**OoO**HELMISTEN TORSTAI **OoO**
Kommentit (16)
[color=lime]Mammutti: [/color]Kannattaa rohkeasti kysäistä sitä sukellusasiaa neuvolasta!
*Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan (jos sitä pelkäät)!*
Ja palaa sitten tietty valaisemaan meitä muitakin, mitä terkka vastasi.
Meidän Mulperi on ollut aika vaisu pari päivää, toivottavasti pian vilkastuu, jotta ei tarvis huolehtia. Sit liikkeistä; onko muilla aina selviä liikkeitä/potkuja? Kun mulla tuntuu välillä sellasta " trrr" tärinää alavatsalla!? Ensin se oli lähinnä huvittavaa, mutta nyt mietin, että onko sittenkään normaalia.. Kaikki taas huolestuttaa. =/
Eipä nyt kummempia. Vatsa jo kurnii, eli aamiaiselle..
Minni & [color=teal]Mulperi [/color]22+3
Huomenta. Tulipa nukuttua pitkästä aikaa taas sikeästi, vessassakaan ei tarvinu käydä kun kolme kertaa, eli melko juhlaa:)
Eilen Loviisalle oli tullut vähän huonompia uutisia ultrasta, voimia kuitenkin odotukseen. Pitkät viikot varmasti tulossa, mutta toivotaan että odotus palkitaan, täällä sormet ja varpaat pystyssä.
Mammutti kyseli rasvojen ostosta. Minäkin olen asiaa pähkäillyt, mutta kun ensi kertalainen olen, ei kyllä ole höläsen pöläystäkään tietoa että mitä purnukoita tulisi ostaa, joten toivottavasti teiltä muilta tulee hyviä vinkkejä tännekkin suuntaan:)
Omaan napaan sen verran, että käväsin eilen puntarissa, ja huomasin että painoa oli tupsahtanut kahdessa viikossa yli 2kg, että näin täällä..
Nyt vähän ulkoilemaan mukavaa päivää helmille ja voikaahan hyvin.
t. oona+pömppis tasan 25
Kylmä pakkasaamu ulkona, -4 astetta näyttää täällä. Meinas ihan paleltua kun lehden haki postilaatikolta.
Loviisalle jaksamisia uutta ultraa odotellessa! Odottavan aika on pitkä..
Hoitopöydästä oli juttua; meillä on vielä esikoisellakin välillä käytössä hoitopöytä kodinhoitohuoneessa näppärästi lavuaarin lähellä, joten sitä tuskin tulee otettua pois siitä, vaan käytän sitten tulokkaan kanssakin. :)
Pinnasänky: meillä on semmonen miehen vanha perinnepinnasänky, mutta saatiin sukulaisilta hitusen isompi ja jämäkämpi käyttöön, joka nyt on tuolla taaperolla. Tulokas saa taas sitten sen pienemmän pinniksen, kun on aika. :)
Jotain muutakin piti kommentoida mutta en nyt muista yhtään että mitä :/ kuten joku sanokin siitä ' sama pää, kesät talvet' ... pitää ainakin mulla hyvin paikkaansa ;)
Mutta nyt aamulenkille!
