Asunnon vuokraus lyhytaikaisesti - kulujen ilmoittaminen?
Mietin verottajaa varten, mitä voin vähentää vuokratulosta, kun olen antanut asuntoni vuokralle vain n. 2 viikoksi?
En o!e itse kirjoilla tässä asunnossa, joten sitä voisi (verottajakin) pitää ns. sijoitusasuntona. Se ei kuitenkaan ole enimmäkseen vuokralla, vaan käytän itse ollessani paikkakunnalla.
Siis voinko vähentää yhtiölainan korot ja vastikkeet koko vuode!ta vai vain vuokra-ajalta? Entä asuntoon hankittu kalustus, sisustus? Vuokraan sitä täysin varusteltuna.
Kommentit (4)
Periaatteessa voit vähentää kulut vain vuokratulta ajalta. Eli vuoden yhtiövastikkeita et voi vähentää, mutta 2 viikon voit. Samoin puolikkaan vesimaksun ja puolikkaan taloyhtiön parkkipaikan vuokran. Jos asunnossa on lainaa jäljellä ja kyse ei ole tulonhankkimislainasta (jonka korot ovat verovähennyskelpoisia), voi lainakorkojen vähentäminen olla vähän niin ja näin. Voihan sitä yrittää vähentää 2 viikon korot ko. kuukaudelta.
Myös muut vuokraukseen liittyvät kulut voit vähentää, kuten vuokrailmoituksesta, asuntonäytöstä, matkoista, siivouksesta, jne. aiheutuvat kulut. Pidä tositteet tallessa, verottaja voi kysellä niitä. Jos teet matkat omalla autolla, pidä matkapäiväkirjaa. Julkisen liikenteen käytöstä pidä kuitit tallessa.
Vähennä vastikkeet 10 vuodelta. Ihan rauhassa. Seuraava.