Painoindeksi 29, mahdun m- ja s-koon vaatteisiin
Kyllä nykyajan koot on outoja. Painoa on pässyt kertymään tässä viimeisen vuoden aikana. Painan aamuisen punnituksen mukaan 82 kiloa ja painoidenksi on 29. Huomaan, että vatsa ja reidet on kasvaneet (ja en ole tyytyväinen tilanteeseen ja laihdutan takaisin normaalipainoon). Kuitenkin esim Lindexin m-koon vaatteet ovat jopa liian isoja vyötäröltä minulle, ja tällä hetkellä mulla on päällä vero modan s-kokoinen mekko. Ei mitään trikookangasta, eli en ole "venyttänyt" vaatteita saadakseni niitä päälleni.
Mitä kokoja te muut käytätte ja missä BMI:ssä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
tehdään tällaisia hämäyskokoja, että kehopositiivisilla on parempi mieli
Kyllä tekin inisijät osaatte tän saman asian vetää joka keskusteluun. Eiköhän tässä ole enemmän kyse ihan yleisestä väestön lihomisesta.
BMI 24 ja käytän M- ja L-kokoa. Kyllä S-koko päälle menee, mutta... En oikein usko ap:n tarinaa, vaikka vartalonmalleja on erilaisia tietty...
Käytin kokoa 36 kun painoin yli 60 kiloa ja käytän edelleen kun painan 50 kiloa. Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt käyttää isompaa kokoa aiemmin.
Tähän vaikuttaa tosi paljon se, onko lyhyt vai pitkä. Lyhyt voi olla melko pyöreäkin, jos silti vaatekoko on pieni, mutta jos pitkä, harteikas ihminen saa vähänkin painoa lisää, pitää heti ottaa isompi koko. Minä olen urheilullinen 180 cm (lihakset ja melko isot rinnat tekevät kookkaan oloiseksi, vaikka painoindeksi 22), koko yleensä L (joskus M tai XL). Ystäväni on 160 cm (painoindeksiä en tiedä, mutta ylipainoa on) ja koko on melkein aina S.
Pituus vaikuttaa myös asiaan ja rintojen koko.
Nuorena olin hoikka. 177cm ja 59 kg. Eikä mulle mahtunut mitkään S tai M koon vaatteet. Rinnat vei myös oman tilansa kun en ollut mikään lauta.
Monesti pientä kokoa käyttävät on myös lyhkäisiä.
BMI 25. Dressmanin paidat kokoa XXXL Slim Fit.
Housut 152, eli siis 52 leveys mutta pitkät.
M
Vaatekokoja on tehty isommaksi, että väki uskoisi käyttävänsä pienempiä. Itse olen pysynyt samankokoisena vuosia, olen lyhyt ja pieni, eikä enää löydy tarpeeksi pieniä vaatteita. S-koko on usein liian iso.
Oon samaa kroppamallia ja joo uskon, etenkin jos treenaat ja on myös lihasta. Loiva makkara keskivartalolla ja pari selkäpoimua vaikuttaa vaatekokoon paljon vähemmän kuin kurvikas takapuoli tai hyvin rintava yläosa. On tavallaan hoikemman oloinen, samaan aikaan pötkylämpi.