Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Ei ole vielä tapahtunut mutta..
Minulla on 5- vuotias lapsi exäni kanssa.
Lapsi on minulla joka toinen viikonloppu sekö myös viikolla työvuorojen mukaan.
Nyt tulevalla kesälomalla viikon.
Tuosta viikosta minulla olisi yksi päivä jolloin menisin käymään veljeni syntymäpäivillä hänen mökillään minne en voi lastani ottaa mukaan. Ole. Sopinut tästä sisareni kanssa että hän ottaa myös minun lapseni hoitoon päiväksi kun keväisen siellä.
Tämä ei sovi exälle koska hän ei voi sietää sisartani (ovat riidoissa) ollaan kuitenkin lapsen kanssa oltu siellä monesti ja hän viihtyy serkkujensa kanssa. Myös äitini on siellä apuna.
Kerroin asiasta etukäteen koska minusta on reilua että ex tietää missä lapsi on, mutta en odottanut tällaista kieltoa. En minäkään häntä kiellä kun hän vie lapsen oman äitinsä luokse hoitoon/kylään.
Hän vetoaa siihen että hänellä on äitinä oikeus päättää missä hänen lapsensa on.
Kommentit (8)
Ei pidä paikkaansa. Jos lapsi on tapaamissopimuksen mukaisesti toisen huoltajan luona, ei toisella ole mitään sanomista mitä toinen lapsen kanssa tekee. Oletan siis että on kyse yhteishuoltajuudesta.
Sano eksälle että suksii kuuseen.
Exäsi ei päätä siitä, mihin viet lapsesi päiväksi hoitoon /kylään.
Se vanhempi päättää miten lasta hoidetaan kenellä lapsi on. Äiti ei voi puuttua siihen miten isä lastaan hoitaa tai päinvastoin kunhan siitä ei ole lapselle haittaa.
Eikö sisaresi osallistu veljen synttäreille, vai hoitaisiko hän lasta siellä mökillä?
Kuulostaa erikoiselta että veljen synttäreiden juhliminen (ilmeisesti viinas juoden jos lasta ei voi ottaa mukaan) on tärkeämpää kuin oman lapsen hoitaminen. Tapaat lastasi niin vähän, että luulisi sinun haluavan olla lapsesi seurassa niin paljon kuin mahdollista.
Tiedät sitten jatkossa olla raportoimatta exälle, kun asia ei sille edes kuulu. Kun lapsi on sun vastuullasi, niin sinä teet päätökset. Tuskin exäkään sulle jatkuvasti raportoi siitä, missä lapsi milläkin hetkellä on?
Vierailija kirjoitti:
Se vanhempi päättää miten lasta hoidetaan kenellä lapsi on. Äiti ei voi puuttua siihen miten isä lastaan hoitaa tai päinvastoin kunhan siitä ei ole lapselle haittaa.
Näin minäkin sen ajattelen, ei mulle tullut edes mieleen että ex voisi tästä suuttua tai yrittää kieltää asian.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedät sitten jatkossa olla raportoimatta exälle, kun asia ei sille edes kuulu. Kun lapsi on sun vastuullasi, niin sinä teet päätökset. Tuskin exäkään sulle jatkuvasti raportoi siitä, missä lapsi milläkin hetkellä on?
Hän ihan itse kysyi mitä suunnitelmia meillä on ja kerroin, mutta olet oikeassa jatkossa en sitten kerro enää mitään.
Ap
No ei voi kieltää tuollaista. Kunhan vaan haluaa kiusata ja käyttää valtaa.