Aion vihdoin toteuttaa unelmani Lappiin muutosta. Ivalo kutsuu elokuussa. <3
Hei hei Etelä-Suomi! Ei tule ikävä! Tämä muutos olisi pitänyt toteuttaa jo vuosia sitten. Millaisia kokemuksia Ivalosta/Lappiin muutosta av-palstalaisilla? :)
Kommentit (53)
Uskaltaisinpa,, mutta on mies ja työt Helsingissä ..
Mitenhän tylsä elämän pitää olla, että edes harkitsee tuollaista?
Vau. Oletko työelämässä/mitä aiot tehdä siellä?
Alkuhuuman jälkeen, karu totuus Lapissa asumisesta voi iskeä karusti vasten kasvoja. Pitkät välimatkat, puutteelliset palvelut ja pienet piirit eivät tue monen Lapin unelmaa kovin kauaa..
Onnea! Inariin riittäisi tulijoita mutta asuntoja ei riitä kaikille. Mitä kautta sait asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Vau. Oletko työelämässä/mitä aiot tehdä siellä?
Olen yrittäjä ja pystyn työllistämään itseni mistä vain. Avioeron myötä olen vapaa lopuistakin kahleista. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisinpa,, mutta on mies ja työt Helsingissä ..
Onneksi hesasta pääsee pois. Mulla on taase muija ja työt Turussa.
Kun tutustut ahdasmielisiin lappilaisiin, niin muutat alta aikayksikön takaisin. Ihmiset eivät todellakaan ole samanlaisia kuin työkseen turisteja palvelevat iloiset ja ystävälliset ihmiset. Sehän on heille työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kun tutustut ahdasmielisiin lappilaisiin, niin muutat alta aikayksikön takaisin. Ihmiset eivät todellakaan ole samanlaisia kuin työkseen turisteja palvelevat iloiset ja ystävälliset ihmiset. Sehän on heille työtä.
Pienellä paikkakunnalla juorut kiertää... uusista puhutaan, aina.
Routa porsaan kotiin ajaa. Ei ole asuminen lapsissa yhtä auvoisaa kuin ne jätkien kalareissut joilla on käyty.
Ajatus on kauniimpi kuin todellisuus.
T. Kokemusasiantuntija
Jos on aikaa niin kannattaa katsoa tämä Suvi Westin dokkari saamelaisten takapajuisuudesta koskien seksuaalivähemmistöjä, ette kuulkaa usko että ollaan Suomessa 2020 - luvulla, mikään on tuskin muuttunut tuon dokumentin valmistumisen jälkeen. Muistakaa tämä seuraavan kerran kun joku alkaa ulista taas homoista ja persuista. Sitten ollaan hipihiljaa siitä että Suomessa on kokonainen kansanosa jonka näkemykset ja asenne ovat kuin jostain muslimimaasta, sillä erotuksella ettei henki kuitenkaan lähde
Suvi West: Minä ja pikkusiskoni, 2015
Katso Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-3131014
Olen asunut eteläruotsissa viisikymmentä vuotta ja suunnittelen Haaparantaan muuttoa. En tiedä jos uskallan! Mitä luulette kannattaako? Siis vain koira mukana, muuten yksin.
Siitä vaan sitten, mulla ei ole mitään hinkua muuttaa Lappiin. Liikaa eskimoita ja jotain metsänmiehiä. Se on kuin joku Suomen Alaska.
Kyllä se karu totuus tulee pian vastaan. Ei palveluja, kauppaankin pitkä matka ja valikoima niissä huono, kaikki etäisyydet pitkiä, paikalliset sulkeutuneita, kylmät ja karut olot, asunnot eivät kummoisia. Lapissa muuten juodaan eniten alkoholia per henkilö, siitäkin voi päätellä jotain.
Ei Lapissa sivistynyt ihminen voi viihtyä. Jos omaa luolamiehen tavat, niin silloin voi olla oikea paikka.
Onkohan siellä paljon sinkkumiehiä??
Täytin juuri 50. Koti Helsingissä ja pitkäaikaisena harrastuksena minulla on purjehdus.
Nyt jo aikuinen lapseni pelaa Salibandyä ja sen tiimoilta olen kiertänyt Suomea paljonkin sekä nahnyt ja jutellut säpävanhempien kanssa.
Ja olen tullut siihen tulokseen, että A) purjehtijat ja B) helsinkiläiset ovat ylimielistä ja tylsää seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Lappilaisista uskonnollisien liikkeiden vaikutuksen alla olevat ovat ahdasmielisiä, mutta heitä on verrattain vähän.
Muuten lapissa ollaan totuttu yllättävän paljon erilaisuuteen, ja siellä ollaan Suomen mittapuulla varsin avaramielisiä. Siellä on totuttu kaiken maailaman erakkokylähulluihin, vaihtoehtoelämäntapailijoihin, ynnä muihin. Saat olla suunnilleen ihan mitä haluat, vaikka rekkalesbo, ihan rauhassa, niin kauan, kun et mene paikallista luontoa pilkkaamaan.
Ap tulee näkemään tämän aika suorana puheena muun muassa seksuaalisuudesta. Pahaa ei tarkoiteta. Se on opittu tapa puhua asioista aika suoraan.
Hyi v i t t u! Ajatuksin puistattaa..