Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua ja vinkkejä laihdutukseen

Vierailija
08.07.2022 |

Alan olla ihan umpikujassa kaikkien "laihdutusyritysteni" kanssa. Lainausmerkit siksi, että en tiedä voiko niitä edes yrityksiksi sanoa. Aina kaikki kaatuu johonkin. Repsahdan ahmimaan herkkuja tai mitä tahansa ruokaa. Tai alan ajattelemaan, että ei tämä yksi kerta nyt mitään haittaa tee. Ja siitä se kierre taas alkaa.

Yleensä päivät menevät ihan hyvin, jaksan keskittyä siihen että syön kunnollista ja terveellistä ruokaa järkevän määrän. Mutta illat, ne on pahimpia. Silloin asettaudun sohvalle ja syön. Vaikka olisin syönyt hyvän iltapalan, niin yhtäkkiä mieleen saattaa tulla, että ai niin, jääkaapissa on vielä sitä ja sitä. Ja sitten alan syömään. En tiedä minkä konstin keksisin siihen, että saisin lopetettua nuo ilta-ahmimiset.

Toinen isompi ongelma on liikkuminen. Olen niin laiska ja saamaton, että liikkeelle lähteminen on aina työn ja tuskan takana. Suunnittelen kyllä mielelläni, että huomenna menen lenkille ja teen sitä ja tätä. Mutta sitten kun se huominen koittaa, niin kaikki unohtuu. Taas alkaa löytyä tekosyitä. Miksi?

Ylipainoa todellakin löytyy. Ja vasta näin itsestäni otettuja valokuvia ja järkytyin. Minkä takia peilissä on ihan eri näköinen ihminen kuin valokuvissa? Vai näenkö tosiaan itseni ihan eri tavalla, kuin millainen oikeasti olen.

Miten ihmeessä saisin oman ajattelutavan muuttumaan? Ja mistä löydän itsekuria, että pystyn vastustamaan kaikkia houkutuksia?
Kertokaa mikä teillä auttaa, tai jos jollakin on vastaavia ongelmia niin jakakaa kokemuksia!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laihdutus mitään itsekuria vaadi. Sokeriaineenvaihduntasi on selvästi vioittunut. Hanki lääkitys, kuten Mysimba tai Saxenda. Itse olen pudottanut vuodessa 45 kiloa Mysimballa.

Vierailija
2/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei laihdutus mitään itsekuria vaadi. Sokeriaineenvaihduntasi on selvästi vioittunut. Hanki lääkitys, kuten Mysimba tai Saxenda. Itse olen pudottanut vuodessa 45 kiloa Mysimballa.

Miten tuollaiset lääkkeet käytännössä toimivat? Tai saako niitä kuka tahansa vai millaiset kriteerit pitäisi täyttyä?

Itselläni tällä hetkellä ylipainoa noin 30 kiloa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollaiset lääkkeet käytännössä toimivat? Tai saako niitä kuka tahansa vai millaiset kriteerit pitäisi täyttyä?

Ap

Kannattaa jutella asiasta oman lääkärisi kanssa. 30 kilon ylipaino varmasti riittää lääkityksen saamiseksi.

Mysimba toimii niin, että sitä otetaan säännöllisesti kahdesti päivässä. Se vähentää ruokahalua, mutta sillä on muitakin vaikutuksia kehossa. Se esimerkiksi tehostaa rasvanpolttoa ja lisää kasvuhormonin tuotantoa (mikä tehostaa lihasten kasvua). Mysimban vaikuttava aina on naltreksooni, joka edesauttaa laihdutusta monin eri tavoin: https://www.restartmed.com/naltrexone-weight-loss/

Vierailija
4/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä usko näitä lääkkeen mainostajia. Saman tuloksen saat oikealla ravinnolla ilman haittavaikutuksia.

Vierailija
5/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää syödä tarpeeksi rasvaa. Hiilareiden syöminen vain ylläpitää syömishimoa ja nostaa insuliinit ylös, jolloin kierre on valmis.

