Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painoindeksi 29, mahdun m- ja s-koon vaatteisiin

Vierailija
09.07.2022 |

Kyllä nykyajan koot on outoja. Painoa on pässyt kertymään tässä viimeisen vuoden aikana. Painan aamuisen punnituksen mukaan 82 kiloa ja painoidenksi on 29. Huomaan, että vatsa ja reidet on kasvaneet (ja en ole tyytyväinen tilanteeseen ja laihdutan takaisin normaalipainoon). Kuitenkin esim Lindexin m-koon vaatteet ovat jopa liian isoja vyötäröltä minulle, ja tällä hetkellä mulla on päällä vero modan s-kokoinen mekko. Ei mitään trikookangasta, eli en ole "venyttänyt" vaatteita saadakseni niitä päälleni.

Mitä kokoja te muut käytätte ja missä BMI:ssä?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voithan olla kapea vyötäröltä, jos kilot on vaikka reisissä. Eli riippuu vartalonmallista myös.

Vaatteiden istuvuus on hankala asia, kun kaikki on niin eri muotoisia. Mun BMI on 22, mut mulla on aika lihaksikkaat jalat (paksut pohkeet ja reidet) ja mun on tosi vaikea löytää housuja, mitkä olisi istuvat vatsan kohdalta, mutteivät puristaisi jaloista. Yleensä jaloista hyvät housut on aina poskettoman löysät lantiolta ja vyötäröltä. :D Olen tästä päätellyt, että useimmiten ihmisillä on joko vatsaa tai tikkujalat.

Vierailija
22/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Minulla on painoindeksi 21 enkä mahdu s-koon vaatteisiin. Ja miksi haluaisinkaan? Ei pienempi koko ole mikään meriitti, paras on olla vaatteissa jotka eivät purista tai makkaroidu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bmi 32 ja koko on xxxl.

Vierailija
24/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zizzin mitoitus on ihana! Mitoilla 160/87 olen heidän mitoituksellaan S-kokoa. Muualla XL.

Vierailija
25/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että Lindex mainitaan.

Mä jos etsin lindexiltä vaatteita, suuntaan usein lasten osastolle. Siellä lasten koot ovat kuin millekin kuulantyöntäjille.

Vierailija
26/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoindeksini on 24 (painan 65 kg) ja käytän L-koon vaatteita. Joskus joudun ottamaan jopa XL-koon.

Vierailija
27/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

bmi 23,4 ja vaatekoko 40-42

Vierailija
28/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vero modan mekot on kyllä ihan omituisesti mitoitettu. Käytän s-l kokoisia vaatteita (bmi 24,8, olen lyhyt), mutta Vero modan s-kokoinen suora mekko pussittaa päällä.

Vierailija
29/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksini on 24 (painan 65 kg) ja käytän L-koon vaatteita. Joskus joudun ottamaan jopa XL-koon.

Mun painoindeksi on 25.5 (73 kg) ja mulle M-koko on yleensä liian iso, käytän S-koon vaatteita. Olen tosin kilpaurheilija.

Vierailija
30/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bmi 20,3 ja vaatteiden pitää yleensä olla kokoa m tai 38. Mutta tosiaan riippuu myös merkistä. Esimerkiksi useimmat farkut ovat 29 tuumaisia, mutta joissakin mahtuu vain yhtä kokoa suuremmat. Jollei kankaassa ole yhtään elastaania, voi olla että mennään tuumakokoon 32 asti.

Kaapista löytyy myös vaatteita, jotka ovat kokoa 40 ja 42. Jotkin venyvät vaatteet voisivat olla sellaisia, että menevät päälle myös koossa s tai 36, mutta näyttäisivät kyllä sitten kittanoilta ja ovat epämukavia päällä.

Vierailija
31/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vuosien ajan treenannut paljon. Mielestäni minussa ei ole läskiä, vaan lihasta.. mutta minua pidetään lihavana.

Oikeasti minulla ei ole heiluvia alleja, reidet ja takapuoli on lihasta, ei läskiä.

Mutta minkäs teen, kun näytän isokokoiselle 😕.

Treenaamista en lopeta.

No käyttämäni vaatekoko on L tai XL

Vierailija
32/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä vastaa minunkin käsitystäni painoindeksistä ja vaatekoosta. Oletko ap katsonut vaatteittesi mittataulukosta, kuinka mitat vastaavat sinun vartalosi mittoja. Itse selaan joka merkin mittataulukon ennen tilaamista. Kokomerkintä saattaa vaihdella, koska jotkut vaatteet on suunniteltu väljemmiksi. Vaate on muutenkin kauniimpi, kun se liikkuu kävellessä. Eräs tuttavani (pienikokoinen hoikka muoti-ihminen) käyttää usein aika suuria mekkoja jotka hän kokoo leveällä vyöllä päällensä. Täytyy sanoa, että hyvältä näyttää.

Vierailija
33/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa alkaa laskea mun Bmi:tä, joten sanon vaan mun mitat 170cm/48kg sekä sen, että asujen mitat ovat toisinaan todella outoja. Yleensä pidän xs/34-vaatteita, mutta esimerkiksi nyt mulla on ylläni H&M:n reisipituinen mekko kokoa 42 ja sekin kiristää välillä epämukavasti:(

Vierailija
34/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vastaa minunkin käsitystäni painoindeksistä ja vaatekoosta. Oletko ap katsonut vaatteittesi mittataulukosta, kuinka mitat vastaavat sinun vartalosi mittoja. Itse selaan joka merkin mittataulukon ennen tilaamista. Kokomerkintä saattaa vaihdella, koska jotkut vaatteet on suunniteltu väljemmiksi. Vaate on muutenkin kauniimpi, kun se liikkuu kävellessä. Eräs tuttavani (pienikokoinen hoikka muoti-ihminen) käyttää usein aika suuria mekkoja jotka hän kokoo leveällä vyöllä päällensä. Täytyy sanoa, että hyvältä näyttää.

Entä jos mittataulukoidenkin mukaan on edelleen kokoa S-M, vaikka painoindeksi olisikin 25 ja painoa 65 kiloa? Voiko jatkaa niiden käyttämistä?

Ei-ap

Vierailija
35/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa alkaa laskea mun Bmi:tä, joten sanon vaan mun mitat 170cm/48kg sekä sen, että asujen mitat ovat toisinaan todella outoja. Yleensä pidän xs/34-vaatteita, mutta esimerkiksi nyt mulla on ylläni H&M:n reisipituinen mekko kokoa 42 ja sekin kiristää välillä epämukavasti:(

Eli jos tekisin jonkin äkkiliikkeen, mun hartiain kohdalta kuuluisi saumasta "skruts".

Vierailija
36/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on aina yhtä vaikea uskoa.

Painoni on jotain 52kg, BMI noin 20 ja jotkut koon 36 vaatteet on just ja just sopivia. Kilon parin päästä olisivat jo liian pieniä.

Ruumiinrakenne nyt jonkin verran vaikuttaa, jos en olisi tiimalasi vaan suoremman mallinen, housut istuisivat kenties joka kohdasta eivätkä joko kiristäisi lanteilta tai lököttäisi vyötäröltä. Mutta jos olen jo lyhyt, miten jotain 30 kiloa painavampi voi käyttää samaa kokoa vaikka olisi myös lyhyt?

Vierailija
37/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos tekisin jonkin äkkiliikkeen, mun hartiain kohdalta kuuluisi saumasta "skruts".

Mulla myös hartiat on se yleisin kinnaava paikka vaikka muuten vaatteet sopisivat.

En kyllä voinut 48-kiloisenakaan käyttää xs-kokoa. Olen 160cm.

Vierailija
38/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne venyvät. 

13 ylänuolta, 2 alanuolta. Kertoo kaiken oleellisen vauva-palstan lukutaidosta, kun AP erikseen täsmentää: "Ei mitään trikookangasta, eli en ole "venyttänyt" vaatteita saadakseni niitä päälleni."

Vierailija
39/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tehdään tällaisia hämäyskokoja, että kehopositiivisilla on parempi mieli

Mun bmi on jtn 33, enkä itse ole koskaan löytänyt tällaisia hämäyskokoja. S, m ja l ei mene miltään merkiltä, vaikka kuinka olisi trikoota tai muuta venyvää materiaalia. Vasta xl tai jopa xxl / 46 - 52 koot ovat sopivia päälleni.

Jopa yläosat saa olla em. kokoja, vaikka rinnat eivät olekaan mitenkään suuret.

Kyllä kun tuolla julkisilla paikoilla ihmisiä katsoo, niin monilla on ihan liian pieniä, kittanoita vaatteita päällänsä. Kuten monet jo sanoivat, se että vaate menee päälle, ei tarkoita sitä että se olisi sopiva. Kannattaa ottaa vaikka valokuva esim. joku m- koon mekko päällä, niin näkee todellisuuden. Peili sitä ei näytä.

Vierailija
40/48 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koot on jonkin verran kasvaneet omastakin mielestä. Itse pysynyt saman painoisena viimeiset 15 vuotta, ennen perus vaate koko oli XL, nykyisin L.