H 24+1
Ihan ekax [b]Loviisa[/b]lle valtavan iso halaus!! Jaxamista odotteluun (tiedän, helpommin sanottu ku tehty..) ja tääl kans [color=deeppink][b]bd öö[/b][/color] pystys ett kaik o ok ku paremmil vehkeil tutkitaan. Inhottavaa tuo oottelu.. *halaus*
Omaa [b]( . )[/b] sen verran ett tiistain lekurireisu oli oikein mieltä huojentava, litku mikä valuu ei o lapsivettä vaan tavallista runsaampaa valkovuotoa. Lääkäriki ihmetteli ku sitä tulee ni paljo.. Mukelolla kaikki hyvin, poikittain kökkötteli hän ku ultralla kateltii alapään tilannetta. Kohdunkaulan pituus 4cm ja suu o kiinni. Supparit ei siis o tehny tuhojaan, onnex. Sairaslomaa oisin saanu mutt eipä se tässä kotiäidin työssä lohduta. :/ Täytyy vaa lepäillä ja toivoa ett ukko suostuu auttaan enempi himahommissa. Toistasex ei o onnistunu.. :(
No, pääasia ett pikkusella kaikki hyvin ja ennenaikasen synnytyxen todennäkösyys on enempiki ku pieni, ellei suorastaan olematon. =)
Ja sit tähän väliin tarjoan kaikille virtuaali kahvit ja kakut, mulla on synttärit. Täytyy vissii joku pikku lätty käydä oikeesti kaupasta hakemasta, jos vaik hakis taas sellasen herkullisen pikku kermakakun tuolta meän kylän leipomosta. *nam* On sit jtn tarjottavaa jos joku exyy kahville (mitä kyllä epäilen, kaik vaa oottelee ens viikkoo ku meil o poikien synttärit =)) ja vaikkei kukaa tuliskaa ni voi sit kotiporukalla nauttia vähän. Täytyy ny vähä herkutella ku neuvolan vaaka näytti ett paino o
tippunu
1.8kg kolmessa viikossa..
Jepsis, taidan mennä oikeesti kaffelle. [color=salmon][b]Päivänjatkeita Helminauhalaisille ja hyviä vointeja!![/b][/color]
Maaret(ti) & örppänä [size=2][color=red]♥[/color][/size] (rv24+6/25+4)
Ai nii, täälläki o ny sit syxyn/talven eka pakkaspäivä. Hrrrrrrrr... =)
[color=blue]Suuret synttärionnittelut Maaret(ti):lle!! Muista syödä kakkua kahden edestä. ;) [/color]
Haulla löysin muutaman huolestuneen aloituksen äideiltä, joiden masuasukki tärisee (kuten mainitsen tän meidän Mulperinkin tekevän, josta olen _tietty_ heti huolissani). Siellä oli kommentteja, että vauva täristää haukotellessaan(!?) tai pissatessaan (varsinkin poika, ja poikahan meille on tulossa). Toivottavasti syy olisi noin yksinkertainen ja vaaraton. Onko teillä kellään kokemusta? Esikoinen oli poika, enkä kyllä hänen odotusajalta moista tärinää muista, mutta ei kai kaikki..
En oo taas jaksanu kirjotella mut lukenu oon kaikkien jutut joka päivä. Supisteluja on täälläkin päin runsaasti, jopa yöllä eniten ja levossakin. Ultrassa olin tarkistuttamassa tilanteen ja kohdunsuu oli normaali ja poika voi hyvin. Silti sain 2 viikkoa sairaslomaa supistelujen takia. Ostin tukivyön ja se hiukan auttaa. Lisäks on iskeny kauhee väsymys ja jouduin rautakuurille anemian vuoksi. Eipä juuri muuta kuulu, oikeestaan odottaa vaan että viikot kuluis nopeemmin. Äippälomaankin tuntuu olevan vielä niin pitkä aika, 10 viikkoa! Mäkin oon tuntenu sellasta hassua tärinää alavatsalla mut oon tulkinnu sen vaan pojan normaaliksi liikehdinnäksi.
Tsemppiä ja hyviä vointeja kaikille helmille!
Väsynyt pääsky ja poika rv 22+6
Olen kyllä silloin tällöin teidän juttuja lukenut, mutta en ole jaksanut kirjoittaa...
Meillä kaikki ok. Eilen oli äitiyspolilla käynti ja kaikki oli masussa ok. Itse jouduin dietille, ettei vauva kasvaisi liian isoksi ja sen vuoksi synnytyksessä olisi sitten ongelmia (esikoinen oli 4100g ja se aiheutti ongelmia).
Tyttöä myös sairaalan ultralla meille veikattiin tulevaksi. Mutta tälläkin kertaa vauvalla oli jalat ristissä, joten mitään 100% varmuutta asiasta ei ole...
Töissä pitäs vielä kökkiä 8 viikkoa ennen kuin pääsisi lomalle...
Rasvoja mietitte. Itse käytin esikoisella Natusanin, Dailyn ja ihan apteekin tavallisia rasvoja, mutta kaikki rasvat, kosteat pyllypyyhkeet jne. olivat TUOKSUTTOMIA.
Miksi turhaan altistaan pientä söpöä nenää aivan turhille keinotekoisille tuoksuille??
Samoin meillä on pyykinpesuaineena tuoksuttomat merkit. Kun aloin käyttää tuoksuttomia tuotteita, niin jonkin ajan kuluttua tajusin, kuinka muut ihmiset todellakin haisee pesuainelle yms. eikä sellainen keinotekoinen teollinen tuoksu ole aina kovin miellyttävä. Ihmisiltä turtuu hajuaisti, kun kaikki pesuaineet, shampoot, saippuat, deodorantit jne. tuoksuu ja kaikki vielä tuoksuu eri tuoksulle. Joten aikamoista tuoksujen sekameteliä ihmiset haisteleekin!!!
Onneksi tuoksuttomia edullisia vaihtoehtoja on tullut runsaasti markkinoille. Nykysin suosin vain niitä!!
Kirpakkaa syksyn jatkoa!
Kedelig rv 21+6
Ensinnäkin LOVIISALLE tsemppiä!
MINNI: mun esikoinen tärisi mahassa myös, ja se jatkui syntymän jälkeen silleen, että erityisesti hoitopöydällä vauva suoristi toisen jalan ja se tärisi vimmatusti. Sitä tutkittiin sairaalassa, mutta todettiin sen johtuvan vaan hermoston kehittymättömyydestä. Tollaset jutut menee ajan myötä ohi, niin meni meilläkin, kun hermosto kehittyy tarpeeksi. En edes enää muista kauanko esikko tärisi. Mutta hassu tunne se mahan läpi kieltämättä on! Joten äläpä huoli! Ja voihan se johtua noista muistakin mainitsemistasi syistä tosiaan.
HOITOPÖYTÄ ja PINNASÄNKY -keskusteluakin täällä on käyty. Selkä oli mulla viime synnytyksen jäljiltä aika hellänä eikä liian matalalla tasolla, esim sängyllä pukeminen tuntunut hyvältä. Niinpä aion nytkin tehdä hoitotason joko kylppäriin pesukoneen päälle, jos korkeus tuntuu hyvältä, tai sitten hakea varastosta silloisen hoitopöydän (meillä sellainen taitettava, pieneen tilaan menevä malli johon saa myös ammeen). Juu ja sängyksi laitan taas ens alkuun äitiyspakkauslaatikon pinnasängyn ylimmälle tasolle, tai sitten vuokrataan pyörillä kulkeva Vaavi-sänky ekoiksi kuukausiksi.
RASVOJA ja PESUAINEITA - käytän itse apteeksn tuoksutonta perusvoidetta (Aqualan L) ja se käy vauvallekin , joten sillä aion jatkaa. Sitä taisi olla viimeksikin vaihdellen rasvaisempien saman sarjan rasvojen kanssa. Toi L on aika kevyt, käy kasvoillekin kosteusvoiteeksi. Myös meillä vaatteet pestään hajusteettomalla pyykinpesuaineella kuten joku edellä kertoi. en kyllä suoraan sanoen käsitä jos joku pesee vauvanvaatteet hajustetulla aineella , kun ne hajut käy aikuisenkin nenään niin kuinka sitten vastasyntyneen?? Välillä käytettynä ostetuissa vaatteissa on niin voimakas haju että niitä saa pestä ja huuhdella ja tuulettaa monet kerrat että voi lapselle antaa!?!
Oma (.) -- maha vaan jatkaa kasvuaan ja liikkeet sen kun voimistuu. Mukavaa! Välillä mahaa jo vähän kiristää. Ja yöllä saa välillä juosta vessassa.. Huomenna onkin taas neuvola, pääsee kuuntelemaan jumpsutusta!
Viherrys 21+6/22+3
Niin siinä kävi sen mahataudin kanssa, että laittoivat sairaalaan pariksi yöksi tiputukseen. Kun ei yli 12 tuntiin pysynyt mikään sisällä, niin iski jo nestehukka. Nyt vihdoin kotona, vähän on hutera olo edelleen, mutta kyllä se tästä. :) Ainakin tuli huilattua, ja pikkuisen sydänäänetkin kuunneltiin ainakin kolme kertaa päivässä.
Huono puoli oli se, että multa löytyi oireeton bakteerien aiheuttama pissatulehdus, nyt sitten antibioottikuuri ja sitten estolääkitys päälle koko loppuraskaudeksi. Onko kellään kokemuksia moisesta?
Nyt pitää lähteä kauppaan, kun ruokakin jo alkaa maistua.
Loviisalle iso halaus ja tsemppiä, ja kaikille muillekin hyvät voinnit!
t. mallu + taavi
Pitkästä aikaa kirjoittelen. Kun olin reilun kuukauden aiemmin ilman nettiä muuton takia niin vissiinkin vierotuin netistä ja nyt töiden jälkeen ei jaksa tietsikan kanssa enää pelata.
Loviisalle paljon tsemppiä tulevaan! Me käytiin nyt maanantaina ultrassa (rv 23 +6) ja siellä katsottiin kanssa juuri munuaisia mutta kaikki oli hyvin. Oli ilmeisesti sellainen 3 d? ultra mutta täytyy sanoa etten itse siitä nähnyt juuri mitään..Painoarvio oli 655 gr. Mies ei päässyt mukaan; sain tietää sukupuolen mutta mies ei halua joten joudun nyt vielä sellaiset 15-16 viikkoa (toivottavasti) pitämään salaisuuden vauvan ja itseni tiedossa. Kuinkahan se onnistuu...pelkään että lipsautan asian jossain sivulauseessa. ..
Onko kellekkään muulle tullut öisiä suonevetoja jalkoihin? Aivan järkyttävää, pohje oli seuraavan päivän kipeä siitä kouristuksesta. Myös univaikeuden vaivaavat, herään siinä klo 3.00 pirteänä mutta iltapäivällä olo ei tunnukaan enää niin pirteältä..Onko kellään mitään vastaavaa?
Limonadi + " salaisuus" rv 24 +2
Nyt mua kyllä hävettää ja ihan tosissaan!!En muistakkaan millon viimes olen pinoutunut!!(kumma kun tämän raskauden olen ollut aikaansaavampi kuin aikoihin mutta silti jää nämä pinoutumiset ja mailien kirjottelu jne todella vähälle)
En tiedä muistaako mua enään edes kukaan mutta ajattelin pinoutua kun tänne asti kerrankin pääsin.
Oma ( . ) voi hyvin,masu kasvaa ja 10pvä oli rakenneultra,kaikki näyttäs olevan kunnossa.Ultraaja oli todella kiva ja kertoi koko ajan mitä näkee ja tutkii. Laskettuaika pysyi samana eli 16.2.
Hitsi..isä soitti että ovat kohta täällä..joten menen ja palaan myöhemmin uudelleen!!
Jonsu ja masukki rv 22+6
Ensiksi *LOHTUHALIT* Loviisalle! Tieto luo tuskaa ja odottavan aika on tosi piiiitkä!! Koittakaa sinnikkäästi jaksella!
Omaan napaan ei mitään uutta kuulu, kaveri potkii mukavasti ja vatsa kasvaa tasaista hurjaa tahtia.
Rasvoista taisi mammutti kysellä: Meillä on ollut käytössä oikeastaan ainoastaan bepanthen (punainen) se käy kaikkiin pikkunirhamiin ja meillä ainakin pylly paranee heti kun laittaa tuota rasvaa, sitten ihan tavallinen erisan kosteusvoide on ollut sellaisena yleisrasvana. Ihan vauvana on kylpyvedessä käytetty öljyä. Näillä ollaan pärjäilty tosi hyvin.
Nyt sitten minä TUNNUSTAN! Joku tuossa jo ihmettelikin kuka voi käyttää noita hajustettuja pesuaineita yms. Se olen MINÄ!
