Lapsi lentokoneessa
Eilen lentokoneessa parivuotias lapsi huusi kuin olisi jäseniä rikottu. Koneen laskeutumisvaihe kesti puolisen tuntia, ja lapsi rääkyi kuin tapettava. Ilmeisesti hänen korviinsa sattui, ja se on voimakas ja erittäin kauhea tunne.
Mitä mahtaa liikkua niiden vanhempien päässä, jotka vievät avuttomat lapsensa sellaiseen helvettiin?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista myös tullut eteen koneessa, äidit vaihtelee paskavaippoja ihan matkustamossa ja sitten huutelee työntekijöille, että ota tää paskavaippa. Tällaisia matkustajia. Vaipan vaihtopaikka on koneen vessa ja siellä on roskis. Mutta tällaisia ihania juntteja siellä palvelemme kuulkaa päivästä toiseen. Ihmisillä ei mitään tapoja, varsinkaan suomalaisilla. Ulkomaalaiset matkustajat eivät ole koskaan sanoneet että otapas tämä paskavaippa että just vaihdoin tässä kun muut syövät. Ulkomaalaisilla on muutenkin paremmat käytöstavat kuin näillä metsäläissuomalaisilla. Kamalaa junttikansaa.
Lentoemo
Viime lennolla olin maksanut ylimääräistä ikkunapaikasta niin viereen istunut äiti kovaan ääneen valitti lapselleen että nyt ei päästy ikkunapaikalle kun täti istuu siinä. Lapsi ei ollut pahoillaan vaan äiti. Kuvitteliko hän että luovutan paikan hänelle vaikka olisi itsekin voinut varata maksusta paikan jos se oli hänelle niin tärkeä.
Oliko tilanne siis sellainen, että sinulta kysyttiin voitko vaihtaa paikkaa, ja vastasit ei, ja tähän todettiin ok ja se selitettiin lapselle. Vai oliko tilanne sellainen, että paikan vaihtamattomuutta päivitettiin koko lento ja sinua kohtaan käyttäydyttiin selvästi ikävästi? Ensimmäinen nimittäin on ihan normaalia vuorovaikutusta ja elämää, seuraava sen sijaan tosi ikävää käytöstä ja ymmärrän kyllä että sellainen harmittaa.
Minä olen joskus kysynyt paikan vaihtoa, kun olemme miehen kanssa joutuneet eri puolille ja lapsen olisi hyvä olla molempien välissä (siis ihan vessassa käynnit yms. helpottuu). Mutta olen olettanut, että se otetaan ihan kysymyksenä johon voi vastata ei ja that's it. Kun kaikille ikkunapaikka tai paikka ylipäätään ei ole tärkeä, ellei nyt satu jossain business luokassa olemaan.
Ei kysytty vaan päiviteltiin asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Pöh, millä Neukkukoneella te lensitte? Ei nykykoneissa enää normaalit tärykalvot puhkeile ihmisiltä.
Jos korvissa silti tuntuu paineentunnetta, niin lapselle vaikka pillillä juotavaa, imeväisikäinen rinnalle laskeutumisen ajaksi.
Koneen ilmanpaine tasataan 3km korkeudelle. Korkeammalla tarvitaan happinaamaria pidempiaikaiseen olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista myös tullut eteen koneessa, äidit vaihtelee paskavaippoja ihan matkustamossa ja sitten huutelee työntekijöille, että ota tää paskavaippa. Tällaisia matkustajia. Vaipan vaihtopaikka on koneen vessa ja siellä on roskis. Mutta tällaisia ihania juntteja siellä palvelemme kuulkaa päivästä toiseen. Ihmisillä ei mitään tapoja, varsinkaan suomalaisilla. Ulkomaalaiset matkustajat eivät ole koskaan sanoneet että otapas tämä paskavaippa että just vaihdoin tässä kun muut syövät. Ulkomaalaisilla on muutenkin paremmat käytöstavat kuin näillä metsäläissuomalaisilla. Kamalaa junttikansaa.
Lentoemo
Viime lennolla olin maksanut ylimääräistä ikkunapaikasta niin viereen istunut äiti kovaan ääneen valitti lapselleen että nyt ei päästy ikkunapaikalle kun täti istuu siinä. Lapsi ei ollut pahoillaan vaan äiti. Kuvitteliko hän että luovutan paikan hänelle vaikka olisi itsekin voinut varata maksusta paikan jos se oli hänelle niin tärkeä.
Oikein ylimääräistä maksoit ikkunapaikasta. 🤣 Yritä vähän parempaa, pystyt kyllä.
Niin, tuommoisilla pihille se saattaa tulla yllätyksenä.
Maksullisen ikkunarivin lisäksi olet keksinyt vielä, että muut ovat pihejä. 🤩
Kannattaa lopettaa, kun et tiedä mistä puhut. Tietämättömän kanssa on turha jankata.
Ja nyt on generoitu vielä tietämättömät ihmisetkin! 💪🏻
Toisten kommenteista vaan paljastuu ettei ole matkusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persaukisten ongelmia. Ei ole huutavia kertoja bisnesluokassa.
Jos olisit siellä reissannut niin tietäisit, että on niitä kuule sielläkin. Kaksi vauvankoppapaikkaa on Finnairin laajarunkokoneiden businessluokassakin.
Sad but true :( eikä pelkästään Finnairilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pieni lapsi osaa nielemällä ja nenää puristelemalla tasata paineita. Ihan järkyttävää touhua.
Ei osaakaan, jos lapsen vanhemmat eivät ole opettaneet.
Mutta heti, kun lapsi on riittävän vanha, että ymmärtää puhetta, se on vanhempien tehtävä opettaa lastaan.
Lapset ovat itseasiassa yllättävänkin älykkäitä ja osaavia, jos vain vanhempi ymmärtää opettaa lapselleen elämässä tärkeitä asioita.
Ja senhän näkee jo aamiaispöydässä, miten vanhemmat ovat lastaan opettaneet.
Jos hyvin, niin jo 3-4 -vuotias osaa voidella leipänsä ihan itse, jos huonosti, niin ei osaa vielä 7 -vuotiaanakaan.
Kannattaisikohan vanhempien opettaa lastaan kunnolla sen sijaan, että keskittyy siihen älypuhelimeensa, ja jättää lapsensa tarpeet huomiotta.
Jos ei osaa/välitä pitää huolta lapsestaan, silloin olisi parempi olla tekemättä lapsia, eli käytä ehkäisyä, jos harrastat penetratiivista seksiä.
Lensin kerran yksin ja vieressäni istunut mies kysyi, voisinko vaihtaa vaimonsa kanssa paikkaa. Tajusin onneksi kysyä, että missä tämä rouva istuu. Paikka oli keskipaikka. En vaihtanut ja sanoin syyksi, etten halua istua keskipaikalla. Jos olisi ollut reunapaikka, olisi se käynyt tietysti. Mies murjotti koko kolmen tunnin lennon tätä....
Mä istun aina käytäväpaikalla, jos mahdollista. Siinä on ilmavampaa ja pääsee helpommin liikeelle. Tämä on erityisen tärkeää, jos vieressä on vieraita ihmisiä. Joskus tietysti ne vieressä istuvat voi olla rasittavia. Tyttö 16v. istui käytävän toisella puolen yksin kerran ja vieressä sattui olemaan vanha isä ja keski-ikäinen poika ryyppäämässä. Sinänsä olivat asiallisia, mutta sitä vessassa ravaamista, kun olutta meni. Yölennolla tyttö yritti nukkua ja 15min välein piti väistää. Ei kehdannut sanoa, että voisivatko vaihtaa sillai paikkoja, että hän saisi istua ikkunan vieressä nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset suihkukoneen on sen verran hyvin paineistettu, että nuo korvaongelmat on melkein historiaa.
Käsittääkseni 2-vuotiaalla on ihan samanlainen oikeus lentomatkailun kuin ketjun ap:llakin. Toki olisi suotavaa, että lasta tuettaisiin ja koetettaisiin tyynnytellä tunnekuohun tullen.
Oikeus toki, mutta mitä järkeä? Tuskin 2v muistaa reissusta mitään. Sitäpaitsi lentokoneista saa esim. Sellasia mukeja joissa on jotkut tyynyt? joilla voi tasata painetta... ainakin joskus ennen sain itse sellaiset kun olin lapsi.
Ei kai sitä 2-vuotiasta mukaan oteta siksi, että se saa mukavia muistoja. 😆 2-vuotiaan kiintymyssuhteelle vaan ei tee hyvää, että hän joutuu huoltajistaan eroon yli viikonlopuksi, ja siksi juniori pakataan lomareissulle lähtiessä reissuun mukaan.
No voi hellanlettas!
Jaahas, sadistista on ottaa tenava reissuun mukaan ja oikein jättää se jonnekin mummolaan viikoksi pyörimään. Nyt tiedetään tämäkin. 🤣 Ihan tutkitusti sillä mukaanottamisella tulee kuitenkin tasapainoisempia ja onnellisempia lapsia. Ehkä heidän ei sitten aikuisena tarvitse purkaa pahaa oloaan keksimällä ilkeitä tarinoita nettipalstoilla.
Molemmat lapseni ovat olleet lentokoneessa ekan kerran jo parin kuukauden ikäisinä, heti kun vaan itse olin toipunut synnytyksestä ja sai passin vauvalle. Matkustimme lentokoneella siksi, koska toinen vanhempani asuu paikassa, mihin on muutaman tunnin lentomatka. Ihmisillä siis voi olla muitakin syitä lentämiseen, ja jopa syy ottaa lapset mukaan, kuin pelkkä rantalomailu turistirysässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pieni lapsi osaa nielemällä ja nenää puristelemalla tasata paineita. Ihan järkyttävää touhua.
Ei osaakaan, jos lapsen vanhemmat eivät ole opettaneet.
Mutta heti, kun lapsi on riittävän vanha, että ymmärtää puhetta, se on vanhempien tehtävä opettaa lastaan.
Lapset ovat itseasiassa yllättävänkin älykkäitä ja osaavia, jos vain vanhempi ymmärtää opettaa lapselleen elämässä tärkeitä asioita.
Ja senhän näkee jo aamiaispöydässä, miten vanhemmat ovat lastaan opettaneet.
Jos hyvin, niin jo 3-4 -vuotias osaa voidella leipänsä ihan itse, jos huonosti, niin ei osaa vielä 7 -vuotiaanakaan.
Kannattaisikohan vanhempien opettaa lastaan kunnolla sen sijaan, että keskittyy siihen älypuhelimeensa, ja jättää lapsensa tarpeet huomiotta.
Jos ei osaa/välitä pitää huolta lapsestaan, silloin olisi parempi olla tekemättä lapsia, eli käytä ehkäisyä, jos harrastat penetratiivista seksiä.
Lapset kyllä käyttäytyvät koneessa kuten vanhemmat ja vieruskaveritkin. Jos vanhemmat pelkäävät lentämistä, niin tarttuuhan se tenaviinkin. Jos lentäminen on taas hauska kiva juttu niin se on sitä tenavillekin. Ja nukkuvat vauvat eivät kyllä herää nousun ja laskun aikaankaan, joten se siitä korvakivusta.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat lapseni ovat olleet lentokoneessa ekan kerran jo parin kuukauden ikäisinä, heti kun vaan itse olin toipunut synnytyksestä ja sai passin vauvalle. Matkustimme lentokoneella siksi, koska toinen vanhempani asuu paikassa, mihin on muutaman tunnin lentomatka. Ihmisillä siis voi olla muitakin syitä lentämiseen, ja jopa syy ottaa lapset mukaan, kuin pelkkä rantalomailu turistirysässä.
Kyllä kuule olisi autolla pitänyt teidän ensimmäiset vuodet pitänyt reissata, kun muuten ap:lle tulee paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi ollut vaivattomampaa järjestää asia niin, että vanhempasi olisi matkustanut luoksesi?
Vierailija kirjoitti:
Todella! Kertoo aika paljon kommentoijista, että ainut mieleen juolahtava syy lentomatkailulle on lomamatka.
Useimpien lasten korviin ei muuten satu, ja reaktiota ei tiedä ennen kuin kokeilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoemo
Oikein ylimääräistä maksoit ikkunapaikasta. 🤣 Yritä vähän parempaa, pystyt kyllä.
Niin, tuommoisilla pihille se saattaa tulla yllätyksenä.
Maksullisen ikkunarivin lisäksi olet keksinyt vielä, että muut ovat pihejä. 🤩
Kannattaa lopettaa, kun et tiedä mistä puhut. Tietämättömän kanssa on turha jankata.
Ja nyt on generoitu vielä tietämättömät ihmisetkin! 💪🏻
Toisten kommenteista vaan paljastuu ettei ole matkusteltu.
Ja nyt matkustusketjuun generoit ihmiset, jotka eivät ole matkustelleet ja yrittävät vielä epätoivoisesti piilottaa sen. 😛 Oikeasti, ootko koskaan tehnyt kenestäkään mukavia oletuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran töissä, saavuimme Helsinki-Vantaalle. Sääliksi kävi yhtä pientä tyttöä. Hänen isänsä oli aivan kännissä, oli yksin tuon lapsen kanssa. Katsoin kun lähtivät, olisi pitänyt tehdä lastensuojeluilmoitus asiasta, isä oli niin humalassa että hoippui platalla. Lapsi oli ehkä joku 4-vuotias. Järkyttävää katseltavaa.
Lentoemo
Olen käsittänyt, ettei kännisiä päästetä lennolle ja teidän hommanne olisi huolehtia siitä, ettei matkustaja juo itseään edesvastuuttomaan kuntoon lentomatkan aikana.
Hei näsäviisastelija, tuleppas itse koneeseen töihin, katsotaan miten suoriudut.
Eikös se turvallisuus ole matkustamohenkilökunnan tärkein tehtävä? Tuliko varoitusta, jos ei matkustajalle niin sinulle töiden ja turvallisuuden laiminlyönnistä?
Ei tullut varoitusta, koko miehistö näki kaikki tapahtumat, en ole yksin koneessa töissä. Emme käsittele siellä asioita yksilönä vaan miehistönä. En ollut yksin vastuussa asiasta. Tule koneeseen töihin kun kerran osaat hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi ollut vaivattomampaa järjestää asia niin, että vanhempasi olisi matkustanut luoksesi?
Mistä lähtien se lasten kanssa lentomatkailu on jotenkin erityisen vaivalloista? Pieni lapsi muutaman tunnin lennolla, vaihtaa vaipan kentällä niin pärjää hyvin saapumiskentälle. Mahtuu koppaan nukkumaan ja tuon ikäinen nukkuu enimmän aikaa kuitenkin. Hyvin helppoa reissaamista. Vaikeinta on saada pienestä lapsesta otettua kelvollinen passikuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran töissä, saavuimme Helsinki-Vantaalle. Sääliksi kävi yhtä pientä tyttöä. Hänen isänsä oli aivan kännissä, oli yksin tuon lapsen kanssa. Katsoin kun lähtivät, olisi pitänyt tehdä lastensuojeluilmoitus asiasta, isä oli niin humalassa että hoippui platalla. Lapsi oli ehkä joku 4-vuotias. Järkyttävää katseltavaa.
Lentoemo
Olen käsittänyt, ettei kännisiä päästetä lennolle ja teidän hommanne olisi huolehtia siitä, ettei matkustaja juo itseään edesvastuuttomaan kuntoon lentomatkan aikana.
Hei näsäviisastelija, tuleppas itse koneeseen töihin, katsotaan miten suoriudut.
Eikös se turvallisuus ole matkustamohenkilökunnan tärkein tehtävä? Tuliko varoitusta, jos ei matkustajalle niin sinulle töiden ja turvallisuuden laiminlyönnistä?
Ei tullut varoitusta, koko miehistö näki kaikki tapahtumat, en ole yksin koneessa töissä. Emme käsittele siellä asioita yksilönä vaan miehistönä. En ollut yksin vastuussa asiasta. Tule koneeseen töihin kun kerran osaat hommat.
Ja koko miehistö salli yksissätuumin jonkun humaltua huonoon kuntoon, eikä kukaan keskeyttänyt tarjoilua? Etkä näe asiassa mitään pahaa moitittavaa, eikö edes purseri pitänyt palaveria? Infositteko kapteenia, harkitsitteko välilaskua? Jätitte lapsen heitteille? Eikö yhtään edes hävetä? Mikä yhtiö?
Lähdön ja laskeutumisen ajaksi pitää kiinnittää vyö ja se kiukuttaa lapsia usein. Korvissa paineenvaihtelu tuntuu erityisesti laskeuduttaessa eikä sitä pysty ennustamaan etukäteen, jopa nuhattomalla (oireettomalla), voi olla korva tukossa ja aiheuttaa kipua laskussa. Siinä kohtaa ei oikein voi tehdä mitään muuta kuin odottaa maahanpääsyä ja toivottavasti korva sitten jossain vaiheessa "poksahtaa auki" ilman suurempia vammoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentoemo
Tervetuloa koneeseen töihin, saattaisit yllättyä millaista työ on kovassa kiireessä. Tervetuloa.
Ja koko miehistö salli yksissätuumin jonkun humaltua huonoon kuntoon, eikä kukaan keskeyttänyt tarjoilua? Etkä näe asiassa mitään pahaa moitittavaa, eikö edes purseri pitänyt palaveria? Infositteko kapteenia, harkitsitteko välilaskua? Jätitte lapsen heitteille? Eikö yhtään edes hävetä? Mikä yhtiö?
Antakaa niille pienille lapsille Orodropsit korviin ennen lentoa niin ei satu. Reilu tunti enne nousua korviin niin ei ole ongelmaa. Ja muuten lapsille viihdykettä ja syötävää niin kyllä pärjäätte.
Jos olisit siellä reissannut niin tietäisit, että on niitä kuule sielläkin. Kaksi vauvankoppapaikkaa on Finnairin laajarunkokoneiden businessluokassakin.