3 lapsen äiti puhuu mitä sattuu: "Olisi ihana välillä olla vastuuton ja itsekäs kuten lapsettomat"
Minusta tuli kertaheitolla ikäsyrjijä. En halua kuulla enkä lukea enää mitään alle 30-vuotiaan ns. viisauksia.
Kommentit (735)
Tässä huomaa taas sen miten äitivihamielinen yhteiskuntamme on. Jos isä sanoisi saman, se olisi ihan tavallista!
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassahan syntyvyyttä pitäisi rajoittaa ihan lailla. Kehitysmaissa on tapana että ehkäisyä ei käytetä, ja lapsia hommataan toisensa perään. Kuitenkaan lapsista ei kyetä huomehtimaan ja kasvattamaan. Rahaa ei ole edes itsensä elättämiseen. Tämä se vasta ongelma onkin. Köyhät, sivistymättömät ihmiset täyttävät maapallon.
Sinäpä sen sanot: ainoastaan sivistymättömät lisääntyvät tällaisena aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla käy lapsettomat sääliksi. Jäävät paitsi niin monesta elämän huippuhetkestä. Olkoon vapaita menemään, mutta itse ainakaan en yleensä keksi mitään parempaa tekemistä kuin lasten kanssa vietetty aika. Ihan sama voisinko lähteä huomenna Saigoniin tai mennä ex tempore illaksi baariin vai ei, ei se mitään uutta tai merkityksellistä minulle antaisi. Nuorten juttuja tuollaiset. Aikuisilla on lapset ja niiden kanssa touhuaminen, ja joka päivä on uusi ja merkityksellinen.
Tässä taas nähdään malliesimerkki lapsellisten itsekkyydestä. No, ei saisi yleistää, mutta se äänekkäin joukko jää mieleen.
Minä olen sterilisaatioaikaa odottava vapaaehtoisesti lapseton nainen. Toivon sterkan myötä vihdoin pääseväni eroon ehkäisystressistä ja piinaavista painajaisista, joissa olen joko raskaana tai jo synnyttänyt. Olen onnellinen ilman lasta.
Jos olisin tuon kommentoijan kaltainen itsekeskeinen paviaani, säälisin häntä koska hän on pilannut elämänsä hankkimalla lapsia. Mutta koska olen empatiaan kykenevä ihminen joka hahmottaa maailmassa muutakin kuin oman napansa, ajattelen sen sijaan miten hienoa on että hän on saanut tehdä itselleen mieluisia valintoja. Ja minä vastaavasti itselleni mieluisia. Nämä asiat eivät monessakaan maailman kolkassa ole itsestäänselviä.
Jos et saa Suomessa kipaise Bulgariassa. Sterkka 1400e ja Unkarissa kohdunpoisto 1300e.
Odottelen vielä vähän aikaa Suomessa. Ei nappaa ollenkaan lähteä ulkomaille kirurgiseen toimenpiteeseen.
Kiitos silti vinkistä!
Tämä on kärjistetysti heitetty lause, joka tahallaan on laitettu otsikkoon että mielensäpahoittajat ja varsinkin velat saa vapaasti ymmärtää väärin. Mikäs siinä jos ei jaksa lukea juttua. Jos omistaa aivot, tajuaa että kyse on ajoittaisesta vapaudenkaipuusta ja siitä, että saisi joskus päättää vain omasta puolestaan. Mutta repikää vapaasti pikkuhousunne jos ei ole muuta tekemistä. Itse sain lapset vasta kolmenkympin paremmalla puolella ja tiedän mitä se lapseton vapaus on, se oli ihanaa mutta niin on myös elämä lasten kanssa, vaikka onkin kuluttavaa monelta kantilta. Paljosta piti luopua mutta paljon sain.
Vierailija kirjoitti:
Minulla käy lapsettomat sääliksi. Jäävät paitsi niin monesta elämän huippuhetkestä. Olkoon vapaita menemään, mutta itse ainakaan en yleensä keksi mitään parempaa tekemistä kuin lasten kanssa vietetty aika. Ihan sama voisinko lähteä huomenna Saigoniin tai mennä ex tempore illaksi baariin vai ei, ei se mitään uutta tai merkityksellistä minulle antaisi. Nuorten juttuja tuollaiset. Aikuisilla on lapset ja niiden kanssa touhuaminen, ja joka päivä on uusi ja merkityksellinen.
En hommaa lapsia mutta en lainkaan halua baariin enkä Saigoniin. Ennen kaikkea kannan vastuuni enkä lisää väestökuormaa, kun ihmisiä muutenkin on jo liikaa. Elämäni on merkityksellistä, sillä olen opiskellut pitkälle ja kehitän itseäni monenlaisten harrastusten parissa. Tapaan paljon ihmisiä ja nautin heidän seurassaan. Pyrin tekemään paljon monenlaista hyvää.
Kaikki tuo jäisi tekemättä, jos kahlitsisin itseni keittiöön ja vaipanvaihtoon ja lapsista huolehtimiseen.
Yleensähän köyhät lisääntyvät rikkaita enemmän ja useammin. Se se vasta vastuutonta onkin. Sitten ei ole varaa laittaa lapsille kunnon vaatteita ja ruokaa pöytään, mutta saipahan jonkun jonka täyttää tyhjää elämää.
No olipa yllätys, että 3 lapsen äippä on kateellinen lapsettomille! No, hän on valintansa tehnyt joten turha kitistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassahan syntyvyyttä pitäisi rajoittaa ihan lailla. Kehitysmaissa on tapana että ehkäisyä ei käytetä, ja lapsia hommataan toisensa perään. Kuitenkaan lapsista ei kyetä huomehtimaan ja kasvattamaan. Rahaa ei ole edes itsensä elättämiseen. Tämä se vasta ongelma onkin. Köyhät, sivistymättömät ihmiset täyttävät maapallon.
Sinäpä sen sanot: ainoastaan sivistymättömät lisääntyvät tällaisena aikana.
Joo. Sivistyneet ymmärtävät, miten vastuutonta lisääntyminen on. Valitettavasti maailmassa on ihan liikaa sivistymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kärjistetysti heitetty lause, joka tahallaan on laitettu otsikkoon että mielensäpahoittajat ja varsinkin velat saa vapaasti ymmärtää väärin. Mikäs siinä jos ei jaksa lukea juttua. Jos omistaa aivot, tajuaa että kyse on ajoittaisesta vapaudenkaipuusta ja siitä, että saisi joskus päättää vain omasta puolestaan. Mutta repikää vapaasti pikkuhousunne jos ei ole muuta tekemistä. Itse sain lapset vasta kolmenkympin paremmalla puolella ja tiedän mitä se lapseton vapaus on, se oli ihanaa mutta niin on myös elämä lasten kanssa, vaikka onkin kuluttavaa monelta kantilta. Paljosta piti luopua mutta paljon sain.
Vanhempia ei tunnu kiinnostavan pilttien perään kattelu. Taaskin Iltiksessä juttu kadonneesta pojasta. Lisäännytään minkä keritään miettimättä jatkoja. Niin ja onhan Suomessakin hukkunut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton ihminen voi olla hyvinkin vastuullinen ihminen. Lapsia tehnyt voi puolestaan olla hyvinkin vastuuton. Ja itsekäskin. Erikoinen päätelmä, että pelkkä lapsen tekeminen muuttaisi ihmisen perusarvot ja moraalin kertaheitolla.
Ihmettelen myös tässä esiintyneitä "kohta ne muuttaa kotoa ja olen vapaa ja itsekäs eikä tarvitse ajatella enää lapsia" -kommentteja. Kaikki tuntemani äidit ja isät vaikuttavat ajattelevansa ensimmäisenä omia (aikuisiakin) lapsiaan koko loppuelämänsä?
Lapsellisella ihmisellä on aina vastuu lapsesta/lapsista, vaikka miten vänkyttäisitte.
miten se realisoituu kun kasvatus epäonnistuu? Maksaako vanhempi aiheuttamansa kulut takaisin? Jos lapsesta tulee vaikka murhamies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton ihminen voi olla hyvinkin vastuullinen ihminen. Lapsia tehnyt voi puolestaan olla hyvinkin vastuuton. Ja itsekäskin. Erikoinen päätelmä, että pelkkä lapsen tekeminen muuttaisi ihmisen perusarvot ja moraalin kertaheitolla.
Ihmettelen myös tässä esiintyneitä "kohta ne muuttaa kotoa ja olen vapaa ja itsekäs eikä tarvitse ajatella enää lapsia" -kommentteja. Kaikki tuntemani äidit ja isät vaikuttavat ajattelevansa ensimmäisenä omia (aikuisiakin) lapsiaan koko loppuelämänsä?
Lapsellisella ihmisellä on aina vastuu lapsesta/lapsista, vaikka miten vänkyttäisitte.
miten se realisoituu kun kasvatus epäonnistuu? Maksaako vanhempi aiheuttamansa kulut takaisin? Jos lapsesta tulee vaikka murhamies.
Mikä ihmeen murhamies?
Lapsi kantaa arpia 90 vuotta ja seuraukset näkyy vielä seuraavissakin sukupolvissa.
No siis lapsettomalla on mahdollisuus olla vastuuton ja itsekäs, lapsellisella oikein ei. Sitä sillä varmaan tarkoitettiin eikä sitä että kaikki lapsettomat ovat tosi itsekkäitä ja vastuuttomia. Ja eihän tuo väärä tunne ole, mutta niin se menee että kun lapset on tehnyt, varsinkin monta kappaletta niitä, niin ei siihen vanhaan elämään ole paluuta. Välillä voi ottaa pienen irtioton, mutta siinä kaikki.
Minusta on turhaa olla katkera siitä että lapsiarki on raskasta, kun lasten hankkiminen on ihan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kyllä kun itselläni näin lapsettomanakin on jatkuvasti useampiakin vastuita samaan aikaan.
Jopa sellaisia vastuita, että jos jotain jää tekemättä, seuraava puoli vuotta menee pilalle ja on suunniteltava alusta asti uudestaan.Ne samat on lapsellisillakin. Ja sen lisäksi on oikeita vastuita lapsista.
Väitehän oli ettei lapsettomilla ole vastuita.
"Oikeita vastuita", lol.Ei ollut vaan ap provosoi, mutta tosiasia on se että nuo sun ns vastuusi ei millään tasolla vastaa vastuuta lapsesta.
Ja ne on kaikilla muillakin.
Kirurgi esimerkiksi on ihan yhtä lailla vastuussa elämästä kuin lapsen vanhempi, vielä vähän konkreettisemmin. Mutta mitä sitten jos jollain ei ole samanlaista vastuuta? Haluatko siis mitalin vai mitä vänkäät?
Hän tekee työtään.
Oikaisen vain sössötyksiäsi.
Ai jos se vastuu on työtä niin sitten sitä ei lasketa vastuulliseksi, vain itsestään kakaran pullauttanut on vastuullinen?
Anna mun kaikki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen murhamies?
Lapsi kantaa arpia 90 vuotta ja seuraukset näkyy vielä seuraavissakin sukupolvissa.
Eikä siinä kasvatuksen epäonnistumisesta ole kyse vaan esimerkiksi siitä että arvioi jonkin koulun väärin, ja siellä koulussa sattuu jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen murhamies?
äidillä ei ole siis oikeasti mitään tulosvastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kyllä kun itselläni näin lapsettomanakin on jatkuvasti useampiakin vastuita samaan aikaan.
Jopa sellaisia vastuita, että jos jotain jää tekemättä, seuraava puoli vuotta menee pilalle ja on suunniteltava alusta asti uudestaan.Ne samat on lapsellisillakin. Ja sen lisäksi on oikeita vastuita lapsista.
Väitehän oli ettei lapsettomilla ole vastuita.
"Oikeita vastuita", lol.Ei ollut vaan ap provosoi, mutta tosiasia on se että nuo sun ns vastuusi ei millään tasolla vastaa vastuuta lapsesta.
Ja ne on kaikilla muillakin.
Kirurgi esimerkiksi on ihan yhtä lailla vastuussa elämästä kuin lapsen vanhempi, vielä vähän konkreettisemmin. Mutta mitä sitten jos jollain ei ole samanlaista vastuuta? Haluatko siis mitalin vai mitä vänkäät?
Hän tekee työtään.
Oikaisen vain sössötyksiäsi.
Ai jos se vastuu on työtä niin sitten sitä ei lasketa vastuulliseksi, vain itsestään kakaran pullauttanut on vastuullinen?
Anna mun kaikki kestää.
Eihän se lapsen saaminen ole se vastuu, hölmö. Vaan se että turvaa lapsen terveen kasvun niin dttä tästä kasvaa onnellinen aikuinen joka turvaa taas terveen kasvun omille lapsilleen.
Sinusta näkee mitä seuraa kun tää menee mönkään. Kasvaa kieroon.
Töitä tekee kaikki. Yhdentekeviä ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen murhamies?
Tietenin on, molemmilla vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen murhamies?
Tietenin on, molemmilla vanhemmilla.
no miten ne maksavat epäonnistumisestaan? Sitä tulosvastuu tarkoittaa.
Ja sinä hoidat omia geenejäsi. Ei kovin ylevää.
Ohis