Hääpari pyytää ettei lahjoja tuoda, veisittekö silti?
Olemme menossa elokuussa häihin. Hääkutsussa hääpari sanoo, ettei halua lahjoja eikä rahaa. Olemme mieheni kanssa hieman eri linjoilla, miten tuota tulisi tulkita. Mieheni sanoo, että toivetta pitäisi kirjaimellisesti kuunnella eikä viedä häihin lahjaa. Minä taas olen sitä mieltä, että olisi epäkohteliasta ja kiusallista menmä ilman. Ainahan suomalaiset ovat vaatimattomia (vrt. Ei olisi minua varten tarvinnut keittää), mutta kuitenkin lahjaa aina arvostetaan. Emme kai voi mennä häihin tyhjin käsin? Miten te toimisitte?
Kommentit (84)
Tää onkin hyvä ketju!
Tästä käy kristallinkirkkaasti ilmi mistä on kyse.
No mutku MINUSTA tuntuu niin pahalta mennä ilman mitään!!!!
MINÄ MINÄ MINÄ, minähän teen mitä haluan, vaikka juhlien järjestäjä on toivonut täysin toisin. Hänen toiveensa on vähäpätöinen ja väärä, mut mun on oikea! MUN!
🤮
Minä lahjoitin vastaavassa tilanteessa pienen summan hyväntekeväisyyteen, kohteeseen jonka tiesin olevan morsiamelle tärkeä. Veimme paikalle kortin, missä oli onnittelut, sekä maininta lahjoituksesta.
No kyllä mä edes Kortin oisin ostanut tai taiteillu itse, ostanut Toisen laisen lahjan , 10- 40 välitä
Tuo kertoo , että hääparilla on kaikkea .
Niin toisellaisella lahjalla , auttaa niitä, jotka tarvitsevat kipeästi apua.
Ja oisin hääparille kirjoittanut Oman runon , esittänyt sen Heille.
Eli en kuitenkaan olisi tyhjin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Itse saattaisin kysyä onko hääparilla joku erityinen hyväntekeväisyyskohde lähellä sydäntä, mihin voisin lahjoittaa lahjan sijaan. Lahjaa en veisi missään muodossaan, vaan kunnioittaisin tätä kaikin tavoin. Viimeinkin hääpari, jolle on tärkeää vieraiden läsnäolo! Tuntisin, että olen todellakin toivottu vieras ja yrittäisin joka tavalla omalta osalta huolehtia häiden hyvästä tunnelmasta. Esimerkiksi voisin ottaa palkattomaksi vapaaksi edeltävän päivän, että olen hyvin levännyt ja jaksan nauttia ja olla 100% läsnä.
Okei?
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyseessä oleva hääpari,ja asuisin suht lähellä. Antaisin onnittelukortin ,jossa ilmoittaisin lastenhoitoavusta tarpeen tullen. Se olisi mun häälahja.
Ahah.
Ihana lahja esim. pariskunnalle, joka on vuosia turhaan juossut lapsettomuushoidoissa.
Tai ei vain yksinkertaisesti halua lisääntyä.
Tai jos tarvii joskus lastenhoitoa, eivät kuitenkaan missään nimessä uskoisi aarrettaan sinun loppakouriisi, vaikka maksaisit.
Vierailija kirjoitti:
Voisko viedä kortin jossa lukee että on laittanut rahaa hyväntekeväisyyteen heidän nimissään?
Et saa allekirjoitella hyvää etkä pahaa muiden ihmisten nimissä. Löydät itsesi käräjiltä etupenkistä.
Kortitkin ovat ihan tarpeettomia. Sen onnittelun voi tehdä ihan suusanallisesti ilman tuollaista paperiroskaa.
Vierailija kirjoitti:
Suuttuisin silmittömästi, jos olisin sanonut, että ei lahjoja, ja joku silti toisi lahjan. Se pilaisi juhlat.
Veisin sinulle lahjan. Olisi kiinnostavaa nähdä, kun saat raivarit häissäsi ja luulisit, ettet samalla nolaa itseäsi ja saa kaikkia vieraita vakuuttuneiksi siitä, että olet sekoboltsi.
Jos on toiveena, että ei lahjoja, sitten niitä ei viedä. Mua ärsyttää ihan eniten se, että harvemmin käyvät vieraat tuovat meille tullessaan jotain, vaikka olen vierailusta sopiessamme taas ties kuinka monennen kerran esittänyt toiveen, että meille ei tarvitse tuoda muuta kuin oma itsensä. Siltikin tuodaan jotain, viimeksi tuli 2 kpl glögimukeja, joita meillä ei käytetä. Sinne ne jää hyllyn nurkkaan pölyyntymään. Ymmärrän, että vieras haluaa olla kohtelias, mutta kun meille ei oikeasti tarvitse tuoda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse saattaisin kysyä onko hääparilla joku erityinen hyväntekeväisyyskohde lähellä sydäntä, mihin voisin lahjoittaa lahjan sijaan. Lahjaa en veisi missään muodossaan, vaan kunnioittaisin tätä kaikin tavoin. Viimeinkin hääpari, jolle on tärkeää vieraiden läsnäolo! Tuntisin, että olen todellakin toivottu vieras ja yrittäisin joka tavalla omalta osalta huolehtia häiden hyvästä tunnelmasta. Esimerkiksi voisin ottaa palkattomaksi vapaaksi edeltävän päivän, että olen hyvin levännyt ja jaksan nauttia ja olla 100% läsnä.
Saattaisit kysyä, haluaako hääpari sinun tekevän lahjoituksen jonnekin? Miksi? Jos he ovat jo ilmaisseet toiveensa, kyselysi kuulostaa oudolta. Ihan kuin he eivät tajuaisi, mitä ovat pyytäneet.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä "ei lahjoja" joku yleinenkin pyyntö nykyään, jota ei tällainen boomeri ymmärrä? Kyllä ennen lahjojen antaminen oli itsestäänselvyys. Onko nykyajan ihmisillä liikaa kaikkea?
Ennen ei asuttu vuosia yhteisessä taloudessa ennen avioon menemistä ja nuorelle perheelle ne astiat, silitysraudat ym kodintarvikkeet tuli tarpeeseen. Nykyisin jopa opiskelijoilla on täydellisesti varustettu koti. Ei tarvita lisää tavaraa.
Kyllä me on aina viety lahja häihin. Vaikka olis pyydetty ettei lahjoja. Viimeksi juhannuksena vietiin MoccaMaster-keitin ja vänhänkö oli polleeta, kun ei ne ollut saanu vielä sellaista keneltäkään! Uskon, että olivat salaa onnellisia ja meille vieraillekin tuli hyvä mieli kun oli mieluinen lahja.
Monet parit tienaavat paremmin kuin lahjojen antajat, tädit, mummot ja muut. Monilla on koti ja itse mietityt ja hankitut tavarat valmiina.
Miksi viedä kuppeja tai kippoja?
Kerrankin näin päin: hääpari ei toivo rahaa "kuoreeseen" tai lahjoja monen sadan arvosta, kuten täällä usein odotetaan.
Ap, SINÄ haluaisit viedä lahjan. Mutta päivän päähenkilöt, hääpari, eivät halua lahjoja. Kumpi siis on tärkeämpää, että sinä saat tehdä niin kuin haluat? Vai se, että teet niin kuin hääpari haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Suuttuisin silmittömästi, jos olisin sanonut, että ei lahjoja, ja joku silti toisi lahjan. Se pilaisi juhlat.
Oikeasti silmittömästi? Törppöähän se on olla noudattamatta juhlaparin toivetta, mutta jos tuo pilaa juhlat ja on syy silmittömään suuttumukseen, niin ei ole kyllä sullakaan ihan kaikki kotona.
Ei häät kyseessä, mutta juhlat silti. Mitään ei ois tarvinnu tuoda, josta mainitsin. Toivat silti jotain kuohuvaa, en juo ja kuohuvat seiseet 2-3 vuotta väärin säilytettynä hyllyllä. Kun en juo eikä mulla ole oikeanlaista tilaa säilyttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me on aina viety lahja häihin. Vaikka olis pyydetty ettei lahjoja. Viimeksi juhannuksena vietiin MoccaMaster-keitin ja vänhänkö oli polleeta, kun ei ne ollut saanu vielä sellaista keneltäkään! Uskon, että olivat salaa onnellisia ja meille vieraillekin tuli hyvä mieli kun oli mieluinen lahja.
Mitä erityistä on moccamasterissa? Lapsetkin ovat sellaisen peruskeittimen hankkineet opiskelijakämppiinsä
Jos nimenomaan sanotaan ettei lahjoja niin silloin ei tietenkään lahjoja viedä.
Koska hääparin toivomus on ettei lahjoja tai rahaa niin tietysti toivomuksen mukaan mennään. Enempi kiusallista kai olisi että ainoana juhlavieraana tulee lahja paketin kanssa jonka hääpari joutuu pakosta ottamaan vastaan ja kiittämään ja samalla muistuttaa muita vieraita että eivät olleet ymmärtäneet kutsua väärin kun tulivat ilman lahjoja,,
Ei tietenkään viedä.