Meillä äitini on aina käyttänyt hajuvesiä ja kaikkia mahdollisia hajustettuja tuotteita ja siitä on varmastikin minulle tarttunut tuo, mutta rakastan kaikkia omenan yms. tuoksuisia huuhteluaineita, tosin käyttövaatteet pesen aina hajusteettomalla kun muuten se sotkee hajuveteni tuoksut =) Mutta minusta on aivan ihana mennä nukkumaan puhtaisiin, minun mielestäni aivan ihanalle tuoksuviin lakanoihin! No haukkukaa vaan, mutta minä se olen joka niitä tuoksuja levittelee!!!
Ei tällä kertaa muuta, nyt täytyy jatkaa vessaremonttia!
T. kolomonen rv 21+3
Mulla on ollut tosi aktiivinen ja aikaansaava päivä!
Oltiin ensiks aamupäivästä luistelemassa (minä kyllä seurasin kaukalon turvallisemmalla puolella, kun pojat luisteli) ja sitten mua puras siivouskärpänen pitkästä aikaa ja oonkin siivonnut kämppää oikeastaan koko iltapäivän! Kylläpä on ihana olo, kun pitkästä aikaa on kaikki nurkat kunnolla puhtaat!!
[color=orange]Maaretilla[/color] on synttäripäivä..Paljon Onnea!!
[color=blue]Pääsky: [/color]Jaksuja suppareitten kanssa! Ne on kurjia, kun niitä tulee liian aikasin ja varsinkin jos ne tekee jo " töitä" niin joutuu loppuajan olla tosi iisisti..
[color=purple]Kedelig: [/color]Teille on siis tyttöä hiukan lupailtu..
On se kiva että helminauhaan saadaan muutama tyttökin!!
[color=lime]limonadi: [/color]Mulla suonta vetää tässä vaiheessa vasta uidessa, mutta odotettavissa loppuraskaudessa kovia ja tuskaisia suonenvetoja varsinkin öisin!
[color=orangered]Minni: [/color] Täytyy tiistaina kysäistä neuvolassa sitä sukellus-hommaa, mutta en odota saavani vastausta sieltäkään.. Kerron kyllä teille jos joku osaa kysymykseeni vastata!
[color=crimson]Jonzu: [/color]Kiva kuulla pitkästä aikaa kuulumisia sinultakin!!
[color=olive]Kolomonen: [/color]Minä tunnustaudun kanssa noitten tuoksuvien huuhteluaineiden käyttäjäksi..
Vauvalle ajattelin hommata kuitenkin hajutonta ja hellävaraista (vai mikä se onkaan) huuhtelu-ja pesuainetta ainakin vauva-ajaksi!
Tässä taas " tärkeimmät" ...
mammutti ja Vilppu rv 22+6 <<ja huomenna vaihtuu TAAS uudelle viikolle!>>>
Ekaa kertaa kirjoittelen tänne. Viikkoja takana 22+4 ja helmikuussa pitäisi perheen uusimman tulokkaan tulla maailmaan. Pari päivää jo olen epätoivoisesti koittanu etiskellä kaltaisiani mammoja juttuseuraksi messengeriin vaikka.
Töissä olen viellä toistaiseksi, mutta nyt alkaa olla jo aika väsy et haluisi vaan nukuskella pitkin päivää.
Onko täällä muita mammoja jotka ovat töissä viellä??? Kuinka olette jaksaneet??
Jolanda: Yritin siitä sukellus-jutusta googlettamallakin saada tietoa, mutta ei onnannut. Saattaa olla etten osannut oikeilla hakusanoilla yrittää, mutta ei sieltä mitään järkevää tullut ulos!
Mulla olis sitten ens viikolla neuvola ja uusinta-ultra peräkkäisinä päivinä.
Tosta viereisestä (---->) mainoksesta tuli mieleen, että millasia rasvoja/voiteita/öljyjä ootte aatellu vauvalle hommata valmiiks? Jos joku on siis niin pitkälle ajatellu..!
Minä taidan jonkunlaista kylpyöljyä ostaa ja sit sinkkivoidetta ja talkkia..
En tiedä, kai se on kuitenkin kauppaan mentävä lukeen ensin tuubin kyljet ja päätettävä vasta sitten!
Oliskohan toi ----> ACO hyvää?!
nyt on varmaan aika mennä nukkuun, kun pää lyö tyhjää
mammutti ja Vilppu