Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vouti vaatii perinnöstä osuutta ja sanoi kirjeessä, ettei voi luopua perinnöstä!!

LopunajantiedemiehetRy
11.07.2022 |

tämä siis sukulaiselleni, voiko silti tehdä jälkiluopumisen niin ettei vouti saakaan myytävästä omaisuudesta omaa osuuttaan? tai voidaanko sopia niin perinnössä, ettei sukulaiseni saa ison talon osuutta vaan vain mökin osuuden puoliksi ja sitten kun hän ei omista sitä itse kokonaan niin vouti ei voi määrätä myymään?

hän ei tajunnut siis luopua perinnöstä ENNEN äitin kuolemaa 5 v sitten ja nyt isän kuolemaa vasta!!! se kai olisi auttanut kovasti jos olisi luopunut perinnöstä ennen vanhempien kuolemaa!?

https://www.visionlaw.fi/ajankohtaista/perinnosta-luopuminen-ja-ulosott…

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kun ei luopunut äidin perinnöstä kun kuoli vuosiasitten?

Äidin perinnöstä hän ei ole luopunut, joten sen voi ulosmitata. Isän perinnöstä voi luopua, jos ei ole ryhtynyt perintöön. Milloin asia on muuttunut niin, että perillinen itse voi luopua elävän ihmisen perinnöstä? Velkajärjestelyssä sopii se, että perittävä on itse maininnut testamentissa toivovansa, että NN ei vaadi lakiosaa, jos se menisi velkojille. Muuten perinnöstä luopuminen voi estää velkajärjestelyn.

Myös mökin puolikkaan voi ulosmitata, vaikka se olisi yhteisomistuksessa. Vouti ehdottaa usein koko omaisuuden myyntiä ja rahojen jakamista, koska se tulee halvemmaksi kuin perinnön jakaminen ensin ja vasta velallisen osuuden myynti jaon jälkeen.

Velkaiselle perille voidaan kuolinpesän jaossa antaa sellainen osuus, josta voi helposti luopua, jos kukaan muu ei haluaisi lunastaa hänen osuuttaan.

1 - Äidin perintöosaakaan ei ole jaettu meille 3 sisarukselle yhtään vaan se siirtyi isän omistukseen me vain maksettiin oma osuus äidin osuudesta perintöveroina.

2- ENTÄ jos me päätetään perintöä jakaessa, esim niin, että veli ei saa mökeistä osuutta ollenkaan, jos on pakko antaa perintöä hänelle siis? sen takia että sisko saisi mökin eikä tartteisi myydä sitä. SEN SIJAAN asunnostamme veli ja minä saisimme osuutemme , sisko ei . ASUNTO myytäisiin ja puolet tulee mulle ja puolet veljen ulosottoon?

Vierailija
82/84 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LopunajantiedemiehetRy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin perinnöstä hän ei ole luopunut, joten sen voi ulosmitata. Isän perinnöstä voi luopua, jos ei ole ryhtynyt perintöön. Milloin asia on muuttunut niin, että perillinen itse voi luopua elävän ihmisen perinnöstä? Velkajärjestelyssä sopii se, että perittävä on itse maininnut testamentissa toivovansa, että NN ei vaadi lakiosaa, jos se menisi velkojille. Muuten perinnöstä luopuminen voi estää velkajärjestelyn.

Myös mökin puolikkaan voi ulosmitata, vaikka se olisi yhteisomistuksessa. Vouti ehdottaa usein koko omaisuuden myyntiä ja rahojen jakamista, koska se tulee halvemmaksi kuin perinnön jakaminen ensin ja vasta velallisen osuuden myynti jaon jälkeen.

Velkaiselle perille voidaan kuolinpesän jaossa antaa sellainen osuus, josta voi helposti luopua, jos kukaan muu ei haluaisi lunastaa hänen osuuttaan.

1 - Äidin perintöosaakaan ei ole jaettu meille 3 sisarukselle yhtään vaan se siirtyi isän omistukseen me vain maksettiin oma osuus äidin osuudesta perintöveroina.

2- ENTÄ jos me päätetään perintöä jakaessa, esim niin, että veli ei saa mökeistä osuutta ollenkaan, jos on pakko antaa perintöä hänelle siis? sen takia että sisko saisi mökin eikä tartteisi myydä sitä. SEN SIJAAN asunnostamme veli ja minä saisimme osuutemme , sisko ei . ASUNTO myytäisiin ja puolet tulee mulle ja puolet veljen ulosottoon?

2. Kuolinpesästä tehdään perukirja ja perinnön jaosta jakokirja. Oletan, että lakimies tekee perunkirjoituksen, niin voi pyytää samalla hänen tekemään jakokirjan. Jakokirjassa mainitaan miten kuolinpesän varat jaetaan kuolinpesän osakkaiden kesken. Osuuden arvo täytyy vaan olla se mihin on oikeus.  Jos kuolinpesän arvo on 300 000 e, veljen osuus on 100 000e. Asunnon puolikkaan arvo täytyy olla 100 000 e, jotta se riittäisi hänen osuudeksi kuolinpesästä. Jos asunnon puolikkaan arvo on vähemmän, täytyy jakaa vielä lisää pesästä hänelle. Silloin kannattaa harkita ostatteko (=maksatte) hänen lopun osuuden ulos kuolinpesästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Jakamisella ei ole mitään merkitystä. Ei se ole isän omistukseen siirtynyt, jos te siitä perintöveron maksoitte. Se jäi vain jakamattomana isän hallintaan.

2. Jos veli on jo ryhtynyt myös isän perintöön niin, että ei voi pätevästi luopua, voitte jakaa perinnön parhaaksi katsomallanne tavalla. Yksinkertaisinta olisi jakaa veljen osuuteen pelkkää rahaa, jos sitä olisi riittävästi. Jokaisen osuuden arvo pitäisi vaan olla sama.  Äidin perinnöstä veljen osuus menee joka tapauksessa ulosottoon, mutta se on tässä vielä epäselvää, voiko isän osuudesta luopua.

Vierailija
84/84 |
12.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Jakamisella ei ole mitään merkitystä. Ei se ole isän omistukseen siirtynyt, jos te siitä perintöveron maksoitte. Se jäi vain jakamattomana isän hallintaan.

2. Jos veli on jo ryhtynyt myös isän perintöön niin, että ei voi pätevästi luopua, voitte jakaa perinnön parhaaksi katsomallanne tavalla. Yksinkertaisinta olisi jakaa veljen osuuteen pelkkää rahaa, jos sitä olisi riittävästi. Jokaisen osuuden arvo pitäisi vaan olla sama.  Äidin perinnöstä veljen osuus menee joka tapauksessa ulosottoon, mutta se on tässä vielä epäselvää, voiko isän osuudesta luopua.

Eihän osuuden arvon tarvitse olla sama jos on vapaasti sovittu jaosta, mutta osakkaan velkojat todennäköisesti tulevat vaatimaan lakiosan täyttymistä, että siitä kannattaa keskustella voudin kanssa mihin tyytyy, ettei mene virallisjakoon mistä vain lisää kuluja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä