Tunnetteko ihmisiä, joiden mielestä on epäkohteliasta pitää aurinkolaseja?
Mulla on nimittäin kolme tuttua, joiden mielestä aurinkolasien käyttö auringossa on jotenkin epäkohteliasta tai paheksuttavaa! Mielestäni kyseessä on niin erikoinen juttu, että mietin miten mulla voi olla tuttavapiirissä peräti 3 tällaista tapausta. Onko kukaan muu törmännyt samaan ilmiöön, tai ehkä jopa itse ajattelee näin?
Tutut aurinkolasivastaiset:
1) tätini, nuorekas, fiksu, koulutettu 75 v. Käyttää aurinkolaseja lähinnä ihan etelä -Euroopan reissuilla. Kommentoinut kerran nähtyään minut aurinkolaseja päässä aurinkoisena kesäpäivänä "ai sä vähän filmaat vai onko tyyli ennen kaikkea?" minä: "mitä?" Täti: "no kun pitää käyttää aurinkolaseja!!" minä: "no kun täällä paistaa suoraan silmiin" Täti: "no jos nyt välttämättä sulla kuuluu tyyliin"...!
2) työkaveri, lähentelee kuuttakymppiä. Ollaan mm. oltu yhdessä aurinkoisella terassilla/lounaalla useamman kerran ja kaikkien muiden kaivaessa aurinkolasit päähän, hän säännönmukaisesti vannoo ettei tollaisia laita päähänsä ja epäsuorasti tuonut esiin, että toisten ihmisten kanssa keskustellessa on epäkohteliasta pitää aurinkolaseja. Sitten hän siinä siristelee silmiään, ja kommentoi tyyliin "on tää vähän kyllä hassua teidän kanssa keskustella kun ei silmiäkään nää".
3) Entinen työkaveri 65 v myös tehnyt selväksi, ettei hänellä "ole tarvetta nostaa egoaan käyttämällä aurinkolaseja".
Tunnistatko ilmiön?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Minä itse.
Otan aina aurinkolasit pois jos juttelen jonkun kanssa ulkona. Haluan katsoa keskustelukumppania silmiin.
Minustakin olisi ärsyttävää jutella jonkun kanssa näkemättä keskustelukumppanin silmiä. Jos käyttää koko ajan mustia aurinkolaseja, niin antaa vaikutelman että kuvittelee olevansa jonkinlainen rokkistara olematta Bob Dylan:
Mulla on aina aurinkolasit päässä ulkona huhtikuusta lokakuuhun. En ole koskaan edes osannut ajatella että se olisi jonkun mielestä brassailua.
Minun covereistani näkee silmät läpi jos haluaa katsoa, ovat ruskeat eivätkä mustat/harmaat. Ihan turhaa kiusata itseään ja silmiään olemalla suojatta aitongossa.
Huh huh! Sinulla on oikein kolme tutua? Uskomatonta! luulin tämä sivu on sinun koti,suku,ystävät,lapset, puoliso ja tuttusi!
Onko noilla ap:n vanhuksilla kaihi? Välttelen sitä ja käytän aurinkolaseja paisteella.
Niissä on vahvuudet luokkaa -7, ilman niitä en pysty turvallisesti edes kävelemään tasaisehkolla maalla.
Nuo mummelit varmaan ei ole ikinä tarkistuttaneet näköään. Sokeita kuin lepakot mutta eivät tajua sitä kun käyttävät rillejä "näyttääkseen älykkäältä". Eikä kellään ajokorttia, eikö?
Eipä ole kukaan koskaan huomauttanut aurinkolaseista ja käytän niin ei niin kovin kirkkaallakaan säällä herkkien silmien takia.
Minulla on silmälasit, jotka ovat samalla myös aurinkolasit. Aina ne ovat silmillä, eikä ilman pärjää. Kukaan ei ole koskaan huomauttanut niistä.
Jos joillakin on neurologisia ongelmia (geenit) tai näköongelmia, pakko pitää. Voi olla myös ongelmia liian kirkkaan valkoisen valon suhteen tai aurinko, on pakko pitää aurinkolaseja tai tummennetut silmälasit. Se ei liity egoon millään tavalla. Sillä vältetään vakavia kohtauksia. Kaupoissa on hyvin kirkkaat valot nyt ja katulamput kuin päivänvalolla menisi (Treella). Keltainen valo parempi joillekin himmeänä. Tavallisellekin ihmiselle hyvä silmien suojaus jos on paljon valoa koko ajan tai auringossa. Ei kai silmä kestä sen enempää kuin ihokaan tai edes sitä. Eri asia normaalilla ihmisellä, joka kestää hetken auringonvaloa ja pieni määrä terveellinen silmälle.
Teoriani mukaan ilmiö voi liittyä ihmisiin, jotka muistavat 80-luvun juppikulttuurin. Kasarilla vihatuilla jupeilla oli aurinkolasit ja ylimielinen asenne. Silloin ei myöskään mietitty auringon UV säteilyn haitallisia vaikutuksia, joten osalla vielä 80-luvun antiikkiset asenteet: aurinkolasit käyttää ylimieliset jupit imagosyista ja ei auringosta muutenkaan mitään haittaa ole.
Stewie Wonder, Ray Charles ja Roy Orbison saivat käyttää aurinkolaseja sisälläkin eikä kukaan mutissut.
Minä itse.
Katseet ja ilmeet ovat niin suuressa roolissa vuorovaikutuksessa, että vain juntti pitää aurinkolaseja silmillään keskustellessaan toisen kanssa.
Tosiaan lasit pois silmiltä ainakin keskustelun aluksi varsinkin, jos toinen osapuoli on tuntematon. Se nyt vaan on kohteliasta. Hetken päästä ne voi laskea kyllä mielestäni takaisin silmille. Tuttujen kanssa ei niin väliä, vaikka olisi koko ajan silmillä. Itsellä kyllä tuo tapa, että nostan pois aluksi myös tuttujen kesken.
Mieluummin keskustelen niin, että näen kasvot ja silmät, mutta kirkkaassa auringonpaisteessa aurinkolasit on tarpeen. Jos toisella on aurinkolasit, mieluiten käytän niitä itsekin, jos sattuu olemaan mukana. Turha niiden käytöstä tietysti on huomautella. Burkhaan tai vastaavaan pukeutuneen kanssa keskustellessa peitän kasvoni A4:lla.
Mä olen käyttänyt aurinkolaseja vain nuorena hippinä, kun käytin sellaisia John Lennon-laseja. Vaaleanpunaiset linssit, että ei ne mitään auringolta suojannut ainakaan. Tuon hippiajan jälkeen en ole käyttänyt mitään laseja. Ei ole ollut ongelmia auringon kanssa tai siristelyn tms. Ehkä jos menisin Lappiin kevätlumille, sitten olisi viisainta laittaa ne aurinkolasit päähän.
Kohteliasta olisi ottaa ne lasit ainakin aluksi tervehdyksen ajaksi pois silmiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pidä aurinkolasien käyttämisestä juuri koskaan tai missään, edes eteläisessä Euroopassa. Tuntuu jotenkin tarpeettomalta brassailulta käyttää sellaisia. Mutta voivat muut niitä pitää eli en paheksu. Poikkeus käyttöön kohdallani voi olla joku merimatka, jossa aurinkolasit ovat tarpeen.
Tämä juuri minua kiinnostaa, kun tein aloituksen. Eli missä mielessä aurinkolasit tuntuu brassailulta? Kuitenkin päällimmäinen syy suojata silmiä haitalliselta ja epämukavalta säteilyltä.
Ap
Monet tuntuvat käyttävän niitä vain tietynlaisen imagon ja tyylin vuoksi ja käyttävät niitä kesäisin sisätiloissakin tai jättävät otsalle.
T. Sama
Ai samalla tavalla moukkamaisia kuin sateenvarjo ja aurinkorasva?