Sanoja, joita käytettiin 80- ja 90-luvuilla, mutta joita "kukaan" ei enää käytä
Tähän pinoon...
telefax
realisointikeskus
roskapankki
Kommentit (1391)
Vierailija kirjoitti:
Puolikengät
Tätä olen pähkäillyt koko ikäni: mikä tekee kengistä puolikkaat? Mitä sitten ovat kokokengät?
Vanhempi työkaveri puhui myös puolihameesta. Jäi epäselväksi, miten se eroaa hameesta. Takapuoli puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolikengät
Tätä olen pähkäillyt koko ikäni: mikä tekee kengistä puolikkaat? Mitä sitten ovat kokokengät?
Vanhempi työkaveri puhui myös puolihameesta. Jäi epäselväksi, miten se eroaa hameesta. Takapuoli puuttuu?
Puolikengistä puuttuu varsi.
Itse asiassa. Puhuttiin itse asiaa ja hoettiin vielä vähän väliä, että itse asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mustan Pörssin Topi :)
K-Kaupan Väiski
Maistuis varmaan sullekin
Lihatiski kunnia-asia
Lihaluujauho
Takuukorkki
Liberon paikka
Valehtelijoiden klubi ( uusi kunnantalo)
Sä oot spede. Tai hitto mikä urpo. Daiju.
Eli spedeä ja urpoa käytettiin jos joku oli tyhmä, samoin daijua.
Sanoja joita silloin käytettiin useammin. Kirjepaperi, kirjeenvaihto, kuvien vaihto, hajukumi, jojo, permanentti, olkatoppaukset, papiljotit, pampula, piirtoheitin, karttakeppi, huilu, viulu, piano, tanhu, ooksäämunkaa, kymmenen tikkua laudalla, naruhyppely, hulavanne, pyöräily, kiikarit, pelataanko (lauta tai korttipeliä), tehdään paperista /pahvista (paperinukkeja, lennokkeja, pelilauta jne). Askarrellaan, kumita se, kasetti, juliste, puhelin (lanka), puhelinkoppi, kirjastoon, onko se ja se kaveri kiva, mitä kuuluu, laita turvavyöt. Tölkeistä tehtiin "puhelin", laittamalla lanka väliin ja se toimii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolikengät
Vanhempi työkaveri puhui myös puolihameesta. Jäi epäselväksi, miten se eroaa hameesta. Takapuoli puuttuu?Puolikengistä puuttuu varsi.
Ja puolihameesta n. puolet helman pituudesta.
Vierailija kirjoitti:
juppi ja punkkari[/quote
Ja hippi 😻
Auvo ja Kultsi. kirjoitti:
Hei kliffaa hei.
Kliffaa oli jo 70-luvulla vanhaa slangia, sitä käytti vaan keski-ikäiset silloin.
Sivistys, arvokkuus ja tahdikkuus.
satamajätkä kirjoitti:
kreivin aikaan
Tuo on kuule sanonta jo jostain 1600-luvulta! Viittaa Suomen kuvernöörinä toimineeseen ruotsalaiseen kreiviin Pietari Braheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolikengät
Vaatetyylien muuttuessa myös vaatesanat ja niiden merkitykset muuttuvat.
Kengät tarkoittaa alunperin saapikkaita eli varsikenkiä. Sana kenkä tulee ruotsinkielen sanasta 'känga', joka tarkoittaa jalkinetta, joka nykykielellä olisi lähinnä nilkkuri tai saapas. Siksi varrettomia jalkineita kutsuttiin aluksi puolikengiksi, joista sitten tuli ajan kuluessa pelkät 'kengät'. Vanha kansa voi edelleen puhua talvikengistä, kun tarkoitetaan saapikkaita.
Sanaa hame taas käytettiin ennen siitä mikä nykyään on vain mekko tai enää harvemmin leninki. Viron kielessä 'hame' tarkoittaa paitaa. Hameen alkuperäinen merkitys onkin voinut olla se pitkähelmainen paita tai etenkin sen helma, siksi se on jossain suomen murteissakin ollut nykyisen mekon synonyymi. Siksi piti mekkohameesta eritellä aluksi puolihame ja se sitten muuttui sitten pelkäksi hameeksi, kun sellaisia alettiin käyttää enemmän. Harva enää käyttää sanaa hame tarkoittamaan sekä ylä- että alaosaa peittävää vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
Housuhame
Miksi sitä muka nykyään kutsutaan?
Tsiigata öögalla.