Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin Pringleseihin on tullut vehnäjauhoja?!

Vierailija
08.07.2022 |

Olen siis keliaakikko, ja olen silloin tällöin syönyt Pringlesejä (se punainen purkki, ei mitään erikoismakuja), koska ironista kyllä ne ovat ainoita sipsejä, joista minulle ei tule närästystä.

Pari päivää sitten huomasin, että purkin kyljessä tuoteselosteessa lukee vehnäjauhoja, ja olin ihan shokissa. Joskus aikanaan olin lukenut tuoteselosteessa, että sisältää vehnätärkkelystä, ja vehnätärkkelys on aina sopinut minulle (sehän on itsessään gluteenitonta). Mutta vehnäjauhoja en todellakaan saa syödä, joten miten ihmeessä minulta on jäänyt tuollainen huomaamatta?

No, en ollutkaan väärässä. Tässä USA:n Pringlesin omilta sivuilta Pringles Originalin tuoteseloste:

INGREDIENTS
DRIED POTATOES, VEGETABLE OIL (CORN, COTTONSEED, HIGH OLEIC SOYBEAN, AND/OR SUNFLOWER OIL), DEGERMINATED YELLOW CORN FLOUR, CORNSTARCH, RICE FLOUR, MALTODEXTRIN, MONO- AND DIGLYCERIDES, SALT, WHEAT STARCH.

Ja nyt Googlasin Kärkkäiseltä vanhanmallisen Pringles-purkin, jossa tuoteseloste:

Ainesosat:
Vakuumikuivattua perunaa, kasvisöljyt (auringonkukka, maissi), riisijauho,VEHNÄTÄRKKELYS, maissijauho, emulgointiaine (E471), maltodekstriini, suola, väri(annatto-norbiksiini).

Vertailun vuoksi, tässä uudenmallisen purkin tuoteseloste K-Ruoka-sivustolta kopsattuna:

Ainesosat
Vakuumikuivattua perunaa, auringonkukkaöljy, VEHNÄJAUHO, maissijauho,riisijauho, maltodekstriini, emulgointiaine (E471), suola, väri(annatto-norbiksiini).

Logo ja purkin ulkonäkö muutettiin viime syksynä. Muutettiinko samalla reseptikin?? Miksi ihmeessä? Harmittaa älyttömästi. Ei minulle ainakaan ole ikinä tullut mieleen tarkistella jatkuvasti tuttujen tuotteiden tuoteselosteita, että onko niihin lisätty viime näkemältä gluteenia, ellei purkissa sitten lue "UUSI RESEPTI" tai jotain. Ilmeisesti tästä lähin täytyy tarkistaa kaikki ihan varmuuden vuoksi.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän, jos muut keliaakikot eivät ole tällaista huomanneet...

Vierailija
2/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan tämän, jos muut keliaakikot eivät ole tällaista huomanneet...

Myös vehnätärkkelyksessä voi olla  pieniä jäämiä gluteenia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on keliakia, enkä pysty syödä springelistä edes muruakaan, koska siinä on gluteenia. En ymmärrä miten sulla on keliakia, mutta kuitenkin pystyt syömään springlesiä? Etkö oikeasti lue ruokasi tuoteselosteita mitä laitat suuhusi? Itse olen aina tiennyt, että siinä on viljaa, jo ennen kuin mulle diagnosoitiin keliakia.

Vierailija
4/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme huomanneet. Lapsella me on keliakia. Kannattaa säännöllisin aikavälein tarkistaa tuotteista tuoteselosteet.

Vehnätärkkelyksen gluteenipitoisuus on niin pieni, että siitä ei ole haittaa keliaakikolle.

Vierailija
5/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Taffelilla on useita samalla kertaa laktoosittomia, gluteenittomia, että vegaanisia sipsejä, Tämä lukee selkeästi pussin takapuolella.

Vierailija
6/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään tuota tuoteselostetta tutkimalla voi todeta, että Pringles on taitavasti markkinoitu, täysin ala-arvoinen tuote, joka vain väittää olevansa perunalastu, todellisuudessa jauho-lisäainemassa joka on prässätty lastun muotoon. Suosittelen välttämään kuin ruttoa.

Vierailija
7/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään tuota tuoteselostetta tutkimalla voi todeta, että Pringles on taitavasti markkinoitu, täysin ala-arvoinen tuote, joka vain väittää olevansa perunalastu, todellisuudessa jauho-lisäainemassa joka on prässätty lastun muotoon. Suosittelen välttämään kuin ruttoa.

Mutta niihin jää koukkuun paremmin kuin tavan sipseihin. Pringlesiä voi kerralla vetää koko purkillisen, sipsejä kulhollisen.

Vierailija
8/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne pringlesit keitetään samassa rasvakattilassa kuin jotkut vehnäjauhoa sisältävät suolaherkkukikkareet. Siten niihin on voinut tulla vehnäjauhoja.

Vierailija
9/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne pringlesit keitetään samassa rasvakattilassa kuin jotkut vehnäjauhoa sisältävät suolaherkkukikkareet. Siten niihin on voinut tulla vehnäjauhoja.

Siinä tapauksessa sanottaisiin, että saattaa sisältää jäämiä gluteenista. Kyllä tuossa on vehnäjauho ihan reseptin osa.

Vierailija
10/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö joku ihan aikuisten oikeasti tuollaista moskaa...?

Vierailija
11/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän tässä on hyvä puoli, ei tule syötyä tuota moskaa enää. Mutta harmittaa lähinnä se, että olen monta kuukautta silloin tällöin ostanut purkillisen, kun en ole huomannut reseptin muuttuneen.

Vierailija
12/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö joku ihan aikuisten oikeasti tuollaista moskaa...?

No kauppojen hyllyillä on aika paljon kaikenlaista moskaa, joka ilmeisesti käy kaupaksi - ei kai sitä muuten siellä pidettäisi. Ei Pringles ainoa ole laatuaan, jo pelkästään karkki- ja virvoitusjuomahyllyt ovat moskaa täynnä.

Vierailija
13/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taa itse diagnosoitu kElIaKia 🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Vierailija
14/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästystä sipseistä. Huoh. Olet todella sairas.

Vierailija
15/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taa itse diagnosoitu kElIaKia 🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Ihan tähystyksessä diagnosoitu, mutta ihan miten vaan. Ei kiinnosta mitä mieltä av-kirjoittelijat ovat minun sairauksistani. Kirjoitin vain siksi ihmetyksestäni, että muutkin sen huomaisivat.

Vierailija
16/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paprikamaustetut Pringlesit oli myös vuosikymmenet maidottomia, mutta nyt niihin on kaikessa hiljaisuudessa lisätty herajauhetta.

Vierailija
17/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis maailman ainoa ihminen, jota rasvainen ruoka närästää? Jopas jotakin. Aina oppii jotain uutta näemmä.

Vierailija
18/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paprikamaustetut Pringlesit oli myös vuosikymmenet maidottomia, mutta nyt niihin on kaikessa hiljaisuudessa lisätty herajauhetta.

Eikö tällaisista reseptimuutoksista tosiaan ikinä ilmoiteta missään?

Vierailija
19/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Refluksi on hyvin yleistä keliaakikoilla.

Vierailija
20/25 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Refluksi on hyvin yleistä keliaakikoilla.

Niin - kaikki parturit...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi