Sähköhinnat: nyt jo kuusinkertainen
Esim Vaasan sähkö tarjoa 0,32 € per kwh. Vuosi sitten maksoin 0,05 € per kwh samalla yhtiöllä samalka sopimustyypillä.
Juu, juu. Energiapolitiikka hanskassa. Ei ole ongelma Näin väitti tuo pikku nar Von der Leyen maaliskun alussa.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 4 tai 5snt/kWh ja sain keväällä vielä uuden sopparin karvan alle 11snt/kWh. Kirosin et tuplaantu mut taisin aika halvalla saada pariksi vuodeksi.
Meilläkin onneksi vaan kolminkertaistui. Toki tarkoittaa, että talvella sähkölaskut on jotain 1200-1400e/kk. Tänä talvena joutuu ottamaan lainaa, että selviää sähkölaskuista, mutta ei ainakaan kämppä mene alta, kuten tuolla 5-6 kertaisella hinnalla kävisi.
Koskakohan ensimmäinen kansanedustaja herää tähän tilanteeseen?
Mitäs se asialle mahtais? Sähköpörssi on syypää vedätykseen.
Sähköpörssin hinnan muodostus pitäisi korjata. Nythän on niin, että kaikki saavat saman hinnan myymästään sähköenergiasta ja hinta on se, millä kallein tuotantomuoto myy sähköä kullakin tunnilla. Eli halpa tuotantomuoto saa ihan yhtä monta euroa per kWh kuin kalliskin huolimatta siitä kuinka paljon se tuotanto tulee tuottajalle maksamaan. On muuten halvat tuotantomuodot käärineet hyvät rahat tänä vuonna kuluttajilta!
Sähköpörssi = sopimuksettoman sähkön myyntiä. Miten tuo hinnanmuodostus pitäisi korjata?
Eli kun teet sopparin sähköstä on sen myyjä jo ostanut se tiettyyn hintaan ja myy edelleen pienellä voitolla. Miten luulette muuten että nytkin voi olla 4 sentin soppareita vaikka toi pörssihinta onkin jotain aivan muuta. Uudet soppari kalliimpia kun sähkön myyjät ei olekkaan saaneet enää niin edullisia sopimuksia.
Vain yhdelle myyjälle käynyt köpelösti ja ostanut ja myynyt vain pörssisähkö, lopetti toimintansa talvella.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai energian hinta nousee. Mutta se nyt on vaan maailman tilanne nyt se. Olisiko jotenkin parempi antaa toisten raiskata vauvoja ilman seurauksia?
Miksi seuraukset on meille? Ja noihan oli keksittyjä juttuja.
Ei auta muu kuin laittaa kaikkiylimääräinen valo minimiin. No nyt kesällä ei ole lämmitystä päällä ollenkaan. Sauna vain harvoin. Uunissa kypsennettävät, kaikki samalla kertaa jos mahdollista. Lämmin vesi, sitäkään ei lotraamaan. Lämmin vesi suihku sitten nopeasti.
Miksi sähköautoja nyt kun sähkö maksaa niin paljon, ei maailma niillä pelastu.
Minulla oli 16 senttiä kilovatti. En ole muuttanut carunan ja fortumin sopimusta. Jos katson sopimuksen, niin on varmaan noussut.
Yritetään vähällä pinnistellä.
Mitä ajattelette tästä minun pinnistelystä? Ei tämä pörssisähköä ole, en ainakaan ole itse ilmottautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tässä juuri pähkäilen että sitoutuisinko 2v soppariin 0,17 €/kwh.
Sama tilanne. Se voi olla tosi hyvä tarjous, tai sitten tosi huono.
Se oli hyvä tarjous, koska hinta nousi tänään 5 snt. Ja en ehtinyt tekemään sopparia ajoissa, viddu.
Mut tein eilen 2v sopparin hintaan 11snt/kwh...
No minä olisin saanut 11 senttiä tammikuussa, hölmö kun en tehnyt. Nyt se nousee vapaasti. En kyennyt arvioimaan tilannetta maailmalla. Saksan hinnat on nousseet juuri 30%, se kyllä vaikuttaa myös eurooppalaisittain meihin. Olen huolissani jos idästä suljetaan kaasu ja sähkö, näin uumoili ranska.
Kyllä hallitus on niin jumissa ja ihmiset pitää räjähdymäisiä korotuksia luonnollisena tilana. Kuka ne voitot käärii.
Stnan sosialistit, sen pitäisi olla 100 kertanen. Aina toisten taskuilla olette, kuvottavaa!
Tulevana talvena en laita keskuslämmitystä päälle vaan poltan takkaa. Varon uunin käyttöä, ei mitään karjalanpaistia. Pahaa muutenkin. Televisiota en ole vuosiin juuri katsonut. Kirkasvalolaitteen laitoin jo viime talvena ullakolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli hyvä tarjous, koska hinta nousi tänään 5 snt. Ja en ehtinyt tekemään sopparia ajoissa, viddu.
Mistä tuohon hintaan enää kukaan saa??
Kuukauden sähkölasku 40€ missä mukana kylppärin lattialämmitys. Ei ole mielestäni kallista.
Kymmenkertainen tällä hetkellä ja kriisin odotetaan jatkuvan parikin vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olisin saanut 11 senttiä tammikuussa, hölmö kun en tehnyt. Nyt se nousee vapaasti. En kyennyt arvioimaan tilannetta maailmalla. Saksan hinnat on nousseet juuri 30%, se kyllä vaikuttaa myös eurooppalaisittain meihin. Olen huolissani jos idästä suljetaan kaasu ja sähkö, näin uumoili ranska.
Kyllä hallitus on niin jumissa ja ihmiset pitää räjähdymäisiä korotuksia luonnollisena tilana. Kuka ne voitot käärii.
Newsflash: idästä sähköntuonti on loppunut Suomeen jo ajat sitten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viesti 181 edellä.
Muistakaa äänestää ensi kevään eduskuntavaaleissa. Jos äänestätte näitä vihreitä Marineja, Ohisaloja ja Anderssoneja niin energian hinta jatkaa nousuaan.
Oma sähkölaskuni (kolmelta kuukaudelta) on noussut kympin. Aiemmin oli 60 e, nyt 70 e. Tosin olen yrittänyt jonkin verran säästää sähköä, esim. vähentämällä radion kuuntelua.
Sain tammikuun lopulla 6,5snt/kwh-sopparin kahdeksi vuodeksi. Olen siihen tyytyväinen, mutta todella toivon että sähkönhinnat laskee tässä 1 1/2 v. sisään.
Asun kerrostalossa, kulutus samaa kuin aina, lasku vain eri 54 eur enemmän kuin ennen. Palkka ei kuitenkaan ole noussut mihinkään.