Älä syö liian usein. Kolme ateriaa päivässä on ihan sopivasti aikuiselle. Tai jos syöt nyt koko ajan, niin tähtää edes jonkinlaiseen selkeään ateriarytmiin.

Äläkä osta kotiin mitään herkkuja.

Liikunnan voit unohtaa toistaiseksi. Jos jaksat käydä 3-5 kertaa viikossa puolen tunnin kävelyllä, niin hyvä, mutta jos ei kiinnosta, niin keskitä energiasi siihen, että syöt oikeanlaista ruokaa.

Jos ei itse ole valmis laihtumaan, niin ei siinä auta mikään ulkoinen konsti. Sama kuin päihdeongelmaisilla. Pitää oikeasti haluta laihtua. Tällä hetkellä mässäily täyttää joitain tarpeitasi enemmän ja paremmin kuin laihtumisesta seuraava parempi terveys ja kivempi ulkonäkö. Mieti siis myös henkistä puolta.

Vierailija
6/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta kaappiin houkutuksia vaan pyri oikeasti vaikuttamaan heikkoon kohtaasi, eli iltasyömimiseen. Itsellä aamupaastoon perustuva pätkäpaasto ei toiminut, koska iltaa myöten tuli kirittyä kalorit kiinni. Nyt syön tarpeeksi tukevasti päiväsaikaan (3 ateriaa ja joskus välipala, en napostele) mutta viimeinen ateria aina ennen klo 18. Sitten tiukka stoppi, kiellän itseäni syömästä mitään tämän jälkeen. Toki kokonaiskaloreita katson summittaisesti ettei päiväsaikaan tule yli 2000kcal nautittua (yleensä jää n.1600kcal). Mutta koska ongelmani on ollut juuri iltasyöminen, tämä on ensimmäinen ruokavalio joka on lopettanut jojoilun ja olen yllättäen löytänyt tahdonvoimaa lopettaa iltamässäilyn. Unten maille tekee mieli nykyään jo aiemmin ja nukuttua ehtii enemmän mikä hyväksi laihdutuksen kannalta. Aamun keveä olo ja turvotuksen poissaolo kannustaa jatkamaan. Nyt n. -13kg lähtenyt puolessa vuodessa. Ja mikä parasta, on voinut syödä myös herkkuja eikä tarvitse koko ajan vahdata syömistä ja kieltäytyä/retkahtaa. Ja liikkumiseen kannustaa huomata, että se on koko ajan helpompaa. Pyrin tekemään kaikkea matalalla kynnyksellä, tyyliin pieni 10min jumppakin on parempi kuin ei mitään.

Vierailija
7/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko aktiivisuusranneke.? Sain joululahjaksi polar ingnite 2-aktiivisuusrannekkeen. Aloitin samalla kuntosalin(kaksi kertaa viikossa)ja sh'bam tanssin(kerta viikkoon)+ joka päivä aktiivisuustaso 2 täyteen ja ainakin 13 000 askelta, 6kk tippunut 10kg(78 kilosta 68, oon 166 pitkä eli normipainoon päästy). Sit lautasmalli ja 12h paasto eli iltapala 19 ja aamiainen 7 jälkeen.

Vierailija
8/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaisko aktiivisuusranneke.? Sain joululahjaksi polar ingnite 2-aktiivisuusrannekkeen. Aloitin samalla kuntosalin(kaksi kertaa viikossa)ja sh'bam tanssin(kerta viikkoon)+ joka päivä aktiivisuustaso 2 täyteen ja ainakin 13 000 askelta, 6kk tippunut 10kg(78 kilosta 68, oon 166 pitkä eli normipainoon päästy). Sit lautasmalli ja 12h paasto eli iltapala 19 ja aamiainen 7 jälkeen.

Ei 12h ole paasto.

