Wolt-foodora on nykyisin niin kallis ettei kannata tilata yhtään mitään
Ruoka + toimituskulut vähintään 20 euroa ja vähintään yli puolin tunnin odotus.
Tai sitten käyn toisella puolella katua alepassa ostamassa mikroaalto aterian 4 eurolla.
Hmmmm....
Kommentit (200)
Hampparipaikat ovat nostaneet omia hintojaankin viime aikoina, ja sitten vielä tulevat päälle kallistuneet Wolt- ja Foodora-kulut.
Noiden ikiaikainen ideahan olisi tarjota pikasafkoja halvalla kuluttajille... Kissanpaskat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä sieltä koskaan ole kannattanut sinkkuna tilata, paitsi jos saa ilmaisen kotiinkuljetuksen ja se minimitilaus on oikeasti se 10e.
Itse olen sinkku ja wolttaan kaiken. Välillä ravintolasta, välillä ostokset kaupasta. Keskimäärin 1 x/vrk, toisinaan useammin. Arvotan aikaani, en jaksa käyttää sitä kaupassa käymiseen tai kokkailuun.
Mä tilaan myös jääkahvini woltin kautta. Ja viimeisimpänä uuden leivän paahtimen. Eipä tarvinnut senkään takia kotoa poistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin näistä joskus kun sai kohtuulliseen hintaan sinkkuna kotiin kuljetettuna ruokaa. Nyt ihan mikä tahansa pikkuannoskin on järjestään joku 18-25 euroa ja minimitilaukset todella pieniä. Kuljetukset pahimmillaan kympin ja siihen vielä palvelumaksu päälle. Juomat aina joku 4-5 euroa ja lisukkeet todella, todella kalliita (esim. ranskalaiset 7,90e).
Ei ole enää normaaleilla palkkatuloilla varustetun ihmisen hommaa tämä kotiin tilaaminen. En aio käyttää täyttävään ateriaan liki neljää kymppiä kun tuolla rahalla ostaisi kaupasta jo todella monen päivän ruuat tai kävisi vaikka syömässä sisäfilepihvin ravintolassa.
Missä on menty pieleen kun minun pitää akateemisena keskipalkkaisena miettiä todella tarkkaan viitsiikö näistä tilata edes kerran vuodessa? Mitä ihmettä hinnoille on tapahtunut? Turha syyttää pelkkää inflaatiota.
Ei minulla ole akateemisena keskipalkkalaisena mitään ongelmaa tilata useamman kerran viikossa. Saman hintaisia ne safkat on ravintolassakin.
Jaa? Raflassa se ateria on 13 euroa... Ja sitä ei saa yksinään tilattua, koska minimitilaus on 20€ eli siihen on pakko laittaa vielä lisukkeita. Siihen päälle tulee kuljetus 6,90€ ja palvelumaksu 0,30€.
Ateria on siis 27,20€ kun tilaan sen kotiovelle, eli hinta on yli tuplasti korkeampi.
Jos tilaisin edes 3 kertaa viikossa, menisi pelkästään tuohon 326 euroa kuukaudessa. Siihen päälle siis kaikki muu ruokailu koska ei sillä yksittäisellä aterialla pärjää edes koko päivää. Ja viikossa on vielä 4 muutakin päivää.
No älä tilaa paikasta, jossa on 20 euron minimitilaus? En ole itse törmännyt yhteenkään tuollaiseen paikkaan. Monessa on 10 euron minimi, joka nyt tulee automaattisesti täyteen yhtään järkevällä tilauksella. Jos kuljetusmaksu on 6,90€, niin ravintola on jo varsin kaukana, joten sinne kulkeminen vie myös aikaa ja rahaa. Mulla halvin kuljetusmaksu on 0,90€ ja todella monessa on 2,90-3,90€.
Vierailija kirjoitti:
Hampparipaikat ovat nostaneet omia hintojaankin viime aikoina, ja sitten vielä tulevat päälle kallistuneet Wolt- ja Foodora-kulut.
