3 lapsen äiti puhuu mitä sattuu: "Olisi ihana välillä olla vastuuton ja itsekäs kuten lapsettomat"
Minusta tuli kertaheitolla ikäsyrjijä. En halua kuulla enkä lukea enää mitään alle 30-vuotiaan ns. viisauksia.
Kommentit (735)
Tuskin hän tarkoitti sanomaansa otettavaksi puolen maailman loukkauksena.
Ehkä juuri siten kuin itsekin koen ja näen eron: Ennen lapsia minun ei tarvinnut ajatella ensisijaisesti muiden kuin omaa mukavuuttani. Aikataulut koskivat vain itseäni. Sunnuntaina saattoi nukkua iltapäivään asti, eikä sittenkään tarvinnut keittää perunoita ja valmistaa täysipainoista ateriaa.
Lasten synnyttyä ei ole sellaisia vaihtoehtoja. Nouset aikaisin niin jouluna kuin juhannuksena.
Elämä ei ole huonompaa, oikeastaan se on parempaa, mutta varsinkin erilaista.
Varmaan jokaisen äidin mielessä joskus käyvä ajatus. Ei se ole sen pidemmälle ajateltu ajatus, se vaan on niin että ne lapset on kuormittavia ja silloin tuntuu että olisipa elämä helppoa ilman heitä. Niinkuin työstään stressaantunut voi ajatella että olisipa helppoa olla työtön kun ei tarttis stressata.
Tämä monien äitien ajatusmaailma, että vasta lapsen saaminen osoittaa vastuullisuutta, on outo, naiivi ja osoittaa yksinkertaisuutta.
Tiedän monia lapsettomia, jotka työskentelevät todella vastuullisissa ammateissa. Ovat siis vastuussa toisten elämistä
Kuka tahansa taas voi lisääntyä, eikä äitiys automaattisesti tarkoita, että osaa edes ottaa vastuuta. Kun katselee miten nykypäivänä lapsia ei osata kasvattaa ja käskeä, niin siitä on vastuullisuus kaukana.
En itse tahtoisi olla tuollaisen ihmisen kanssa missään tekemisissä.
Terveisin äiti itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo on noita horinoita joihin jotkut äiti-ihmiset sortuvat. Kukaan ei tiedä toisen vastuista ja velvoitteista.
Äidir on olleet myös lapsettomia
Ilmeisen vastuuttomia ja itsekkäitä, kun eivät muusta tiedä. Turha sitä on muihin yleistää.
Väitit ettei äidit tiedä milalista on olla lapseton.
Kyllä he tietää.
Lapseton sen sijaan ei tiedä mitä on olla äiti.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo on vain väsyneen ihmisen harkitsematon kommentti, jolle ei kannata antaa sen suurempaa painoarvoa. Tuskin on edes tajunnut mitä sanoo. Kyllä minäkin tällaisena uraorientoituneena velana välillä töiden kasaantuessa ajattelen, että olisipa helppoa olla "vaan" lasten kanssa kotona.
Se on ihan normaalia, että uupuneena ja stressaantuneena sortuu ajattelemaan, että kaikki muut pääsevät epäreilun helpolla.
Just näin. Ihan normaalia ajatella noin, tosin ei kovin fiksua laukoa noita ajatuksia ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se äityleitä potuttaa huomata, että kun lapsi tulee, niin oma elämä olikin sitten siinä. Vähintään 20 vuotta on pallo jalassa ja ovet kiinni ja rahapussi tyhjä. Vasta keski-iässä on taas vapaa.
Allekirjoitan tämän 3 lapsen äitinä. Ei mitään elämää. Vielä 2 vuotta ja vihdoin voin elää sitä elämää minkä halusin. En vain voi lapsen kanssa ottaa sellaisia riskejä kuin yksin voin tehdä. Hänen tarpeensa on nyt nro 1 ja minun elämä saa odottaa.
Miksi olet hankkinut kolme lasta?
Kun lukaisee tuon naisen instatekstejä niin huomaa että ei mikään järjen jättiläinen kyseessä. Että eipä ihmetytä tuollaiset lausunnotkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se äityleitä potuttaa huomata, että kun lapsi tulee, niin oma elämä olikin sitten siinä. Vähintään 20 vuotta on pallo jalassa ja ovet kiinni ja rahapussi tyhjä. Vasta keski-iässä on taas vapaa.
Allekirjoitan tämän 3 lapsen äitinä. Ei mitään elämää. Vielä 2 vuotta ja vihdoin voin elää sitä elämää minkä halusin. En vain voi lapsen kanssa ottaa sellaisia riskejä kuin yksin voin tehdä. Hänen tarpeensa on nyt nro 1 ja minun elämä saa odottaa.
Koska halusin lapsia, mutta aikaa on mennyt 25 vuotta ja ihmiset ja niiden haaveet ja tarpeet muuttuu. En todellakaan ole sama ihminen kuin olin neljännesvuosisata sitten kun ensimmäisen sain. Ei minulla ollut mitään suuntaa eikä päämäärää, joten päätin tehdä sitten lapset niin tulee tehtyä ne pois alta sillä aikaa kun keksin mitä haluan. Silloin kun ensimmäinen syntyi niin ei ollut edes mahdollista tehdä niitä asioita mitä nyt haaveilen toteuttavani koska tekniikka ei ollut kehittynyt sille tasolle. Jos olisi ollut, niin lapset olisi jäänyt kokonaan tekemättä ja olisin lähtenyt heti tavotteideni perään, mutta kun oli eri maailma, ei voinut edes kuvitella jotain mitä ei oltu kehitetty vielä.
Mun lapseton siskoni jauhaa miten hän tietää millaista on olla äiti. Ei tiedä. Kun ei ole koskaan ollut.
Äiti on aina ollut ensin lapseton. Äiti voi verrata noita kahta.
Toki lapsettomallakin on erilaisia vastuita, mutta äiti on 24/7 vastuussa.
Pelkkä ovesta ulos pääseminen kahden pienen lapsen kanssa talvisin on operaatio. Siskoni selittää miten ns kipaisisin kaupassa tms hakemassa jotain juu. Sehän sujuukin suit sait.
"Jos ei olisi lapsia, voisin olla itsekäs" ei tarkoita että kaikki lapsettomat on itsekkäitä. Se tarkoittaa vaan, että olisi helpompi olla itsekäs ja vastuuton jos ei olisi niitä lapsia. Ja joskus olisi ihanaa voida ajatella vain itseään, sen sijaan että joka hetki asettaa jonkun toisen hyvinvoinnin etusijalle. Tottakai lapsettomat voivat olla hyvin epäitsekkäitä ja vastuullisia, ja toisaalta vanhemmat itsekkäitä ja vastuuttomia, vaikka keskimäärin kai vanhemmuus pakottaa tiettyyn vastuunkantoon koska muutenhan lapset otettaisiin huostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska halusin lapsia, mutta aikaa on mennyt 25 vuotta ja ihmiset ja niiden haaveet ja tarpeet muuttuu. En todellakaan ole sama ihminen kuin olin neljännesvuosisata sitten kun ensimmäisen sain. Ei minulla ollut mitään suuntaa eikä päämäärää, joten päätin tehdä sitten lapset niin tulee tehtyä ne pois alta sillä aikaa kun keksin mitä haluan. Silloin kun ensimmäinen syntyi niin ei ollut edes mahdollista tehdä niitä asioita mitä nyt haaveilen toteuttavani koska tekniikka ei ollut kehittynyt sille tasolle. Jos olisi ollut, niin lapset olisi jäänyt kokonaan tekemättä ja olisin lähtenyt heti tavotteideni perään, mutta kun oli eri maailma, ei voinut edes kuvitella jotain mitä ei oltu kehitetty vielä.
Päätit tehdä lapset niin tulee tehtyä ne pois alta?
Miksi ihmeessä ajattelit noin, että lasten tekeminen kuuluu elämään jonain pakollisena vakiosuoritteena?
Nuoruuteen liittyy hulluus, kuten sanotaan. Sopii myös itseeni tuo sanonta.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseton siskoni jauhaa miten hän tietää millaista on olla äiti. Ei tiedä. Kun ei ole koskaan ollut.
Pelkkä ovesta ulos pääseminen kahden pienen lapsen kanssa talvisin on operaatio. Siskoni selittää miten ns kipaisisin kaupassa tms hakemassa jotain juu. Sehän sujuukin suit sait.
Älä liioittele tietämättömyyttä. Ihmisillä on eläytymis- ja havaintokyky.
Muistan ikuisesti sen huumaavan vapaudentunteen kun pääsin ekaa kertaa yksin kiertämään koiran kanssa pienen puiston ilman lapsia.
He nakotti kännykän kanssa ikkunassa ja näki meidät koko ajan mutta ei tarvinnut enää pukea ja raahata mukaan joka lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton ei tiedä millaista on olla äiti. Älä mitätöi faktaa.
Esimerkiksi äidin valvomista ei voi tietää ennen kuin sen itse kokee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin hän tarkoitti sanomaansa otettavaksi puolen maailman loukkauksena.
Ehkä juuri siten kuin itsekin koen ja näen eron: Ennen lapsia minun ei tarvinnut ajatella ensisijaisesti muiden kuin omaa mukavuuttani. Aikataulut koskivat vain itseäni. Sunnuntaina saattoi nukkua iltapäivään asti, eikä sittenkään tarvinnut keittää perunoita ja valmistaa täysipainoista ateriaa.
Lasten synnyttyä ei ole sellaisia vaihtoehtoja. Nouset aikaisin niin jouluna kuin juhannuksena.
Elämä ei ole huonompaa, oikeastaan se on parempaa, mutta varsinkin erilaista.
Tuo vaan pitäisi huolellisesti ajatella ennen kuin rupeaa lapsia vääntämään. Pitää tajuta, että siihen loppui mukava elämä ja vapaus.
Siis pitäisi muistaa olla pyhä äiti, ja jos joskus väsyttäisikin, sitä ei saa sanoa ääneen?
Eiköhän useimmat tajua jo etukäteen, että elämä tulee olemaan erilaista. Elämä on silti mukavaa edelleen, vain toisenlaista kuin aiemmin.
Mutta ei kai ihminen elämänmuutosten takia sentään puhumisen vapautta menetä.
Kuinka vanha ap itse on?
Veikkaan että 33v, ihan Max.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätit tehdä lapset niin tulee tehtyä ne pois alta?
Miksi ihmeessä ajattelit noin, että lasten tekeminen kuuluu elämään jonain pakollisena vakiosuoritteena?
Kasvatus on ollut sellainen. Lapsia hankitaan. En edes kuvitellut, että olisi vaihtoehtona olla tekemättä. Meidän suvussa jo sitäkin katsotaan huonolla jos tekee vain yhden lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia haluavan kannattaa mielikuvissaan katsoa kymmenen vuoden päähän. Silloin se muka ihana vauveli polttaa jo tupakkaa ja hassista, kantaa sukupuolitauteja, varastelee kaupasta siideriä, kolkkailee mummuja ja haistattelee vittua. Jakaa persettä saadakseen rahaa ostaa aineita. Ihailee blörffejä ja luksuselämää.
Jep. Kummasti lapsesta suloisuus karisee. Siitä on suloisuus kaukana, kun nuorisojengi hakkaa ensin maahan, potkii sitten päähän ja ryöstää rahat ja vaatteet. Heräilet sairaalasta pysyvän aivovamman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseton ei tiedä millaista on olla äiti. Älä mitätöi faktaa.
Esimerkiksi äidin valvomista ei voi tietää ennen kuin sen itse kokee.
Elämä on pilalla, jos yöunet lähtee. Hui olkoon. Enpä haluaisi itselleni sellaista.
Joo ihan mahtavaa olis jos missään ei ois yhtään lasta häiritsemässä. Pelkkiä valoja aikuisia täällä keskenämme elettäisiin. Yhdessä vanhettaisiin ja lopulta kuoltaisiin pois. Ihanaa.