Vierailija
9/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä osta kaappiin houkutuksia vaan pyri oikeasti vaikuttamaan heikkoon kohtaasi, eli iltasyömimiseen. Itsellä aamupaastoon perustuva pätkäpaasto ei toiminut, koska iltaa myöten tuli kirittyä kalorit kiinni. Nyt syön tarpeeksi tukevasti päiväsaikaan (3 ateriaa ja joskus välipala, en napostele) mutta viimeinen ateria aina ennen klo 18. Sitten tiukka stoppi, kiellän itseäni syömästä mitään tämän jälkeen. Toki kokonaiskaloreita katson summittaisesti ettei päiväsaikaan tule yli 2000kcal nautittua (yleensä jää n.1600kcal). Mutta koska ongelmani on ollut juuri iltasyöminen, tämä on ensimmäinen ruokavalio joka on lopettanut jojoilun ja olen yllättäen löytänyt tahdonvoimaa lopettaa iltamässäilyn. Unten maille tekee mieli nykyään jo aiemmin ja nukuttua ehtii enemmän mikä hyväksi laihdutuksen kannalta. Aamun keveä olo ja turvotuksen poissaolo kannustaa jatkamaan. Nyt n. -13kg lähtenyt puolessa vuodessa. Ja mikä parasta, on voinut syödä myös herkkuja eikä tarvitse koko ajan vahdata syömistä ja kieltäytyä/retkahtaa. Ja liikkumiseen kannustaa huomata, että se on koko ajan helpompaa. Pyrin tekemään kaikkea matalalla kynnyksellä, tyyliin pieni 10min jumppakin on parempi kuin ei mitään.

Tämä on kuin omalta näppikseltä kirjoitettu. Mulla aivan samat systeemit ja kokemukset.

Vierailija
10/30 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kokemuksia joilla sain 10kg suht helposti pois, 20kg olisi vielä tiputettavaa.

Tilaa ruuat nettikaupasta, ei houkutuksia kotiin.

Älä lähde liian radikaaleihin muutoksiin, vaan pikkuhiljaa niin tulokset pysyy.

Vähensin pastaa, perunaa ja riisiä ruokavaliossa. En kuitenkaan poistanut niitä kokonaan. Vaihdoin ruisleipään, jota en syö ilman kasviksia. Muutenkin kasviksien lisääminen ruokavaliossa.

Sokerin himoon ostin vain imeskeltäviä karkkeja.

Suklaa on mun heikkous ja viikonlopuiksi ostin tummaa suklaata.

Vierailija
11/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää syödä tarpeeksi rasvaa. Hiilareiden syöminen vain ylläpitää syömishimoa ja nostaa insuliinit ylös, jolloin kierre on valmis.

Älä syö liian usein. Kolme ateriaa päivässä on ihan sopivasti aikuiselle. Tai jos syöt nyt koko ajan, niin tähtää edes jonkinlaiseen selkeään ateriarytmiin.

Liikunnan voit unohtaa toistaiseksi. Jos jaksat käydä 3-5 kertaa viikossa puolen tunnin kävelyllä, niin hyvä, mutta jos ei kiinnosta, niin keskitä energiasi siihen, että syöt oikeanlaista ruokaa.

Jos ei itse ole valmis laihtumaan, niin ei siinä auta mikään ulkoinen konsti. Sama kuin päihdeongelmaisilla. Pitää oikeasti haluta laihtua. Tällä hetkellä mässäily täyttää joitain tarpeitasi enemmän ja paremmin kuin laihtumisesta seuraava parempi terveys ja kivempi ulkonäkö. Mieti siis myös henkistä puolta.

Tässä olikin hyviä neuvoja, kiitos! Totta tosiaan tuo henkinen puoli, se varmasti onkin itselläni se suurin ongelma ja vaikein asia korjata. Halua kyllä on laihtumiseen, mutta silti aina luovutan. Täytyy siis tähän asiaan pureutua nyt kunnolla.

Eilen tosiaan alkoi taas uusi yritys kohti terveempiä elämäntapoja. Ainakin nyt alkuun keskityn enemmän ruokavalion korjaamiseen. Liikun sen verran kuin hyvältä tuntuu, ja jos ei tunnu hyvältä niin en stressaa siitä. Otin myös aloituskuvat itsestäni, että voin niidenkin avulla seurata (toivottavasti) tulevia muutoksia ulkonäössä.

