Pääkirjoitus: Koska Helsinki aidosti herää muuttotappioonsa?
Helsingin on aika pohtia mitä on tehty väärin ja miten ongelmat voidaan korjata. Muuten koko kaupunki näivettyy.
https://www.helsinginuutiset.fi/paakirjoitus-mielipide/4710485
Kommentit (1019)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kaikki löytyy kyllä kaikista Suomen suuremmista kaupungeista, mutta ehkä ihan kävelymatkan päässä. Siis Turku, Tampere, Kuopio, Lahti, Hämeenlinna, lappeen Ranta, Vaasa,...
lahti ei kuulu tuohon listaan.
Kyllä se kuuluu, kun itse asun seudulla. Varsinkin kirpputoreja löytyy. Lisäksi Lahti on käytännössä myös Helsingin nukkumalähiö.
nimenomaa. nukkuma lähiö ei siis palveluja runsain mitoin.
ex-lahtelainen
En tiedä mitä palveluja kaipaat, olen löytänyt kaikki palvelut ihan hyvin.
nykylahtelainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole tehty väärin. Helsinki ei näivety. Tänne mahtuu vain rajallinen määrä ihmisiä. Ne rikkaimmat. Loput menevät ympäryskuntiin.
Paitsi nyt ne rikkaat menee sinne kehyskuntiin ja tänne jää työttömät ja muut tukien varassa olevat.
hienoa.
miten saan tukea että pääsen muuttamaan 5000€ vuokra kämppään kamppiin? asun nyt kehyskunnassa 800€ vuokrakämpässä.
Kukaan järkevä ei halua asua Kampissa metroaseman suuaukossa.
Todella moni haluaisi asua Kampissa jos se vain olisi taloudellisesti mahdollista.
Ysärin Kampissa olisin voinut asua, nykyisessä Kampissa en missään tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on mukavaa asua. Hyvät palvelut ja paljon tekemistä. Tulee välillä valinnan vaikeus kun on monta kiinnostavaa menoa samalle päivälle. Kärkeen nostaisin urheilumahdollisuudet, kirpputorit+second hand shopit, toimiva julkinen liikenne, lukuisat uimarannat, kauppakeskukset, tapahtumat kaiken ikäisille, kouluvaihtoehtoja lapsille, leikkipuistot tiuhassa ja kesäruoka lapsille, monikulttuurisuus ja erilaisuuden kunnioituksen.
Nämä kaikki löytyy kyllä kaikista Suomen suuremmista kaupungeista, mutta ehkä ihan kävelymatkan päässä. Siis Turku, Tampere, Kuopio, Lahti, Hämeenlinna, lappeen Ranta, Vaasa,...
lahti ei kuulu tuohon listaan.
Siis millai ei?
toimiva julkinen liikenne, lukuisat uimarannat, kauppakeskukset, monikulttuurisuus ja erilaisuuden kunnioitus.
Näitä ei mielestäsi ole?
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on vanha pieru.
Nyt on elämä muualla Suomessa.
Me muutimme Savoon jo 5 vuotta sitten ja se oli paras päätös ikinä.
Hesassa on käyty kerran lähtömme jälkeen.Lapset käyvät pienessä kyläkoulussa.
Kun tulimme tänne, oli heti tunne että, olemme tulleet KOTIIN.
Tämä on totta. Helsingissä ekat 30 vuotta. Oli hyvää aikaa vielä 90-luvulla. Sitten alkoi tulemaan vierasperäistä sakkia vain olemaan. Nykyään Kuopiossa ja ai että on rauhallista ja tilaa. Upea kaupunki ja löytyy ihan kaikki paitsi enää puuttuu se verkkokauppa. Kallavesi on todella upea.
Vierailija kirjoitti:
Kantasuomalaiset lähtee ja somalialaisia koneinsinöörejä tulee tilalle. Onnea vaan Helsinkiin, tirsk 🤭
ja onhan Jussi ja Sebastiankin tulleet helsinkiläisten iloksi, joo, saa pitää ja toivomme etteivät takaisin tulisi
Vierailija kirjoitti:
Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.
Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.
Miksi tätäkin faktaa piti alapeukuttaa? Edes Tampere ei kykene tuottamaan tarpeeksi laajaa kulttuuritarjontaa, jotta sinne haluaisin muttaa.
Siihen on kyllä herätty mutta keksitään kaikenlaisia syitä kuten koronan takia opiskelijat eivät tulleet ja ihmiset muuttivat mökille vakituisesti, ja koronan takia ei uskallettu ostaa asuntoakaan ja koronan takia kaikki pikkuliikkeet kuolivat ja Forumkin on puolityhjä ja Stocka konkassa, ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
nimenomaa. nukkuma lähiö ei siis palveluja runsain mitoin.
ex-lahtelainen
Et osaa arvostaa Lahtea, koska olet sieltä kotoisin. Mutta itse olenkin syntynyt ja elänyt nuoruuteni Vantaalla.
Lahdessa ei ole mitään sellaista vikaa, jota ei Vantaalla jo olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on mukavaa asua. Hyvät palvelut ja paljon tekemistä. Tulee välillä valinnan vaikeus kun on monta kiinnostavaa menoa samalle päivälle. Kärkeen nostaisin urheilumahdollisuudet, kirpputorit+second hand shopit, toimiva julkinen liikenne, lukuisat uimarannat, kauppakeskukset, tapahtumat kaiken ikäisille, kouluvaihtoehtoja lapsille, leikkipuistot tiuhassa ja kesäruoka lapsille, monikulttuurisuus ja erilaisuuden kunnioituksen.
Nyt on jo aika rapsakkaa huumoria. Ai vaikka Lappeenrannasta tai Vaasasta löytyy paljon tapahtumia ja julkinen liikenne? Jep..
Vierailija kirjoitti:
Siihen on kyllä herätty mutta keksitään kaikenlaisia syitä kuten koronan takia opiskelijat eivät tulleet ja ihmiset muuttivat mökille vakituisesti, ja koronan takia ei uskallettu ostaa asuntoakaan ja koronan takia kaikki pikkuliikkeet kuolivat ja Forumkin on puolityhjä ja Stocka konkassa, ja niin edelleen.
Tulevina vuosina nähdään oliko kyse koronan aiheuttamasta poikkeuksesta vai pysyvämmästä ilmiöstä.
Tervejalkainen ei noissa pienemmissä kaupungeissa edes tarvitse julkista liikennettä. Pyöräillen tai kävellen on aikaisemmin perillä, kuin pääkaupunkiseudun julkisilla kulkuneuvoilla.
Vierailija kirjoitti:
Teille maaseudulla asuville jotka väitätte, että siellä saa samat palvelut, niin fakta on ettei saa.
Ei minulle käy mikä tahansa ravintola, tai mikä tahansa kulttuuritarjonta. Helsinki on AINOA paikka Suomessa, jossa on edes vähän valinnan varaa. Tämä on valitettava fakta ja siksi tämä Helsingin tuhoaminen ahdistaa minua. Ei minulla ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa pois Suomesta.
No se juuri kuihduttaa sen että ihmiset kuten sinä muuttavat sieltä! Ole se muutos ja kulttuuriyleisö sitten! Käy niissä kahviloissa ja putiikeissa ja museoissa. Ei asuminen maksa yhtään vähemmän jos muutat vaikka Lontooseen sen kulttuuritarjonnan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on jo aika rapsakkaa huumoria. Ai vaikka Lappeenrannasta tai Vaasasta löytyy paljon tapahtumia ja julkinen liikenne? Jep..
Ravintola- ja kulttuuritarjonta tuohon päälle niin ero kasvaa vielä merkittävästi suuremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevina vuosina nähdään oliko kyse koronan aiheuttamasta poikkeuksesta vai pysyvämmästä ilmiöstä.
No nyt se näkyy jo että ei ollut.
Eikös Helsingistä ole tulossa se uusi biisikin "Ghetto vasten ghettoa pum pum!" 😆🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätäkin faktaa piti alapeukuttaa? Edes Tampere ei kykene tuottamaan tarpeeksi laajaa kulttuuritarjontaa, jotta sinne haluaisin muttaa.
Koska käyt kuitenkin vain kahdessa samassa baarissa ja yhdessä pizzeriassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään ei ole tehty väärin. Helsinki ei näivety. Tänne mahtuu vain rajallinen määrä ihmisiä. Ne rikkaimmat. Loput menevät ympäryskuntiin.
Paitsi nyt ne rikkaat menee sinne kehyskuntiin ja tänne jää työttömät ja muut tukien varassa olevat.
hienoa.
miten saan tukea että pääsen muuttamaan 5000€ vuokra kämppään kamppiin? asun nyt kehyskunnassa 800€ vuokrakämpässä.
Kukaan järkevä ei halua asua Kampissa metroaseman suuaukossa.
Todella moni haluaisi asua Kampissa jos se vain olisi taloudellisesti mahdollista.
Ysärin Kampissa olisin voinut asua, nykyisessä Kampissa en missään tapauksessa.
Jep, mutta todella moni muu haluaisi asua ihan siellä nykyisessäkin. Asunnot ovat järkyttävän kalliita ja silti menevät kuin kuumille kiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt se näkyy jo että ei ollut.
Kerro lisää, lähdeviitteiden kera mieluiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se juuri kuihduttaa sen että ihmiset kuten sinä muuttavat sieltä! Ole se muutos ja kulttuuriyleisö sitten! Käy niissä kahviloissa ja putiikeissa ja museoissa. Ei asuminen maksa yhtään vähemmän jos muutat vaikka Lontooseen sen kulttuuritarjonnan perässä.
Helsingin hintataso ei ole ongelma. Koen suurimmalsi ongelmaksi sen, että koko kaupunki on remontissa loputtomien rakennustyömaiden ja liikennehankkeiden kanssa. Luontoa tuhotaan ja rakennetaan rumia halpoja alueita joihin ei edes tiedetä keitä sinne muuttaa. Kaupungin pitäisi kehittyä omalla painollaan miten kaupunkilaiset haluaa, eikä gryndereiden ahneuden mukana.