Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rikoksen uhrin oikeudet??

Vierailija
05.07.2022 |

Oon 17 ja juttelin sellasessa chatissa ja kerroin mitä yks ihminen on tehnyt mulle. Noh tää kyseinen ihminen sit sano että tekee rikosilmoituksen vaikka en olisi itse halunnut. Onko se edes mahdollista kun tää ihminen ei tiedä mun mitään tietoja eikä toisen osapuolen tietoja, ei edes nimeä? Ja jos ne nyt mun tiedot löytäisi ja poliisi ottaisi muhun yhteyttä niin jääkö asia siihen jos sanon ettei rikosilmoitukselle ole mitään tarvetta?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu rikoksesta, miten asia etenee. Olet alaikäinen ja puhevaltaa käyttää vanhempasi jos kyse on asianomistajarikoksesta. Chatin kirjautumistiedot voidaan jossain tapauksissa selvittää, riippuen epäillystä rikoksesta ja palvelun tarjoajasta. Näin siis poliisi saisi selvitettyä mahdollisesti henkilöllisyytesi.

Kirjoittamasi perusteella sinulle on tehty jotakin sellaista, mikä aikuisen näkökulmasta voisi täyttää rikoksen tunnusmerkistön. Mitä jos kertoisit asiasta jollekin luotettavalle aikuiselle ja keskustelisit asiasta. Älä jää asian kanssa yksin.

Vierailija
2/3 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa rikoksista on ns. virallisen syytteen alaisia rikoksia, jolloin poliisi voi tutkia niitä ja syyttäjä syyttää niistä, vaikka asianomistaja ei vaadikaan niistä rangaistusta. Jotkut lievemmät rikokset ovat asianomistajarikoksia, jotka poliisi voi ottaa tutkittavakseen vain siinä tapauksessa, että asianomistaja on ilmoittanut poliisille tai syyttäjälle vaativansa rikokseen syyllistyneelle rangaistusta.

Jos asianomistaja peruuttaa rangaistusvaatimuksensa kesken esitutkinnan, poliisi keskeyttää tutkinnan. Syyttäjällä on oikeus nostaa syyte yleisen edun nimissä myös tietyistä asianomistajarikoksista esimerkiksi perheväkivallasta silloinkin, kun asianomistaja ei vaadi rikokseen syyllistyneelle rangaistusta.

https://www.riku.fi/erilaisia-rikoksia/usein-kysyttya/mita-tarkoittaa-a…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi ei tee mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi