Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatte miehen kanssa elämältä eri asioita - miten ratkaisette sen?

Vierailija
05.07.2022 |

Muulla tavalla kuin eroamalla?

Elämäntilanteemme on sellainen, että viimeinkin lapsi on muuttanut pois kotoa 4v päästä. Mies on ammatissa josta voi jäädä eläkkeelle jo 5v päästä, mulla on työ, jota voi aidosti tehdä etänä.

Miehen haaveena on asua kerrostalossa jossain kaupungissa ja käyttää rahansa matkusteluun ulkomailla tutuissa lepolomakohteissa. Hän ei ole kovinkaan paljon kiinnostunut mistään uudesta vaan kokee nähneensä ja touhuneensa tarpeeksi että haluaa vaan olla ja löhöillä. Hänen suosikkiharrastuksiaan ovat äänikirjat, sarjojen ja leffojen katselu ja matkustelu.

Minä haluaisin hankkia kesämökin tai kenties muuttaa kokonaan maalle. Nyt vanhemmiten olen kiinnostunut myös retkeilystä Suomessa ja olisi kiva telttailla tai ainakin käydä luontopoluilla ja samoilla lyhyempiä pätkiä. Olen uudesta innostunut, tykkään nähdä uusia paikkoja ja kierrellä kotimaassa ja ulkomailla. Joskus löhölomakin on toki oikein kiva. Harrastan ratsastusta, talviuintia, monenlaista järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa, leivontaa ja huonekasveja, toki myös niitä leffoja ja sarjojakin.

Mies ei suostu mistään hinnasta hankkimaan omakotitaloa tai mökkiä kun inhoaa niitä hommia jotka kiinteistöihin liittyy. Retkeilyssäkin on liikaa vaivalloisia puolia. Itse taas olen koko elämäni odottanut että saisin sen oman tuvan, olipa se sitten koti tai mökki. Tykkääm liikkua luonnossa, ahdistun jos pitää vain kököttää sohvalla TV:n ääressä. Itsekseni liikun lähiluonnossa mut retkeilyyn olisi kiva saada kaveri.

Onko joku joka on hankkinut mökin vaan omaksi projektiksi? Miten se on onnistunut finanssipuolen suhteen? Mä oletan että meillä menisi niin että mies kyllä tulisi mökille mutta ei tekisi siellä mitään, se olisi vain mun projekti.

Tai hyväksyykö mies että lähdette vaikka kaverin kanssa tai yksin vaellukselle?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan viimeisestä kohdasta, koska se on helppo: Todellakin hyväksyy. Matkustelemme myös erikseen ja olen itse ollut mm. patikoimassa Etelä-Euroopassa ilman puolisoani sekä vapaaehtoistöissä koiratarhalla ulkomailla. Koronan takia viime vuosina ei ole tehty erikseen muita kuin viikonloppureissuja; mies on mennyt kavereidensa mökille ja minä kaupunkilomalle. Mutta on päivänselvää, että voin koska tahansa lähteä myös yksin patikoimaan/vaeltamaan, kaupunkilomalle, "etelänmatkalle" tai minne tahansa. Mies tietysti yhtä lailla. Hän tykkää kesällä moottoripyöräillä, joten tänäkin kesänä hänen oma reissunsa on luultavasti pyörällä käynti jossain.

Minusta kuulostaa siltä, että oma mökki olisi sinun tilanteessasi paras vaihtoehto. Jonkin verran ne tietysti maksavat ja ylläpito maksaa myös, joten huolelliset laskelmat kannattaa tehdä. Mutta meillä on vain tämä yksi elämä, joten omat haaveet kannattaa toteuttaa, jos se suinkin on mahdollista.

Vierailija
22/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tilanteessanne on paljonkin mahdollisuuksia kompromisseihin. Sen sijaan, että ostatte mökin, voitte vuokrata sellaisen tarvittaessa. Tällöin pääset nauttimaan mökkeilystä ilman, että kaikki aika ja raha menee mökin ylläpitoon, eikä miehen tarvitse tuntea painetta osallistua, vaan hän voi vain löhötä ja kuunnella äänikirjaa. Jos sinä luovut haaveestasi omistaa mökki, mies voisi puolestaan tulla sen verran vastaan, että lähtee joskus seuraksesi vaikkapa jollekin helppokulkuiselle vaellusreissulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvi ukonrähjää katsella kun uusabuttomia ne muutoinkin nykymallit eäplää kännyä ja joo nonsitä tietty ruutua mulkaten lapselliset mulkut

Vierailija
24/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tilanteessanne on paljonkin mahdollisuuksia kompromisseihin. Sen sijaan, että ostatte mökin, voitte vuokrata sellaisen tarvittaessa. Tällöin pääset nauttimaan mökkeilystä ilman, että kaikki aika ja raha menee mökin ylläpitoon, eikä miehen tarvitse tuntea painetta osallistua, vaan hän voi vain löhötä ja kuunnella äänikirjaa. Jos sinä luovut haaveestasi omistaa mökki, mies voisi puolestaan tulla sen verran vastaan, että lähtee joskus seuraksesi vaikkapa jollekin helppokulkuiselle vaellusreissulle.

Halutonta ja vastahakoista ihmistä on aivan turha ottaa mukaan vaellusreissulle. Vaellusharrastukseen tarvitaan varusteitakin, vähintäänkin kunnon kengät ja vaatekerta. Jos mies ei halua kävellä paria kilometriä enempää, niin ei hänestä tule vaelluskaveria. Periaatteessa vaellus käsitteenä sisältää retket, joilla myös yövytään teltassa, autoituvissa tai esim. refugiossa (alpeilla olevat majat), mutta laajemminkin käytetynä sillä viitataan pitkiin päivämatkoihin. Lyhyemmistä käytetään nimitystä patikointi. Mutta 5-15 km patikointikin on aika ikävää, jos toinen narisee vieressä.

Vierailija
25/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökki on kyllä aikamoinen työleiri, ja ymmärrän hyvin, että jos sellaisista töistä ei innostu, niin mökki ajatuksena on oikeasti tosi tympeä. Jaksaisitko sinä ap tehdä yksinäsi kaikki mökkiin liittyvät hommat vai alkaisitko pidemmän päälle katkeroitua miehellesi? Vuokramökki tai siirtolapuutarhamökki olisi kevyempi vaihtoehto. 

Jonkin verran kompromisseja olisi hyvä pystyä tekemään, vaikkei kaikkien harrastuksien todellakaan tarvitse olla yhteisiä. Nuo mökkeilyt tms. ovat kuitenkin vähän enemmänkin kuin vain harrastus, elämäntapa-asioita.

Vierailija
26/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuisin eri asunnossa, silloin mies ei voi hallita naista.

Jos mies käyttäytyy huonosti eikä puolusta naista omalle äidilleen niin voi sanoa helposti heipparallaa.

Vierailija
27/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies käyttäytyy huonosti eikä puolusta naista omalle äidilleen niin voi sanoa helposti heipparallaa.

Loppuu se seksikin siihen paikkaan.

Vierailija
28/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauska tilanne, sillä meillä oli aivan samanlainen edessä joitakin vuosia sitten. Menin sitten miehestä välittämättä ostamaan kesämökin ja nykyään liitto on jopa parempi kuin ennen: mies saa kököttää onnellisena mökissä viikonloput sarjojaan katsellen ja minä saan eräillä mökin ulkopuolella niin paljon kuin haluan. Ymmärrän aivan hyvin, että miehiltä oletetaan mökkitalkkarihommia, mutta ei sen ole pakko mennä niin. Kyllä nainen ne hommat ihan yhtä hyvin osaa tai ainakin voi opetella ja ellei onnistu niin apua saa palkattua.

Vierailija
29/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole enää mitään yhteistä niin tietenkin erotaan

Vierailija
30/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä voi rakastaa, vaikka harrastetaankin eri asioita. Kaiken ei tarvitse olla yhteistä.

Ei tarvitse ei. Mutta kyllä se asioita helpottaa merkittävästi mitä enemmän on yhteistä. Miksi ihmeessä kaksi erilaista elämää haluavat ihmistä roikkuisi yhdessä?

Vierailija
31/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko väärään ketjuun? :D

Vierailija
32/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä voi rakastaa, vaikka harrastetaankin eri asioita. Kaiken ei tarvitse olla yhteistä.

Ei tarvitse ei. Mutta kyllä se asioita helpottaa merkittävästi mitä enemmän on yhteistä. Miksi ihmeessä kaksi erilaista elämää haluavat ihmistä roikkuisi yhdessä?

No mistä sitten puhutaan, jos kaikki on jo tehty ja koettu yhdessä?

Vierailija
33/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi vuokramökkiä, jää rahaa ja aikaa vielä muullekin elämälle. Vuokramökkejä saa vuokrata myös kausiksi kerrallaan, eli vaikka yhdelle kesälle tms.

Itse mökkeilen ja asun osan vuodesta entisen appiukkoni omistamalla mökillä pidä ja käytä kuin omaasi- periaatteella ja voin sanoa että työt ei tekemällä lopu ja rahanmeno on taattu.

Omaa mökkiä en ostaisi koskaan paitsi siinä tapauksessa jos olisin upporikas jolloin voisin palkata jonkun tekemään ne työt mitä en itse halua, osaa, pysty, kerkeä tai jaksa tehdä.

Vierailija
34/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi vuokramökkiä, jää rahaa ja aikaa vielä muullekin elämälle. Vuokramökkejä saa vuokrata myös kausiksi kerrallaan, eli vaikka yhdelle kesälle tms.

Itse mökkeilen ja asun osan vuodesta entisen appiukkoni omistamalla mökillä pidä ja käytä kuin omaasi- periaatteella ja voin sanoa että työt ei tekemällä lopu ja rahanmeno on taattu.

Omaa mökkiä en ostaisi koskaan paitsi siinä tapauksessa jos olisin upporikas jolloin voisin palkata jonkun tekemään ne työt mitä en itse halua, osaa, pysty, kerkeä tai jaksa tehdä.

Vuookramökit on vain hemmetin kalliita kesäaikaan.

Vierailija
35/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites siirtolapuutarhamökki vaikka, pieni ja lähellä, löytyiskö sellaista?

Samaa meinasin ehdottaa.

Vierailija
36/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokramökeissä ei myöskään voi tehdä niitä asioita, jotka etenkin kerrostaloasujaa mökissä houkuttelevat: perustaa kukkapenkkiä, rakentaa pikkuhiljaa pihapiiriä mieleisekseen jne.

Vierailija
37/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin, että tämä kommentti otetaan esille. Ihan kuin omistusmökistä ei koituisi mitään kuluja. Jos tarkoitus ei ole viettää puolta vuotta mökillä vaan yöpymiset jäävät viikkoihin kuukausien sijaan, eiköhän vuokraaminen tule lopulta halvemmaksi.

Vierailija
38/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat itsellesi siirtolapuutarhamökin, helppo hoitaa kun pieni tilus. Mies tulee mukaan jos tulee, jos ei niin pääsethän sinä vaikkapa yöksi kotiin niin halutessasi. matkustelun ja retkeilyn suhteen suosittelen sopimaan kompromissin, puolet ja puolet periaatteella molemmille mieleistä

Vierailija
39/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokramökeissä ei myöskään voi tehdä niitä asioita, jotka etenkin kerrostaloasujaa mökissä houkuttelevat: perustaa kukkapenkkiä, rakentaa pikkuhiljaa pihapiiriä mieleisekseen jne.

Itselle uimismahdollisuus olisi tärkeintä.

Vierailija
40/58 |
06.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies olisi halunnut jatkaa konservatiivista elämää maalla, ja halunnut mun olevan aina vain perinteisen 50-luvun naisen roolissa joka ei istunut mulle ollenkaan. Muutin kaupunkiin ja teen sitä mitä elämältäni haluan, miestä ei ole täällä juuri näkynyt vaikka emme olekaan virallisesti eronneet. Luulen että se päivä tulee vielä, koska elämämme eivät kohtaa enää millään tavalla.