3 lapsen äiti puhuu mitä sattuu: "Olisi ihana välillä olla vastuuton ja itsekäs kuten lapsettomat"
Minusta tuli kertaheitolla ikäsyrjijä. En halua kuulla enkä lukea enää mitään alle 30-vuotiaan ns. viisauksia.
Kommentit (735)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla käy lapsettomat sääliksi. Jäävät paitsi niin monesta elämän huippuhetkestä. Olkoon vapaita menemään, mutta itse ainakaan en yleensä keksi mitään parempaa tekemistä kuin lasten kanssa vietetty aika. Ihan sama voisinko lähteä huomenna Saigoniin tai mennä ex tempore illaksi baariin vai ei, ei se mitään uutta tai merkityksellistä minulle antaisi. Nuorten juttuja tuollaiset. Aikuisilla on lapset ja niiden kanssa touhuaminen, ja joka päivä on uusi ja merkityksellinen.
Tämä tulee sinulle järkytyksenä, mutta me velat emme halua niitä lasten kanssa koettuja "huippuhetkiä". Koska ne eivät ole meille mitään huippuhetkiä. Se on niin yksinkertaista. Jokainen päiväni on minulle uusi ja merkityksellinen, ei siihen lapsia tarvitse. Ihan kaikki elämässä on minulle parempaa kuin lasten kanssa vietetty aika. Ihmiset katsos ovat erilaisia.
Ei ole. Lapset ovat maailman tärkein asia ja jos sinulla ei ole lapsia niin mitä v....ua teet Vauvapalstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun ja tukitsen, että vastuuton tarkoittaa ilman vastuita, vastuuton= ilman vastuuta, ja tässä yhteydessä tarkoitetaan nimenomaan vastuuta lapsista. Ihan kaikilla ihmisillä on ne muutkin vastuunsa, mutta lapsettomilla on aina ne lapsetkin hoidettava sen kaiken muun *kirosanan* lisäksi.. itsekin haaveilen vastuuttomasta ja itsekkäästi elämästä oikeastaan päivittäin.. ihmeellistä, että sen sanominen ääneen tuottaa näin paljon ihmetystä..
Mutta mietipä, että haaveiletko oikeasti? Silloin pitäisi luopua lapsista. Itse ainakin koen, että sen jälkeen kun sain lapset, en olisi luopunut heistä mistään hinnasta. Itsellä meni kymmenen vuotta enemmän tai vähemmän lasten ehdoilla, vaikka töissä toki kävin koko ajan. Kun lapset kasvaa, vapautta tulee koko ajan lisää ja jossain vaiheessa omat lapset ovatkin jo ihan parasta juttu-, matka- ja yrittäjällä jopa työseuraa. Kuka hullu sen vaihtaisi lapsettomaan elämään?
Tavallaan nämä lapsettomien hyökkäykset lapsiperheitä kohtaan ovat aika tyypillistä 'happamia, sanoi kettu pihjalanmarjoista'-valitusta, ja ymmärrän heitä ihan hyvin. Itsekin joskus väitän, että olisi se karmeaa olla upporikas ja mieluummin olen köyhä, mutta valettahan se on.
Täsmennän, että haaveilen että edes hetkittäin saisi olla itsekäs ja vastuuton. Olisi ihana, jos olisi ne isovanhemmat, josta voisivat hoitaa niitä lapsia joskus, tai kuka tahansa muu, joka veisi lapset hetkeksi jonnekin, saisi edes joskus itsekkäästä juoda sen kupin kahvia ja lukea vaikka hesarin rauhassa.. musta ei kyllä olisi karmeaa olla upporikas :) voisin palkata sen au pairin vaikka niin toteuttaisin mun kahvikuppi ja hesari haaveen :) ajattelen, että lapsista saa sitten toivottavasti seuraa itselleen aikuisena, tässä kun kaikka kaverisuhteetkin kuolevat, kun ei ole niillekään aikaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi tuolla, että lapseton ei tiedä, miltä tuntuu olla äiti.
Mistäs sinä sen tiedät?
Kaikki lapsettomat eivät läväytä elämäntarinaansa suruineen muiden eteen.
Ei tiedä, ei.
Häh. Mitä ei tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vastuutonta ja itsekästä tehdä lapsia tähän maailmanaikaan.
Kuinka niin? Nykyaika on helpompaa kuin koskaan ja kermaperseet silti valittavat. Lapsissa on tulevaisuus ja lapset ovat tärkein asia maailmassa.
Ennen lapsia ei tehty kahta tai kolmea vaan kymmenen ja osa kuoli jo pieninä, läheskään kaikki eivät selvinneet edes täysi-ikäisiksi.
Liikakansoitus, epäinhimilliset elinolosuhteet (ilmaston lämpeneminen), luonnon tuhoaminen, roskaiset meret, suoritusyhteiskunta, raadollinen some, työpaikkoja ei riitä, lapsista tulee vanhempia köyhempiä, perusasiat maksavat järkyttävän paljon, arvojen mureneminen, turvallisuusuhat jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen suomalainen voi kysyä itseltään, että haluaako Suomen jatkavan olemassaoloaan. Ilman lapsia niin ei tule käymään. Jos ei viitsi lisääntyä, turha vanhuksena odotella eläkettä tai terveyspalveluja kieli pitkällä, kun ei ole niiden rahoituksen varmistamiseenkaan osallistunut.
Maksan paraikaa itselleni eläkettä työtä tekemällä. Lisäksi osallistun sinunkin räkänokkiesi koulutuksen, terveydenhuollon ja lapsilisien maksamiseen. Ole hyvä vain! Lisäksi pidättäydyn itse lisääntymästä, jotta sinun pyllyhedelmilläsi olisi enemmän resursseja käytettävänään kun kakka osuu kunnolla tuulettimeen ilmastonmuutoksen pahentuessa. Ole hyvä vain taas!
Voisit alkuun tutustua Suomen eläkejärjestelmään. Hyvin ehdit, kun ei ole lapsiakaan. Sinä et todellakaan maksa omaa eläkettäsi.
Jo vain maksan. Ja vielä kakaroidesikin kuluja. Nyt siis suu säkkiä myöten ja nöyrästi opetat ne jälkeläisesi pyyhkimään vanhusten per seitä, muutenhan heistä ei ole mitään hyötyä tulevaisuudessakaan vaikka niin kovasti uhoat.
En opeta. Minun pojat ei sinun takapuoltasi tule koskaan pyyhkimään.
Nimenomaan. Turhaan siis mesoat että minä en saa vanhana terveyspalveluja, ellen tee lapsia. Eivät ne sinunkaan lapsesi hoida hommaansa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, lapset ei herätä minussa oikeastaan mitään tunteita. En näe miksi muut on niihin niin lääpällään. Eläinten pennut on ihan eri asia.
Lapset voi olla ihan kivoja, mutta eläimet ovat vaan niin suloisia ja viattomia. Ja helpommin järkeviksi koulutettavia kuin lapset. Ja antavat enemmän rakkautta En silti lapsia vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lapsettomana voin olla itsekäs ja holtiton. Ei oo velvoitteita lainkaan, esim. töitä, laskuja, vuokraa tms. Vaan vapaata holtitonta elämää vaan!
On niillä lasten vanhemmillakin työt ja laskut. Jos olet päivätyössä, niin mitä vastuita sinulla on esimerkiksi lauantai-iltana vai oletko vapaa tekemään ihan mitä vaan (maamme lakien puitteissa)? Luulenpa, että olet, etkä edes ymmärrä, että yh hoitaa silloinkin lapsiaan, eikä voi valita mitään muuta.
Tuskin hän lapsiaan katuu, mutta kyllä kaikki haluaisivat edes joskus olla muutaman tunnin ilman, että täytyy täyttää jonkun toisen tarpeita.
En ole se jolle vastaat, mutta totta kai se yh voi valita. Yksi soitto häkeen tai sossuille riittää, ei tarvitse lapsista huolehtia enää koskaan.
Turha ruikuttaa kun kyse on omista valinnoista aivan sataprosenttisesti.
Törkeimpiä ihmisiä joihin olen törmännyt ovat lapselliset. Jopa tuntemattomalle ihmiselle tiuskitaan törkeästi julkisilla paikoilla.
Mutta mitäs minä mistään tiedän kun olen itsekäs ja lapseton. 😅
Ajattelematon kommentti, jätä omaan arvoonsa äläkä ota itseesi. Se ei ollut loukkaus sinua kohtaan.
Lapsellisen on helppo niputtaa omassa mielessään kaikki lapsettomat jonkinlaisiksi ja päinvastoin. Minkä tahansa ihmisryhmän voi niputtaa ja leimata.
Niin on maailmassa mielipiteitä yhtä monta kuin peräreikiäkin, anna olla ja jatka elämääsi. Peace!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lapsettomana voin olla itsekäs ja holtiton. Ei oo velvoitteita lainkaan, esim. töitä, laskuja, vuokraa tms. Vaan vapaata holtitonta elämää vaan!
On niillä lasten vanhemmillakin työt ja laskut. Jos olet päivätyössä, niin mitä vastuita sinulla on esimerkiksi lauantai-iltana vai oletko vapaa tekemään ihan mitä vaan (maamme lakien puitteissa)? Luulenpa, että olet, etkä edes ymmärrä, että yh hoitaa silloinkin lapsiaan, eikä voi valita mitään muuta.
Tuskin hän lapsiaan katuu, mutta kyllä kaikki haluaisivat edes joskus olla muutaman tunnin ilman, että täytyy täyttää jonkun toisen tarpeita.
En ole se jolle vastaat, mutta totta kai se yh voi valita. Yksi soitto häkeen tai sossuille riittää, ei tarvitse lapsista huolehtia enää koskaan.
Turha ruikuttaa kun kyse on omista valinnoista aivan sataprosenttisesti.
Vaikka ne lapset otettaisiin huostaan, se yh on silti vastuussa heistä ja huoltaja.
Vain adoptiossa voi luopua lapsistaan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat itsekkäitä? Johan pomppii.
Jos joku tässä maailmassa itsekästä on, niin se on nimenomaan lapsiperheiden touhu. Lapset muka ovat oikeus ja lupa häiritä koko naapurustoa trampoliineillaan. Lapset ovat muka oikeus pilata lentokoneessa ja bussissa muiden rauha. Lisäksi lapsettomat maksavat suhteessa enemmän veroja, joilla tuetaan lapsiperheitä.
Lasten tekeminen muutenkin on erittäin itsekästä, kun koko maailman suurin ongelma on juuri liikakansoitus. Järkevä ja hyvä ihminen pidättäytyy tekemästä lapsia. Mutta jotkut egoistit lykkivät kakaroita monin kappalein.
Älä selitä lastenvihaaja. Lapset ovat maailman tärkein asia ja lapsissa on tulevaisuus. Ja turha jauhaa tuosta liikakansoituksesta, mielenkiintoista, että liikakansoitus on pienen suomen vika eikä suinkaan Intian vika, mutta ilmastonmuutokseen suomi taas ei ole missään tapauksessa syyllinen vaan suomi saa saastuttaa ja vastuuttomat lapsettomat lennellä ympäri maailmaa koska iso Kiina sitä ja tätä. Ja v..uako sinne bussiin ja lentokoneeseen pitää ängetä jos ei kestä normaalin elämän ääniä? Lastenvihaajat haluaisivat ilmeisesti kieltää lapsilta bussi ja lentokonematkat
Maailmassa ei ole yhtään liikaa ihmisiä, mutta liian vähän resursseja länsimaisten sikailuun ja ympäri maailmaa lentelyyn. Järkevä ihminen hankkii lapsia jotta ei tule yksinäistä vanhuutta ja jättää turhan kuluttamisen ja ympäri maailmaa lentelyn pois.
Sinähän varsinainen järjenjättiläinen olet! – Mistä tuon "lastenvihaajan" muuten keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla käy lapsettomat sääliksi. Jäävät paitsi niin monesta elämän huippuhetkestä. Olkoon vapaita menemään, mutta itse ainakaan en yleensä keksi mitään parempaa tekemistä kuin lasten kanssa vietetty aika. Ihan sama voisinko lähteä huomenna Saigoniin tai mennä ex tempore illaksi baariin vai ei, ei se mitään uutta tai merkityksellistä minulle antaisi. Nuorten juttuja tuollaiset. Aikuisilla on lapset ja niiden kanssa touhuaminen, ja joka päivä on uusi ja merkityksellinen.
Tämä tulee sinulle järkytyksenä, mutta me velat emme halua niitä lasten kanssa koettuja "huippuhetkiä". Koska ne eivät ole meille mitään huippuhetkiä. Se on niin yksinkertaista. Jokainen päiväni on minulle uusi ja merkityksellinen, ei siihen lapsia tarvitse. Ihan kaikki elämässä on minulle parempaa kuin lasten kanssa vietetty aika. Ihmiset katsos ovat erilaisia.
Ei ole. Lapset ovat maailman tärkein asia ja jos sinulla ei ole lapsia niin mitä v....ua teet Vauvapalstalla?
😅 Luepa palstan nimi uudestaan. Olet toki vain trolli, mutta oikeassa elämässä juuri tällaiset ihmiset ovat ällöttäviä. Onneksi olen poistanut sekä heidät että lapsensa elämästäni 😉.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun ja tukitsen, että vastuuton tarkoittaa ilman vastuita, vastuuton= ilman vastuuta, ja tässä yhteydessä tarkoitetaan nimenomaan vastuuta lapsista. Ihan kaikilla ihmisillä on ne muutkin vastuunsa, mutta lapsettomilla on aina ne lapsetkin hoidettava sen kaiken muun *kirosanan* lisäksi.. itsekin haaveilen vastuuttomasta ja itsekkäästi elämästä oikeastaan päivittäin.. ihmeellistä, että sen sanominen ääneen tuottaa näin paljon ihmetystä..
Mutta mietipä, että haaveiletko oikeasti? Silloin pitäisi luopua lapsista. Itse ainakin koen, että sen jälkeen kun sain lapset, en olisi luopunut heistä mistään hinnasta. Itsellä meni kymmenen vuotta enemmän tai vähemmän lasten ehdoilla, vaikka töissä toki kävin koko ajan. Kun lapset kasvaa, vapautta tulee koko ajan lisää ja jossain vaiheessa omat lapset ovatkin jo ihan parasta juttu-, matka- ja yrittäjällä jopa työseuraa. Kuka hullu sen vaihtaisi lapsettomaan elämään?
Tavallaan nämä lapsettomien hyökkäykset lapsiperheitä kohtaan ovat aika tyypillistä 'happamia, sanoi kettu pihjalanmarjoista'-valitusta, ja ymmärrän heitä ihan hyvin. Itsekin joskus väitän, että olisi se karmeaa olla upporikas ja mieluummin olen köyhä, mutta valettahan se on.
Täsmennän, että haaveilen että edes hetkittäin saisi olla itsekäs ja vastuuton. Olisi ihana, jos olisi ne isovanhemmat, josta voisivat hoitaa niitä lapsia joskus, tai kuka tahansa muu, joka veisi lapset hetkeksi jonnekin, saisi edes joskus itsekkäästä juoda sen kupin kahvia ja lukea vaikka hesarin rauhassa.. musta ei kyllä olisi karmeaa olla upporikas :) voisin palkata sen au pairin vaikka niin toteuttaisin mun kahvikuppi ja hesari haaveen :) ajattelen, että lapsista saa sitten toivottavasti seuraa itselleen aikuisena, tässä kun kaikka kaverisuhteetkin kuolevat, kun ei ole niillekään aikaa..
Ei ne kaverisuhteet mihinkään kuole. Itselläkin oli aika vähän aikaa kavereille kun lapset olivat pieniä, mutta kun kasvoivat, niin aikaa oli taas enemmän. Monella kaverilla sitä paitsi oli ihan sama elämäntilanne. Nyt kun lapset ovat jo aikuisuuden kynnyksellä kavereilla on taas hyvin aikaa ja hyvin ehtii vielä nytkin pitää hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😅 Luepa palstan nimi uudestaan. Olet toki vain trolli, mutta oikeassa elämässä juuri tällaiset ihmiset ovat ällöttäviä. Onneksi olen poistanut sekä heidät että lapsensa elämästäni 😉.
VAUVA-lehden palsta. 😂😂😂😂
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen suomalainen voi kysyä itseltään, että haluaako Suomen jatkavan olemassaoloaan. Ilman lapsia niin ei tule käymään. Jos ei viitsi lisääntyä, turha vanhuksena odotella eläkettä tai terveyspalveluja kieli pitkällä, kun ei ole niiden rahoituksen varmistamiseenkaan osallistunut.
Maksan paraikaa itselleni eläkettä työtä tekemällä. Lisäksi osallistun sinunkin räkänokkiesi koulutuksen, terveydenhuollon ja lapsilisien maksamiseen. Ole hyvä vain! Lisäksi pidättäydyn itse lisääntymästä, jotta sinun pyllyhedelmilläsi olisi enemmän resursseja käytettävänään kun kakka osuu kunnolla tuulettimeen ilmastonmuutoksen pahentuessa. Ole hyvä vain taas!
Voisit alkuun tutustua Suomen eläkejärjestelmään. Hyvin ehdit, kun ei ole lapsiakaan. Sinä et todellakaan maksa omaa eläkettäsi.
Eläkkeen lisäksi olisi hyvä miettiä ihan konkreettista vanhuspalvelujen järjestämistä, kun nyt pienten lasten vanhemmat ovat vanhuksia. Syntyvät sukupolvet ovat todella pieniä ja samaan aikaan elinikä nousee, eli vanhuksia pidetään hengissä pidempään ja käyttävät kaikenlaisia palveluita.
Jos velat meinaa, ettei tarvi tehdä lapsia, niin kukas heidän pyllynsä pesee, kun ovat vanhuksia? Vai meinaavatko muuttaa ulkomaille omakustanteiseen hoitoon, eli luottavat siihen, että joku muu vielä lisääntyy? Se on kiva aina miettiä, että joku muu tekee ja minä vain hyödyn.
Minut saa ainakin polkaista vaikka suohon, jos en vanhana kykene itsestäni huolehtimaan (en edes haluaisi elää sellaista elämää..). Mutta lapsia en rupea itselleni riesaksi tekemään tai lapsia omaksi tai muiden orjaksi. Niin itsekäs en halua olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, lapset ei herätä minussa oikeastaan mitään tunteita. En näe miksi muut on niihin niin lääpällään. Eläinten pennut on ihan eri asia.
Lapset voi olla ihan kivoja, mutta eläimet ovat vaan niin suloisia ja viattomia. Ja helpommin järkeviksi koulutettavia kuin lapset. Ja antavat enemmän rakkautta En silti lapsia vihaa.
Voisikohan joku perustaa vanhustenhoitolan, jossa hoitoa saisi vain eläimiltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan joku perustaa vanhustenhoitolan, jossa hoitoa saisi vain eläimiltä?
En minä halua hoitoa ihmisiltäkään vanhana. t vanhainkodissa töissä ollut
Vierailija kirjoitti:
Ajattelematon kommentti, jätä omaan arvoonsa äläkä ota itseesi. Se ei ollut loukkaus sinua kohtaan.
Lapsellisen on helppo niputtaa omassa mielessään kaikki lapsettomat jonkinlaisiksi ja päinvastoin. Minkä tahansa ihmisryhmän voi niputtaa ja leimata.
Niin on maailmassa mielipiteitä yhtä monta kuin peräreikiäkin, anna olla ja jatka elämääsi. Peace!
Tämä aloituksen lause ei siis ollut suora lainaus kenenkään kommentista, vaan aloittajan itse luoma käsitys varsin provosoivasta otsikosta. Mutta muuten olen samaa mieltä.