Miten paljon maksoi emolevy pentiumille vuonna 1995?
Miksi näitä juttuja on niin vaikeata löytää netistä?
Usa hinnat löytyy joo.
Kommentit (25)
10 000 mk maksoi pojan tehokone 1996
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt yhtään ihmistä ysärillä, joka olis tiennyt muiden komponenttien hintoja kuin kovalevy, muisti, näytönohjain ja prossu. Kaikilla oli "markettitietokone". 90-luvun lopulla ja 00-alussa alkoi kunnolla koneiden modaaminen.
Kyllä mulla kaikki kaverit kasas itse koneet. Jollekkin hobbyhallin koneille naureskeltiin jo silloin.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt yhtään ihmistä ysärillä, joka olis tiennyt muiden komponenttien hintoja kuin kovalevy, muisti, näytönohjain ja prossu. Kaikilla oli "markettitietokone". 90-luvun lopulla ja 00-alussa alkoi kunnolla koneiden modaaminen.
Itse kyllä rakentelin koneita jo silloin. Ei kovin vaikeata ja tuli kunnon säästöt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
800 markkaa.
Lähde? Itse olisin veikannut tonnia.
Vierailija kirjoitti:
10 000 mk maksoi pojan tehokone 1996
Speksit?
95 nimenomaan rakennettiin koneet itse, markettikoneet oli suhteettoman kalliita verrattuna siihen, että itse kasattiin koneet osista.
Tai en ole varma, oliko marketeissa edes koneita, silloin oli erikseen tietokonekauppoja.
Ensimmäinen itse kasaamani kone oli Duron 800-prosessorilla, muuta en siitä muistakaan. Siihen saakka oli ollut ainoastaan jotain valmispakettikoneita tyyliin IBM Aptiva ja joku AST.
Vierailija kirjoitti:
95 nimenomaan rakennettiin koneet itse, markettikoneet oli suhteettoman kalliita verrattuna siihen, että itse kasattiin koneet osista.
Tai en ole varma, oliko marketeissa edes koneita, silloin oli erikseen tietokonekauppoja.
Se oli hienoa aikaa, pystyi kantaa vanhan koneensa liikkeeseen ja hyvittivätkin siitä jotain kun osti uuden, myivät käytettyjäkin. Nykyään ei taida onnistua missään enää tällainen vaikka ollaan niin elävinään jotain pallonpelastustalkoiden aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai en ole varma, oliko marketeissa edes koneita, silloin oli erikseen tietokonekauppoja.Se oli hienoa aikaa, pystyi kantaa vanhan koneensa liikkeeseen ja hyvittivätkin siitä jotain kun osti uuden, myivät käytettyjäkin. Nykyään ei taida onnistua missään enää tällainen vaikka ollaan niin elävinään jotain pallonpelastustalkoiden aikaa.
Kyllähän ne myy kierrätyskeskuksessa käytettyjä pöytäkoneita todella kovaan hintaan.
Ja kaikenlaiset taitonetti sun muut käytetty läppäri kusetukset.
Olikohan se 1991 vai 1992 kun sain ensimmäisen 386-koneeni (25 MHz) ja sillä oli hintaa karvan alle 9000 mk. En muista enää komponenttien hintoja.
Tonnin molemmin puolin. Pentium II prosessorista taisin maksaa n. 3000 markkaa ensimmäiseen itse rakennettuun koneeseen.
Lisää USA-hintoihin 30%, saat Suomen hinnat taaloina. Sitten kerro vaikkapa 5,5x, niin siinä on aika hyvä arvio markkahinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Pentium maksoi pierun verran.
Sinäpä et osannut sellaisen nähdessäsi muuta tehdäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai en ole varma, oliko marketeissa edes koneita, silloin oli erikseen tietokonekauppoja.Se oli hienoa aikaa, pystyi kantaa vanhan koneensa liikkeeseen ja hyvittivätkin siitä jotain kun osti uuden, myivät käytettyjäkin. Nykyään ei taida onnistua missään enää tällainen vaikka ollaan niin elävinään jotain pallonpelastustalkoiden aikaa.
Kyllähän ne myy kierrätyskeskuksessa käytettyjä pöytäkoneita todella kovaan hintaan.
Ja kaikenlaiset taitonetti sun muut käytetty läppäri kusetukset.
Tottakai ne myy, koska eivät tiedä tietokoneista mitään ja luulevat että kaikki tietokoneet on arvokkaita koska onhan ne sentään tietokoneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan taviskoneet vielä kelpasivat köyhemmille käytettyinä. Nykyään köyhät haluaa UUDEN koneen marketista osamaksulla. Järkevä ostaa käytetyn yrityskoneen niitä myyvistä liikkeistä. Ovat kestäviä, huollettuja ja alun perinkin paremmista komponenteista tehtyjä. Hakusanoilla käytetty yritystietokone tulee useita osumia, esim. tkv finland.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kellotettiin jo 486:ia ja athlonin tullessa se laitettiin vesijäähdytetyn peltierin kanssa viileäksi.
Emolevy pennuille ei maksanu p..k..kaan.