Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Politico: Facebook ja Instagram saattavat sulkeutua Euroopassa tänä kesänä

Vierailija
07.07.2022 |

Alkakaapa ottamaan sieltä Facebookista ja Instagramista niitä muksujenne kuvia, biletyskuvia, hääkuvia ym. teille tärkeitä kuvia talteen, jos niistä ei teillä ole muualla kopioita. Kyse on mahdollisesti vain JOISTAKIN VIIKOISTA, kun FB ja IG sulkeutuvat eurooppalaisilta.

https://www.hs.fi/talous/art-2000008932554.html

"Politicon mukaan Irlannin tietosuojaviranomainen ilmoitti torstaina EU:n muille kansallisille tietosuojaviranomaisille, että se estää Metaa lähettämästä käyttäjiensä tietoja Euroopasta Yhdysvaltoihin.

Päätös on vasta luonnos, mutta se saattaa viedä Metan mahdollisuudet siirtää laillisesti käyttäjädataa Yhdysvaltoihin. Muilla viranomaisilla on Politicon mukaan kuukausi aikaa päättää, miten ne ottavat kantaa Irlannin päätökseen. Jos EU:n tietosuojaneuvosto vahvistaa päätöksen, Meta ei voisi enää siirtää käyttäjädataa Yhdysvaltoihin.

Meta uhkasi jo alkuvuonna vuosiraportissaan, että Facebookin ja Instagramin käyttö voi loppua Euroopassa, jos EU ei taivu yhtiön tahtoon datan säilyttämistä koskevassa kiistassa."

Someposeeraus loppuu, turha kiukutella! Aika aikaa kutakin ja näyttää siltä, että tämä aikakausi nyt päättyy Euroopassa. Elämää on kuitenkin myös Facebookin ja Instagramin jälkeen. Itse asiassa jos tuo toteutuu, niin ihmisillä on vihdoinkin mahdollisuus elää taas oikeasti ja aidosti.

Kommentit (130)

Vierailija
61/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa. EU on tällä hetkellä ainut joka ottaa tosissaan yksityisyydensuojan internetissä.

Vierailija
62/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ylläolevaan lisäys, myös suomalaiset nettilehdet käyttää ihan samaa behaviour targeting mekanismia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joutuu poistumaan eu:n alueelta kyseinen yhtiö, niin toivottavasti poistaa palvelimilta eurooppalaisista kerätyn datan.

Vierailija
64/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ihan hyvää tehdäkin. Saisi aloittaa koko elämän ihan puhtaalta pohjalta kun some menneisyys katoaisi. Lisäksi ole huomannut että instagram vaikuttaa kulutuspäätöksiini todella paljon. Olen shoppaillut ihan järjettömästi ig:n aivopesemänä. Nyt vasta sen huomasin kun aloin voida kotonani huonosti ja aloin marittaa kaikkea ostamaani. Sisäinen tyhjyys lievittyi kun aloin saada kotiini tyhjää tilaa.

Vierailija
65/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas, jos se syy nyt on se, että tietoja menee jenkkeihin. Mitäpä lottootte, oliskohan niitä tietoja mennyt jo tähänkin asti, ja muuallekkin.  Se minkä nettiin laitat, se nettiin jää.  Kyllä jollain jenkkisoltulla on tylsää, jos joutuisi kahlaamaan esim. mun instan ja fb:n tiedot läpi. Suorastaan sääliksi käy, jos saa tietoja siitä, että on lemmikki, syntymäpäiväkin on joskus, iästä puhumattakaan.

Jep. Koira seisoo, koira makaa, paska luontokuva, villasukat, toiset villasukat, kato kyssäkaali! Kiehtovan salaista.... ja kaikki henkilötiedot, mitä siellä on, on sellaista yleistä tietoa johon pääsis muutenkin käsiksi.

Tämä ketju antaa loistavan tilaisuuden täsmentää mitä on data, jota Meta pitää hallussaan. Facebook ja muut sosiaaliset mediat käyttävät behaviour targeting mekanismia. Se tarkoittaa taas sitä, että käyttäjästä kerätään verkkokäyttäytymisen tallentavaa tietoa joka algoritmin avulla saa selville käyttäjästä yllättävän paljon. Kun dataan yhdistetään vielä paikannus ja puheentunnistus, on juuri sinun henkilöstäsi erittäin kattava tieto varastoituna. Minusta itsestäni käyttäytymiseen liittyvää tietoa keräävät yhtiöt tietävät huomattavasti enemmän, kuin mitä sinä tiedät minusta. Tämä onkin eräs syy, miksi tiedon säilyttämistä halutaan kontrolloida. Valitettavasti kerättyjen henkilötietojen käyttöä ei valvota riittävästi. Se, mihin kaikkeen sinun persoonastasi kerättyä tietoa käytetään onkin toinen tarina. Joka kerta, kun avaat internetin tieto sinusta täydentyy.

Kaikkien jotka aina kiljuu "mulla ei ole mitään salattavaa, viekää vaan tietoni" sietäisi lukea ja myös ymmärtää tämä lukemansa teksti.

Vierailija
66/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain paratiisisaarella oli kyltti, jossa luki "No we don´t have Wi-fi, please talk to each other!" Kannattaa muistaa millaista oli elämä ennen somea. Ei niin kurjaa kuin jotkut kännykkä kädessä syntyneet kuvittelee.

Vierailija
67/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain paratiisisaarella oli kyltti, jossa luki "No we don´t have Wi-fi, please talk to each other!" Kannattaa muistaa millaista oli elämä ennen somea. Ei niin kurjaa kuin jotkut kännykkä kädessä syntyneet kuvittelee.

Hiljaista se ainakin oli meille jotka ei olla mitään seurapiiriperhosia. Olin aina yksin. Minulla on lapsia vain siksi kun löysin somesta itselleni puolison. Itseasiassa minulla ei ole ainuttakaan ex puolisoistani ilman somea eikä myöskään ainuttakaan ystävää. Inhoan baareja ja ihmisten täyttämiä paikkoja niin en olisi tavannut ikinä ketään. Olen opiskellut ja ennen aikuisikää ei niistäkään mitään kavereita tarttunut. 

Vierailija
68/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No paljon vähemmän oli yhteydessä tai tiesi muiden tekemisistä, kun välimatka on tosi pitkä. Minun veljentyttäret asuvat eri puolella Suomea ja olen seurannut heidän elämäänsä facebookissa, viestitellään Messengerissä yhdessä ja laitetaan myös viestejä Whatspissa. Olen tosi paljon tykännyt, että heidän elämäänsä on voinut seurata myös somen kautta. 

Vierailija
69/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Saavatpahan somettajat keksiä muutakin tekemistä, kuin sitä älypuhelimen tuijottamista.

Samaa mieltä.

Vierailija
70/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nähdä aiheuttaako tämä ahdistusta some riippuvaisissa 🤔

Vierailija
71/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suljin Facebook-tilini viime vuoden vaihteessa, eikä ole ollut ikävä takaisin. Mitta tuli täyteen sen pinnallisuuden, disinformaation jakamisen, öyhötyksen ja yleisen typeryyden kanssa, missä kaikki asialliset, hyvin ja faktoilla argumentoidut kommentit hukkuivat "kaikesta kaiken tietävien" setien ja tätien mölinän alle.

Some on harvinaisen turha ja ihmisiä tyhmentävä keksintö. Ymmärrän sen käytön toki esim. työnhaussa ja kontaktien luomisessa, tapahtumien järjestämisessä ja vaikkapa kiinnostavien, kehittävien yhteisöjen luomisessa, mutta muuten se rappeuttaa ja saa voimaan pahoin.

Vierailija
72/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että, jos noin käy! Someprinsessat joutuvat oikeisiin töihin! 🤣

Olisi tuolla sekin vaikutus, että ulkonäköpaineet ym. somen luomat ahdistukset vähenisivät valtavasti.

Tuolla on myös valtava merkitys yritykselle sillä valtaosa yrityksistä käyttää somea mainostamiseen. Joiden yritysten markkinointi perustuu lähes kokonaan somemarkkinointiin. 

Vierailija
73/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samapa tuo minulle. Se on vain sellaista ajanvietettä. Luultavasti siirtyisin käyttämään jotain muuta, en vielä tiedä mitä. Joka tapauksessa mitään korvaamatonta en menettäisi, vaikka tilini häipyisi taivaan tuuliin. Kaikki tärkeä ja henkilökohtainen on aivan muualla kuin somessa.

Vierailija
74/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viranomaissäätelyä tarvitaan, koska alustat ovat perusluonteeltaan täysin monopolistisia, joten käytännössä ei ole olemassa normaalissa liiketoiminnassa vallitsevaa kilpailutilannetta, missä kuluttaja voisi valita vastuullisen ja käyttäjän yksityisyyttä kunnioittavan vaihtoehdon. Vaihtoehdoiksi jää joko liittyä tai olla liittymättä. Asia, mitä Zuckiksen kaltaiset narsistit kieltäytyvät hyväksymään.

Nimenomaan tämä! Jotta alustoista olisi jotain iloa, niiden pitää pystyä tappamaan kilpailu täysin. Jos puolet on yhdessä ja toinen puoli toisessa somessa, kukaan ei ole missään. Joten ensimmäinen voi jatkaa kuraansa mistään välittämättä.

Tai sitten eri alustojen pitää pystyä kommunikoimaan keskenään, vähän kuin eri sähköpostipalveluntarjoajat, tai puhelinyhtiöt pystyvät.

Vierailija
75/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, olin jo muutenkin miettimässä että häivyn FB:stä.

Vierailija
76/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi ihan hyvää tehdäkin. Saisi aloittaa koko elämän ihan puhtaalta pohjalta kun some menneisyys katoaisi. Lisäksi ole huomannut että instagram vaikuttaa kulutuspäätöksiini todella paljon. Olen shoppaillut ihan järjettömästi ig:n aivopesemänä. Nyt vasta sen huomasin kun aloin voida kotonani huonosti ja aloin marittaa kaikkea ostamaani. Sisäinen tyhjyys lievittyi kun aloin saada kotiini tyhjää tilaa.

No huh huh. Tarvitse tosiaan jotain apua. En ole ikinä ostanut mitään Instagramin vaikutuksesta tai muunkaan somen vaikutuksesta. 

Vierailija
77/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa. EU on tällä hetkellä ainut joka ottaa tosissaan yksityisyydensuojan internetissä.

Eikä ota. EU on yksityisyyden vihollinen.

Juuri EU on koko ajan luomassa kaikenmaailman poliisivaltio systeemejä.

Vierailija
78/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Boomereille tiedoksi, että VPN on keksitty. Me sisällöntuottajat emme menetä töitämme. N21

VPN ei auta mitään, jos kerätään henkilötiedot ja jos sun pitää todistaa henkilöllisyytesi. Ne palvelut katsoo niiden tietojen perusteella sut eurooppalaiseksi ja estää sua käyttämästä palvelua, vaikka käyttäisit mitä VPN:iä.

Edelleen, emme jää työttömäksi koska VPN on olemassa. N21

Mutta ainakin minulta vaadittiin Instagram-tiliä tehdessä todentaminen puhelinnumerolla. Kyllähän se näkee, mistä maasta puhelinnumerot ovat.

Puhelinnumeroita nyt voi luoda missä vaan ja mihin vaan.

Vierailija
79/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

YES!!!!!!!!

Vierailija
80/130 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viranomaissäätelyä tarvitaan, koska alustat ovat perusluonteeltaan täysin monopolistisia, joten käytännössä ei ole olemassa normaalissa liiketoiminnassa vallitsevaa kilpailutilannetta, missä kuluttaja voisi valita vastuullisen ja käyttäjän yksityisyyttä kunnioittavan vaihtoehdon. Vaihtoehdoiksi jää joko liittyä tai olla liittymättä. Asia, mitä Zuckiksen kaltaiset narsistit kieltäytyvät hyväksymään.

Nimenomaan tämä! Jotta alustoista olisi jotain iloa, niiden pitää pystyä tappamaan kilpailu täysin. Jos puolet on yhdessä ja toinen puoli toisessa somessa, kukaan ei ole missään. Joten ensimmäinen voi jatkaa kuraansa mistään välittämättä.

Siksi siis viranomaisen täytyy olla portinvartija. Tuskin kukaan haluaisi ostaa lääkkeitäkään torikauppiaalta epämääräisessä nyssykässä?

Tossa itänaapurissa olis tuollainen järjestelmä. Se epäonnistui aika pahasti!