Ap

Vierailija
12/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä olikin hyviä neuvoja, kiitos! Totta tosiaan tuo henkinen puoli, se varmasti onkin itselläni se suurin ongelma ja vaikein asia korjata. Halua kyllä on laihtumiseen, mutta silti aina luovutan. Täytyy siis tähän asiaan pureutua nyt kunnolla.

Eilen tosiaan alkoi taas uusi yritys kohti terveempiä elämäntapoja. Ainakin nyt alkuun keskityn enemmän ruokavalion korjaamiseen. Liikun sen verran kuin hyvältä tuntuu, ja jos ei tunnu hyvältä niin en stressaa siitä. Otin myös aloituskuvat itsestäni, että voin niidenkin avulla seurata (toivottavasti) tulevia muutoksia ulkonäössä.

Ap

Hyvä ruokaa auttaa myös siihen henkiseenkin puoleen. Aivot toimii ravinnolla, niin kuin muukin keho.

Vierailija
13/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä!

Usein onkin niin, ettei kaapeista edes löydy mitään houkutuksia tai herkkuja, mutta sitten syön mitä tahansa muuta mitä löytyy. Ihan vain syömisen "ilosta". Tähän keksin jo suunnitelman, että jos iskee vimma syödä, niin otan vaikka porkkanaa tai kurkkua tai muuta vastaavaa.

Hyvä vinkki myös tuo, että pienikin jumppa on parempi ku ei mitään. Ja senkin saa helposti tehtyä vaikka telkkaria katsellessa.

Ap

Vierailija
14/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olikin käytössä sellainen ranneke, jolla seurasin aktiivisuutta. Sitä voisinkin kokeilla uudelleen, en kuitenkaan halua liikunnasta tulevan pakkopullaa.

Ap

Vierailija
15/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä!

Usein onkin niin, ettei kaapeista edes löydy mitään houkutuksia tai herkkuja, mutta sitten syön mitä tahansa muuta mitä löytyy. Ihan vain syömisen "ilosta". Tähän keksin jo suunnitelman, että jos iskee vimma syödä, niin otan vaikka porkkanaa tai kurkkua tai muuta vastaavaa.

Hyvä vinkki myös tuo, että pienikin jumppa on parempi ku ei mitään. Ja senkin saa helposti tehtyä vaikka telkkaria katsellessa.

Ap

Mulla on sellaiset polkimet, joita poljen telkkaria katsellessa. Jalat käy melkein huomaamatta.

Vierailija
16/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia kokemuksia joilla sain 10kg suht helposti pois, 20kg olisi vielä tiputettavaa.

Tilaa ruuat nettikaupasta, ei houkutuksia kotiin.

Älä lähde liian radikaaleihin muutoksiin, vaan pikkuhiljaa niin tulokset pysyy.

Vähensin pastaa, perunaa ja riisiä ruokavaliossa. En kuitenkaan poistanut niitä kokonaan. Vaihdoin ruisleipään, jota en syö ilman kasviksia. Muutenkin kasviksien lisääminen ruokavaliossa.

Sokerin himoon ostin vain imeskeltäviä karkkeja.

Suklaa on mun heikkous ja viikonlopuiksi ostin tummaa suklaata.

Tuohon onkin monesti yritykset kaatuneet, että teen liian nopeasti liian isoja muutoksia. Ja jostain syystä myös odotan tuloksia liian nopeasti. Jos vaikkapa muutaman päivän aikana ei ole paino laskenut, niin lannistun heti siitäkin. Vaikka tiedän sen, että ei se paino hetkessä lähde kun ei ole hetkessä tullutkaan.

Itse myös ajattelin, että en varsinaisesti poista mitään ruokavaliosta, ainoastaan vähennän tuntuvasti tai valitsen "paremman", esimerkiksi leivästä sen kuitupitoisemman.

Herkuista ajattelin luopua alkuun esimerkiksi parin viikon ajaksi kokonaan. Ihan vain siksi, että saan katkaistua kierteen ja opin olemaan ilmankin. Sen jälkeen tarkoitus on syödä niitä kohtuudella silloin tällöin.

