Liiallinen pituuskasvu 7-v. tytöllä
Tuleva ekaluokkalainen kävi eilen terveystarkastuksessa ja pituus oli pompannut aiemmalta +2sd-käyrältä vieläkin ylemmäs, pituus nyt 140 cm, ja punaista hälyttää käyrät. Terkkari kyseli onko muita murrosiän merkkejä, ei onneksi, vielä. Paino normaali ja eikä se käyrä ole pompannut.
Onko muilla kokemusta liiallisesta pituuskasvusta tämän ikäisillä? Onko lapsi otettu tutkimuksiin, onko mitään löytynyt ja onko aloitettu jotain jarrutushoitoa?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni liiallista pituuskasvua jarrutetaan tytöillä nimenomaan käynnistämällä puberteetti ennenaikaisesti. Kuukautisten alkamisen jälkeen pituuskasvu hidastuu ja loppuu pian kokonaan.
Kuukautisten alkaminen ennenaikaisesti, ennen 12 vuoden ikää kasvattaa rintasyövän riskiä.
Älä huolestu turhasta, äläkä lähde mihinkään jarruihin. Mulle tuli koululääkäristä jatkuvasti sanomista liika pituudesta ja piti rampata kokeissa ja röntgeneissä. Onneksi vanhemmat vihelsi pelin poikki.
N183, ei pituuteen kuole ;)
Vierailija kirjoitti:
Taatusti pääsee neuvolassa tutkimuksiin. Tuohan on neuvolan päätehtävä.
Miten 7-vuotiaat ja neuvola liittyy toisiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vähentäkää syömistä. Kun energiaa tulee paljon, niin keho voi laittaa sen vaikka kasvuun. Energiansaannin vähentäminen taas hidastaa kasvua.
V* tun idiootti, mee pois täältä.
Meillä pitkä tyttö ja käytiin nuo murrosikäkokeet muistaakseni ekalla luokalla läpi. Ei ollut murrosikä alkamassa.
Meille sanottiin, että jos on pitkä lapsi ollut aina, ja esim ap:n tapauksessa alkais murrosikä ja kuukautiset, niin kasvaa sen jälkeen enää esim 12cm. Jää siis aikuispituudeksi 152cm, joka on siis vähän pitkälle lapselle ja saattaa aiheuttaa mielessä ongelmaa. Kuukautiset saa alkaa (sen lääkärin mukaan) 10 vuotiaana,( muttei meillä luojan kiitos alkaneet) siihen asti ois jarruteltu.
Nyt lapsi 18 v ja 179 cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Älä huolestu turhasta, äläkä lähde mihinkään jarruihin. Mulle tuli koululääkäristä jatkuvasti sanomista liika pituudesta ja piti rampata kokeissa ja röntgeneissä. Onneksi vanhemmat vihelsi pelin poikki.
Ei pituuteen kuole tosiaan. Mutta kasvoitko pituutta ennen murrosikää vai murrosikään kuuluvan kasvupyrähdyksen aikaan? Milloin menkat alkoivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni liiallista pituuskasvua jarrutetaan tytöillä nimenomaan käynnistämällä puberteetti ennenaikaisesti. Kuukautisten alkamisen jälkeen pituuskasvu hidastuu ja loppuu pian kokonaan.
Kuukautisten alkaminen ennenaikaisesti, ennen 12 vuoden ikää kasvattaa rintasyövän riskiä.
Ennenaikaisesta murrosiästä puhutaan, jos murrosikä alkaa alle 8-vuotiaana, ei suinkaan alle 12-vuotiaana.
minä olin samanlainen ja alettiin suunnitella jarrutushoitoa. ONNEKSI vanhempani kieltäytyivät siitä. Noilla hoidoilla oli ainakin omassa nuoruudessani paljon sivuvaivuktuksia ja riskejä. En tiedä ono enää, mutta jos tuollaista suunnitellaan, tutustukaa kunnolla siihen mitä hoidot voivat aiheuttaa. Kasvoin toki luokkani pisimmäksi, mutta nykyisin kadulla olen nähnyt paljon minuakin pidempiä naisia, arviolta ovat olleet hätyyttelemässä 190-200 cm.
Vierailija kirjoitti:
minä olin samanlainen ja alettiin suunnitella jarrutushoitoa. ONNEKSI vanhempani kieltäytyivät siitä. Noilla hoidoilla oli ainakin omassa nuoruudessani paljon sivuvaivuktuksia ja riskejä. En tiedä ono enää, mutta jos tuollaista suunnitellaan, tutustukaa kunnolla siihen mitä hoidot voivat aiheuttaa. Kasvoin toki luokkani pisimmäksi, mutta nykyisin kadulla olen nähnyt paljon minuakin pidempiä naisia, arviolta ovat olleet hätyyttelemässä 190-200 cm.
