Ovatko jokamiehenoikeudet enää tätä päivää?
Oli ihan ymmärrettävää kun ruoka haettiin luonnosta, että silloin tuollaiset oikeudet olivat tarpeen ja reilut kaikkien kannalta. Nyt kun luonnossa liikutaan vain huvin vuoksi tai tehdään siellä liiketoimintaa, ei samanlaista tarvetta oikeuksille ole.
Suomalaisille on tarjolla runsaasti valtion ylläpitämiä retkeilykohteita, joten mihin jokamiehenoikeuksia oikein tarvitaan? On myös erikoista, että yksityisiltä mailta voidaan kerätä marjat sekä sienet ja tehdä näillä liiketoimintaa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Metsänomistajat eivät tunnu aina ymmärtävän että he omistavat vain puuaineksen, ei metsää kokonaisuudessaan. Marjat, kukat, sienet on kaikkien yhteisiä.
Maapohja on metsänomistajan, joten älä ajele sinne autollasi. Kukistakin vain luonnonkasveja voit kerätä, et istutettuja.
Vierailija kirjoitti:
Jokamiehenoikeudet tai vastaavat ovat sivistysvaltiossa ikuiset.
Voitko kertoilla näitä "sivistys"valtioita, kiinnostais tietää itsekin.
Jos haen metsälleni luomusertifikaatin, niin maksan siitä vähän yli 100 e ja joka vuosi noin 80 e tarkastusmaksun. Mutta yllättäen luomumarjat saa poimia kuka tahansa ja myydä ne luomuna, vaikka vain minä joudun sen "merkin" maksamaan. Aika outoa ja siksi en poimi luomumarjoja vaan metsämarjoja.
Pitäisi olla semmoinen kiertelevä sheriffi joka katsoo ettei jokamiehet aiheuta harmia maanomistajalle. Tarvittaessa itsepuolustuksellisin keinoin voitava lyödä ns. häirikkö kenttään.
Olen vakuuttunut, että jokamiehenoikeudet tulee poistumaan 10v sisällä. Ensinnäkin ei ole sukupuolineutraalinimi, joten on outoa ettei siihen ole kajottu. Toisekseen, marjastaminen sekä sienestäminen on liiketoimintaa johon tuodaan ulkomailta työvoimaa.
Nimi muuttuu ja oikeuksia karsitaan. Suurin osa kansalaisista ei edes huomaisi jos oikeudet poistuisi, kun eivät he kansallispuistojen ulkopuolella liiku.
Kaipaisin jokamiehenoikeuksista niitä vanhanaikaisia tietoiskuja. Ihmiset ovat nykyään niin röyhkeitä, että olisi paikallaan vähän muistutella, että mikä ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Ja että metsänomistajan oikeuksiakin voisi kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi, Ruotsi, Norja, Islanti, Sveitsi, Tsekki ja Itävalta ainakin. Käsittääkseni myös Skotlanti ja ainakin jossain määrin Baltian maat. Voi olla muuallakin, mutta en tutkimatta tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vakuuttunut, että jokamiehenoikeudet tulee poistumaan 10v sisällä. Ensinnäkin ei ole sukupuolineutraalinimi, joten on outoa ettei siihen ole kajottu. Toisekseen, marjastaminen sekä sienestäminen on liiketoimintaa johon tuodaan ulkomailta työvoimaa.
Nimi muuttuu ja oikeuksia karsitaan. Suurin osa kansalaisista ei edes huomaisi jos oikeudet poistuisi, kun eivät he kansallispuistojen ulkopuolella liiku.
Metsästysoikeuksien käyttöäkin varten tehdään sopimukset maanomistajien kanssa. Liiketoimintamarjastuksen kanssa joutaisi olla sama juttu, jotta edes asutuksen lähellä olevat metsät pystyisi pitämään ulkomaalaisilta marjanpoimijoilta rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin jokamiehenoikeuksista niitä vanhanaikaisia tietoiskuja. Ihmiset ovat nykyään niin röyhkeitä, että olisi paikallaan vähän muistutella, että mikä ei kuulu jokamiehenoikeuksiin. Ja että metsänomistajan oikeuksiakin voisi kunnioittaa.
Tämä olisi suotavaa. Eihän jokamiehenoikeudet koskaan ole tarkoittaneet, että saisi tehdä mitä huvittaa ja miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi suotavaa. Eihän jokamiehenoikeudet koskaan ole tarkoittaneet, että saisi tehdä mitä huvittaa ja miten huvittaa.
Jotkut luulee, että saa. Vanhempieni mökillä joku pariskunta ihan pokkana pystytti teltan pihapiiriin, rannan lähelle.
Olisihan se hyvä vähän päivittää noita jokamiehenoikeuksia. Eli marjojen ja sienten poiminta omaan käyttöön olisi sallittua jokamiehen oikeudella, mutta ammattimaiseen poimintaan tarvittaisi maanomistajan kirjallinen lupa/sopimus. Ja maanomistajalla pitäisi olla oikeus periä maksua siitä, että hänen maillaan harjoitetaan liiketoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsästysoikeuksien käyttöäkin varten tehdään sopimukset maanomistajien kanssa. Liiketoimintamarjastuksen kanssa joutaisi olla sama juttu, jotta edes asutuksen lähellä olevat metsät pystyisi pitämään ulkomaalaisilta marjanpoimijoilta rauhassa.
Ai että, kun pysyisivätkin siellä metsän puolella. Mutta kun ikkunan alta käydään yöllä tyhjentämässä omenapuut ja marjapensaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa myöskin, missä Länsi-Euroopan maissa toisten metsissä saa vapaasti liikkua, leiriytyä, kerätä luonnontuotteita...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jokamiehenoikeus
"Jokamiehenoikeuksia on Suomen lisäksi ainakin Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa, Skotlannissa ja Sveitsissä."
Aika harvinaisia on maailmalla nuo oikeudet.
Ei tarvita enää sen jälkeen kun jokamiehenoikeuksia alettiin käyttää kaupalliseen marjanpoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Metsänomistajat eivät tunnu aina ymmärtävän että he omistavat vain puuaineksen, ei metsää kokonaisuudessaan. Marjat, kukat, sienet on kaikkien yhteisiä.
Kyse ei todellakaan ole pelkästä puuaineksesta. Minä saan tehdä metsääni nuotiopaikan ja säilyttää sen äärellä neonoranssiksi maalaamaani penkkiä, sinä et saa tehdä edes tulta metsässäni. Minä saan repiä maastani sammalta ja jäkälää ja vaikka syödä ne jos siltä tuntuu, sinä et. Minä saan kaahata marjojen päältä valtavalla junttimönkijällä, sinä saat kulkea suksilla. Minä saan iskeä huvikseni kirveen pystyyn minkä tahansa puun runkoon, sinä et.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jokamiehenoikeus
"Jokamiehenoikeuksia on Suomen lisäksi ainakin Ruotsissa, Norjassa ja Islannissa, Skotlannissa ja Sveitsissä."
Aika harvinaisia on maailmalla nuo oikeudet.
Niinpä! Eikö olekin hienoa?
Englanniksi kun lukee saman artikkelin, niin sieltä selviää sanan "ainakin" merkitys. Eli oikeuksia voi olla osassa maata (Saksassa Brandenburg ja Baijeri), niitä on rajoitettu esim. rannoilla (Uusi-Seelanti), tai ajallisesti (1 yö per paikka Baltiassa).
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se hyvä vähän päivittää noita jokamiehenoikeuksia. Eli marjojen ja sienten poiminta omaan käyttöön olisi sallittua jokamiehen oikeudella, mutta ammattimaiseen poimintaan tarvittaisi maanomistajan kirjallinen lupa/sopimus. Ja maanomistajalla pitäisi olla oikeus periä maksua siitä, että hänen maillaan harjoitetaan liiketoimintaa.
Lisäksi pitäisi sallia liikkuminen vain jalkaisin. Sähköavusteinen läskipyörä ei ole mikään maastoajoneuvo.
Liiketoiminta pitäisi kieltää. Siis järjestelmällinen.
Ok, että yksittäinen menee ja myy itse torilla.
Ei ok, että lauma tuodaan bussilla keräämään yrittäjälle.
Pitäisi olla oikeus estää ihmisten liikkuminen omilla mailla.