun vuoden ne tiedot operaattorilta saatuaan, että ne poistuu operaattorilta eikä syytetty voi saada itse sieltä enää mitään tietoja jotta tietäisi missä mennään.
Eiköhän näissäkin rikoksissa ole vanhenemisaika?
No ainakin vuodessa ne vanhenee, kun sitä kauemmin operaattorit ei taida tietoja säilytellä.
Olettaen ettei Päämannit ehdi juuri ennen tietojen poistoa niitä saada. Sitten ne tiedot on vaan näillä Pellehermanneilla ja syytetty jää tyhjin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole rikoksesta. Arvaapa vain lotkauttaako VPN yritys Hedmann yhteydenottoyrityksiin korvaansakaan, kun 99,99 % niistä toimii muualla kuin Suomessa tai edes EU:ssa.
siis nämä ns kiristykirjeet on maailmanlaajunen tapaus, ja siellä on varmasti isompia firmoja kuin vpn firmat
On maita, joissa yksityisyyslait ovat niin tiukkoja etteivät ne välitä mitä jokin lakifirma uhkailee.
minä en jaa verkossa mitään, eikä koneellani ole mitään sellaisia ohjelmia, joista voisi ladata laittomasti elokuvia ja sarjoja. Katson kaiken netistä areenan, katsomon tai ruudun kautta ja se riittää aivan mainiosti. Kaapissa on sitten kaupasta ostettuna muutamat lempisarjani dvd-levyillä, joita silloin tällöin katson. En edes muista milloin olen viimeksi jonkun elokuvan katsonut: ovat nykyisin niin tylsiä etten enää edes seuraa mitä elokuvia on tuotettu tai katsottavana. Kaikki on juonellisesti kopioita 1980- 1990-luvun leffoista, joten tulee vain dejavu-tunne jos katsoo uusia leffoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma asenne sinulla.
En ole kuullutkaan mistään suoratiedostopalveluista.
Google Driveen verrattavia, mutta käytännössä waretukseen keskittyviää. Yksi tuntematon jakaa julkista linkkiä, loput lataavat.
Millä perusteella näitä muuten jaetaan? Asuin ennen opiskelija-asunnossa jossa useammalla oli sama IP osoite. Lisäksi sain joskus kirjeen ehkä näiltä tai joltain toiselta firmalta että olisin kyseisessä asunnossa warettanut jo 9kk ennen muuttoani kyseiseen kaupunkiin... Heille lähetin toki vuokrasopimuksen ja vaatimukset loppuivat mutta olisinko ollut hedmanin kanssa oikeudessa heikoilla? Luultavasti jos tuomarille olisi maksettu osuus palkkiosta.
Eiköhän ne vie oikeuteen vaan ne pahimmat jakajat, jos vaikka 100000 ihmiselle lähetetään kirje niin ei todellakaan läheskään kaikkia lähdetä haastamaan vaikka maksamatta jättäisivätkin.
Mutta kun maksamalla tuollaisen aiheettoman laskun samalla ikäänkuin myöntää, että on lataillut, tai jakanut jotain leffaa tms. ja mikä estää ko. firmasta lähettelemästä sitten uusia laskuja myöhemmin, koska olethan jo tärvellyt maineesi myöntymällä maksamaan, ja näin olleesi epäluotettava salajakaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko jakaminen oikeasti niin suuri rikos, että VPN-firmat antavat käyttäjän tiedot?
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella näitä muuten jaetaan? Asuin ennen opiskelija-asunnossa jossa useammalla oli sama IP osoite. Lisäksi sain joskus kirjeen ehkä näiltä tai joltain toiselta firmalta että olisin kyseisessä asunnossa warettanut jo 9kk ennen muuttoani kyseiseen kaupunkiin... Heille lähetin toki vuokrasopimuksen ja vaatimukset loppuivat mutta olisinko ollut hedmanin kanssa oikeudessa heikoilla? Luultavasti jos tuomarille olisi maksettu osuus palkkiosta.
Nykykäytännöstä en tiedä, mutta ennen tapaukset, joita ei pystytä kohdentamaan yhteen osoitteeseen, jätettiin rauhaan. Laskuja saattaa saada, mutta jatkovaateita ei tule.
Tuohonhan tuo bisnesmalli perustuu, eli vain harva on niin teknisesti orientoitunut, että pystyy varmasti kiistämään vaateen faktoihin perustumisen vaikkei ei itse olisikaan tehnyt mitään. Käytännössä mummu jolle myydään netti valmiiksi asennettuna voi saada tuollaisen laskun vaikka ei itse edes omistaisi konetta ja vanha kansa maksaa joka ainoan laskun kiistämättä. Verenimijöille raha kelpaa aina, alkuperästä viis.