Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi lentokoneessa

Vierailija
06.07.2022 |

Eilen lentokoneessa parivuotias lapsi huusi kuin olisi jäseniä rikottu. Koneen laskeutumisvaihe kesti puolisen tuntia, ja lapsi rääkyi kuin tapettava. Ilmeisesti hänen korviinsa sattui, ja se on voimakas ja erittäin kauhea tunne.

Mitä mahtaa liikkua niiden vanhempien päässä, jotka vievät avuttomat lapsensa sellaiseen helvettiin?

Kommentit (193)

Vierailija
181/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset suihkukoneen on sen verran hyvin paineistettu, että nuo korvaongelmat on melkein historiaa.

Käsittääkseni 2-vuotiaalla on ihan samanlainen oikeus lentomatkailun kuin ketjun ap:llakin. Toki olisi suotavaa, että lasta tuettaisiin ja koetettaisiin tyynnytellä tunnekuohun tullen.

Oikeus toki, mutta mitä järkeä? Tuskin 2v muistaa reissusta mitään. Sitäpaitsi lentokoneista saa esim. Sellasia mukeja joissa on jotkut tyynyt? joilla voi tasata painetta... ainakin joskus ennen sain itse sellaiset kun olin lapsi. 

Mukit ei auta. Apteekista saa paineentasauskorvatulppia, käytän itsekin. Nimeltään EarPlanes.

Vierailija
182/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pienikin lapsi osaa ilmaista sen, että olo ei ole hyvä, toki ne konstit on eri kuin aikuisilla, eikä lapsi välttämättä osaa paikallistaa kipua, mutta jos lapsi vaikuttaa itkuiselta aina vain laskussa, niin useampi vanhempi osaa päätellä, mistä on kyse.

Montako korvasärkyä mielestäsi lapsen pitää antaa kärsiä ja itkeä ennen kuin vanhempi osaa päätellä, mistä on kyse?

Miksi lapsen pitäisi antaa kärsiä?

Miksei sille voi tarjota niitä helpotuskeinoja?

Eivät taida helpotuskeinot auttaa. Jos auttaisivat, niin lapset eivät kirkuisi lentokoneessa tuskasta laskujen aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pienikin lapsi osaa ilmaista sen, että olo ei ole hyvä, toki ne konstit on eri kuin aikuisilla, eikä lapsi välttämättä osaa paikallistaa kipua, mutta jos lapsi vaikuttaa itkuiselta aina vain laskussa, niin useampi vanhempi osaa päätellä, mistä on kyse.

Montako korvasärkyä mielestäsi lapsen pitää antaa kärsiä ja itkeä ennen kuin vanhempi osaa päätellä, mistä on kyse?

Eivät taida helpotuskeinot auttaa. Jos auttaisivat, niin lapset eivät kirkuisi lentokoneessa tuskasta laskujen aikana.

Mistä tiedät ettei auta? Tai mistä yleensäkään tiedät, että lapset kirkuu juuri korvakivun takia? Lapsi voi kirkua myös väsymystä, nälkää tai ihan vaan sitä että pitää olla paikallaan. Paineen tunne korvassa voi myös olla lapselle uusi asia mitä lapsi pelästyy, vaikkei se varsinaisesti sattuisikaan, ja siksikin lapsi voi itkeä.

Oikein käytettynä keinojen pitäisi auttaa. Jos ei, niin korvalääkäri voi muutenkin olla jees.

Vierailija
184/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyiset suihkukoneen on sen verran hyvin paineistettu, että nuo korvaongelmat on melkein historiaa.

Käsittääkseni 2-vuotiaalla on ihan samanlainen oikeus lentomatkailun kuin ketjun ap:llakin. Toki olisi suotavaa, että lasta tuettaisiin ja koetettaisiin tyynnytellä tunnekuohun tullen.

Oikeus toki, mutta mitä järkeä? Tuskin 2v muistaa reissusta mitään. Sitäpaitsi lentokoneista saa esim. Sellasia mukeja joissa on jotkut tyynyt? joilla voi tasata painetta... ainakin joskus ennen sain itse sellaiset kun olin lapsi. 

Mukit ei auta. Apteekista saa paineentasauskorvatulppia, käytän itsekin. Nimeltään EarPlanes.

Minulla auttoi nuo Mikki Hiiri-mukit. Käytin viimeksi ollessani jo koululainen. Oli jännää kuunnella ääniä niiden läpi.

Vierailija
185/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin valitsisin rauhallisen lennon ja sitten vaikka nousujen ja laskujen ajan kuuntelisin huutoa.

Minä minä minä minä!

Sinä kuuntelet huutoa. Mitä väliä sinun kuuntelemisillasi on? Lapsiha kärsii helvetillisestä kivusta. Etkö sitä pysty älyämään, kun puhut vaan siitä, mitä sinä "mieluumin kuuntelet".

Suurin osa palstan kommenteista on kyllä ollut tätä, että ei haluta kuunnella sitä pikkulasten huutoa lentomatkan ajan ja sen vuoksi tulisi kieltää lasten kanssa lentäminen. Helvetillinen kipu on kyllä liioittelua. Jos sattuu olemaan herkkäkorvainen lapsi, jolle sattuu enemmän niin varmasti seuraavalle lennolle vanhemmat osaavat ottaa mukaan korvatipat yms. Nykyään tilanne on ihan eri kun sekä koneet että hoitokeinot ovat kehittyneet.

Jaa että on "helvellinen kipu" liioittelua? Sinä et sitten ole koskaan lentokoneessa korvasärkyä kohdannut. Minä olen ihan aikuisiällä. Meinasi itku tulla minultakin. Se on yksi järkyttävimmistä tuskista, mitä olen kokenut. Jos joskus sinä joudut kärsimään - mitä en toivo - niin rohkenen väittää, ettet sen jälkeen pikkulasta lentokoneeseen vie kuin hätätilanteessa. 

Ja isompanano sen saman lapsen voi sitten viedä, vaikka edelleen kärsisi tuosta "helvetillisestä kivusta" lentokoneessa? Vai mitä oikein tarkoitit? Meillä on periaate, että kivusta ei tarvitse kärsiä pikkulasten, isompien lasten eikä aikuistenkaan, vaan sitä hoidetaan ja ehkäistään.

Vierailija
186/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, mun tyttäreni on matkustanut 4 kk:n ikäisestä saakka, aluksi 2 krt vuodessa kun matkustettiin ulkomailta Suomeen tapaamaan perhettä. Poikani on matkustanut 2 vuotiaasta saakka lentokoneella. Ei ole kumpikaan ikinä itkenyt lennolla! Tytär sai vauva iässä tuttipullosta. Taaperona sai pillimehua. Poikani sai syödä tikkaria ekoilla lennoillaan. Nykyään matkustetaan Business lennoilla, ja meidän lapsista 5 ja 7v ei juurikaan kuulu ääniä kun keskittyvät katsomaan leffoja. Korkeintaan sen verran puhuvat, että vastaavat kysymyksiin ja kiittävät ruoasta.

Vierailija
187/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 3v ja 1v lapset. Ei tulis mieleenkään lentää ulkomaille "lomalle" heidän kanssaan :D tämän ikäisinä eivät edes itse saisi ulkomaanmatkailusta oikein mitään irti, paljon järkevämpää ja kaikille osapuolille stressittömämpää lähteä lomalle sitten, kun lapset on isompia, esim 7v ja 9v.

Ei kaikilla ole pointtina se, että jotkut pikkuvauvat tai taaperot saisivat lomamatkoista irti jotenkin jotain hienoa. Vaan kun heitä ei voi yksinkään kotiin jättää. Jos sinullakin olisi niiden 1-ja 3-vuotiaiden lisäksi ne 7-ja 9-vuotiaat, niin ehkä haluaisit heitä viedä lomamatkalle, jos se olisi mahdollista.

Vierailija
188/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täysin keksittyähän tuo onkin. Olen lentänyt kymmeniä kertoja lasteni kanssa, ja ehkä kerran tai kaksi on sattunut lentokoneeseen lapsi, joka on valittanut korviaan. Annoin viimeksi purkkaa tällaiselle lapselle ja valitus loppui siihen. Mitään tuskasta kirkumiseen en ole koskaan törmännyt.

Vierailija
189/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutinen minulle tuo paineistuksen muuttuminen niin ettei korvat poksahtele :D . Tai sitten mulla on sattunut joka kerta joku viallinen kone koska joka lennolla menee korvat lukkoon ihan samalla tavalla kuin aina ennenkin. Pari viikkoa sitten viimeksi oli edestakainen lento välilaskuilla ja kaikissa neljässä eri koneessa sama efekti.

Vierailija
190/193 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ole ikinä edes lentänyt?

Ollaan lennetty säännöllisesti lasten kanssa ja ilman, eikä todellakaan ole näkynyt matkustamossa mitään tuskasta kirkuvia lapsia. Joskus muutaman kerran on ollut lapsia, joka on ihmetellyt että korvat menee lukkoon, mutta nekään ei tosiaan itkeneet.

Vierailija
191/193 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uutinen minulle tuo paineistuksen muuttuminen niin ettei korvat poksahtele :D . Tai sitten mulla on sattunut joka kerta joku viallinen kone koska joka lennolla menee korvat lukkoon ihan samalla tavalla kuin aina ennenkin. Pari viikkoa sitten viimeksi oli edestakainen lento välilaskuilla ja kaikissa neljässä eri koneessa sama efekti.

Eiköhän se "vika" ole sinussa eikä koneissa. Koneet on tosiaan kehittyneet, mm. Dreamlineriahan mainostettiin alkuun nimenomaan tällä ominaisuudella, että ilmanpaine voidaan siellä pitää suurempana kuin ns. normikoneissa ja matkustaminen on mukavampaa. Muut valmistajat toki tulivat perässä aika pian.

Vierailija
192/193 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi antaa jotain naimia jossa nielemistä tulee ja opastaa nenän paineluun. on keinoja kyllä. Lapsi pitää valmistella ja rauhoittaa aktiivisesti nousuun ja laskuun.

Vierailija
193/193 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle voi antaa jotain naimia jossa nielemistä tulee ja opastaa nenän paineluun. on keinoja kyllä. Lapsi pitää valmistella ja rauhoittaa aktiivisesti nousuun ja laskuun.

Pillimehu on hyvä.