Milloin Pringleseihin on tullut vehnäjauhoja?!
Olen siis keliaakikko, ja olen silloin tällöin syönyt Pringlesejä (se punainen purkki, ei mitään erikoismakuja), koska ironista kyllä ne ovat ainoita sipsejä, joista minulle ei tule närästystä.
Pari päivää sitten huomasin, että purkin kyljessä tuoteselosteessa lukee vehnäjauhoja, ja olin ihan shokissa. Joskus aikanaan olin lukenut tuoteselosteessa, että sisältää vehnätärkkelystä, ja vehnätärkkelys on aina sopinut minulle (sehän on itsessään gluteenitonta). Mutta vehnäjauhoja en todellakaan saa syödä, joten miten ihmeessä minulta on jäänyt tuollainen huomaamatta?
No, en ollutkaan väärässä. Tässä USA:n Pringlesin omilta sivuilta Pringles Originalin tuoteseloste:
INGREDIENTS
DRIED POTATOES, VEGETABLE OIL (CORN, COTTONSEED, HIGH OLEIC SOYBEAN, AND/OR SUNFLOWER OIL), DEGERMINATED YELLOW CORN FLOUR, CORNSTARCH, RICE FLOUR, MALTODEXTRIN, MONO- AND DIGLYCERIDES, SALT, WHEAT STARCH.
Ja nyt Googlasin Kärkkäiseltä vanhanmallisen Pringles-purkin, jossa tuoteseloste:
Ainesosat:
Vakuumikuivattua perunaa, kasvisöljyt (auringonkukka, maissi), riisijauho,VEHNÄTÄRKKELYS, maissijauho, emulgointiaine (E471), maltodekstriini, suola, väri(annatto-norbiksiini).
Vertailun vuoksi, tässä uudenmallisen purkin tuoteseloste K-Ruoka-sivustolta kopsattuna:
Ainesosat
Vakuumikuivattua perunaa, auringonkukkaöljy, VEHNÄJAUHO, maissijauho,riisijauho, maltodekstriini, emulgointiaine (E471), suola, väri(annatto-norbiksiini).
Logo ja purkin ulkonäkö muutettiin viime syksynä. Muutettiinko samalla reseptikin?? Miksi ihmeessä? Harmittaa älyttömästi. Ei minulle ainakaan ole ikinä tullut mieleen tarkistella jatkuvasti tuttujen tuotteiden tuoteselosteita, että onko niihin lisätty viime näkemältä gluteenia, ellei purkissa sitten lue "UUSI RESEPTI" tai jotain. Ilmeisesti tästä lähin täytyy tarkistaa kaikki ihan varmuuden vuoksi.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Aina jaksaa ihmetyttää tällä palstalla oleva ihmeellinen viha suolistovaivoista ja suolistosairauksista kärsiviä kohtaan. Totuus kuitenkin on, että oikeasti kukaan ei edes tarvitse laktoosia tai gluteenia mihinkään, eivätkä ne ole välttämättömiä ihmiselle. Itse toivon saavani vihdoin ihan virallisestikin diagnoosit suolistovaivoistani, joita selkeästi on, mutta ei virallisia diagnooseja. Oireeni viittaavat lähinnä laktoosi-intoleranssiin, keliakiaan ja ibs:ssään.
Minuakin ihmetyttää, miten tämän palstan mukaan mitään yliherkkyyksiä ja allergioita ei ylipäätään ole olemassa. Allergioiksi lasketaan vain ne, jotka kuolevat yhdestä maapähkinästä, ja keliaakikoksikin kelpaavat vain ne, jotka joutuvat ripulista ja vatsakivuista sairaalaan syötyään palan kakkua.
Minulla on ihan lääkärin toteama keliakia ollut lapsesta asti, ja jos söisin palan gluteenillista täytekakkua (mitä en kylläkään todellakaan tee), minulle ei tulisi siitä ensin mitään. En juoksisi vessassa ripuloimassa. Sen sijaan muutamaksi päiväksi tulisi maha täyteen ilmaa. Mutta ikävämpiä ovat neurologiset oireet - muun muassa käsien ja jalkojen puutuminen ja pistely. Neuropatia on yksi yleisimmistä hoitamattoman keliakian oireista. Sydämen rytmihäiriöt ja tiheälyöntisyys ovat myös - minulle tulee niitäkin. Yhdelle tutulle keliaakikolle tulee näkyvänä oireena "vain" ihottumaa sääriin, joten hän repsahtaa vähän väliä syömään vehnäleivonnaisia, mikä on toki suuri virhe. Joka tapauksessa siis oireenkuvat ovat hyvin yksilöllisiä, mutta sairaus on silti hoitamattomana vakava. Ne vakavammat oireet voivat tulla vasta vuosien päästä.
Minulla on myös maitoallergia, enkä joudu siitäkään sairaalaan. Jos syön maitotuotteita, minulle tulee "vain" atooppista ihottumaa. Tämän palstan mukaan minun pitäisi se vain kestää, eikä hifistellä minkään kauramaitojen kanssa. Kaikki korvaavat tuotteet ovat av-palstan mukaan suoraan saatanasta.
Poikaystäväni sai keliaakikkona iho-oireita syötyään uutuus pringlesejä pari päivää sitten. Aina ennen on pystynyt syömään niitä koska ovat sisältäneet vain venhätärkkelystä. Tällä kertaa tarkasti purkin ainesosat jo syötyään muutaman ja siellähän oli Vehnäjauhoa.
Nähtävästi reseptiä muutettu mutta todella inhottavaa tajuta tämä vatsa- ja iho-oireiden myötä kun kaikki on myöhäistä.
Aina on olli alkuperäisissä Pringleseissä vehnää. Välillä ollut joitain makuja joissa ei. Keliaakikon täytyy aina tarkistaa mitä stö, reseptit vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Aina on olli alkuperäisissä Pringleseissä vehnää. Välillä ollut joitain makuja joissa ei. Keliaakikon täytyy aina tarkistaa mitä stö, reseptit vaihtelee.
Samaa olen olettanut, että kaikissa Pringleseissä olisi. Joskus yli 10 vuotta sittn sain keliakia diagnoosin ja ekat Pringlesin sisältötiedot silloin lukenut ja vehnää oli.
Aina jaksaa ihmetyttää tällä palstalla oleva ihmeellinen viha suolistovaivoista ja suolistosairauksista kärsiviä kohtaan. Totuus kuitenkin on, että oikeasti kukaan ei edes tarvitse laktoosia tai gluteenia mihinkään, eivätkä ne ole välttämättömiä ihmiselle. Itse toivon saavani vihdoin ihan virallisestikin diagnoosit suolistovaivoistani, joita selkeästi on, mutta ei virallisia diagnooseja. Oireeni viittaavat lähinnä laktoosi-intoleranssiin, keliakiaan ja ibs:ssään.