Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

24% amerikkalaisista tienaa yli sata tonnia vuodessa - moniko suomessa?

Vierailija
06.07.2022 |

Niin.

Kommentit (324)

Vierailija
241/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessako ilmainen terveydenhoito ja ilmainen koulutus? Maksan kuukaudessa veroja noin 1200e eli maksan vuodessa veroja noin 14 000e-15 000e, olen aina ajatellut että minulle terveydenhoito ja koulutus maksaa sen verran mitä minä veroja maksa eli minulle koulutus ja terveydenhoito maksaa vuosittain tuon 14 000e-15 000e.

Tarkkaa määrää verojeni määrästä en tiedä kun en tiedä paljon polttoaineesta menee veroa mutta keskimäärin suomalaiset maksaa palkastaan veroja noin 50% jota kutsutaan kokonaisveroasteeksi.

No kyllä niillä verovaroilla kustannetaan muutakin kuin terveydenhuoltoa ja koulutusta. Maan infra esimerkiksi.

Kyllä mutta nyt on puhe siitä mitä se itse veronmaksaja hyötyy siitä että se maksaa veroja.

Mitä se veronmaksaja hyötyy niistä maksamistaan veroeuroista?

Minä henkilökohtaisesti olen hyötynyt siten, että olen saanut koulutuksen ja tukea opintojen aikana. Kaupungin infra ja julkinen liikenne toimii. Vanhempainvapaat. Kuuloa uhkaavan sairauden hoitaminen ilman konkurssia.

Ystäväni kohdalla esimerkiksi omaishoidontuki on ollut iso apu, että on voinut pienipalkkaisena hoitaa omaa lastaan.

Minä olen hyötynyt vain siten että olen saannut koulutuksen, olen saannut käydä muutaman kerran terveystarkastuksessa ja että tiet pidetään kunnossa.

Maksan noista asioista joka kuukausi lähes 2000e ja se on minusta aivan liikaa.

No, itse joskus saamapuolella olleena mua ei haittaa maksella yli tonnia veroja, koska se voi auttaa jotakuta muuta elämään hädän hetkellä helpompaa elämää. Mun mielestä tämä systeemi on huomattavasti parempi, kuin se, jossa ihmisten pitää yrittää joukkorahoituksella saada rahat kasaan, ettei koti lähde alta, kun pitää maksaa sairaalalaskuja. Saa ihmiset säilyttää jonkin verran yksityisyyttä ja omanarvontuntoa.

Verojen maksaminen on ihan hyvä asia suomessa mutta ongelma suomessa on se että verorahat laitetaan ihan vääriin kohteisiin. Verorahoilla pitäisi ensissijaisesti auttaa niitä ihmisiä ketkä on heikossa asemassa esimerkiksi sairauden takia, miksi täällä suomessa ei saada edes terveydenhuoltoa kuntoon vaikka maksamme veroja tosi paljon?

Työttömiä pitää auttaa verovaroin eikä siinäkään mitää väärää ole.

Ehkä se suurin kysymys on että minne suomessa ne verorahat menee kun veroja me maksamme todella paljon.

Vierailija
242/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä tehdään paljon pidempää työviikkoa, ja lomaa on yleisesti 10 päivää vuodessa. Jos elämä on tuollaista, niin sietää siitä nyt saada edes rahaa. Itse en tuollaista elämää haluaisi millään palkalla.

Suomessa on paljon lomaa mutta ei mitaan tekemista. Usassa voi vapaa-aikansa viettaa naapurissa meren rannalla ihan kuin olisi lomalla. Voi lentaa viikonlopuksi Kanadaan kalastelemaan. Paljon enemman huvittelumahdollisuuksia ja tekemista.

Suomalaisten on lennettava kauas ulkomaille edes saadakseen vahan lampoa ja erilaista maisemaa.

Suomessahan nimenomaan on vaikka mitä tekemistä helposti saavutettavissa, ilman valtavia ruuhkia ja muita hidasteita. Vaikka asuisi maan suurimmassa kaupungissa, myös luontoon pääsee tyyliin ratikalla. Niin ne näkemykset eroavat. ;)

Ratikkaan raahaat surfboardin ja kassillisen hiekkaleluja ja toisen aurinkorasvoja, good luck.

Tasapaisessa mantymetsassahan ei kylla paljon kamppeita tarvitse. Helsinki on pikkukaupunki Amerikan mittakaavassa.

Noinko ilkeäksi ja pahantuuliseksi sitä muuttuu siellä ihmeellisessä maassa. :) voit ihan rauhassa tykätä USA:sta enemmän ja ihan kiinnostavaa kuulla että miksi, mutta kovin hyvää kuvaa et käytökselläsi anna juuri nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessako ilmainen terveydenhoito ja ilmainen koulutus? Maksan kuukaudessa veroja noin 1200e eli maksan vuodessa veroja noin 14 000e-15 000e, olen aina ajatellut että minulle terveydenhoito ja koulutus maksaa sen verran mitä minä veroja maksa eli minulle koulutus ja terveydenhoito maksaa vuosittain tuon 14 000e-15 000e.

Tarkkaa määrää verojeni määrästä en tiedä kun en tiedä paljon polttoaineesta menee veroa mutta keskimäärin suomalaiset maksaa palkastaan veroja noin 50% jota kutsutaan kokonaisveroasteeksi.

No kyllä niillä verovaroilla kustannetaan muutakin kuin terveydenhuoltoa ja koulutusta. Maan infra esimerkiksi.

Kyllä mutta nyt on puhe siitä mitä se itse veronmaksaja hyötyy siitä että se maksaa veroja.

Minä henkilökohtaisesti olen hyötynyt siten, että olen saanut koulutuksen ja tukea opintojen aikana. Kaupungin infra ja julkinen liikenne toimii. Vanhempainvapaat. Kuuloa uhkaavan sairauden hoitaminen ilman konkurssia.

Ystäväni kohdalla esimerkiksi omaishoidontuki on ollut iso apu, että on voinut pienipalkkaisena hoitaa omaa lastaan.

Minä olen hyötynyt vain siten että olen saannut koulutuksen, olen saannut käydä muutaman kerran terveystarkastuksessa ja että tiet pidetään kunnossa.

No, itse joskus saamapuolella olleena mua ei haittaa maksella yli tonnia veroja, koska se voi auttaa jotakuta muuta elämään hädän hetkellä helpompaa elämää. Mun mielestä tämä systeemi on huomattavasti parempi, kuin se, jossa ihmisten pitää yrittää joukkorahoituksella saada rahat kasaan, ettei koti lähde alta, kun pitää maksaa sairaalalaskuja. Saa ihmiset säilyttää jonkin verran yksityisyyttä ja omanarvontuntoa.

Mita yksityisyytta suomalaisilla on kun hyvin tienaavien palkat julkaistaan SANOMALEHDESSA, sen pitaisi olla yksityisasia.

Toinen kamaluus on etta voi ottaa selvaa onko naapurin auto ostettu kateisella vai rahoituksella, taas ei kuulu napureille.

Vierailija
244/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mita yksityisyytta suomalaisilla on kun hyvin tienaavien palkat julkaistaan SANOMALEHDESSA, sen pitaisi olla yksityisasia.

Toinen kamaluus on etta voi ottaa selvaa onko naapurin auto ostettu kateisella vai rahoituksella, taas ei kuulu napureille.

Vaihdoit puheenaihetta. Alunperin puhuttiin siitä, että jos lapsi sairastuu tai elämä muuten potkii, ei tarvitse lähteä kerjuulle. Apu ei riipu siitä miten hyvin onnistuu vetoamaan tunteisiin ja miten paljon kehtaa pyytää. Hienotunteisempi systeemi siinä mielessä. Eri

Vierailija
245/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä tehdään paljon pidempää työviikkoa, ja lomaa on yleisesti 10 päivää vuodessa. Jos elämä on tuollaista, niin sietää siitä nyt saada edes rahaa. Itse en tuollaista elämää haluaisi millään palkalla.

Suomessa on paljon lomaa mutta ei mitaan tekemista. Usassa voi vapaa-aikansa viettaa naapurissa meren rannalla ihan kuin olisi lomalla. Voi lentaa viikonlopuksi Kanadaan kalastelemaan. Paljon enemman huvittelumahdollisuuksia ja tekemista.

Suomalaisten on lennettava kauas ulkomaille edes saadakseen vahan lampoa ja erilaista maisemaa.

Suomessahan nimenomaan on vaikka mitä tekemistä helposti saavutettavissa, ilman valtavia ruuhkia ja muita hidasteita. Vaikka asuisi maan suurimmassa kaupungissa, myös luontoon pääsee tyyliin ratikalla. Niin ne näkemykset eroavat. ;)

Ratikkaan raahaat surfboardin ja kassillisen hiekkaleluja ja toisen aurinkorasvoja, good luck.

Tasapaisessa mantymetsassahan ei kylla paljon kamppeita tarvitse. Helsinki on pikkukaupunki Amerikan mittakaavassa.

Noinko ilkeäksi ja pahantuuliseksi sitä muuttuu siellä ihmeellisessä maassa. :) voit ihan rauhassa tykätä USA:sta enemmän ja ihan kiinnostavaa kuulla että miksi, mutta kovin hyvää kuvaa et käytökselläsi anna juuri nyt.[/quote

En ole yhtaan pahantuulinen, sinua taitaa karvas totuus kirpaista. Suomessa on tylsaa, turha sita on kiertaa tai kaunistella.

Vierailija
246/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amarikkalaisten palkansaajien mediaanitulot on n.  41000 dollari / vuosi ja jos otetaan laskuihin mukaan kokopäiväistä työtä tekevät, on mediaanitulot n. 55000 dollaria / vuosi.

Eli puolet palkansaajista asettuu noiden lukujen alapuolelle ja puolet yläpuolelle.

Ottaen huomioon asumisen kalleuden isoissa kaupungeissa, terveydenhuollon ja koulutusjärjestelmän ym. eroavaisuudet Suomeen, on mediaanitulot aika matalat minun mielestäni.

Toki pienituloisille on USA:ssa vieläkin pienemmät verot kuin Suomessa, mutta siitäkin huolimatta.

Vierailija
247/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoit puheenaihetta. Alunperin puhuttiin siitä, että jos lapsi sairastuu tai elämä muuten potkii, ei tarvitse lähteä kerjuulle. Apu ei riipu siitä miten hyvin onnistuu vetoamaan tunteisiin ja miten paljon kehtaa pyytää. Hienotunteisempi systeemi siinä mielessä. Eri

Luuletko, että lapsen

sairastuessa Amerikassa pitää lähteä kerjuulle? Saa lähteä, koska kerjäämistä eli rahoituksen järjestämistä omin keinoin ei ole kielletty. Lapset hoidetaan aina.

Vierailija
248/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinko ilkeäksi ja pahantuuliseksi sitä muuttuu siellä ihmeellisessä maassa. :) voit ihan rauhassa tykätä USA:sta enemmän ja ihan kiinnostavaa kuulla että miksi, mutta kovin hyvää kuvaa et käytökselläsi anna juuri nyt.[/quote

En ole yhtaan pahantuulinen, sinua taitaa karvas totuus kirpaista. Suomessa on tylsaa, turha sita on kiertaa tai kaunistella.

Sinulla on täällä tylsää. Minulla taas ei ole, vaan todennäköisesti monessa muussa paikassa olisi kun minulle mieluisten asioiden teko ei olisi niin helppoa kuin Suomessa.

Vaan jos et ole pahantuulinen ja silti kirjoitat tuolla tyylillä niin ihmettelen kovasti miten kirjoitat pahalla päällä

Vierailija
249/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, että lapsen

sairastuessa Amerikassa pitää lähteä kerjuulle? Saa lähteä, koska kerjäämistä eli rahoituksen järjestämistä omin keinoin ei ole kielletty. Lapset hoidetaan aina.

No sehän on hienoa, jos teillä on sosialistinen terveydenhuolto lapsille, muu olisikin kammottavaa. Tarvitseeko aikuisen sairastujan lähteä kerjuulle?

Vierailija
250/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin otsikon hutaisemalla - aivot näki sen muodossa  "24% amerikkalaisista painaa yli sata tonnia..."

Tuon jo melkein uskoisin.

Vierailija
251/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä on verrata amerikkalaisten palkkoja suomalaisten palkkoihin?

Ostovoima on asia mikä on tärkeää ja suomessa ostovoima on surkea, siitä saamme kiittää korkeita veroja ja korkeita hintoja.

Amerikassa on parempi ostovoima kuin suomessa.

Vierailija
252/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on kesälomaa kai noin 1 viikko, jos ollenkaan.

Vierailija
253/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yes John Finland bad

Vierailija
254/324 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos EU olisi USA, ja Suomessa korkeakoulutus maksullinen, niin palakt olisi 50-100t sijainnista riippuen.

Vierailija
255/324 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun useilla on iso palkka, niin nousevat esim. asuntojen hinnat. Kaliforniasta, jos olet ostanut 2008 omakotitalon 350'000€, niin olet luultavasti myynyt sen tänä vuonna 1,2 miljoonalla. Jää vähän käyttö rahaa, kun muuttaa vuokralle. Keskivuokra Yhdysvalloissa on noin 2000$, mutta voi tuollaisella myynti voitolla mennä asumaan hieman paremmin kuin keskimääräisen vuokran asuntoon, Kaliforniassa tuolla hinnalla ei vuokraa kuin todella surkean kämpän.

Vierailija
256/324 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos EU olisi USA, ja Suomessa korkeakoulutus maksullinen, niin palakt olisi 50-100t sijainnista riippuen.

Jos opiskelee yliopistossa vähänkään sellaista alaa minkä tutkinnolla tekee edes jotakin, niin opiskelu maksaa 30'000-60'000€ vuodessa. Vaikka olisi olisi 100'000€ tulot, niin opintolainoja joutuu maksamaan melko pitkään.

Vierailija
257/324 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pilkku väärässä paikassa eli 2,4%

Vierailija
258/324 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelee yliopistossa vähänkään sellaista alaa minkä tutkinnolla tekee edes jotakin, niin opiskelu maksaa 30'000-60'000€ vuodessa. Vaikka olisi olisi 100'000€ tulot, niin opintolainoja joutuu maksamaan melko pitkään.

Mun lapsi aloittaa syksyllä opinnot UCLAssa. In State Tuition kaikissa UC yliopistoissa on $13,804 vuodessa. Toki asuminen maksaa lisäksi, mutta ei se ole ilmaista Suomessakaan. Pieni-ja keskituloiset( joihin 100 000 tienaavat kuuluu) saavat kyllä opiskeluun kaikenlaisia stipendejä ja heistä ei juuri kukaan maksa koko lukukausimaksuja.

Vierailija
259/324 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoit puheenaihetta. Alunperin puhuttiin siitä, että jos lapsi sairastuu tai elämä muuten potkii, ei tarvitse lähteä kerjuulle.

Amerikkaan kuuluu tietty vapaus. Jos pelkää sairauksia, voi ottaa vakuutuksen. Täällä Suomessa minä olen joutunut rahoittamaan sosialistista terveydenhoitoa 20 vuotta, vaikka en ole tarvinnut sitä.

Vierailija
260/324 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amarikkalaisten palkansaajien mediaanitulot on n.  41000 dollari / vuosi ja jos otetaan laskuihin mukaan kokopäiväistä työtä tekevät, on mediaanitulot n. 55000 dollaria / vuosi.

Eli puolet palkansaajista asettuu noiden lukujen alapuolelle ja puolet yläpuolelle.

Ottaen huomioon asumisen kalleuden isoissa kaupungeissa, terveydenhuollon ja koulutusjärjestelmän ym. eroavaisuudet Suomeen, on mediaanitulot aika matalat minun mielestäni.

Toki pienituloisille on USA:ssa vieläkin pienemmät verot kuin Suomessa, mutta siitäkin huolimatta.

Erot koulutuksessa ja terveydenhuollossa kompensoituvat verotuksessa. Ne eivät siis liity bruttotuloihin. Erot asumisen yms. kalleudessa taas näkyvät purchasing power -indeksissä, joten sitä ei tarvitse arvuutella. Ero on 10 %.