Muutaman päivän poissaolo ja viherkasvit - miten tää menikään?
Muistelisin, että joskus nuoruudessani - 30 vuotta sitten - jätin viherkasvit kämppään ja laitoin niille "juotavaa" vesisangosta villalankaa pitkin. Eli että langan toinen pää oli ämpärissä, toinen kaivattu kasvin juurten lähelle multaan?
Hourailenko vai onko tämä jotakin, mitä voisi tehdä kasvien hyväksi? ( Joo ei oo naapureita tai ystäviä, jotka kävisi kastelemassa).
Kommentit (12)
Jos sulla ei mitään harvinaisuuksia ole, niin hyvin säilyy.
Olen mäkin tehnyt noita villalanka virityksiä. Näinköhän niistä mitään hyötyä oli. :D Nykyään mulla on kaikissa altakasteluruukut, joten se nyt helpottaa elämää kummasti.
Mä kastelen ne kerran viikossa. Jos on aurinkoisella ikkunalla, siirrä varuilta kauemmas ikkunasta.
Mä kastelen viherkasvit ehkä maksimissaan kerran viikossa, joten muutaman päivän reissu ei oo ongelma, ellei kämppä ole tosi kuuma näin kesällä. Parvekekukat on isompi haaste, niitä oon jättäny helteellä jopa lillumaan vesiastiaan.
Lankakikkaa en ole kokeillut, mutta sellasia kasteluputkiloita/suppiloita olen nähnyt, joita voi tökätä multaan. Niistä vesi imeytyy kasveihin vähitellen.
Kiitokset kaikille vastanneille :-)
Olen nyt ehkä ekaa kertaa elämässäni saanut pysymään pari viherkasvia elossa enemmän kuin parin kuukauden ajan - joten mietitytti. Tykkäävät suihkuttelusta, eivät suorasta auringonpaisteesta, jos kastelee, pitää kastella läpikotaisin. No, eiköhän nuo sitten pärjää -- AP
Villalanka ei auta mitään koska se hylkii vettä. Pitää olla puuvillalankaa.
Muistat oikein. Mä en edes laittanut villalankoja vaan asettelin kasvit mahdollisimman lähelle toisiaan ja vesikippoja niiden joukkoon.
Olin reilun viikon pois ja kasvit olivat kunnossa. Osa vesikipoista olivat tyhjiä.
Suosittelen kuitenkin käyttämään niitä lankoja
Mulla on ihan altakasteluruukut. Verhot kiinni, ettei paista aurinko porottamalla. Pärjäävät liki 3 viikkoa kukat.
Vierailija kirjoitti:
Villalanka ei auta mitään koska se hylkii vettä. Pitää olla puuvillalankaa.
Höpöhöpö. Villako muka ei kastu? Ennemmin se menee niinpäin, että villa kastuttuaan pysyy märkänä tosi pitkään. Tosin villalankaniksi taitaa perustua kapillari-ilmiöön, ei lankamateriaalin kuivumisnopeuteen.
Kastelet ne lähtiessä, niin kyllä ne selviävät muutaman päivän ilman mitään.