3 lapsen äiti puhuu mitä sattuu: "Olisi ihana välillä olla vastuuton ja itsekäs kuten lapsettomat"
Minusta tuli kertaheitolla ikäsyrjijä. En halua kuulla enkä lukea enää mitään alle 30-vuotiaan ns. viisauksia.
Kommentit (735)
Vierailija kirjoitti:
Minulla käy lapsettomat sääliksi. Jäävät paitsi niin monesta elämän huippuhetkestä. Olkoon vapaita menemään, mutta itse ainakaan en yleensä keksi mitään parempaa tekemistä kuin lasten kanssa vietetty aika. Ihan sama voisinko lähteä huomenna Saigoniin tai mennä ex tempore illaksi baariin vai ei, ei se mitään uutta tai merkityksellistä minulle antaisi. Nuorten juttuja tuollaiset. Aikuisilla on lapset ja niiden kanssa touhuaminen, ja joka päivä on uusi ja merkityksellinen.
Tässä taas nähdään malliesimerkki lapsellisten itsekkyydestä. No, ei saisi yleistää, mutta se äänekkäin joukko jää mieleen.
Minä olen sterilisaatioaikaa odottava vapaaehtoisesti lapseton nainen. Toivon sterkan myötä vihdoin pääseväni eroon ehkäisystressistä ja piinaavista painajaisista, joissa olen joko raskaana tai jo synnyttänyt. Olen onnellinen ilman lasta.
Jos olisin tuon kommentoijan kaltainen itsekeskeinen paviaani, säälisin häntä koska hän on pilannut elämänsä hankkimalla lapsia. Mutta koska olen empatiaan kykenevä ihminen joka hahmottaa maailmassa muutakin kuin oman napansa, ajattelen sen sijaan miten hienoa on että hän on saanut tehdä itselleen mieluisia valintoja. Ja minä vastaavasti itselleni mieluisia. Nämä asiat eivät monessakaan maailman kolkassa ole itsestäänselviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen suomalainen voi kysyä itseltään, että haluaako Suomen jatkavan olemassaoloaan. Ilman lapsia niin ei tule käymään. Jos ei viitsi lisääntyä, turha vanhuksena odotella eläkettä tai terveyspalveluja kieli pitkällä, kun ei ole niiden rahoituksen varmistamiseenkaan osallistunut.
Maksan paraikaa itselleni eläkettä työtä tekemällä. Lisäksi osallistun sinunkin räkänokkiesi koulutuksen, terveydenhuollon ja lapsilisien maksamiseen. Ole hyvä vain! Lisäksi pidättäydyn itse lisääntymästä, jotta sinun pyllyhedelmilläsi olisi enemmän resursseja käytettävänään kun kakka osuu kunnolla tuulettimeen ilmastonmuutoksen pahentuessa. Ole hyvä vain taas!
Voisit alkuun tutustua Suomen eläkejärjestelmään. Hyvin ehdit, kun ei ole lapsiakaan. Sinä et todellakaan maksa omaa eläkettäsi.
Jo vain maksan. Ja vielä kakaroidesikin kuluja. Nyt siis suu säkkiä myöten ja nöyrästi opetat ne jälkeläisesi pyyhkimään vanhusten per seitä, muutenhan heistä ei ole mitään hyötyä tulevaisuudessakaan vaikka niin kovasti uhoat.
En opeta. Minun pojat ei sinun takapuoltasi tule koskaan pyyhkimään.
No eipä tietysti koska poikiahan ei tunnetusti hoiva-ala kiinnosta. Sen sijaan kaljan kittaaminen ja pleikkarin pelaaminen sitäkin enemmän. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kyllä kun itselläni näin lapsettomanakin on jatkuvasti useampiakin vastuita samaan aikaan.
Jopa sellaisia vastuita, että jos jotain jää tekemättä, seuraava puoli vuotta menee pilalle ja on suunniteltava alusta asti uudestaan.Ne samat on lapsellisillakin. Ja sen lisäksi on oikeita vastuita lapsista.
Väitehän oli ettei lapsettomilla ole vastuita.
"Oikeita vastuita", lol.
Pahoinvoivia ihmisiä ketjussa 🥶
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla käy lapsettomat sääliksi. Jäävät paitsi niin monesta elämän huippuhetkestä. Olkoon vapaita menemään, mutta itse ainakaan en yleensä keksi mitään parempaa tekemistä kuin lasten kanssa vietetty aika. Ihan sama voisinko lähteä huomenna Saigoniin tai mennä ex tempore illaksi baariin vai ei, ei se mitään uutta tai merkityksellistä minulle antaisi. Nuorten juttuja tuollaiset. Aikuisilla on lapset ja niiden kanssa touhuaminen, ja joka päivä on uusi ja merkityksellinen.
Tässä taas nähdään malliesimerkki lapsellisten itsekkyydestä. No, ei saisi yleistää, mutta se äänekkäin joukko jää mieleen.
Minä olen sterilisaatioaikaa odottava vapaaehtoisesti lapseton nainen. Toivon sterkan myötä vihdoin pääseväni eroon ehkäisystressistä ja piinaavista painajaisista, joissa olen joko raskaana tai jo synnyttänyt. Olen onnellinen ilman lasta.
Jos olisin tuon kommentoijan kaltainen itsekeskeinen paviaani, säälisin häntä koska hän on pilannut elämänsä hankkimalla lapsia. Mutta koska olen empatiaan kykenevä ihminen joka hahmottaa maailmassa muutakin kuin oman napansa, ajattelen sen sijaan miten hienoa on että hän on saanut tehdä itselleen mieluisia valintoja. Ja minä vastaavasti itselleni mieluisia. Nämä asiat eivät monessakaan maailman kolkassa ole itsestäänselviä.
Minäminäminäminäminäminäminäminäminäminä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa kyllä kun itselläni näin lapsettomanakin on jatkuvasti useampiakin vastuita samaan aikaan.
Jopa sellaisia vastuita, että jos jotain jää tekemättä, seuraava puoli vuotta menee pilalle ja on suunniteltava alusta asti uudestaan.Ne samat on lapsellisillakin. Ja sen lisäksi on oikeita vastuita lapsista.
"Oikeita vastuita", lol.
Ei ollut vaan ap provosoi, mutta tosiasia on se että nuo sun ns vastuusi ei millään tasolla vastaa vastuuta lapsesta.
Ja ne on kaikilla muillakin.
Muualla maailmassahan syntyvyyttä pitäisi rajoittaa ihan lailla. Kehitysmaissa on tapana että ehkäisyä ei käytetä, ja lapsia hommataan toisensa perään. Kuitenkaan lapsista ei kyetä huomehtimaan ja kasvattamaan. Rahaa ei ole edes itsensä elättämiseen. Tämä se vasta ongelma onkin. Köyhät, sivistymättömät ihmiset täyttävät maapallon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä taas katselen kavereita jotka väsyneinä paimentavat villejä lapsiaan saamatta hetken rauhaa ja mietin kuinka ihanaa onkaan olla lapseton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lapsettomana voin olla itsekäs ja holtiton. Ei oo velvoitteita lainkaan, esim. töitä, laskuja, vuokraa tms. Vaan vapaata holtitonta elämää vaan!
On niillä lasten vanhemmillakin työt ja laskut. Jos olet päivätyössä, niin mitä vastuita sinulla on esimerkiksi lauantai-iltana vai oletko vapaa tekemään ihan mitä vaan (maamme lakien puitteissa)? Luulenpa, että olet, etkä edes ymmärrä, että yh hoitaa silloinkin lapsiaan, eikä voi valita mitään muuta.
Tuskin hän lapsiaan katuu, mutta kyllä kaikki haluaisivat edes joskus olla muutaman tunnin ilman, että täytyy täyttää jonkun toisen tarpeita.
En ole se jolle vastaat, mutta totta kai se yh voi valita. Yksi soitto häkeen tai sossuille riittää, ei tarvitse lapsista huolehtia enää koskaan.
Turha ruikuttaa kun kyse on omista valinnoista aivan sataprosenttisesti.
Vaikka ne lapset otettaisiin huostaan, se yh on silti vastuussa heistä ja huoltaja.
Vain adoptiossa voi luopua lapsistaan kokonaan.
:D:D
Ei todellakaan ole vastuussa huostaanotetuista lapsista. Olet ymmärtänyt koko kuvion aivan persiilleen. Huostaanotossa huoltajuus siirtyy toisaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikeita vastuita", lol.Ei ollut vaan ap provosoi, mutta tosiasia on se että nuo sun ns vastuusi ei millään tasolla vastaa vastuuta lapsesta.
Kirurgi esimerkiksi on ihan yhtä lailla vastuussa elämästä kuin lapsen vanhempi, vielä vähän konkreettisemmin. Mutta mitä sitten jos jollain ei ole samanlaista vastuuta? Haluatko siis mitalin vai mitä vänkäät?
No eihän tuo lapsiperhe-arki ole kovin houkuttelevaa nykyään. Yhteiskunnan paine ei enää velvoita nuoria lisääntymään, ja yhä useampi arvottaa esimerkiksi työn, koulutuksen, matkustelun, itsensä kunnossapitämisen ja itseensä panostamisen, säästämisen yms korkeammalle kuin huutavan kakaralauman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et saa Suomessa kipaise Bulgariassa. Sterkka 1400e ja Unkarissa kohdunpoisto 1300e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikeita vastuita", lol.Ei ollut vaan ap provosoi, mutta tosiasia on se että nuo sun ns vastuusi ei millään tasolla vastaa vastuuta lapsesta.
"Vastuuton ja itsekäs kuten lapsettomat", eli ei ole vastuita.
Jos omat vastuut vatuttavat noin paljon, kannattaa ensi kerralla miettiä ennen kuin pullautat ulos uuden vastuun.
Elämässä ei vaan voi saada kaikkea....jos haluat ja saat lapsia,et voi enää palata menneeseen,lapsettomaan aikaan,niin se vaan on....kannattaa siis paljon harkita sitä lapsen hankintaa,sillä sen jälkeen paluuta ei enää ole,olet vastuussa 18 vuotta lapsestasi ja kiinni jotenkin olet koko loppuelämän lapsessasi,ainakin jos rakastat....moni lapseton haluaisi lasta,muttei saa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vastuuton ja itsekäs kuten lapsettomat", eli ei ole vastuita.
Jos omat vastuut vatuttavat noin paljon, kannattaa ensi kerralla miettiä ennen kuin pullautat ulos uuden vastuun.
Niin. Ap provoaa. Alkuperäisessä jutussa ei ollut muotoiltu noin.
Vastuu lapsesta on täysin eri kaliiperia kuin joku puolen vuoden työprojekti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on noita horinoita joihin jotkut äiti-ihmiset sortuvat. Kukaan ei tiedä toisen vastuista ja velvoitteista.
Ehkä hän vertasi omaan aiempaan lapsettomaan elämään jolloin vastuita hänellä oli vähemmän?
Olisi sitten puhunut vain itsestään eikä laittanut kaikkia lapsettomia samaan nippuun. Jos hän oli vastuuton ja itsekäs niin ei se tarkoita, että kaikki lapsettomat ovat.
Tämä juuri. Jos hän oli vastuuton ja itsekäs, se ei tarkoita että kaikki lapsettomat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirurgi esimerkiksi on ihan yhtä lailla vastuussa elämästä kuin lapsen vanhempi, vielä vähän konkreettisemmin. Mutta mitä sitten jos jollain ei ole samanlaista vastuuta? Haluatko siis mitalin vai mitä vänkäät?
Hän tekee työtään.
Oikaisen vain sössötyksiäsi.
Äitikin on ihminen, joka joskus haluaisi vapaana viihteelle. Ihan normaalia.. 👍
Siis kuka ja missä noin on sanonut?
Kuten mitä?
Ei minun tuntemillani lapsellisilla ainakaan ole mitään samanlaista kuin minulla.