Tytöillä ne hoidot tarkoittaa murrosiän käynnistämistä ennenaikaisesti hormonihoidolla, mikä on kuulemma melko kauheaa. Ei sellaiseen kannata ryhtyä kevein perustein vaan ainoastaan jos on terveyden kannalta välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönpöpön.
11-12v. on nykyään mitä yleisin ikä kuukautisten alkamiseen.
Meidän luokalla 2000-luvun alussa jo melkein kaikilla tytöillä oli kuukautiset kuudennen luokan alkaessa. Itselläni ne alkoi vasta seiskaluokan alkaessa, kun olin juuri täyttänyt 13v.
Vierailija kirjoitti:
Kuolee kyllä lyhyempiä aiemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöillä ne hoidot tarkoittaa murrosiän käynnistämistä ennenaikaisesti hormonihoidolla, mikä on kuulemma melko kauheaa. Ei sellaiseen kannata ryhtyä kevein perustein vaan ainoastaan jos on terveyden kannalta välttämätöntä.
Nyt on porukka ymmärtänyt vähän väärin, minä ap olen siis huolestunut sitä että murrosikä alkaa kasvupyrähdyksen seurauksena liian aikaisin. Mieluummin kuulisin kokemuksia siitä milloin murrosiän alkua on pyritty myöhentämään. En todellakaan toivo että tytölläni menkat alkaisivat kahden vuoden päästä ja pituuskasvu päättyisi jo ennen yläastetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenaikaisesta murrosiästä puhutaan, jos murrosikä alkaa alle 8-vuotiaana, ei suinkaan alle 12-vuotiaana.
Niin, ja 8-9v. alkanut murrosikä kuulostaa silti sekin aikaiselta, vaikka ei virallisesti sitä tosiaan ole. Nykyään taidetaan ennemminkin lähettää 12v. tutkimuksiin siitä syystä, jos ei ole vielä mitään merkkejä murrosiästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun motiivi on valehdella huolissaan olevalle äidille, psykopatia?
Kyllähän tuommoinen kasvukäyrät räjäyttävä kasvu on syy tutkia tarkemmin, ettei ole jokin sairaus taustalla. Esim kasvuhormoneita tuottava kasvain.
Ja onhan tuo nyt vähän ongelmallista, että tyttö 7v on kuutosluokkalaisten kokoinen. Omalle lapselleni en sellaista haluaisi. Kaverini isokokoista eskarilaista kohdeltiin ulkopuolisten taholta kuin esiteiniä ja edellytettiin ikätasoaan kehittyneempää käytöstä, teinit pyysivät hengailemaan ja kaupoista ei löytynyt soveliaita vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun motiivi on valehdella huolissaan olevalle äidille, psykopatia?
Lyhyemmillä pidempi elämä, pidemmillä lyhyempi elämä. Se vain on tilastollinen totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pituuteen kuole tosiaan. Mutta kasvoitko pituutta ennen murrosikää vai murrosikään kuuluvan kasvupyrähdyksen aikaan? Milloin menkat alkoivat?
En ole sama N183 mutta toinen saman mittainen aikuinen nainen kylläkin. Minä myös olin aina lapsena muita päätä pidempi, menkat alkoi hiukan ennen kuin täytin 12v ja kasvoin sen jälkeen enää neljä cm. Nopein pituuskasvu ajoittui 10v jälkeen, kymmenenvuotiaana olin 164cm.
Tosin, toisin kuin ap:n tapauksessa olen kasvanut tasaisesti omalla käyrälläni. Vanhemmat myös pitkiä.
Nopea kasvupyrähdys joka ei liity puberteettiin tulee aina tutkia tarkasti, syynä voi olla esim kasvain.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, kyse on normaalista vaihtelusta. Jotkut kasvavat +2-käyrällä, eihän sitä käyrää muuten olisi. Onko taas ongelma siinä, että on tyttölapsi? Miksi tyttö ei saisi olla pitkä? Kuinka pitkiä te vanhemmat olette?
Ei kukaan mies huoli jotain 170cm amazonia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se kasvattaa rintasyövän riskiä jokatapauksessa
Vähentäkää syömistä. Kun energiaa tulee paljon, niin keho voi laittaa sen vaikka kasvuun. Energiansaannin vähentäminen taas hidastaa kasvua.