Noiden ikiaikainen ideahan olisi tarjota pikasafkoja halvalla kuluttajille... Kissanpaskat!
Niin. Mitä järkeä on "pikaruuassa" jos se hesen ja mäkin puolalainen antibioottiburgeri maksaa liki saman verran kuin ravintolan laatuburgeri ja tilauksessa kestää yhtä kauan valmistua kuin oikeassa ravintolassa?
Huom. pätee siis myös autokaistoihin nykyään. Ruokaa saa odotella helpostikin 20-30 minuuttia kun ravintoloilla ei ole kapasiteettia sekä wolttaajille että liveasiakkaille. Sellaista "pikaruokaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilasin näistä joskus kun sai kohtuulliseen hintaan sinkkuna kotiin kuljetettuna ruokaa. Nyt ihan mikä tahansa pikkuannoskin on järjestään joku 18-25 euroa ja minimitilaukset todella pieniä. Kuljetukset pahimmillaan kympin ja siihen vielä palvelumaksu päälle. Juomat aina joku 4-5 euroa ja lisukkeet todella, todella kalliita (esim. ranskalaiset 7,90e).
Ei ole enää normaaleilla palkkatuloilla varustetun ihmisen hommaa tämä kotiin tilaaminen. En aio käyttää täyttävään ateriaan liki neljää kymppiä kun tuolla rahalla ostaisi kaupasta jo todella monen päivän ruuat tai kävisi vaikka syömässä sisäfilepihvin ravintolassa.
Missä on menty pieleen kun minun pitää akateemisena keskipalkkaisena miettiä todella tarkkaan viitsiikö näistä tilata edes kerran vuodessa? Mitä ihmettä hinnoille on tapahtunut? Turha syyttää pelkkää inflaatiota.
En ole tuo kelle vastaat, mutta Helsingissä on todella yleistä että minimitilaus on vähintään 16-18 euroa. Syrjäseuduilla tätä käytäntöä ei ole.
Samoin kuljetuksen hinnoissa kusetetaan, suht lähelläkin oleva ravintola voi veloittaa vitosen.
Kun asuin Turussa niin meno oli maltillisempaa, usein minimitilaus kympin ja kuljetus esim. pari euroa. Sillä hinnoitteluilla viitsii jo tilatakin kotiin.Ei minulla ole akateemisena keskipalkkalaisena mitään ongelmaa tilata useamman kerran viikossa. Saman hintaisia ne safkat on ravintolassakin.
Jaa? Raflassa se ateria on 13 euroa... Ja sitä ei saa yksinään tilattua, koska minimitilaus on 20€ eli siihen on pakko laittaa vielä lisukkeita. Siihen päälle tulee kuljetus 6,90€ ja palvelumaksu 0,30€.
Ateria on siis 27,20€ kun tilaan sen kotiovelle, eli hinta on yli tuplasti korkeampi.
Jos tilaisin edes 3 kertaa viikossa, menisi pelkästään tuohon 326 euroa kuukaudessa. Siihen päälle siis kaikki muu ruokailu koska ei sillä yksittäisellä aterialla pärjää edes koko päivää. Ja viikossa on vielä 4 muutakin päivää.
No älä tilaa paikasta, jossa on 20 euron minimitilaus? En ole itse törmännyt yhteenkään tuollaiseen paikkaan. Monessa on 10 euron minimi, joka nyt tulee automaattisesti täyteen yhtään järkevällä tilauksella. Jos kuljetusmaksu on 6,90€, niin ravintola on jo varsin kaukana, joten sinne kulkeminen vie myös aikaa ja rahaa. Mulla halvin kuljetusmaksu on 0,90€ ja todella monessa on 2,90-3,90€.
Mitä järkeä edes olisi tilata alle 10€ ruokaa? Ihan turhaa ajoa ympäriinsä. Turhauttavaa ravintolalle, sekä luonnon kannalta ihan turhaa. Jos ei ole kunnolla nälkä, että tilaisi kunnolla ruokaa, niin sitten voi syödä vaikka leipää kaapista. On se kumma, miten aikuiset ihmiset on kuin lellittyjä kakaroita. Kaikki pitäisi saada lähes ilmaiseksi suoraan nenän eteen.
Ja oletteko huomanneet, että lähes kaikki asiat ovat kallistuneet? Se tarkoittaa sitä, että myös ruuan hinta ravintoloissa, sekä bensan hinta kuskeille nousee. Ettekö ymmärrä näin yksinkertaisia asioita? Ihme mielensäpahoittajia. Luuletteko, että ravintolat ihan huvikseen tekee teille ruokaa?
Oho, viestini katosi. Mutta vastauksena siis tuolle joka sanoi älä tilaa jos 20 euron minimi. En ole se kelle vastasit, mutta tuo on todella yleinen käytäntö Helsingissä että vaaditaan esim. 16-18 euroa miniminä. Jos et tilaa sillä summalla ruokaa, joudut maksamaan erotuksen välistä.
Tämä siis Foodorassa, en ole wolttia kokeillut. Samoin kuljetukset aika suolaisia, lähelläkin oleva saattaa veloittaa vitosen. Kun olin Turussa 2021 koronan aikaan niin kuljetukset oli lähialueilla usein 0,90€ ja minimitilaus 10€. Sillä viitsii jo tilata.
Hinnat ovat kohonneet jo liikaa tosiaan omaan makuuni nähden. Teen itse nykyään hampparini. Erittäin hyviä ellei täydellisiä...!
"Luuletteko, että ravintolat ihan huvikseen tekee teille ruokaa?"
Tietenkin luullaan!
Vierailija kirjoitti:
Oho, viestini katosi. Mutta vastauksena siis tuolle joka sanoi älä tilaa jos 20 euron minimi. En ole se kelle vastasit, mutta tuo on todella yleinen käytäntö Helsingissä että vaaditaan esim. 16-18 euroa miniminä. Jos et tilaa sillä summalla ruokaa, joudut maksamaan erotuksen välistä.
Tämä siis Foodorassa, en ole wolttia kokeillut. Samoin kuljetukset aika suolaisia, lähelläkin oleva saattaa veloittaa vitosen. Kun olin Turussa 2021 koronan aikaan niin kuljetukset oli lähialueilla usein 0,90€ ja minimitilaus 10€. Sillä viitsii jo tilata.
Testasin useammasta paikasta niin eipä noin korkeaa minimiä ole tullut vastaan. Yhdessä paikassa oli 25€ minimi, mutta sen jälkeen oli ilmainen kuljetus. En tiedä mikä on 4,90€ km-raja, mutta listalla olevat olivat sen verran kaukana, että ei kävellen huvittaisi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mitä järkeä on "pikaruuassa" jos se hesen ja mäkin puolalainen antibioottiburgeri maksaa liki saman verran kuin ravintolan laatuburgeri ja tilauksessa kestää yhtä kauan valmistua kuin oikeassa ravintolassa?
Huom. pätee siis myös autokaistoihin nykyään. Ruokaa saa odotella helpostikin 20-30 minuuttia kun ravintoloilla ei ole kapasiteettia sekä wolttaajille että liveasiakkaille. Sellaista "pikaruokaa".
Olimme jossain kaupungin keskustassa. Tuntematon paikka ja ruokailuksi joko steikkipaikka (yksi meistä ei syö lihaa) tai Hese. Valitsimme Hesen, meidän lisäksi oli siellä yksi ihminen joka söi jo. Tilasimme ja ... odotimme myös melkein 30 minuuttia. Koko ajan kävi Wolt/ Foodora kuskeja hakemassa ruokaa.
Lopuksi saimme ruuat ja asiakaspalvelija oli todella paniikissa ja pahoitteli monta kertaa, saimme jälkkärin ilmaiseksi.
Emme missään nimessä olleet vihaisia hänelle eikä sanoneet mitään hänelle, mutta oli niin omituinen tilanne, että olet melkein yksin ravintolassa, mutta odotat ruokaa silti puolisen tuntia.
Naurettiin, että saimme Hesen ruuat ravintolan odotusajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole akateemisena keskipalkkalaisena mitään ongelmaa tilata useamman kerran viikossa. Saman hintaisia ne safkat on ravintolassakin.
Asut näköjään todella lähellä ravintoloita koska kuljetukset ovat tuota luokkaa. Onnittelut, silloin ruokakin on varmemmin vielä syömäkuntoista. Toista se on täällä pidemmällä. Kaikki muu paitsi mäkkäristä tilaaminen maksaa 7,90 euroa ja ruoka ei ole enää lämmintä saapuessaan.
Woltin hinnasto (pl. Tampere)
Kuljetus 0,5 km asti: 1,90€
Kuljetus 1 km asti: 2,90€
Kuljetus 1,5 km asti: 3,90€
Kuljetus 2 km asti: 4,90€
Kuljetus 2,5 km asti: 5,90€
Kuljetus 3km asti: 6,90€
Kuljetus yli 3km: 7,90€
Lisäksi tulee 0,30 € palvelumaksu
Ne kuskit ajaa autoillaan kuin sekopäät, kaahailee ja ylinopeutta eivätkä väistä kevyttäliikennettä. Lisäksi jättävät autot miten sattuu tielle tai talon pihalle ja ryntäävät etuillen rappuun ja hissiin muita liikkujia etuillen.
Pikaravintoloista ei muuten enää saa pikaruokaa kun joudut ainoana asiakkaana klo 21:30 illalla odottamaan ruokaa 35 minuuttia. Samalla noin 20 wolt-kuskia hakee ruokaa ennen sinua.
Muistan vielä ajat kun esim. mäkeistä sai oikeasti mukaan ruokaa kun astui sisään. Nyt odotat ruokaa yhtä kauan kuin Michelin-ravintolassa saadaksesi sen grillissä lämmitetyn einesburgerin.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat ovat kohonneet jo liikaa tosiaan omaan makuuni nähden. Teen itse nykyään hampparini. Erittäin hyviä ellei täydellisiä...!
Varmasti mutta puu/hiiligrillin lämmittämisessä on aina oma hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti mutta puu/hiiligrillin lämmittämisessä on aina oma hommansa.
Kaasugrillillä tulee hyvät hampparipihvit, vielä jotain puulastuja vaikka viskillä höystettynä niin tulee kivaa savuisuutta lihaan. Eikä maksa paria euroa enempää per hamppari (juustoineen, laatusämpylöineen, majoneeseineen) mutta päihittää ravintolan 14,90€ hampparin.
Pyrin tilaamaan mahdollisimman lähellä olevista ravintoloista, koska a) halvemmat kuljetusmaksut ja ennen kaikkea b) jotta ruoka saapuisi lämpimänä ja tuoreena. No eipä ole paljoa iloa tuosta jälkimmäisestä pointista, kun 1 km kuljetukseen menee helposti 20+ minuuttia kuskin harhaillessa ympäri naapurustoa. Alan olla yhä vakuuttuneempi, että useampi kuski toimittaa lähetyksiään samalla autolla kulujen minimoimiseksi. Toinen vaihtoehto on, että yksi kuski tekee ristiin Woltia ja Foodoraa samalla kyydillä. En keksi muutakaan selitystä siihen, että kuski on jo meikäläisen pihassa, sitten lähtee ajamaan ihan eri puolelle kaupunginosaa, pysähtyy jonnekin toisen talon pihaan ja palaa takaisin tuomaan meikäläisen ruokia varttia myöhemmin – jolloin annokset ovat tietenkin jo jäähtyneitä.
Itse olen sinkku ja wolttaan kaiken. Välillä ravintolasta, välillä ostokset kaupasta. Keskimäärin 1 x/vrk, toisinaan useammin. Arvotan aikaani, en jaksa käyttää sitä kaupassa käymiseen tai kokkailuun.