Ovatko jokamiehenoikeudet enää tätä päivää?
Oli ihan ymmärrettävää kun ruoka haettiin luonnosta, että silloin tuollaiset oikeudet olivat tarpeen ja reilut kaikkien kannalta. Nyt kun luonnossa liikutaan vain huvin vuoksi tai tehdään siellä liiketoimintaa, ei samanlaista tarvetta oikeuksille ole.
Suomalaisille on tarjolla runsaasti valtion ylläpitämiä retkeilykohteita, joten mihin jokamiehenoikeuksia oikein tarvitaan? On myös erikoista, että yksityisiltä mailta voidaan kerätä marjat sekä sienet ja tehdä näillä liiketoimintaa.
Kommentit (67)
Omistan itse metsää mutta minulle on aika vieras ajatus että liikkuisin ja virkistyisin vain siinä omassa metsässäni enkä monessa muussakin paikassa.
Eivät taida täällä meuhkaavt metsänomistajat olla ajatelleet tätä ihan loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Omistan itse metsää mutta minulle on aika vieras ajatus että liikkuisin ja virkistyisin vain siinä omassa metsässäni enkä monessa muussakin paikassa.
Eivät taida täällä meuhkaavt metsänomistajat olla ajatelleet tätä ihan loppuun saakka.
Sama homma. En asu samalla paikkakunnalla missä perintömetsäni sijaitsevat, joten liikun muissa metsissä.
Vierailija kirjoitti:
Metsänomistajat saa ruhtinaallisesti myös tukia. Metsävähennys metsää hankkiessa voi olla tuhansia euroja hehtaarille, kemeratuet satoja euroja ja ympäristötukia on myös tarjolla luontokohteista. Jos nämä myös poistettaisiin samalla, luulen että kannatus jokamiehenoikeksiin olisi suuri.
Metsävähennystä voi käyttää vasta sitten kun myy, ja kemeratuet on tuki taimien istuttajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa sienistä ja marjoista jää keräämättöminä luontoon edelleen.
Niin pitää ollakin. Sienet ja marjat kuuluvat ensisijaisesti metsäeliöiden ravinnoksi. Vain siten marjakasvit ja sienet pystyvät lisääntymään, että eläimet kylvävät ulosteissa siemenet maastoon. Ihmisten käyttöön päätyneet kasvikset ovat pysyvästi poissa luonnosta.
Ongelma ratkeaa, kun metsä raivataan pelloksi tai rakennuskäyttöön. Ei ole enää sieniä ja marjoja, joista kilpailla, joten kummallekaan osapuolelle ei jää paha mieli.
Rakastan liikkua metsissä, mutta kun seuraan ihmisten hölmöilyä ja tietämättömyyttä edes siitä, ettei koiraa saa pitää toisten mailla koskaan luvatta kytkemättä, alan muuttaa mieleni. Puhumattakaan siitä, että vapaana pidetään surutta niin luonnonsuojelualueilla kuin pesintäaikanakin, kun eihän se rekku nyt mitään haittaa ja on niitä isompiakin haittoja olemassa.
Ihmiset ovat täällä jotenkin kasvaneet siihen, että metsät olisivat kaikkien omaisuutta. Tai siis vastuu niiden hoidosta on epäilemättä silti sen kuuluisan jonkun muun.
Vierailija kirjoitti:
Olen vakuuttunut, että jokamiehenoikeudet tulee poistumaan 10v sisällä. Ensinnäkin ei ole sukupuolineutraalinimi, joten on outoa ettei siihen ole kajottu. Toisekseen, marjastaminen sekä sienestäminen on liiketoimintaa johon tuodaan ulkomailta työvoimaa.
Nimi muuttuu ja oikeuksia karsitaan. Suurin osa kansalaisista ei edes huomaisi jos oikeudet poistuisi, kun eivät he kansallispuistojen ulkopuolella liiku.
Oikeassa olit siinä että sen nimi vaihtui. Nimi on nyt "Jokaisenoikeudet":D
Yksityinen maan ja veden omistusoikeus tulisi kieltää lailla.
Kaikki maa- ja vesialueet tulisi siirtää pikkuhiljaa omistajien kuollessa valtion omistukseen ja perilliset voisivat halutessaan lunastaa valtiolta maan tai veden hallintaoikeuden määräajaksi. Maata ei voi omistaa eikä periä, sen käyttöoikeus kuuluu yhteisesti kaikille kansalaisille. Maa ja vesi ovat ihmisen ympäristöä ja kuten perustuslakiin on kirjattu: Vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille. Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.
Ympäristöön sisältyvät vastuut ja oikeudet tulee kuulua jatkossakin kaikille yhdenvertaisesti.