Ap

Vierailija
17/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peilistä - kyllä, peili näyttää meille vain suotuisat kuvakulmat. Aivomme ovat hyvin tehokkaita tulkitsemaan peilikuvamme kauniimmaksi kuin se onkaan. Minua katsoo peilistä suorastaan hoikka ja nätti nainen, valokuvissa onkin sitten joku outo pullukka keski-ikäinen 😅.

Liikunnasta - mieti mikä sinua motivoi. Tarvitko esimerkiksi visuaalista tai tilastollista palautetta tekemisestäsi? Minä itse tykkään molemmista, eli minulla on paperinen kalenteri johon laitan ruksin liikuntapäivän kohdalle. On hienoa nähdä esimerkiksi 5 ruksia peräkkäin.

Pidän myös tilastoista joten aktiivisuusranneke tekee yhteenvetoja vaikkapa askelten määrästä ja tavoitteeni voi olla esim. enemmän askelia ja kilometrejä kuin viime viikolla.

Minulla on myös kuntopyörä ja siihen motivoi jokin haaste, esimerkiksi pyöräile Suomen pituuden verran ajassa X.

Muita motivaattoreita voi olla vaikkapa liikuntatulos - kuinka monta kyykkyä, kuinka isoilla painoilla, kuinka nopeasti voin kävellä kilometrin jne?

Mieti siis mikä omalla kohdallasi on kivaa ja motivoivaa. Se liikunta voi olla mitä vaan, kunhan tykkäät siitä. Jokainen askel on plussaa kokonaisvaltaisen terveytesi puolesta. Tsemppiä :).

Vierailija
18/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken tuon kirjoituksen perusteella sinulla ei ole ollenkaan itsekuria.

Voit unohtaa nuo mainitut lääkkeet, sinun tarvitsee sen sijaan ottaa itseäsi niskasta kiinni. Syö alle kulutuksen ja iltaisin herkkujen sijaan porkkanoita, omenia, herneitä jne. Pakota itsesi liikkumaan, tunnin hikilenkki joka päivä kuukauden ajan ja tunnet eron. Satoi tai paistoi tai kolotti kuinka tahansa niin lähdet lenkille vaikka aamuyöstä tai iltamyöhään. Et tarvitse mitään vippaskonsteja vaan selkärangan. Tee nämä kuukauden ajan ja tule sitten kertomaan miltä tuntuu.

Vierailija
19/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus olikin käytössä sellainen ranneke, jolla seurasin aktiivisuutta. Sitä voisinkin kokeilla uudelleen, en kuitenkaan halua liikunnasta tulevan pakkopullaa.

Ap

Aloituksen perusteella tarvitset nimenomaan pakkopullaa. Tähän asti olet mennyt fiiliksen mukaan eli karttanut liikuntaa ja lopettanut kun siltä tuntuu. Nyt tarvitset pakkopullaa eli liikuntaa, johon ei kysellä tuntemuksia ja olotilaa vaan päivittäistä toistoa ja sitä kautta onnistumista.

Vierailija
20/30 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken tuon kirjoituksen perusteella sinulla ei ole ollenkaan itsekuria.

Voit unohtaa nuo mainitut lääkkeet, sinun tarvitsee sen sijaan ottaa itseäsi niskasta kiinni. Syö alle kulutuksen ja iltaisin herkkujen sijaan porkkanoita, omenia, herneitä jne. Pakota itsesi liikkumaan, tunnin hikilenkki joka päivä kuukauden ajan ja tunnet eron. Satoi tai paistoi tai kolotti kuinka tahansa niin lähdet lenkille vaikka aamuyöstä tai iltamyöhään. Et tarvitse mitään vippaskonsteja vaan selkärangan. Tee nämä kuukauden ajan ja tule sitten kertomaan miltä tuntuu.

Et kai ole tosissas? Jos nyt kuitenkin kirjoitit viestisi tosissasi, niin ehkä sun kannattais pitää neuvosi omana tietonasi ja noudattaa niitä halutessasi vain omassa elämässäsi.

Ap ei tarvitse mitään typeriä ohjeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän