Politico: Facebook ja Instagram saattavat sulkeutua Euroopassa tänä kesänä
Alkakaapa ottamaan sieltä Facebookista ja Instagramista niitä muksujenne kuvia, biletyskuvia, hääkuvia ym. teille tärkeitä kuvia talteen, jos niistä ei teillä ole muualla kopioita. Kyse on mahdollisesti vain JOISTAKIN VIIKOISTA, kun FB ja IG sulkeutuvat eurooppalaisilta.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008932554.html
"Politicon mukaan Irlannin tietosuojaviranomainen ilmoitti torstaina EU:n muille kansallisille tietosuojaviranomaisille, että se estää Metaa lähettämästä käyttäjiensä tietoja Euroopasta Yhdysvaltoihin.
Päätös on vasta luonnos, mutta se saattaa viedä Metan mahdollisuudet siirtää laillisesti käyttäjädataa Yhdysvaltoihin. Muilla viranomaisilla on Politicon mukaan kuukausi aikaa päättää, miten ne ottavat kantaa Irlannin päätökseen. Jos EU:n tietosuojaneuvosto vahvistaa päätöksen, Meta ei voisi enää siirtää käyttäjädataa Yhdysvaltoihin.
Meta uhkasi jo alkuvuonna vuosiraportissaan, että Facebookin ja Instagramin käyttö voi loppua Euroopassa, jos EU ei taivu yhtiön tahtoon datan säilyttämistä koskevassa kiistassa."
Someposeeraus loppuu, turha kiukutella! Aika aikaa kutakin ja näyttää siltä, että tämä aikakausi nyt päättyy Euroopassa. Elämää on kuitenkin myös Facebookin ja Instagramin jälkeen. Itse asiassa jos tuo toteutuu, niin ihmisillä on vihdoinkin mahdollisuus elää taas oikeasti ja aidosti.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän olisi hyvä.
Instagram aiheuttaa nuorille ja miksi ei aikuisillekin todella paljon murhetta, ahdistusta ja paineita. Olen kuullut, että koulussa saattaa tulla kiusatuksi seuraajamäärän vähäisyydestä.
Lapset ja nuoret luulevat, että ig-pyllistelijät näyttävät livenä samalta kuin kuvissa.
Tarvitaanko me oikeasti somevaikuttajia?
Mielestäni hyvin sisäsiittoinen kuppikunta ja hyvin monella heistä on noussut neste päähän.Todella monelle yksinäiselle esim. Facebookin ryhmät on todella tärkeä some ja yhteydenpitoväline, etenkin korona-aikana. Ahdistaa jo ajatuskin, että menettäisin yhteyden kaikkiin niihin ihmisiin, jotka ei ole lähimpiä ystäviä mutta jotka olleet osa elämääni vuodesta 2007 lähtien.
Jos ne ei ole niin tuttuja että niille viitsii antaa puhelinumeronsa niin mitä niillä sitten tekee?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta omaan elämääni millään tavalla. En ole facebookissa enkä Instagramissa. Mulla on ihan oma elämä elettävänä. Ei kiinnosta kuka siellä pyllistää tai kertoilee jonnin joutavia juttujaan.
Melko surullista jos et kykene kuin ahtaasti näkemään somekanavat pyllistelykuvien levityspaikkoina. Itse olen somessa koska se on helpoin tapa verkostoitua muiden samoja lajeja harrastavien kanssa ympäri maailman. Yhteisössä on voimaa ja uskomaton määrä tietoa. Lisäksi esimerkiksi kasvattajapiireissä on usein mahdotonta saada kasvatukseen hyvätasoista Koiraa/kissaa jollet ole "piireissä". Suosituksia kysytään halusit tai et.
En näe somessa olevisen kaventavan elämääni, päinvastoin olen saanut roppakaupalla uusia ystäviä. Irl sekä virtuaalisia. Kaikki postaamatta ensimmäistäkään pyllistyskuvaa, itse asiassa voi olla vaikea löytää minusta kuvaa somesta ylipäänsä.
Toivottavasti tämä ei toteudu. FB on täynnä mm. itselleni tärkeitä vertaistukiryhmiä jne.
Ei käytä tätä palstaa lukuunottamatta somea, mutta en ymmärrä näitä ilkeitä ja vahingoniloisia kommentteja. Kenenkään ei ole pakko käyttää esim. Instagramia tai FB, mutta minun mielestäni jokainen käyttäköön niitä vapaasti jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivän paras uutinen. Toivottavasti toteutuu!
Oletko joku todella paha someaddikti, joka ei pääse somesta eroon muuten kuin hommat suljetaan? Ei kuulosta hyvältä. Kannatta hakea jotain apua.
Onks tää sitä jotain projisointia
No miksi muuten tästä olisi innoissaan kuin itsellä on tosi pahat ongelmat, josta ei pääse yli ilman tällaisia tilien sulkemisia. Mulla ei ole ongelmaa ja ihan yksi lysti suljetaanko vai eikö suljeta.
Harmi jos et näe näiden palveluiden aiheuttamaa ongelmaa laajemmin. Kun ihan vinkki, jotkut ihmiset osaavat miettiä myös omaa napaa pidemmälle.
No et kyllä todellakaan näe omaa napaasi pidemmälle, kun et yhtään osaa miettiä näiden palveluiden positiivisia puolia.
eri
Harmi.
Mulla on instagramissa kavereita, joiden kansa pidä yhteyttä vain siellä. Lisäksi se on ollut innokkaalle valokuvaajalle kiva alusta (Ja ei, yhtään persekuvaa ei löydy).
Facessa taas kuulun moniin harrastus- ja tukiryhmiin jotka ovat aika tarpeellisia hyvinvoinnilleni. (Ja ei, Facessakaan ei ole yhtään persekuvaa)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä ei toteudu. FB on täynnä mm. itselleni tärkeitä vertaistukiryhmiä jne.
Mitä ihmeen vertaistukiryhmiä? Ryhmiä someaddikteille 😂?
Jes! Kaikki nämä narsistiset alustat pois. Paranee mielenterveysongelmat samalla ja ihmiset alkavat elää eläimiään eikä vaan seuraa muita. Idiootit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen esim. paniikkihäiriö-, ahdistuneisuushäiriö- ja useassa OCD-tukiryhmässä. Että hihhihhhii vaan itsellesi.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän olisi hyvä.
Instagram aiheuttaa nuorille ja miksi ei aikuisillekin todella paljon murhetta, ahdistusta ja paineita. Olen kuullut, että koulussa saattaa tulla kiusatuksi seuraajamäärän vähäisyydestä.
Lapset ja nuoret luulevat, että ig-pyllistelijät näyttävät livenä samalta kuin kuvissa.
Tarvitaanko me oikeasti somevaikuttajia?
Mielestäni hyvin sisäsiittoinen kuppikunta ja hyvin monella heistä on noussut neste päähän.Todella monelle yksinäiselle esim. Facebookin ryhmät on todella tärkeä some ja yhteydenpitoväline, etenkin korona-aikana. Ahdistaa jo ajatuskin, että menettäisin yhteyden kaikkiin niihin ihmisiin, jotka ei ole lähimpiä ystäviä mutta jotka olleet osa elämääni vuodesta 2007 lähtien.
Kyllä. Itse en käytä FB:ta tai Instagramia, mutta ne ovat esim. vaikeavammaiselle ystävälleni tärkeitä yhteydenpitovälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi suljetaan Watsapp yms, myös tekstarit kielletään, sellaista on sensuuri.
Meta omistaa myös Whatsappin niin tottakai se sulkeutuu samalla kun Instagram ja Facebook.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla mm. kroonisesta kivuista kärsivien vertaistukiryhmät ja avh:n saaneiden vertaistukiryhmät. Sun ei ole pakko edelleenkään käyttää somea,mutta miksi muut eivät voisi niitä käyttää...
Eivät lopu. Ap lopettaa itse kiukuttelun ja naurattavan poseeraamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla mm. kroonisesta kivuista kärsivien vertaistukiryhmät ja avh:n saaneiden vertaistukiryhmät. Sun ei ole pakko edelleenkään käyttää somea,mutta miksi muut eivät voisi niitä käyttää...
Mä kuulun Facebookissa nivelrikkoryhmään sekä tekonivelleikattujen ryhmään. Näistä on saanut hyvin vertaistukea. Lisäksi paljon vinkkejä ennen tekonivelleikkauksiin menemistä sekä leikkauksista toipumisesta ja kuntoutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain paratiisisaarella oli kyltti, jossa luki "No we don´t have Wi-fi, please talk to each other!" Kannattaa muistaa millaista oli elämä ennen somea. Ei niin kurjaa kuin jotkut kännykkä kädessä syntyneet kuvittelee.
Hiljaista se ainakin oli meille jotka ei olla mitään seurapiiriperhosia. Olin aina yksin. Minulla on lapsia vain siksi kun löysin somesta itselleni puolison. Itseasiassa minulla ei ole ainuttakaan ex puolisoistani ilman somea eikä myöskään ainuttakaan ystävää. Inhoan baareja ja ihmisten täyttämiä paikkoja niin en olisi tavannut ikinä ketään. Olen opiskellut ja ennen aikuisikää ei niistäkään mitään kavereita tarttunut.
Olet saanut alapeukkuja, mutta minä ainakin ymmärrän, mitä tarkoitat.
Ajattelen niin, että alkukantainen "some" 2000-luvun alussa oli vielä aika positiivinen tekijä useimpien ihmisten elämässä. Minä olen tavannut pitkäaikaisimmat ystäväni wanhanaikaisilla keskustelufoorumeilla (harrastuksia koskevilla, ei millään Suomi24:n tai tämän tyylisillä anonyymipalstoilla siis), osan myös harrastusta koskevien blogien kautta, ja kun katson ystävieni nettituttavapiirejä, niin aika tiukassa nuo vanhat nettikaverit istuvat muillakin.
Siis nykypäivänä tuntuu jotenkin utopistiselta, että tapaat jonkun ihmisen keskustelupalstalla, ja olet sen kanssa kaveri vielä 20 tai 15 vuotta myöhemmin. Ensinnäkin, vaikka "some" on keskittynyt muutamalle isolle alustalle, tuntuu se paljon pirstaloituneemmalta kuin nykyään; ei ole mitään "meseä" mihin kaveriporukka kokoontuu, vaan yksi on Facebookissa, toinen Discordissa, kolmas lähinnä Twitterissä, ja neljänteen saa yhteyden vain sähköpostilla. Toiseksi keskustelu on jotenkin muuttunut tosi pintapuoliseksi aiheesta riippumatta - keskittymiskyky on monilla TikTok-videon pituinen, eikä kyllä itsellänikään se enää ole niin vahva kuin joskus muinoin. Kolmanneksi, nyky-somen ilmapiiri on monella tapaa vinksallaan. Vanhanaikainen "netiketti" oli, että nettituttavuuksien kanssa ei vängätä politiikasta eikä uskonnosta, koska siitä ei koskaan seuraa mitään hyvää. Itse noudatan tätä edelleen, mutta monen mielestä nykyään tuo periaate on itsessään paha. Koska jostain syystä ilmeisesti tuntemattomien kanssa tappelu ja ilkeily Twitterissä parantaa maailmaa.
Väittäisin, että vanhan ajan internetissä oli se hyvä puoli, että yksinäinen ihminen sai tuntea olevansa vähemmän yksin. Jokaiselle, tai ainakin melkein jokaiselle, löytyi se oma paikka, oma porukka. Nykyään tämä on paradoksaalisesti hyvin, hyvin vaikeaa, vaikka mahdollisuuksia "tavata" uusia ihmisiä pitäisi olla enemmän ja enemmän. Mutta suurin osa noista "mahdollisuuksista" on pelkkää epämääräistä melua ja kohinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos EU. Tarvitsen molempia työssäni.
No eipä ole kummoinen työ.
Onko moinen työ sulta pois?
ohis
Miksi olet noin innoissasi? Onko pahakin ongelma?