Mistä kesätyöstä teini saisi kohtuullisen palkan?
Vähän surkeana 17 v katseli tienestejään kun kuukauden raatamisesta sai vain 900 euroa.
Kommentit (49)
Siis sun teini tarvitsee 900 euron läppärin lukioon? Halvempiakin hyviä läppäreitä löytyy kyllä.
Metsänistutus. Maksetaan sen mukaan kuinka paljon istuttaa. Ahkeralla mahdollisuus hyviin ansioihin.
Tuolla yksi kommentoi, että some-vaikuttaja tienaa saman verran päivässä. Yhdyn tähän! Maailma on muuttunut eikä lapsia kannata kannustaa huonopalkkaisiin hommiin. Some on tätä päivää. Oma teininikin tienaa somella muutamassa päivässä sen, mitä itse korkeakoulutettuna saan koko kuukaudessa. Pistää todella miettimään myös omia elämänvalintoja.
Tuohan on hyvä jo ihan oppimismielessä.Kannustaa opiskelemaan ja tavoittelemaan paremmin palkattuja hommia.Kaupassa ainakin itse pääsin hyville tienesteille,mutta tein 5-7 päiväisiä viikkoja ja parhaimmillaan 12h vuoroja...(nuorena riitti virtaa samalla myös nauttia kesästä...)
Jos opiskelijalle kannettavaa ostamaan, kannattaa harkita käytettyä yritysläppäriä. On tehty sellaisista osista, että kestävät yleensä 5+ vuotta, kun nämä alle 600 euron kotiläppärit usein hajoavat 3 vuoden korvilla.
Tässä saat enemmän rahalle vastinetta, kuin ostamalla 500 euron päänsäryn Gigantista. Lisäksi, kannattaa kysellä vaikka paikallisista ATK liikkeistä, heillä saattaa olla joitakin käytettyjä myös myynnissä. Yleensä niistä ei raavita kummoisia voittoja, kunhan saa pois käsistä joskus lähes uloskantohintaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla yksi kommentoi, että some-vaikuttaja tienaa saman verran päivässä. Yhdyn tähän! Maailma on muuttunut eikä lapsia kannata kannustaa huonopalkkaisiin hommiin. Some on tätä päivää. Oma teininikin tienaa somella muutamassa päivässä sen, mitä itse korkeakoulutettuna saan koko kuukaudessa. Pistää todella miettimään myös omia elämänvalintoja.
Tuo Somevaikuttajahomma on vähän sama kuin ammatikseen nettipelaajana oleminen, eli raavasta työtä. Pitää osata tehdä sisältöä, joka kiinnostaa kohderyhmää ja se usein vaatii pitkällistä suunnittelua, toteutusta ja raavasta työtä. Ei se ole pelkästään sitä, että otat nätin selfien jossain rannalla ja laitat "Carpe Diem" kuvan alle.
Yhden tutun lapsikin teki harrastuksena nettipelausta ja pelasi tiimissäkin. Sai ihan hyviä tuloja, mutta lopetti, kun pelaaminen alkoi viedä 10 tuntia päivässä ja pääkoppa ja kroppa ei enää kestänyt sitä. Tuo 10 tuntia oli siis sitä, joka ei näkynyt minnekään ulospäin, vaan oli tiimiharjoituksia, kenttien tahkoamista, jne. Sitten ne somessa näkyvät jutut olivat jotain 1% siitä kokonaistyöstä. Ei sovi kaikille, ei edes useimmille. Pitkällä tähtäimellä parempi viettää aikaa vaikka marjassa ja saada samalla raitista ilmaa ja mielenrauhaa luonnosta.
Mulle maksettiin mansikkatilalla mansikoiden poimimisesta 3 euroa per kori. En muista tarkalleen paljonko se yksi täysi kori painoi, mutta poimin siellä noin neljä koria tunnissa (yhteen koriin meni siis noin vartti), joten tuntipalkka oli sellasta 12 e luokkaa. Se on jo teinille hyvä, paljon parempi kuin mitä esim. Mäkkärillä ja hesellä saa. Niissäkin olen molemmissa ollut töissä, ja noissa tuntipalkka on ekat puoli vuotta vähän päälle 8 euroa, toisin sanoen aivan paska. Sitten puolen vuoden jälkeen vasta nousi 10 e tuntipalkkaan, eli edelleen silloinkin mansikkatilalla tienaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi ei. Nyt jää uusin iphone saamatta.
Paremman läppärin haluaa lukio-opintoihin, abivuosi alkamassa.
Ap
Voi käyttää rahansa muuhun. Koulusta saa läppärin ilmaiseksi käyttöönsä. Meidän peruskoulussa kaikilla omat laitteet jo 3.luokalta lähtien.
Nuo koululaispalkat on pe*seestä. 90-luvulla sain 17-vuotiaana täsmälleen saman palkan kuin ne 19-vuotiaat työkaverit. Ihan samalla tavalla tein töitäkin, ehkä jopa enemmänkin kun yksikin seurusteleva pari oli vähän väliä jossain kuhertelemassa.