Millaista on opiskella lähihoitajaksi?
Kommentit (17)
Mukavaa oli opiskella. Kaikenlaisia tarvitaan, eikä kaikkien tarvitse olla yltiösosiaalisia.
Opiskelu on mukavampaa kuin työnteko. Olen melkein samaa mieltä 1. kertomankin kanssa. Pointtini on, että itse työssä on varjopuolensa, vaikka opiskelu onkin mukavaa.
Muumimörkö kirjoitti:
Okei mitä opiskeltiin ensimmäisellä vuodellla?
??
Muumimörkö kirjoitti:
Okei mitä opiskeltiin ensimmäisellä vuodellla?
Katso minkä tahansa ammatillisen oppilaitoksen sivuilta kohta "opetussuunnitelma". Sieltä näet kaikki opiskeltavat kurssit.
Ensimmäisellä vuodella opiskellaan ainakin ihmisen henkinen ja fyysinen kehitys vauvasta vaariin, anatomia, kansansairaudet ja lääkehoito. Opetellaan antamaan injektioita ja laittamaan virtsakatetria mm.
Amica-ravintolan hyvä ruoka ja kahvi-välitunnit....sitten jaksaa taas opiskella. Työharjoittelut ovat parhaita.
Aikaa on jo 20v kun opiskelin, silloin olin jo aikuinen, toinen ammatti ja yo-pohja, en muista että varsinaisesti mitään hirveän uutta olisin oppinut koulussa, ehkä lääkkeistä, suomalaiset perussairaudet ja muunnoslaskut oli tuttuja ennestään.
Harjoittelussa sitten oli enemmän oppimista, vaikkapa näin pesen aikuisen ihmisen, siis menen lähelle ja oikeasti pesen puhtaaksi koka kolon ja vatsapoimun alusen, esinahan alta ja pimpan kanssa eli enemmän sellaisia että oikeasti menet lähelle niin, että se ei ole ensin kiusallista itselle ja eikä varsinkaan toiselle.
Työnteko on taas mun mielestä mukavampaa kun opiskelu! :D On erittäin mätiä työyhteisöjä kylläkin, joten jos oot ystävällinen ja hyväsydäminen ihminen, se voi tulla shokkina miten huonoja työyhteisöjä ja työkavereita voi olla jos oot nuori tai kokematon tms. :) Mutta on niitä paikkoja, mihin sitten sopeutuu ja pystyy olee. Itelleni ilmapiiri on tosi tärkee, siks oon joutunut kiertämään vaikka kuinka paljon ja liikaa paikkoja, koska en voi kuvitella että työskentelen paikassa missä ihmiset todella ilkeitä/sisäänpäinlämpiäviä/vailla mitään intoa työhönsä.
Itse opiskelin aikuisopintoina, tosi vähän oli käytännössä koululla olemista, enemmän harjotteluja ja itsenäistä työskentely, melkein kaikesta pääsin ainakin itse läpi aikalailla maalaisjärjellä, mutta jotkut hoidon ja huolenpidon asiat vaati iteltäni lukemista vähän enemmän.
Opin koulussa kaiken näköstä, mutta pääpiirteet ei tullu yllätyksinä eli semmoset peruasiat oli aika selviä jo ennen koulutuksen saamista esim. nyt vaikka mistä lapset ja nuoret tykkää jne. :D
On monipuolinen koulutus ja tosi hyvä mun mielestä että työpaikkoja on laidasta laitaan. :)
Itse arvostan työpaikkoja, missä saan käyttää ammattitaitoani mahdollisimman laajasti, on myös luovuutta työssä sekä joustavat ja rennot työkaverit. :) Joku muu arvostaa toisenlaista, ja paikkoja on monenlaisia esim lapsipuolella luovuus on hyväksi, kun taas sairaanhoidon puolella ei ehk niinkään paitsi toki osittain.
Opiskelu ja työharjoittelut oli kivoja, mutta itse työssä en viihtynyt kovin montaa vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu ja työharjoittelut oli kivoja, mutta itse työssä en viihtynyt kovin montaa vuotta.
Eniten pelottaa itse opiskelu. Varsinkin kun siinä on haasteita ja varsinkin lääkelaskut. Lisäksi mahdollinen adhd ei ainakaan helpota asiaa.
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten pelottaa itse opiskelu. Varsinkin kun siinä on haasteita ja varsinkin lääkelaskut. Lisäksi mahdollinen adhd ei ainakaan helpota asiaa.
Meidän luokalla oli kolme kellä ADHD, se ei ole este. Koulussa saa tukea opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Muumimörkö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokalla oli kolme kellä ADHD, se ei ole este. Koulussa saa tukea opiskeluun.
Nii ku ensin hakeutuis testeihi, ku yläasteella yks opettaja ehdotti testeihi menoa mut kielsin ongelmat ni ei voinu pakottaakkaan.
Jos olet sosiaalinen luonne, niin silloin varmasti helpointa lähtee alalle.
Aikaisemmat opinnot huomioidaan, joten voit valmistua vaikka vuodessa ammattiin.
Normaalisti koulu kestää kolme vuotta ja on päiväopintoja enimmäkseen.
Työharjoitteluissa pitää tehdä myös iltavuoroja ja yksi yö ainakin.
Läksyjä tulee melko paljon.
Koulussa pärjää vaikka ei olisi mitenkään erityisen hyvä lukuaineissa, työtä tehdään kuitenkin todella paljon käytännön tasolla.
Kirjaamiset yms. oppii helposti työharjoitteluissa, kun pääsee ihan käytössä kokeilemaan itse, ei tarvitse olla mikään insinööri osatakseen käyttää tietokonetta ja eri ohjelmistoja...