Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liiallinen pituuskasvu 7-v. tytöllä

Huolestunut4171
06.07.2022 |

Tuleva ekaluokkalainen kävi eilen terveystarkastuksessa ja pituus oli pompannut aiemmalta +2sd-käyrältä vieläkin ylemmäs, pituus nyt 140 cm, ja punaista hälyttää käyrät. Terkkari kyseli onko muita murrosiän merkkejä, ei onneksi, vielä. Paino normaali ja eikä se käyrä ole pompannut.

Onko muilla kokemusta liiallisesta pituuskasvusta tämän ikäisillä? Onko lapsi otettu tutkimuksiin, onko mitään löytynyt ja onko aloitettu jotain jarrutushoitoa?

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni liiallista pituuskasvua jarrutetaan tytöillä nimenomaan käynnistämällä puberteetti ennenaikaisesti. Kuukautisten alkamisen jälkeen pituuskasvu hidastuu ja loppuu pian kokonaan.

Kuukautisten alkaminen ennenaikaisesti, ennen 12 vuoden ikää kasvattaa rintasyövän riskiä.

Höpönpöpön.

11-12v. on nykyään mitä yleisin ikä kuukautisten alkamiseen.

Meidän luokalla 2000-luvun alussa jo melkein kaikilla tytöillä oli kuukautiset kuudennen luokan alkaessa. Itselläni ne alkoi vasta seiskaluokan alkaessa, kun olin juuri täyttänyt 13v.

Mitä sittein vaikka se olisi yleistä, että kuukautiset alkaa ennenaikaisesti? Se tarkoittaa, että useammalla tytöllä on isompi riski rintasyöpän.

Vierailija
42/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko lapselle on tullut pituutta lisää viimeisen vuoden aikana, viimeisen neuvolan ja kouluuntulotarkistuksen välillä? Tytär kasvaa myös ylimmällä käyrällä ja on ollut molemmin puolin sitä aina. Nyt menossa ekalle ja mittauksissa 135cm mutta ei ihmetelty kun vanhemmatkin on pitkiä. En huolestuisi jos ei pituutta ole tullut viimeisen vuoden aikana suhteessa paljon enemmän kuin aikaisemmin. Mikäli huolestuttaa, kannattaa käydä tutkimuksissa juurikin sen vuoksi ettei ole mitään sairautta mikä kiihdyttää kasvamista. En antaisi mitään estolääkkeitä vielä näin nuorille.

Edelliselle vierailijalla vastaus "Ja onhan tuo nyt vähän ongelmallista, että tyttö 7v on kuutosluokkalaisten kokoinen" Ei kai se koululuokka määrää lasten pituutta, eikös ne geenit ja ravinto määrää ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon näyttävämpi nainen on pitkä ja hoikka kuin lyhyt ja leveä. Ihan vain sille joka väitti 170 senttisiä amazoneiksi 😂

Vierailija
44/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen haittaa kasvupyrähdyksestä on? Itse olin 7-vuotiaana jo opettajaani pidempi, rinnat alkoivat kasvaa 9-vuotiaana ja kuukautisen alkoi 11-vuotiaana. Silti musta tuli ihan normaali 173 cm pitkä nainen. Eipä tuosta koskaan mitään haittaa ollut tai no toki ärsytti olla kaikkia muita pidempi ja aina luultiin vanhemmaksi kuin mitä olin mutta se tasoittui sitten kun muu kasvoivat perässä. Ja ne kasvukivut oli kyllä helvetilliset.

Vierailija
45/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä olin samanlainen ja alettiin suunnitella jarrutushoitoa. ONNEKSI vanhempani kieltäytyivät siitä. Noilla hoidoilla oli ainakin omassa nuoruudessani paljon sivuvaivuktuksia ja riskejä. En tiedä ono enää, mutta jos tuollaista suunnitellaan, tutustukaa kunnolla siihen mitä hoidot voivat aiheuttaa. Kasvoin toki luokkani pisimmäksi, mutta nykyisin kadulla olen nähnyt paljon minuakin pidempiä naisia, arviolta ovat olleet hätyyttelemässä 190-200 cm. 

Tytöillä ne hoidot tarkoittaa murrosiän käynnistämistä ennenaikaisesti hormonihoidolla, mikä on kuulemma melko kauheaa. Ei sellaiseen kannata ryhtyä kevein perustein vaan ainoastaan jos on terveyden kannalta välttämätöntä.

ne vaarat eivät liity  siihen, vaan hormonilääkityksiin

Vierailija
46/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähentäkää syömistä. Kun energiaa tulee paljon, niin keho voi laittaa sen vaikka kasvuun. Energiansaannin vähentäminen taas hidastaa kasvua.

Miksi alapeukut?

Vierailija
47/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, kyse on normaalista vaihtelusta. Jotkut kasvavat +2-käyrällä, eihän sitä käyrää muuten olisi. Onko taas ongelma siinä, että on tyttölapsi? Miksi tyttö ei saisi olla pitkä? Kuinka pitkiä te vanhemmat olette?

Ei kukaan mies huoli jotain 170cm amazonia

Ei kai niille manleteille kukaan mitään tarjonnutkaan?

Vierailija
48/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen haittaa kasvupyrähdyksestä on? Itse olin 7-vuotiaana jo opettajaani pidempi, rinnat alkoivat kasvaa 9-vuotiaana ja kuukautisen alkoi 11-vuotiaana. Silti musta tuli ihan normaali 173 cm pitkä nainen. Eipä tuosta koskaan mitään haittaa ollut tai no toki ärsytti olla kaikkia muita pidempi ja aina luultiin vanhemmaksi kuin mitä olin mutta se tasoittui sitten kun muu kasvoivat perässä. Ja ne kasvukivut oli kyllä helvetilliset.

Ai normaaliko, 10cm keskiverto naista pidempi

Vierailija
49/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

terkkari kysyi pituuskäyrien hälyyttämisen jälkeen murrosiän merkeistä siksi, että epäillään että lapsen  murrosikä viivästyy ja sen vuoksi hänestä kasvaa liian pitkä. Hoidot aikaistaisivat murrosikää.

Vierailija
50/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähentäkää syömistä. Kun energiaa tulee paljon, niin keho voi laittaa sen vaikka kasvuun. Energiansaannin vähentäminen taas hidastaa kasvua.

V* tun idiootti, mee pois täältä.

Kertoisitko, miksi olen idiootti? En väärässäkään ole, ravinto ihan oikeasti vaikuttaa kasvuun.

Vierailija
51/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni liiallista pituuskasvua jarrutetaan tytöillä nimenomaan käynnistämällä puberteetti ennenaikaisesti. Kuukautisten alkamisen jälkeen pituuskasvu hidastuu ja loppuu pian kokonaan.

Kuukautisten alkaminen ennenaikaisesti, ennen 12 vuoden ikää kasvattaa rintasyövän riskiä.

Höpönpöpön.

Meidän luokalla 2000-luvun alussa jo melkein kaikilla tytöillä oli kuukautiset kuudennen luokan alkaessa. Itselläni ne alkoi vasta seiskaluokan alkaessa, kun olin juuri täyttänyt 13v.

Mitä sittein vaikka se olisi yleistä, että kuukautiset alkaa ennenaikaisesti? Se tarkoittaa, että useammalla tytöllä on isompi riski rintasyöpän.

Ennenaikaisista kuukautisista puhutaan, jos kuukautiset alkaa 8v tai nuorempana.

Tästä keskustelusta on suuri riski saada aivosyöpä, kun lukee ihan älyttömiä kommentteja.

Vierailija
52/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuinka pitkiä olitte itse tuon ikäisenä ?

Neuvolakortista näkee

Vierailija
53/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon näyttävämpi nainen on pitkä ja hoikka kuin lyhyt ja leveä. Ihan vain sille joka väitti 170 senttisiä amazoneiksi 😂

Paras on kuitenkin sellainen nainen joka on hoikka ja lyhyt.

Vierailija
54/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönpöpön.

Ennenaikaisista kuukautisista puhutaan, jos kuukautiset alkaa 8v tai nuorempana.

Tästä keskustelusta on suuri riski saada aivosyöpä, kun lukee ihan älyttömiä kommentteja.

Okei, mutta mitä aikaisemmin ne alkaa, sitä suurempi riski rintasyöpään. Tajustikto?

Vierailija
55/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut4171 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä olin samanlainen ja alettiin suunnitella jarrutushoitoa. ONNEKSI vanhempani kieltäytyivät siitä. Noilla hoidoilla oli ainakin omassa nuoruudessani paljon sivuvaivuktuksia ja riskejä. En tiedä ono enää, mutta jos tuollaista suunnitellaan, tutustukaa kunnolla siihen mitä hoidot voivat aiheuttaa. Kasvoin toki luokkani pisimmäksi, mutta nykyisin kadulla olen nähnyt paljon minuakin pidempiä naisia, arviolta ovat olleet hätyyttelemässä 190-200 cm. 

Tytöillä ne hoidot tarkoittaa murrosiän käynnistämistä ennenaikaisesti hormonihoidolla, mikä on kuulemma melko kauheaa. Ei sellaiseen kannata ryhtyä kevein perustein vaan ainoastaan jos on terveyden kannalta välttämätöntä.

Nyt on porukka ymmärtänyt vähän väärin, minä ap olen siis huolestunut sitä että murrosikä alkaa kasvupyrähdyksen seurauksena liian aikaisin. Mieluummin kuulisin kokemuksia siitä milloin murrosiän alkua on pyritty myöhentämään. En todellakaan toivo että tytölläni menkat alkaisivat kahden vuoden päästä ja pituuskasvu päättyisi jo ennen yläastetta.

vai oletko sinä ymmärtänyt väärin: lapsellasi on pituuspyrähdys ilman murrosiän merkkejä. Tämä saa aiheen  pohtimaan, että murrosikä on käynnistettävä, ettei lapsi kasva liian pitkäksi (ilmeisesti nykyisinkin vielä ajatellaan, että tyttö ei saa kasvaa poikia pidemmäksi). Jos lapsellasi olisi ollut murrosiän merkkejä, se olisi antanut osviittaa siihen, että hänen murroiskänäs on alkanut.

Vierailija
56/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönpöpön.

Okei, mutta mitä aikaisemmin ne alkaa, sitä suurempi riski rintasyöpään. Tajustikto?

No ei taideta tajuta, paremoi vaan kieltää faktat

Vierailija
57/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäremme pomppasi yli +2 käyrän heti ensimmäisessä pituusmittauksessa neuvolassa.  Siellä myös pysyi, tosin käyrä oli tasainen sitten siellä omissa korkeuksissaan.

Hän oli 1,5v kun alettiin käydä Lastenklinikalla puolivuosittain.  Tarkistettiin pituus, paino ja luustoikä.  Myös mahdolliset sairaudet tutkittiin, niitä ei löytynyt.

Lopulliseksi pituudeksi tuli 181 cm.

Vierailija
58/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuommoinen kasvukäyrät räjäyttävä kasvu on syy tutkia tarkemmin, ettei ole jokin sairaus taustalla. Esim kasvuhormoneita tuottava kasvain.

Ja onhan tuo nyt vähän ongelmallista, että tyttö 7v on kuutosluokkalaisten kokoinen. Omalle lapselleni en sellaista haluaisi. Kaverini isokokoista eskarilaista kohdeltiin ulkopuolisten taholta kuin esiteiniä ja edellytettiin ikätasoaan kehittyneempää käytöstä, teinit pyysivät hengailemaan ja kaupoista ei löytynyt soveliaita vaatteita.

Tosiaan, meidän Kuroselle menevä poika on vähän päälle 140 cm. On toki lyhyt muttei mitenkään poikkeuksellisen, luokalla on lyhyempiäkin poikia.

Vierailija
59/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuommoinen kasvukäyrät räjäyttävä kasvu on syy tutkia tarkemmin, ettei ole jokin sairaus taustalla. Esim kasvuhormoneita tuottava kasvain.

Ja onhan tuo nyt vähän ongelmallista, että tyttö 7v on kuutosluokkalaisten kokoinen. Omalle lapselleni en sellaista haluaisi. Kaverini isokokoista eskarilaista kohdeltiin ulkopuolisten taholta kuin esiteiniä ja edellytettiin ikätasoaan kehittyneempää käytöstä, teinit pyysivät hengailemaan ja kaupoista ei löytynyt soveliaita vaatteita.

Tosiaan, meidän Kuroselle menevä poika on vähän päälle 140 cm. On toki lyhyt muttei mitenkään poikkeuksellisen, luokalla on lyhyempiäkin poikia.

Kutoselle :D

Vierailija
60/123 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenelle Kuroselle? Sami Kuronen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän