Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatte miehen kanssa elämältä eri asioita - miten ratkaisette sen?

Vierailija
05.07.2022 |

Muulla tavalla kuin eroamalla?

Elämäntilanteemme on sellainen, että viimeinkin lapsi on muuttanut pois kotoa 4v päästä. Mies on ammatissa josta voi jäädä eläkkeelle jo 5v päästä, mulla on työ, jota voi aidosti tehdä etänä.

Miehen haaveena on asua kerrostalossa jossain kaupungissa ja käyttää rahansa matkusteluun ulkomailla tutuissa lepolomakohteissa. Hän ei ole kovinkaan paljon kiinnostunut mistään uudesta vaan kokee nähneensä ja touhuneensa tarpeeksi että haluaa vaan olla ja löhöillä. Hänen suosikkiharrastuksiaan ovat äänikirjat, sarjojen ja leffojen katselu ja matkustelu.

Minä haluaisin hankkia kesämökin tai kenties muuttaa kokonaan maalle. Nyt vanhemmiten olen kiinnostunut myös retkeilystä Suomessa ja olisi kiva telttailla tai ainakin käydä luontopoluilla ja samoilla lyhyempiä pätkiä. Olen uudesta innostunut, tykkään nähdä uusia paikkoja ja kierrellä kotimaassa ja ulkomailla. Joskus löhölomakin on toki oikein kiva. Harrastan ratsastusta, talviuintia, monenlaista järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa, leivontaa ja huonekasveja, toki myös niitä leffoja ja sarjojakin.

Mies ei suostu mistään hinnasta hankkimaan omakotitaloa tai mökkiä kun inhoaa niitä hommia jotka kiinteistöihin liittyy. Retkeilyssäkin on liikaa vaivalloisia puolia. Itse taas olen koko elämäni odottanut että saisin sen oman tuvan, olipa se sitten koti tai mökki. Tykkääm liikkua luonnossa, ahdistun jos pitää vain kököttää sohvalla TV:n ääressä. Itsekseni liikun lähiluonnossa mut retkeilyyn olisi kiva saada kaveri.

Onko joku joka on hankkinut mökin vaan omaksi projektiksi? Miten se on onnistunut finanssipuolen suhteen? Mä oletan että meillä menisi niin että mies kyllä tulisi mökille mutta ei tekisi siellä mitään, se olisi vain mun projekti.

Tai hyväksyykö mies että lähdette vaikka kaverin kanssa tai yksin vaellukselle?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka ehdottavat eroa ratkaisuksi: ei ole ollenkaan sanottua että vierelle löytyy uusi kumppani, joka jakaa mielenkiinnon kohteet. VOi hyvinkin olla niin, että aloittajalla ei edelleenkään ole vaelluskaveria.

Vierailija
42/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki ja talo on aivan järkyttäviä työmaita kun koko ajan jotain laitettavaa. Olet valmis tekemään itse ne asiat vai oletatko jos saat tahtosi läpi mies alkaa tekemään ne aikaa ja vaivaa vievät asiat että sinä pääset puuhastelemaan kaikkea mukavaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on rahaa ja aikaa, niin on loistavat resurssit ratkaista noinkin yksinkertainen ongelma. Siis jos yhtään halua kompromissiin löytyy. Itse esimerkiksi etsisin jonkin tontin maalta, jossa on nätti  piha ja purkukuntoinen tönö. Niitä saa parilla kympillä. Siihen toisin konttitalon tai minitalon, sellaisen jossa ei ole hääräämistä ja huoltamista ja takuuhelppo myydä ja siirtää eteenpäin, jos mieli muuttuu tai terveyteen tulee jotain. Laittaisin kasvimaata, ja asuisin minitalossa simppelisti. Ehkä se mieskin tulee, kun ei joudu työleirille.

Vastaavasti miehen on päästävä rantalomalleen ja myös puoliso mukaan kompromissin nimissä. Kyllä aika riittää kaikkeen, jos kerran eläkepäivät ja etätyö sen mahdollistaa.

Vierailija
44/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun mies hankki veneen ja prätkän, kesällä ei ukkoa näe koskaan kotona, kevät ja syksykin menee osittain noiden parissa. Minua kun ei kiinnosta kumpikaan yhtään. Minä pidän huolta kodista ja harrastan omia juttuja.

Nukutaankin eri huoneissa kun mies kuorsaa.

Usein mietin mitä järkeä tässä on.

Eri huoneissa nukkuminen on ok.

Vierailija
45/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi siltä, että välillänne on kunnioitusta ja ymmärrystä toisen erilaisia kiinnostuksenkohteita kohtaan. Tämä on enemmän kuin monessa muussa parisuhteessa, joten en lähtisi pelkästään kuvatun tilanteen vuoksi eroamaan. Erohan ei tarkoita sitä, että jostain automaattisesti putkahtaa mökki- ja vaelluskaveri uudeksi kumppaniksi. On aika harvinaista, että mielenkiinnonkohteet kumppanin kanssa osuisivat täysin yhteen, ja uuden kumppanin etsiminen viestittelyineen ja treffailuineen voi lopulta olla aika turhauttavaa, ja jokaisella on omat puutteensa. Uuden kumppanin puutteiden tunnistamiseen kuluu aikaa, koska monilla on paha esittää suhteen alussa pitävänsä asioista, joista ei oikeasti pidä, miellyttääkseen toista. Minäkin olen treffannut useita "innokkaita tanssiharrastajia", joita ensimmäisen näytösluonteisen kerran jälkeen ei ole millään saanut tanssilattialle.

Koska sinä olet teistä kahdesta aktiivisempi, voi tuntua siltä, että joudut "luopumaan" miestäsi useammasta asiasta. Miehestä taas saattaa tuntua siltä, että hän ei kelpaa sellaisena kuin on. Mikäli vuorovaikutuksenne toimii, olisi hyvä, jos voisitte sopia erilaisista kompromisseista eli ei niin, että toinen saa kaiken, mitä haluaa, ja toinen ei mitään, vaan että kumpikin suostuu toiselle merkityksellisiin asioihin vastavuoroisesti.

Vierailija
46/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, minulle mieheni on se tärkein asia jonka elämältä haluan. Toki asioista voi neuvotella ja yrittää löytää sellaisia ratkaisuja jotka molemmille sopivat. Yleensä niitä löytyykin, kun vain tarpeeksi jaksetaan miettiä.

Vai on mies sinulle tärkein asia, jota elämältäsi haluat. Sanoisin, että aika köyhää tai oikeastaan tosi köyhää. Ehkä sinä et ole mitään yksin? Ehkä et edes pärjää yksin? Ehkä mies on sinun lapsenvahtisi? Maksaja varmasti ainakin.

Niin. Joillekin se puoliso on se tärkein. Ja on rakkaus.

Minusta se on hienoa, jos sellaisen kumppanin löytää. Se myös riippuu henkilöstä: Uskaltaa rakastaa.

Aapee, kinkkinen juttu. En luopuisi mökistä. Siinä on se vapaus ja itsen toteuttaminen. Kai se ukkokin voi tehdä kompromisseja.

Kerrostalo mökki ja matkat. Ihan hyvin toimii.

Vierailija
47/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyykö mies?!? Tietysti hyväksymme puolin ja toisin toistemme erilaiset harrastukset ja omat ystävät. Mutta teemme myös matkoja paikkoihin, joissa on molempia kiinnostavia asioita. Esim menemme Kolille kolmeksi vuorokaudeksi hotelliin tai viikoksi mökille. Minä uin ja luen, mies patikoi. Minä osallistun lyhyemmille pätkille.

Vierailija
48/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka ehdottavat eroa ratkaisuksi: ei ole ollenkaan sanottua että vierelle löytyy uusi kumppani, joka jakaa mielenkiinnon kohteet. VOi hyvinkin olla niin, että aloittajalla ei edelleenkään ole vaelluskaveria.

Mitä iloa on kumppanista, jonka kanssa ei voi tehdä asioita joita haluaa tehdä? Ainakin kun on eronnut saa vapaasti hakea sellaista kumppania ,jonka kanssa jakaa asioita. Rajansa silläkin, mitä kompromisseja jaksaa tehdä.

Vierailija
49/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on rahaa ja aikaa, niin on loistavat resurssit ratkaista noinkin yksinkertainen ongelma. Siis jos yhtään halua kompromissiin löytyy. Itse esimerkiksi etsisin jonkin tontin maalta, jossa on nätti  piha ja purkukuntoinen tönö. Niitä saa parilla kympillä. Siihen toisin konttitalon tai minitalon, sellaisen jossa ei ole hääräämistä ja huoltamista ja takuuhelppo myydä ja siirtää eteenpäin, jos mieli muuttuu tai terveyteen tulee jotain. Laittaisin kasvimaata, ja asuisin minitalossa simppelisti. Ehkä se mieskin tulee, kun ei joudu työleirille.

Vastaavasti miehen on päästävä rantalomalleen ja myös puoliso mukaan kompromissin nimissä. Kyllä aika riittää kaikkeen, jos kerran eläkepäivät ja etätyö sen mahdollistaa.

Miksi pitää roikkua tuollaisessa miehessä, joka pitää väkisin raahata mökille murjottamaan ja joka vaatii että kumppani lähtee vastaavasti lusimaan jonkun rantaloman? Elämä on liian lyhyt siihen että tuhlaa aikaa sellaiseen mitä ei halua tehdä.

Vierailija
50/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ja miehelleni oli tärkeää löytää isojen asioiden osalta riittävän samankaltainen puoliso sillä toivomamme elämäntyyli ei oikein mahdollista kompromisseja eli en osaa vastata omasta kokemuksesta.

Ap:n tapauksessa kompromissit saattavat olla mahdollisia. Jos ap:lle ei ole ongelma, ettei mies osallistu eikä miehelle ole ongelma, että ap ravaa häntä kiinnostavissa paikoissa ja tapahtumissa, ongelmaa ei oikeastaan edes ole mikäli yhteistäkin aikaa ja tekemistä jää.

Matkojen osalta voisi toimia, että ap osallistuu matkoilla esimerkiksi järjestetyille vaelluksille miehen vaikkapa lukiessa sen aikaa hotellilla. Kaiken ei tarvitse olla yhteistä ja yhdessä tehtyä jos parisuhteessa on lisäksi myös ne yhteiset jutut ja asiat ylipäätään kunnossa.

En itse ole ollenkaan mökkeilyihmisiä eli en ap:n puolison tilanteessa olisi sellaiselle mielelläni menossa. Asiaan kuitenkin vaikuttaisi paljon mm. onko sisävessaa vai vain huussi, kuinka paljon on hyttysiä ja muita ötököitä, mökin sijainti jne. Eli ap voisi tiedustella puolisoltaan, mistä asioista hän ei ainakaan mökkeilyssä pidä. Lisäksi voisi olla hyvä idea kokeilla aluksi vuokramökkiä ja katsoa miten sen kanssa sujuu.

Vierailija
51/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä voi rakastaa, vaikka harrastetaankin eri asioita. Kaiken ei tarvitse olla yhteistä.

Ei tarvitse ei. Mutta kyllä se asioita helpottaa merkittävästi mitä enemmän on yhteistä. Miksi ihmeessä kaksi erilaista elämää haluavat ihmistä roikkuisi yhdessä?

No mistä sitten puhutaan, jos kaikki on jo tehty ja koettu yhdessä?

Mikäli halutaan elämältä samantyyppisiä asioita niin ei se tekeminen ja kokeminen tule koskaan " valmiiksi" Aina voi tehdä ja kokea lisää. Jos tuntuu siltä ettei enää yhdessä oleminen ja tekeminen kiinnosta niin toki kannattaa erota.

Vierailija
52/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä iloa on kumppanista, jonka kanssa ei voi tehdä asioita joita haluaa tehdä? Ainakin kun on eronnut saa vapaasti hakea sellaista kumppania ,jonka kanssa jakaa asioita. Rajansa silläkin, mitä kompromisseja jaksaa tehdä.

Oikeanlaisen kumppanin etsintä voi pidemmän päälle ja vanhemmiten käydä raskaaksi. Olen itse eronnut useita vuosia kestäneestä suhteesta parikin kertaa, ja vaikeampaa on pariutuminen ollut kerta kerralta. Elämä täydellistä kumppania etsiessä muuttuu helposti "sitku"-elämäksi, ja aika, joka pitää käyttää uusiin ihmisiin tutustumiseen, on pois niiltä varsinaisilta mielenkiinnonkohteilta, eikä ole mitenkään varmaa, että sitä kaikki toiveet täyttävää kumppania löytyy. Vanhemmiten terveyshuolet lisääntyvät, ja voi olla monenlaista rasitetta ihmissuhteissa, kuten omista iäkkäistä vanhemmista huolehtimista. Harva on täysin vapaa elämään juuri sellaista elämää kuin itse haluaa. On totta kai asioita, joissa kompromissi ei ole mahdollinen, kuten se, hankitaanko lapsia, mutta minusta ap:n tapauksessa ei ollut mistään täysin yhteensovittamattomista asioista kyse.

Vierailija
53/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi löytyä uusi kumppani? Tärkeintähän on päästä vapaasti toteuttamaan haluamiaan asioita. Jos ei löydy samoista asioista kiinnostunutta kumppania niin olkoon löytymättä.

Vierailija
54/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi löytyä uusi kumppani? Tärkeintähän on päästä vapaasti toteuttamaan haluamiaan asioita. Jos ei löydy samoista asioista kiinnostunutta kumppania niin olkoon löytymättä.

Jos tarkoitus ei ole etsiä uutta kumppania, eihän silloin ole syytä erotakaan. Samalla tavalla niitä itselle tärkeitä asioita voi toteuttaa sen jo olemassaolevan parisuhteen sisällä kuin sinkkunakin, jos samanhenkinen kumppani ei ole kynnyskysymys. Lisäksi saa parisuhteen hyvät puolet.

Vierailija
55/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ja miehelleni oli tärkeää löytää isojen asioiden osalta riittävän samankaltainen puoliso sillä toivomamme elämäntyyli ei oikein mahdollista kompromisseja eli en osaa vastata omasta kokemuksesta.

Ap:n tapauksessa kompromissit saattavat olla mahdollisia. Jos ap:lle ei ole ongelma, ettei mies osallistu eikä miehelle ole ongelma, että ap ravaa häntä kiinnostavissa paikoissa ja tapahtumissa, ongelmaa ei oikeastaan edes ole mikäli yhteistäkin aikaa ja tekemistä jää.

Matkojen osalta voisi toimia, että ap osallistuu matkoilla esimerkiksi järjestetyille vaelluksille miehen vaikkapa lukiessa sen aikaa hotellilla. Kaiken ei tarvitse olla yhteistä ja yhdessä tehtyä jos parisuhteessa on lisäksi myös ne yhteiset jutut ja asiat ylipäätään kunnossa.

En itse ole ollenkaan mökkeilyihmisiä eli en ap:n puolison tilanteessa olisi sellaiselle mielelläni menossa. Asiaan kuitenkin vaikuttaisi paljon mm. onko sisävessaa vai vain huussi, kuinka paljon on hyttysiä ja muita ötököitä, mökin sijainti jne. Eli ap voisi tiedustella puolisoltaan, mistä asioista hän ei ainakaan mökkeilyssä pidä. Lisäksi voisi olla hyvä idea kokeilla aluksi vuokramökkiä ja katsoa miten sen kanssa sujuu.

Sellainen tuli vielä mieleen, että muistaakseni on taloyhtiömuotoisia pientaloja ja tietenkin rivitaloja. Eli käytettävissä voi olla huoltoyhtiö kuten kerrostalossakin mutta samalla on mm. oma piha, jossa touhuta. Omakotitaloonkin saa kaikki palvelut, mutta se tietysti tulee kalliiksi.

Vierailija
56/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotin kiristämällä ja uhkailemalla miehen luopumaan omista haaveistaan kun minä en luovu omistani!

Vierailija
57/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää roikkua tuollaisessa miehessä, joka pitää väkisin raahata mökille murjottamaan ja joka vaatii että kumppani lähtee vastaavasti lusimaan jonkun rantaloman? Elämä on liian lyhyt siihen että tuhlaa aikaa sellaiseen mitä ei halua tehdä.

Noin ei ajattele kuin todella itsekkäät naiset joille himoittavat elämykset on paljon tärkeämpiä kuin oikea elämä.

Hyväksyisitkö omalle kohdalle sen että kuka tahansa mies voi jättää sinut koska tahansa jos sinä et tee niin kuin mies haluaa kun elämä on liian lyhyt että tuhlaisi aikaa asiaan mitä ei oikeasti halua tehdä?

Vierailija
58/58 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up