Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas palkittiin matemaatikkoja. Pidetäänkö matemaattisesti lahjakkaita henkilöitä jotenkin muita tasokkaampina?

Vierailija
06.07.2022 |

Pitäisikö minunkin pitkästä matikasta a:n kirjoittaneen vähitellen tajuta, että olen alempaa kastia?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nobelin palkinnot (mm. fysiikka, kemia, lääketiede) jaetaan vuosittain, mutta Fieldsin-mitali (matematiikan vastaava palkinto) jaetaan vain joka neljäs vuosi.

Vierailija
2/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kerran neljässä vuodessa ei saisi palkita Fields-mitalilla nuoria matemaatikkoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän se siltä tosiaan vaikuttaa että on ihmisiä ja sitten fiksuja ihmisiä joilla on matikka hallussaan.  Matemaattisista taidoista tuntuu saavan automaattisesti lisäpointseja.

Vierailija
4/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin huolissani lähinnä siitä, että palkinto on saatu Suomeen vain kerran ja sekin 1936.

Vierailija
5/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on omat lahjansa. Tavallaan kyllä itse ihailen ihmisiä, jotka osaavat matematiikkaa, koska itse en osaa. Osaan kyllä paljon muuta, joten tasoissa ollaan. 

Vierailija
6/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He itse pitävät itseään tasokkaampina. Minä pidän heitä ylimielisinä.

Vierailija
7/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta matematiikan palkintoja jaetaan matemaattisesti lahjakkaille. Mikä tässäkin nyt on väärin?

Vierailija
8/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se nyt vain on fakta, että matematiikka on tieteenlaji ja kieli jonka osaaminen/ymmärtäminen/tajuaminen korreloi älyn kanssa aika pitkälti.

Vierailija
9/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap.  Tarkennus viestiini: en sinänsä kritisoi lahjakkaiden nuorten palkitsemista.  Tämä mainintani palkitsemisesta oli vain johdanto keskusteluun matematiikan yliarvostuksesta.

Vierailija
10/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta sinä pidät itseäsi heitä alempana. Siitä kertoo nämä jatkuvat matematiikka avaukset.

Vierailija
11/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me matemaatikot nyt vain olemme älykkäämpiä kuin oikeastaan kukaan teistä muista. Mutta uskokaa pois, huipulla on yksinäistäkin.

Vierailija
12/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, se nyt vain on fakta, että matematiikka on tieteenlaji ja kieli jonka osaaminen/ymmärtäminen/tajuaminen korreloi älyn kanssa aika pitkälti.

Kirjoitin lyhyestä matikasta b:n ja pääsisin mensaan jos hakisin. En ymmärrä kommenttiasi. t. ekonomi

Vierailija
13/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista aiheista palkitaan ihmisiä. Ei vain matemaatikkoja.

Vierailija
14/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän se siltä tosiaan vaikuttaa että on ihmisiä ja sitten fiksuja ihmisiä joilla on matikka hallussaan.  Matemaattisista taidoista tuntuu saavan automaattisesti lisäpointseja.

Miksiköhän? Mitä iloa/hyötyä on kelleen siitä että osaa jonkin matemaattisen kaavan.

Vierailija
15/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ap.  Tarkennus viestiini: en sinänsä kritisoi lahjakkaiden nuorten palkitsemista.  Tämä mainintani palkitsemisesta oli vain johdanto keskusteluun matematiikan yliarvostuksesta.

Fields kerran neljässä vuodessa - ei taida olla yliarvostamista

Vierailija
16/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistään mitään mutta kyllä vähän ihmettelen jos ihmistä arvioidaan ensisijaisesti sen perusteella kuinka hyvin hän hallitsee matematiikan.  Miksi se olisi mikään erityinen kriteeri?  Jos tämä nyt sitten on se ap:n pointti.

Vierailija
17/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän? Mitä iloa/hyötyä on kelleen siitä että osaa jonkin matemaattisen kaavan.

"Kaavan osaaminen" ei ole matematiikkaa.

Vierailija
18/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkitaanhan sitä kaikenlaisia tyhjäpäitäksin useammin mm. missikisoissa. Arvostetaanko ulkoista kauneutta siksi enemmän kuin matematiikkaa?

Vierailija
19/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin huolissani lähinnä siitä, että palkinto on saatu Suomeen vain kerran ja sekin 1936.

Moni odotti että palkinto olisi tullut tänä vuonna Suomeen. Kaisa Matomäki on saanut useita kansainvälisiä palkintoja alkulukututkimuksistaan.

Vierailija
20/73 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta matematiikan palkintoja jaetaan matemaattisesti lahjakkaille. Mikä tässäkin nyt on väärin?

Milloinkahan vastaavia palkintoja ruvettaisiin jakamaan humanisteille - edes nyt joka neljäs vuosi?